יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

מימוש ומכירת מניות בהפסד


מימוש ומכירת מניות בהפסד
כמו שיש אפשרות לתת פקודת לימיט על מכירת המניה בשער גבוה יותר, כך יש אפשרות למכירת המניה כאשר השער יורד (מוכנית פקודת  stop loss).את הפקודה בתוכנת המסחר נותנים כמובן לפני הירידה ולא אחרי הירידה.
משתמשים בפקודה זו כאשר טעיתם בכיוון של מניה והמניה ממשיכה לרדת ולא לעלות ,או כאשר יש הודעה שלילית מאד על המניה או כאשר השוק שלילי וגם יש אפקט ירידה של המניה. זה תמיד עדיף על הפסד מרובה יותר וכל שכן כאשר המניה נחתכת ב- 10-30% ויותר.
בד"כ קשה לאדם להודות בטעות ולמכור בהפסד. בשוק ההון חוסר הודאה בטעות ומכירה מיידית בהפסד גורמת להפסד גדול יותר בכסף ולא רק על הנייר. צריך להבין עובדה פשוטה מאד- כשם שבבורסה יש סיכוי להרוויח, כך יש סיכוי להפסד ,ובבורסה כל אחד ואחת מפסיד וחייב להפסיד, על מנת ללמוד מהטעויות ולא לחזור עליהן שנית  ולהרוויח יותר בעתיד.
מי שלא סוחר בבורסה לא מרוויח ולא מפסיד. בכל מסחר יש טעויות ,אך יש להקפיד שהרווחים תמיד יהיו מעל ההפסדים. ההפסדים יהיו מיעוט- גם במספר הטעויות וגם בשווי הכספי של ההפסד, והרווחים יהיו הרוב.   
ההפסד גורם לכספך 2 תוצאות שליליות עיקריות: אתה בהפסד. ואתם לא יכולים לקנות שוב ולהרוויח , וכך אתם מפסידים פעמיים. גם כאשר תמכרו  בהפסד, יש לך את הכסף שנשאר ותוכלו לקנות שוב ולהרוויח ולהחזיר את ההפסד.  
מומלץ תמיד למכור בהפסד של 2-3% ולקנות שוב במחיר תחתית נמוך יותר. כאשר המניה עולה יש קיזוז של ההפסד ברווח ויש לך גם אפשרות למכור ברווח קודם שיגיע לשער הקודם שקנית.
לדוגמא קנית ב10000 ₪ בשער 400 ומכרת בשער 390 ,הפסד של 2.5% ,250 ₪ ונשארו לך 9750 ₪ . השער ירד ל-370 וקנית ב-370. במכירה ב-382  לערך אתם מקוזזים עם ההפסד במכירה.
לזכור תמיד ולא לשכוח שהכסף שקנית בפעם השניה לאחר ההפסד הוא פחות  מאשר הקניה הראשונה שלך,ולכן צריך עליה יותר גבוהה, על מנת להחזיר את ההפסד. ירידה מ-100 ל-90 הפסד 10%.כך חזרה ל100 צריך עליה של 11.1% ולא 10%. בשער 390 אתם ברווח עוד לפני שער 400 שקניתם בתחילה.
מימוש בהפסד הוא טוב בכמה מקרים. אולם כאשר קורה לך יותר מידי מקרים של מכירה בהפסד, צריך לעשות חשיבה איך ואיפה טעיתם. אף אחד לא אוהב להפסיד, אבל יותר אף אחד לא אוהב להפסיד יותר.במחקרים הוכח  שבד"כ כאשר יש הפסד, יש נטיה יותר לקחת סיכון  ולא למכור בתחילה , אלא לחכות שההפסד יקוזז ויהיה עליות.
ולכן צריך לעבוד קשה על נטיה זו לחתוך הפסדים במיידי ולמכור בהפסד קטן ולא גדול ,או להמתין חצי שנה ויותר עד שהמניה תחזור לשער ולהפסיד בזמן זה שהכסף שוכב ללא פעולה וללא אפשרות יצירת רווח במניה אחרת (או אף באותה מניה) גם מספר פעמים שתחזיר כבר את ההפסד הקטן הקודם.  
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

מימוש רווחי הון ממכירת מניות בבורסה

מימוש רווחי הון ממכירת מניות בבורסה 
מצד אחד חוסר מימוש רווחים נובע בעיקר מחמדנות ורצון להגיע למכירת המניה במחיר שיא ולקבל יותר רווח כסף.מאידך גיסא, מימוש רווחים מהיר מידי נובע מחוסר סבלנות והרצון לקבל את הכסף מיד, ללא סבלנות לחכות עד שהרווח יהיה גדול יותר בעתיד (חודש,חצי שנה ואף שנה וכל שכן כמה שנים).
כמו שאבא שלי אומר ,אל תצטערו לעולם על מימוש רווחים , כי בסה"כ הרווחתם ולא הפסדת ,גם אם יכולת להרוויח יותר. מה שאולי הפסדת זה רווח נוסף. אולם רווח נוסף זה ,אנו יודעים רק למפרע אחרי הקניה ולא לפני הקניה.
אפשר להצטער רק אם מכרת ומימשת עקב חוסר סבלנות וחוסר ניתוח אנליטי,האם המניה תמשיך לעלות או לא (בעיקר מה הצפי להודעות חיוביות חדשות).
יש שאלה אחרת בד"כ גדולה מאד- האם למכור את הכל או למכור במנות קטנות ? הצד למכור את הכל כאשר הצפי היא לירידת מניה מיידית,או כאשר יש חלופה רווחית יותר ויש רצון להשקיע את הכסף במניה רווחית אחרת.
הצד למכור קצת מניות במנות קטנות בכל תקופת זמן(קצר,בינוני,ארוך) -
1.כאשר אין יכולת בשוק לקלוט את כל הסחורה שלך, וכל שכן במחירי שיא שיש מיעוט קונים, וחייבים למכור כל פעם קצת בריווח.
2.כאשר אתם לא בטוחים כאשר המניה עולה או יורדת  ואתם רוצים לממש על מנת שתרוויחו, ואם המניה תרד ותמכור גם בהפסד יהיה קיזוז וסה"כ תרוויח.
3.כאשר קנית בכמות כסף גדולה מאד ואתם מעוניינים להוריד את החשיפה למניה ואז מוכרים. 4.כאשר יש אפשרות לירידת מניה דרסטית מאד ואתם מוכרים לפני ההודעה, כמו לדוגמא במניות גז ונפט, כאשר יש הודעה על חוסר גז או נפט או חוסר כמות מסחרית או חוסר רישיון וכיוצא .                                                 


מה קורה לאחר שלא מימשתם והמניה ירדה? חלק ימכור מיד את המניה ויספיד את הרווח הנוסף. חלק ימתין שמניה תעלה שוב כאשר יחשוב שמדובר בתיקון עליה ע"י ירידה ועליה חוזרת. לעיתים הירידה נמשכת עד שלעיתים אתם מגיעים להפסד במניה. ולעיתים אין לכם סבלנות לחכות עד שמניה תחזור לרווח כלשהו ואז מוכרים בהפסד.
דוגמאות אמיתיות וחיות שלי : כמו רבים שמתחילים לסחור בשוק ההון ופחות שולטים על רגשותיהם הגואים בפרט שמדובר בכסף והצלחה ,עשיתי גם אני טעויות במימוש רווחים.
חלק מהמניות הרווחתי רק חצי לעומת מה שהייתי יכול להרוויח ,ואני לא מדבר כאן על מכירה במחירי שיא כמו לדוגמא במנית טאואר. וחלק הרווחתי חצי אחוז עד 2% שיכולתי להרוויח יותר בעיקר במניות ביומד.
חלק הרווחתי אחוז עד 2% כאשר יכולתי להרוויח זאת כמה חודשים קודם. באותם חודשים הייתי בהפסד והמניה ירדה ולא מכרתי לא ברווח וגם לא בהפסד, כמו לדוגמא במנית קמהדע. 
במנית אודיוקודס קניתי כמה פעמים בכמה ימים שהיו דשדוש (יש סימן טכני לעליה כאשר יש דשדוש השאלה היא מתי תהיה עליה) בקצת מעל לשער תחתית (970) ביולי 2010 בשער ממוצע 1050 בסכום של כ-50 אלף ש"ח. מכרתי ברווח של כ-10% בשער 1165. אולם המניה המשיכה לזנק תוך שבוע עד לרווח 30%,(לא קניתי שוב את המניה וחיכיתי לירידות), המשיכה לעלות והגיעה לשער 2100 (100%) ועד לשער 2800 תוך חצי שנה לערך ,תעשו חשבון לבד כמה הפסדתי על חוסר סבלנות.
מנית נובה נתתי פקודת לימיט של שער שגבוה בכמה אחוזים מהשער הנסחר. נמכר לפני הנעילה ברווח של כמה אחוזים. אולם ביום למחרת המניה עלתה בעוד 6% קרוב לשעת הפתיחה עקב הודעה חיובית ,כאשר השוק ברובו ירד ולא היו חלופות השקעה לכסף לאותו יום. 
כדי להגן על הרווח ולא להפסיד אותו ,יש אפשרות לתת פקודת מכירה ידועה מראש בתוכנת המסחר, כאשר שער המניה יורד בהתאם לתנודתיות המניה ובהתאם לשער שקבעתם בפקודת המכירה.
לדוגמא קנית בשער 1000 ועיקר הפקודה לשמר על הרווח שלך עם פקודה מכירה בשער 1020.הפקודה רלבנטית בעיקר רק במסחר היומי ולא בנעילה ופתיחה. יתכן שיהיה תנודתיות במניה באותו יום והמניה תימכר, אולם המניה תמשיך לעלות אח"כ ,לא לכך התכוונת במשמעות ההגנה מפני ירידת הרווח.
אפשר לתת פקודת מכירה בגובה שבד"כ אין תנודתיות יומית במניה לדוגמא ב-3%. מומלץ לעשות זאת כאשר יש לך רווח של מספר אחוזים וכל שכן באחוזים גבוהים של עשרות אחוזים ויותר, וכל ירידה של השוק מורידה יותר את הרווח שלך.
אני מעריך שאפשר יותר להרוויח ,כאשר בעיקר פקודת המכירה מונעת המשך ירידת הרווח ולא הפסד המשך הרווח. 
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב


תזמון השוק בקניה ומכירה של מניות


תזמון השוק בקניה ומכירה של מניות - יש שער תחתית ויש שער בעליה ופסגה של מניה או של מדד. ככל שקונים בשער תחתית ומוכרים בשער קצה עליה ,כך מרוויחים יותר.
הנקודה היא שאנו לא יכולים לדעת ולא לתזמן את השוק משני הצדדים: במחיר תחתית וגם במחיר קצה עלית המניה בנקודה הכי גבוהה. לפחות, אנו יכולים להצליח לקנות בשער שקרוב לשער תחתית או לשער עליה גבוה וגם להרוויח הרבה כסף.יתכן שפספסת את מחיר התחתית , אולם גם נקודות מעבר למחיר תחתית עדין יכולים לתת רווח רחוק מהפסד.
לדוגמא: במניות טכנולוגיה ישראליות דואליות מסוימות שהיו במחיר שפל ותחתית עד סוף יוני 2010 וכן במרץ 2009 (והשנה יולי-ספטמבר 2011 ?), אולם גם מי שקנה לאחר עליות של מספר אחוזים גם הרוויח הרבה תוך חודש או רבעון או חצי שנה.כאן אף אחד  ואחת לא הפסידו רק הרוויחו בכל מניה כלשהי.
בד"כ מי שיכול לכוון את מחיר התחתית פחות או יותר הוא בעל הניסיון בשוק המניות והידען שביצע ניתוח אנליטי על המניה:ניתוח כלכלי וגם בעיקר ניתוח טכני. מלבד זאת גם התבוננות יומיומית בגרפי המניה וגם במדד הכללי של המניה הספציפית יכולה לתרום לכיוון שער תחתית או פסגת עליה, כאשר ידוע שמדד כללי מסוים יכול להשפיע על התנהגות מניה בודדת- כאשר יש עליות במדד מסוים יש מניות שמושפעות מכך, למרות שאין שום קשר לשאר המניות שעולות במדד וכן להיפך בירידות.
במספר מקרים יש אפשרות למזל לתפוס מחיר תחתית, וכך קרה לי מספר פעמים במסחר היומי. כאשר עושים ניתוח ורואים שהמניה או המדדים במחיר תחתית ויש אפשרות התאוששות ועליה בטווח הקצר כדאי לקנות. אני חוזר שוב על הטווח הקצר ,כי אם זה בטווח הארוך ויש סיכוי לירידות ,למה לקנות עכשיו  ולהפסיד פעמיים – גם זמן ההפסד וגם חוסר הרווח בקניה במחיר נמוך יותר וגם חוסר אפשרות למכור ברווח קודם הזמן, בפרט שיש לך השקעות רווחיות אחרות (מה שבטוח היא הפסד ריבית חסרת סיכון באותו זמן),בפרט אם בינתיים יש הודעות ומצב שוק שלילי תנודתי ולא מצב עליה מעבר לשער המניה שקנית. 
לדוגמא: קניית מניה ששער שיא שלה  2000 וקנית ב-1200 וירדה ל-1100 , ומתנדנדת בין 1100- 1180 ,יש רק אפשרות למכירה בהפסד.אם הייתם מוכרים בהפסד הראשוני המיידי ,יכולת לקנות בשער תחתית נמוך יותר בהרבה ולהחזיר את ההפסד הקודם באותה מניה ואף לקבל יותר רווח .
החכמה העיקרית היא לא כאשר מחיר המניה רק עולה או רק יורד ,אלא בעיקר כאשר יש תנודתיות במניה למעלה ומטה ובעיקר למטה ולמעלה, בפרט אם יש מספר נקודות קיצון כל יום . עיקר התזמון רלבנטי לסוחר יומי . במסחר יומי בהפרש בין נקודות הקיצון של רווח והפסד אפשר להרוויח אחוז עד מספר אחוזים ואפילו 10% ויותר ביום. 
לסוחר שמוכר בעשירויות האחוז הרבה פעמים ביום תוך זמן קצר זה מאד רלבנטי.  בד"כ השינוי הדרמטי מירידת מניה לעלית מניה ביום או בעליה עוד יותר גבוהה של המניה היא הודעה חיובית מהותית לחברה שמזניקה את המניה.
לדוגמא בי קומיוניקשיינס (012 סמייל לשעבר) בשנת 2010 ירדה ב-7% לערך וסגרה את המסחר בעליה של 2% לערך , עקב הזרמה מוטעית של קניות תעודות סל.בימים הבאים תוקנה הטעות , אך היו מחזורי מסחר חיוביים שקנו את היצע המניות מתעודות הסל .
כלל ביוטכנולוגיה בשנת 2010  הגיעה לשפל בשער 1900 והגיעה לשער 2200 בנעילה באותו יום ,עקב שמועות על הודעה חיובית. אני מכרתי לפני הנעילה ממש וגם בנעילה בשער גבוה יותר בעוד אחוז וחצי יותר מסוף המסחר היומי ברווח של כ-4500 ₪, קונה בשמועה מוכר בידיעה ,חששתי שהמניה תרד, כי העליה הייתה מאד דרסטית. למחרת הגיעה ל-2250 ודשדשה יום אחד , אולם במשך כל השבוע היו עליות עד שהגיעה ל-2500. ובכך סגרה עליה של יותר מ-25% בשבוע.ואפשר להביא דוגמאות מכל מניה ומניה.
מי שפועל במסחר היומי חייב וצריך לחפש מניות תנודתיות שעושות עליה או ירידה במחזוריות של 1-3% לפחות ביום. ולכן רוב המניות הכבדות והגדולות נפסלות לרוב המשקיעים וסוחרי יום הקטנים כאשר הן נסחרות ללא תנודתיות או בעליה או ירידה של אחוז ומטה (וזה רלבנטי רק לסוחר יומי גדול שמשלם עמלות קניה ומכירה מאד נמוכות ויכול להרוויח גם בעשיריות אחוז בודדות) .
לעיתים רחוקות יש תנודתיות במניות הגדולות כאשר מדובר בהודעה חיובית או שלילית מהותית  בעיקר כאשר מחזור המניה עולה  ואפשר לתזמן.  חייבים לערוך בחינה מחודשת מידי חודש ורבעון על נקודות שיא ותחתית של מניה ועל תנודתיות של המניה, האם יש שינויים כלשהם.
מי שנכון לפני חודש ושנה ,לא נכון עכשיו וצריך בחינה מחדש ,בפרט כאשר אנו נמצאים בתקופת משבר ובשוק דובי. מה שנכון לגבי שוק שורי (2003- אמצע 2008 , ממרץ 2009 עד אפריל 2010) , לא נכון לגבי שוק דובי או לגבי שוק מדשדש. 
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

האם לקנות מניות חברה בהנפקה או שלא?


האם לקנות מניות חברה בהנפקה או שלא?
שאלה מאד מורכבת ולא פשוטה. יש מספר סוגי הנפקות: יש הנפקות חדשות של חברות פרטיות בארץ. ויש הנפקת מניות נוספת של חברה קיימת שנסחרת כבר בבורסה.יש הנפקה בבורסה בארץ ממניה שנסחרת בבורסה בארץ אחרת (בד"כ חברות ביומד והייטק שנסחרות בארה"ב או באירופה ועכשיו רוצות גם להיסחר בבורסה בת"א ויש הרבה מאד דוגמאות),יש הנפקה לחברות ישראליות שנסחרות בבורסה בארץ ורוצות להיסחר גם בבורסה בארה"ב או באירופה (לאחרונה יש הצעות לחברות להיסחר גם ביפן) ויש הנפקה נוספת של חברה בבורסה אחרת בארץ אחרת שעושה הנפקה בבורסה אחרת בארץ אחרת ולא בבורסה בארץ .
מי שקונה בהנפקה חייב לקרוא את התשקיף ואת הדוחות הכספיים של החברה או לפחות לקבל המלצות מהמומחים שערכו את הבדיקה בשבילך.
כאשר ברור שההנפקה תצליח וגם מעבר למשוער כמו בהנפקת לינקאדין- רשת חברתית עסקית (עלתה ב-100% ביומיים) או בחברת ג'נרל אלקטריק בארה"ב (עלתה ב-20% לאחר מכן) - כדאי לקנות.
הנפקת נדל"ן לאחר התאוששות משנים 2008-2009 כדאי לקנות, דוגמא: עזריאלי שנסחרה , וכן מנית גזית גלוב שבצעה הנפקת מניות בשער 4200 .(למרות שהמחיר ירד ל-4100, לאחר ההנפקה השער הגיע ל-4700 ואפשר למכור).ביום תחילת מסחר בעזריאלי השוק ירד וגם המניה ירדה בכמה אחוזים ותקנה קצת את הירידות בשער 8300-8500 .יש כמה טיפשים שמכרו ומי שקנה באותו יום  הרוויח,לא היה שער נמוך מכך רק עלה ועלה בהמשך עד לשער 11000-10000.
גם בתחילת הנפקת פרוטליקס (מנית ביומד שנסחרה רק בארה"ב והונפקה גם בארץ)  היה קצת עליות (מי שקנה בתחילה יכל למכור ברווח של כמה אחוזים), אולם בהמשך היה אפשר לקנות בשער נמוך יותר ולמכור ברווח גדול.
במניות ביומד לא מומלץ בכלל לקנות בהנפקה, כי בד"כ המניות יורדות לאחר ההנפקה 20% עד אפילו 40% . מי שרוצה לנצל את הירידות ולקנות ,כדאי שיחכה עד לתחתית של מעל 20%-40% לפחות. וזה לאחר ניתוח אנליטי כלכלי על כדאיות קניה והשקעה בחברה ומוצר\שירות החברה אם בכלל.
יש מספר מניות ביומד שירדו גם 40% והמשיכו עוד לרדת ולא עלו לאותו שער ירידה, גם לאחר תקופת זמן של חצי שנה. מזכיר לך את כללי המסחר לגבי מחזור המניה ביום ומספר עסקאות שהם תקפים מאד למניה קטנה בהנפקה.  
יש רלבנטיות האם ההנפקה נערכת בשוק יורד-דובי או בשוק עולה-שורי. בשוק שורי תמיד מחיר ההנפקה יהיה גבוה יותר עקב הביקוש של הקונים שעולה על היצע המוכרים- החברה המנפיקה, ולכן פחות כדאי לקניה, כי יתכן שהמחיר גבוה ולכן יהיה מימוש לאחר ההנפקה ,אלא אם מעריכים שההנפקה תצליח ויש ביקוש גם מעבר להנפקה.
ובשוק דובי- יורד להיפך, המחיר יהיה נמוך יותר עקב היצע שעולה על הביקוש ,ואף יש סיכוי לביטול ההנפקה, או שמניה תמשיך לרדת , גם אחרי מחיר ההנפקה הנמוך.
אם החתמים שמלווים את ההנפקה יקבלו גם בשכרם מניות של החברה במחיר נמוך מההנפקה ,יש סיכוי לירידת המניה לאחר ההנפקה, עקב מכירת החתמים את המניות על מנת לקבל את כספם מייד. גם לאחר ירידת המניה ממחיר ההנפקה ,החתמים עדין מרוויחים עד סוף המרווח שקבלו את המניה. לדוגמא מניה מונפקת ב-9$ והחתם קבל מניות בשווי 8.7$ , הוא מוכר ברווח עד שער 8.7$.
יתכן שהחתם ימכור גם בהפסד מתחת לשווי תוך קיזוז הרווח הקודם ויסתפק ברווח הכולל, ואז יהיה המשך ירידות גם מתחת לשער (בדוגמא מתחת ל-8.7$), וכל שכן כאשר אין הרבה קונים למניה ויש הרבה חתמים מוכרים ואין מספיק עסקאות ואין שווי כספי גבוה במחזור יומי של המניה ולכן יש תחרות בין המוכרים- החתמים מי ימכור קודם ובאיזה מחיר.   
רע מאד לחברה ורע מאד למי שקונה בהנפקה, כאשר יש חתמים שיכולים למכור מיד לאחר ההנפקה את המניות שברשותן ללא זמן המתנה של כמה חודשים לפחות עד שנה ויותר.
מובן לך שלא כדאי לך לקנות בהנפקה וגם לאחר מכן כאשר יש סיכוי שהחתמים יכולים למכור במיידי את המניות גם במחיר מתחת למחיר הנפקה.
כאשר יש מניה שנסחרת והיא רוצה להנפיק עוד מניות והחברה קובעת מחיר יעד להנפקה ויש ביקוש להנפקה,אם מחיר יעד ההנפקה גבוה מהמחיר המניה בבורסה,המניה תעלה.ולכן מי שלא קונה בעיקר על סמך נתון כלכלי אלא ספקולטיבי אפשר לקנות בין המרווח של לפני ההודעה עד סמוך למחיר ההנפקה בתנאי שיש מספר אחוזי רווח.
אם יש מספר אחוזים בלבד,אין כלל כדאיות,כי מיד השוק יתמחר את המניה כלפי מעלה ללא כל דיסקאונט. בנוסף גם מי שמוחזק במניה (היה לו מזל לקנות את המניה לפני ההודעה ,או קיבל מידע פנים מותר\אסור ע"פ חוק על ההודעה, או שחשב שהמניה ראויה לקניה והחזיק בה זמן רב לפני ההודעה)  לא מומלץ למכור במיידי, אלא להמתין עד לעליות נוספות ולהרוויח רווח מעין ארביטראז' של הפרש מחיר המניה לבין מחיר ההנפקה.
אולם כאשר אין ממש ביקוש למניות החברה או שכך זה מוערך  גם לאחר סבב מצגות אצל משקיעים או קרנות הון , מה שמכונה בארה"ב  'רוד שואו', כמו במניות ביומד קטנות מפסידות ללא רווחים שזקוקות להון להמשך הניסויים והמו"פ(מחקר ופיתוח), ומחיר ההנפקה יורד ויודעים זאת בד"כ סמוך להנפקה ,אז מחיר המניה שעלה- יורד בדרסטיות גם לעיתים רחוקות יותר נמוך מהמחיר הראשוני לפני ההודעה,
ולכן חייבים להיות זהירים ולמכור קודם ולהרוויח מאשר להסתכן מלהפסיד. הסיכון להפסיד גבוה בהרבה מהרווח כי שער המניה שיורד לא עולה חזרה מהר,צריך לחכות חצי שנה- שנה לפחות.
קחו לדוגמא את הנפקת די מדיקל בארה"ב ,רצו להנפיק ב-8-9$ ולבסוף הונפקה ב-7$. היה ירידת מניה דרסטית מתחת ל-7$. ללא הודעות חדשות חיוביות המניה הגיעה לשער שפל של 3.5$ !! 50% הפסד למי שקנה בהנפקה ולא מכר עד כה חלק מהאחזקות או שלא עשה מיצוע שער, ומכר כאשר המניה עלתה קצת במשך השנה, וכל שכן מי שקנה לפני ההנפקה בארץ.  

אפשרות אחרת היא ביטול ההנפקה ע"י החברה כי לא קבלו בשער גבוה ,ואז המניה יורדת קצת לשער המקורי הקודם לפני ההנפקה. יש אפשרות אחרת שהחברה מנסה להנפיק מניות למוסדיים בעיקר במחיר נמוך  משער המניה עכשיו, ואז יש ירידת שער עד לשער ההנפקה ,מכיוון שההנפקה היא לא לכלל הציבור אלא למשקיעים פרטיים או לקרנות הון ,יש גם השוואה אולם גם הענשת החברה לעיתים קרובות ושער המניה יהיה יותר נמוך ממחיר הנפקת המניות וכל שכן כאשר יש ירידות בשוק, המניה תגיב בתגובת יתר לעומת האחרות.

קחו לדוגמא את אורכית שעשתה מספר גיוסי הון פרטיים בארה"ב ב-2010-2011,שער המניה ירד מתחת למחיר ההנפקה.  

לעיתים יש חברה שמנצלת את עליות המניה בד"כ לאחר דוחות רבעוניים טובים או לאחר המלצה חיובית של אנליסטים ובתי השקעות,על מנת לגייס הון במחיר גבוה לעומת המחיר והשער הנמוך הקודם של המניה.
מה שיקרה בד"כ היא ירידת שער דרסטית של המניה גם מתחת לשער ההנפקה. כי החברה מנצלת את המשקיעים שקנו מניות בעליה ובעצם מוכרת מניות במחיר נמוך יותר ובעצם מביעה אי אימון במחיר המניה.
יתכן שיהיה הודעות על ההנפקה לאחר ההנפקה או סמוך מאד לפני ההנפקה  ולא לטווח קצר של שבוע-חודש לפני ההנפקה. קחו לדוגמא את מנית מג'יק בסוף 2010.   
לאחר ירידות בעקבות הודעה הנפקה בשער נמוך , המניה יכולה לעלות ,כאשר החברה מודיעה על ביטול ההנפקה הנמוכה, ואז שער המניה חוזר לרמתו הראשונה ויש רווח מי שקנה למטה. לדוגמא הנפקה השנה 2011 של בריינסווי בארה"ב.   
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

מחזור המניה והקניה והמכירה


מחזור המניה והקניה והמכירה
חשוב לבדוק מה מחזור המניה מידי יום. האם מדובר בעשרות אלפים או מאות אלפים (מניות קטנות או פחות סחירות) או מיליונים או עשרות מילונים או מאות מיליונים מידי יום במניות גדולות או שמדובר במניות לא סחירות בכלל עם כמה שקלים בלבד ליום (הטיות של בעלי הענין).
חשוב לבדוק כמה עסקאות יש בכל יום, ומה היקף העסקאות לכל מכירה \קניה. מה הממוצע של עסקה בד"כ. לא כ"כ להתייחס למחזור חריג מהממוצע בעקבות הודעה חיובית או שלילית ,יש להתייחס לכך כאשר רוצים לדעת מה קורה במסחר לאחר הודעה חיובית \שלילית עם מחזור גדול מהממוצע.
כאשר יש מחזור גדול מידי יום לאורך כל היום, יש יותר אפשרות למכור את המניה בשער שאתה רוצה למכור ולא להתפשר ולמכור בכמה אחוזים פחות. ומאידך הקונה יכול לקנות את המניה בהנחה למוכר עצבני ולא סבלני שמוכר עכשיו ולא בעיתוי הנכון.
יחד עם זאת, במניות קטנות ופחות סחירות, כאשר ירצה הקונה הממולח למכור,הקונה הבא יאלץ אותו להוריד מספר אחוזים במכירה (כמו שהוא עשה למוכר הקודם) וכך ישחק לו הרווח. כל זה בהנחה שהמניה עולה. אם המניה יורדת הסיכון גבוה יותר, כי אפשר למכור בעוד כמה אחוזי הפסד וכך עוד יותר להפסיד. ככל שיש לך יותר שווי כספי של מניה  גבוה יותר במחזור קטן יותר,כך האפשרות למכור קטנה יותר.
ככל שהמחזור גדול יותר ,כך אפשר לקנות ולמכור גם בשווי כספי גבוה של עשרות אלפים עד מאות אלפים  וגם במיליונים בפעם אחת , ולא במנות קטנות של אלפים בודדים או עד 20-30 אלף לערך.במניות קטנות יש אפשרות למכור רק באלפים אחדים 5-8 אלף או עד 20 אלף לערך. מעבר לכך הסחורה לא תימכר והשער יותר יירד.
ולכן כדאי ומומלץ  למכור את הסחורה במניות קטנות פחות סחירות במנות קטנות יותר של אלפים בודדים ולא עשרות אלפים. ולכן ככל שיש לך יותר סחורה למכור מעבר לביקוש הקונים ,כך שער המכירה יהיה יותר ויותר נמוך מעסקה לעסקה. הקונים לא יטרחו לקנות מעצמם, אלא יחכו שהמוכרים ימכרו להם בזול יותר בשער נמוך יותר.

בהמשך לסחירות, יש כמובן את מרכיב מספר העסקאות ביום במניה שנכנס לתמונה. ככל שיש מספר עסקאות קטן יותר, כך אתם מתחרים עם אחרים על מספר העסקאות ועל שווי הכספי של העסקאות. לא יהיה יותר עסקאות כי יש רק מוכרים ולא קונים (מכסת הקונים נגמרה ונשארו רק המוכרים). יהיו יותר עסקאות כאשר יהיו יותר קונים מאשר מוכרים עם עסקאות יותר גדולות . 

העסקאות תלויות גם בזמן המסחר. יש זמן של מוכרים יותר ויש זמן של קונים ,תלוי במצב השוק והפעילות בבורסה. ולכן יש זמן שתצליחו למכור יותר בזמן המסחר מאשר זמן אחר. אפשר לבחון את העסקאות ואת זמני העסקאות במחקר מעמיק במניה מידי יום-שבוע. ולכן יתכן מאד שגם לאחר פיצול עסקאות המכירה ,לא תצליחו למכור הכל. אם אתה צריכים את הכסף במיידי לעסקה אחרת , לא תוכלו לקבל את הכסף במיידי.
במניות הגדולות והכבדות במדד ת"א 25, כמו : טבע וכי"ל ובנק לאומי ופועלים ועוד , אפשר למכור ולקנות במאות אלפי ש"ח בפעם אחת ואף במיליונים לעיתים, בפרט שמחזור המסחר עולה. כאשר יש זמנים שמחזור המסחר עולה במניה למאות מיליוני שקלים בעקבות הודעה חיובית או שלילית, יש קניות ומכירות של מיליונים לשער אחד. 

זמן המסחר בבורסה וההשפעה על המסחר


זמן המסחר בבורסה- צריך לדעת מתי המסחר מתחיל במניה ומתי נסגר , מתי שעת הפתיחה ומתי שעת הסגירה- נעילה. מסחר באופציות ונגזרים מתחילות ב-9.30, מניות מדד ת"א 25 ו-100 הפתיחה ב-9.15 לערך והמסחר מתחיל ב-9.45. במניות היתר פתיחה לפני  9.45 והמסחר מתחיל ב- 10.15. נעילה מתחילה ב-16.15 לשניהם ואורכת כרבע שעה והמסחר מסתיים ב-16.30. כך שזמן מחזור המניות הקטנות קצר יותר.צריך גם לדעת  האם יש שינויים בשעת הנעילה  לפני הזמן כאשר רוב שנת המסחר הנעילה ב-16.15 כאמור.

מתי יש שינויים בזמן הנעילה?  בד"כ כאשר יש שינוי מדדים בבורסה מידי רבעון שעת הנעילה מוקדמת בחצי שעה. יתכן גם שזמן הנעילה יתארך על מנת לאפשר לבתי השקעות גדולים וזרים למכור ולקנות כמו שהיה באמצע  2010 כאשר ישראל עברה במדדים בתעודות סל וקרנות נאמנות ממדינה מתפתחת למדינה מפותחת.                   

מתי יש שינוי בשעת הפתיחה? זה מכונה פתיחה אנגלית. כאשר יש עליה או ירידה במדדים בשיעור של 2.5% ומעלה בפתיחת המסחר, הבורסה עושה  השהייה במסחר של 5 דקות. אם עדין יש ירידה או עליה בשיעור של 2.5% ומעלה ,יש עוד שיהוי של 5 דקות ,ואח"כ יש פתיחה. בד"כ יש התמתנות של העליות או הירידות וזה מטרת ההשהיה.                                                                   

מה ההבדל בין הפתיחה והנעילה לבין המסחר היומי? במסחר היומי אפשר לקנות ולמכור במיידי בכל שער. בפתיחה ונעילה יש רק שער אחד בלבד של קונה\מוכר והשער מפורסם וידוע רק בסוף הפתיחה או הנעילה ,באמצע הפתיחה או הנעילה השער יכול להשתנות וגם אתם יכולים לשנות את השער שלך. כ-5 דקות לפני הפתיחה יש סגירה של הצעות הפתיחה ומבוצע שקלול של שערי הפתיחה של הקונה\מוכר ואי אפשר להציע עוד שער קניה\מכירה או לבטל את פקודת הקניה\המכירה וצריך לחכות לפתיחת המסחר.                                      

מתי למכור או לקנות בפתיחה ? 1. כאשר ידוע לך שהפתיחה תהיה עליה גבוהה ואח"כ השער ירד במניה או במדד, כדאי למכור בפתיחה. בד"כ זה רלבנטי בפקיעת אופציות בשערים גבוהים או שיש עליה רק לצורך פקיעת האופציות ולאחריו יש רק ירידה ולא עליה.או גם בפתיחה אנגלית חיובית של עליות גבוהות,ונראה שהעליות הגבוהות לא מוצדקות כ"כ ,בפרט שקדם מספר ימי ירידות מוצדקות ,וגם העליות בד"כ יתמתנו בעד סוף היום,אם כי יתכן שהם יעלו קצת במשך היום.
 2. כאשר יש מכירה אגרסיבית של מניה בפתיחה ואתם סבורים שהשוק יעלה מהירידה כמה אחוזים (אבל עדין תישאר המניה בירידה) לדוגמא: מניה ירדה בפתיחה 5-7% והיא תסגור את המסחר בירידה ל 4% בלבד. רווח של כמה אחוזים במסחר היומי. אפשר גם לקנות לאחר הפתיחה כדי להיות בטוח שאין המשך ירידה (למשך רבע שעה-חצי שעה-שעה) ואח"כ עליה  ואז אפשר לקנות יותר בזול.
 3. כאשר אתם סבורים שמחיר המניה בירידה זו היא אטרקטיבית ולא מוצדקת כלכלית ויש סיכוי לעליות והודעות חדשות חיוביות . אם לא הצעתם שער קניה\מכירה בפתיחה, הפסדתם את עיתוי הקניה\והמכירה,וכן גם בנעילה. אם השוק שורי לקראת סוף המסחר עקב ידיעות חיוביות או שהמניה עולה עקב הודעה חיובית ,אפשר לתת הצעה בנעילה על מנת למכור בעיקר ולא לקנות כי הקניה תמיד תהיה ביוקר
אפשר לקנות אם ממש מדובר בהודעה חיובית שיש סיכוי גבוה שביום הבא גם בפתיחה וגם במסחר יהיה עליה של כמה אחוזים לפחות או שאם המסחר הופסק במניה לאורך היום ע"י הבורסה עקב הודעה מהותית ואושר לחידוש המסחר זמן קצר לפני הנעילה ויש הודעה חיובית מאד ,כך שרוב הסוחרים לא הספיקו להגיב, מומלץ לקנות בנעילה כי רוב הסיכויים ששער המניה יעלה ביום הבא. יש למכור בפתיחה וכך להרוויח בקלות תוך פרק זמן קצר. וכן להיפך כאשר יש ירידה מאד חדה במניה לקראת הודעה מהותית למחרת היום או בימים הבאים ,יש אפשרות לקנות כאשר הצפי שלך שיהיה הודעה חיובית ואז תוכל להרוויח מעלית המניה שוב.
יחד עם זאת יש לקחת בשיקול דעת את הסיכון לירידה ולא להשקיע הרבה כסף (אני הייתי שם לכל היותר 20 אלף ₪ ללא קשר לגודל תיק), אפשר ומומלץ לא לקנות מניות עם צפי להודעה שתהיה חיובית או שלילית כאשר יש הזדמנויות אחרות של רווח עם פחות סיכון ותנודתיות .
הדוגמא הקלאסית היא מניות הגז והנפט האם יש נפט\גז או לא , ומה התוצאות של הסקרים או הקידוח? לפני פרסום ההודעה לגילוי גז בלוויתן היה מכירה אגרסיבית שעה לפני הנעילה במניות רציו ואבנר יה"ש.לאחר ההודעה החיובית המניות עלו בעשרות אחוזים,כגון רציו משער 15 ל-21.יחד עם זאת הודעה לא חיובית הייתה מורידה את רציו מ-15 ל-5,הפסד של עשרות אחוזים.        
 יש מניות קטנות שנסחרות ברשימת השימור של הבורסה עקב מחזורי סחירות נמוכים מאד. המסחר הוא רק בפתיחה ובנעילה בלבד. אין מסחר לאורך היום. מה שמקשה יותר על המכירה בפרט בהפסד. 
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

מתי האנליסטים ממליצים על חברה\מניה לקניה?


מתי האנליסטים ממליצים על חברה\מניה לקניה?
כאשר יש הודעות חיוביות על המניה או על מצב המיקרו- מאקרו או מצב המתחרים שמשפיע חיובית על המניה. כאשר יש ירידה דרסטית מאד במניה לא מוצדקת ,קובעים מחיר יעד למחיר תחתית ומחיר יעד לעליה תוך פרק זמן סביר.
דוגמא לכך הייתה בפרוטליקס ב-2011 שירדה ב-30% לפחות מ-9$ ל-6$ לערך (בגלל השהייה שוב ושוב של אישור תרופה לפרק זמן של חצי שנה-שנה לפחות) . כאשר המניה ירדה ל-7$ ,המלצת האנליסטים לקנות ב-6$ אם ימשיך לרדת עוד , ולמכור בעוד 9 חודשים לערך (שנקבל הודעה חיובית לגבי החברה- אישור תרופה) במחיר 8$-7.5 לערך.

ומה בפועל ? אכן מי שקנה את המניה מתחת ל-6$ ומכר אח"כ בעליה ל-6.5$ הרוויח. אולם לאחר מכן, המניה ירדה עד למחיר 4.3$ עכשיו ,כאשר ההודעה על חידוש אישור התרופה נדחה שוב לשנה הבאה בפברואר 2012. עד כה אין שום המלצה חדשה למניה למכירה עם מחיר יעד חדש.היה המלצת מכירה של בית השקעות זר שלא לקח בחשבון את אישור התרופה.

מתי עוד האנליסטים ממליצים על חברה\מניה למכירה?כאשר יש ירידה בהכנסות וברווח ועליה בהוצאות בצורה דרסטית, ואפילו כאשר יש רק חשש לירידה בהכנסות מהותיות.

קחו לדוגמא את טבע שעקב חשש מהותי על הכנסות הקופקסון שמהווה לפחות 20% מההכנסות וכ30% מהרווח הנקי ,כל פגיעה כלפי מטה משפיעה על תמחור המניה- ולמרות שהתחרות תהיה בעיקר ב-2012 ההשפעה הייתה כבר ביולי 2010 (שנתיים קודם!) וגם השנה מספר פעמים למחיר שפל של 49$ .כבר לפני מספר חודשים לאחר כשלון ניסוי התרופה האורלית לקופקסון,טבע הגיעה לשפל חדש של פחות מ-40$.

בנוסף גם כאשר יש תחרות חדשה מצד מתחרים בארץ ובחו"ל. כאשר יש התערבות רגולציה וחוקי מדינה שפוגעים בחברה ויש לה יותר הוצאות ופחות הכנסות כדי לעמוד בחוקים ובתקנות,או קנסות מנהליות של המדינה. כאשר יש יותר מיסים ותמלוגים.

קחו לדוגמא את כי"ל , ועדה קבעה שעליה לשלם יותר מיסים, תהנה פחות מהטבות מס ותשלם על קציר מלח בים המלח בסכומים של מיליארדי ש"ח. זה הוריד במיידית (10-15%) את ערך המניה מ4700 לערך ל-4200,למרות שהחברה רווחית ומחלקת דיבידנד והגדילה את הכנסותיה.
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" ©לאיל מהדב

האם לאנליסטים יש אינטרס לגבי ההמלצה לקניה או מכירה?


האם לאנליסטים יש אינטרס לגבי ההמלצה לקניה או מכירה?
במפורש כן. לחלק מבתי השקעות וחברות ביטוח וגם הבנקים יש אחזקות באותה מניה או במדד ויש להם אינטרס שהמניה לא תרד אלא תעלה , על מנת שלא יהיו להם הפסדים או מניעת רווח. או שמעוניינים למכור את המניה ברווח ולקנות מניות אחרות ולכן זקוקים לעוד עליה במניה בשיטת הציבור קונה והמוסדיים מוכרים.  אצל המוסדיים כמו קופות גמל וקרנות השתלמות וביטוח מנהלים ופנסיה יש תחרות על תשואות בין מנהלי ההשקעות מידי חודש.
נכון שמניה בודדת או כמה מניות לא משפיעה כ"כ על תיק ההשקעות , בפרט שמדובר בתיק של מיליארדי ₪ (מדובר ב-1-2% מכלל התיק) , אולם עדין יש השפעה לרעה ולא חיובית על התיק,בפרט שמוחזקים במניה בעשרות רבות של מיליוני ₪ ואף מאות מיליוני ₪   
קחו לדוגמא אחת  את פסגות בית השקעות. לאורך שנת 2010 המליצו על מנית ישראמקו- מנית גז ונפט והם זיהו דיסקאונט עמוק וכדאיות לקניה (וזה היה ממש נכון) והם אכן קנו ישראמקו בהיקפי כספים גדולים בשער 50-52 . יחד עם זאת כאשר הייתה נפילה של מניות הגז והנפט בעקבות דוח ששינסקי שמורידה את ערך החברה , והמניה הגיעה גם לשפל לשער 35 , פסגות המליצה לקנות את המניה בתחילת הירידות כאשר המניה הייתה בסביבות שער 45-48 לערך .
מי שקנה לפי המלצה הפסיד את כספו לחצי שנה לפחות והפסיד גם את הרווח. אם הקונה היה מחכה ולא שומע להמלצה  והיה קונה בשער 40-35 היה מרוויח וגם מחזיר את ההפסד שבהמשך הירידות ביותר מהירות של חודש חודשיים.
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

המלצות אנליסטים על מניות


המלצות אנליסטים- האנליסט עובד בבנקים או בבית השקעות בענף ובתחום מסוים,כמו: פיננסים,ביומד.הוא מפרסם ניתוחים מזמן לזמן (חודש,רבעון,התפתחות חיובית או שלילית במניה) על המניה ועל ענף המניה, בעיקר לבית השקעות או ללקוחות בית השקעות (ברוקראז'), אך הניתוח מועבר גם לקהל הרחב,בד"כ דרך העיתונות הכלכלית.


בביזפורטל יש תפריט אנליסטים שבו יש את רוב המלצות האנליסטים לפי מניה ותאריך עולה . האנליסט לא עושה ניתוח לכל מניה בתחום או בענף אלא למניות נבחרות לפי שיקול הבנק או בית השקעות. יתכן מאד (וזה מה שקורה בפועל)  שלמספר אנליסטים מבתי השקעות יהיה ניתוח אחר לאותה מניה בהבדלים ניכרים.


לעיתים לאנליסטים יש ניתוחים כלליים על השוק ההון בזווית מיקרו(בארץ) ומאקרו (בעולם). בד"כ בעיתונות הכלכלית יש מספר ראיונות עם אנליסטים על דעתם על השוק\ענף\תחום\מניה מסוימים. לאחר הניתוח על המניה האנליסט ממליץ על יעד המניה.


היעד לטווח שנה בד"כ והוא בהתאם להשוואה בין מניות אחרות בענף וגם למדד המניות.אם המניה המומלצת תעשה תשואה חיובית מעבר למדד בהרבה או כאשר המניה מתחת לשווי הכלכלי,או כאשר יש ירידות לא מוצדקות במניה לפי הערך הכלכלי, יש המלצה על קניה.אם יש תשואה קצת מעבר למדד המניות השוק,יש המלצה על תשואת יתר.


אם יש תשואה דומה או קצת מתחת למדד יש המלצה על תשואת שוק (כדאי לקנות מדד ולא מניה). כאשר מחיר המניה גבוה מערך הכלכלי או העתידי, יש המלצה על מכירה. בד"כ כאשר יש המלצה חיובית המניה עולה ובד"כ הרלבנטיות בטווח קצר של יום-יומיים.


אולם זה לא קורה לכל המניות, יש מניות שלמרות שיש המלצה על קניה או תשואת יתר הן לא עולות כלל. זה תלוי האם ההמלצה מתפרסמת בשוק יורד או עולה והאם ההמלצה היא לטווח הקצר עד שנה או לטווח הארוך של כמה שנים. ככל שטווח הזמן קצר עד שנה מאשר טווח ארוך,  כך ההמלצה יותר רלבנטית ומשפיעה.


בד"כ השפעת ההמלצה היא מיידית במניה.מי שסוחר בתוכנות מסחר מסוימות יש אפשרויות הגדרה של מניות שעולות מהר מייד וגם בהיקף המסחר או במספר עסקאות, וכך אפשר להצטרף לקניה יותר מוקדם וגם למכור ברווח תוך זמן קצר,וזה רלבנטי לכל הודעה חיובית במניה או במהפך יומי במניה מירידה לעליה. קרה כבר כמה פעמים במספר מניות קטנות שרק לאחר חצי שעה-שעה של פרסום ההמלצה יש השפעה חיובית של המניה כלפי מעלה של כמה אחוזים.


השיהוי בתגובה מקשה על קבלת ההחלטות ,האם כדאי לקנות או לא? כי אם יש המלצה חיובית למה אין עליות ? , האם יש הודעה אחרת שלילית או כל פרט אחר בהודעה שלא שמתי לב שהוא לא כ"כ חיובי שאני לא יודע? או שההמלצה לא כ"כ חיובית שמצדיקה עליות?


עליה וירידה במניה תלוי בד"כ כמה המניה בד"כ יורדת או עולה ,אגרסיבית או דפנסיבית. במניות קטנות ההמלצה יכולה להעלות את המניה גם 5-10% ביום. במניות כבדות וגדולות זה יכול להתבטא ב-2-3% לערך עם מחזור גדול.


בנוסף להמלצה , האנליסט נותן בד"כ מחיר יעד של המניה שיתכן שהוא גבוה בעשרות אחוזים משווי המניה עכשיו. כאמור כאשר התשואה מתחת בהרבה למדד המניות , האנליסט ממליץ על מכירה. כאשר יש המלצת מכירה בד"כ יש ירידות. ולכן תמיד צריך לחכות עד לסוף הירידות בהתאם לזמן ובהתאם לאחוזי הירידה במניה ובהתאם לניתוח המלצת המכירה.


לזכור שאנליסט ממש לא צודק בלפחות מחצית מתחזיותיו ובניתוח שלו כולל גם מחיר היעד.ולכן גם כאשר יש מחיר יעד עם המלצת קניה. אל תקנו במיידי אלא תמתינו ותחשבו קודם. יתכן מאד שיהיו ירידות במניה ותוכלו לקנות ביותר זול, או אם אנו נמצאים בשוק יורד- דובי ,גם אם יש המלצה של האנליסטים ,המניה תרד ולא תעלה למרות ההמלצה .


אומר בסגנון אחר אתם אמורים למצוא את המניה שנסחרת בדיסקאונט לפני המלצת האנליסט. אם לא עליתם על המניה קודם או לא חשבתם שהמניה זולה , תחשבו למה אתם שונים ממה שהאנליסט חושב? האם יש פרטים נוספים על המניה שאתם לא ידעתם או שהשוק לא ידע? אתם צריכים לבדוק ולנתח את מצב המניה עם המלצת האנליסט ולהחליט בעצמכם האם לקנות או למכור.


 יתכן מאד גם שהאנליסט יחזור בו לאחר מספר חודשים בהתאם להתפתחות המניה והשוק וימליץ אחרת ממה שהמליץ כמה חודשים קודם. מה קורה שהאנליסט מכריז על מכירה ויש לך את המניה? הטעות הראשונה כאמור שהאנליסט הקדים אותך בהמלצת מכירה. יש לצפות שהמניה תרד. אם אתה קונה ומוכר בטווח הקצר, מומלץ למכור.


אם אתה קונה ומוכר לטווח הארוך יותר ויש צפי לשינוי ולעליות בעתיד- גם כדאי למכור בפרט אם אתה ברווח. תוכלו לקנות את המניה אח"כ יותר זול. אם מדובר על מכירת מניה שהיא ממניות דיבידנד- הרלבנטיות עבורך היא כמה פחות דיבידנד החברה תחלק ברבעון  וכמה פחות שווי המניה תהיה בזמן חלוקת הדיבידנד.


אם תרצו להגדיל פוזיציה במניה ותרצו לקנות עוד מניות ולהגדיל את שווי האחזקה שלכם במניה ,אפשר לא למכור ולקנות ביתר כאשר המניה תרד. יש להבדיל בין המלצת מכירה קבועה  להמלצת מכירה זמנית,כלומר כאשר יש נסיבות קבועות לירידה כמו מתחרים חדשים (חברות הסלולר), ירידה בהכנסות ופחות מכירות והסכמי סחר לאורך זמן כי אין שוק - מומלץ למכור עד להתייצבות השער עם קצת דשדוש.           
               
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

מעקב אחר החברה והמניה והשוק ההון


מעקב אחר החברה והמניה והשוק ההון
אחרי ניתוח המניה וקנית המניה ,יש לעקוב מידי יום ויום על ההתפתחויות שיש לחברה ולמניה שיכול להשפיע  על ירידה או עליה של המניה. כמו שהבנתם יש חשיבות רבה בעיקר אם יש חדשות רעות והמניה יורדת , אם פספסת את החדשות הטובות לעליות הפסדת רק רווח , אבל יתכן שהרוח יהיה מאד גדול.

לדוגמא: מכרת ברווח 10% כאשר החברה עלתה ב-50% תוך חודש -חצי שנה בעקבות ההודעה ועוד הודעות. אם היית במצב הפסד קטן ויכולת למכור בהודעה החדשה ברווח ולא עשית זאת וחזר ההפסד,זה דוגמא למה זה כדאי בעיקר שאתה בהפסד במניה. בקיצור כל שינוי בהכרת החברה והמניה שכתבתי בכללים הקודמים.

יש לזכור ששוק ההון דינמי ומשתנה בתדירות גבוהה. חשוב לא לפספס הודעה חשובה על החברה ,ואז יהיה חוסר בקבלת החלטות לגבי המניה האם למכור או לקנות עוד או להמתין,וצריך להוסיף זאת בתסריט הפסימי והאופטימי.

דוגמאות: האם יש מוצר חדש? האם יש אישור למוצר חדש? פסיקת בית משפט לחיוב או שלילה? דוח כספי רבעוני ושנתי? מכירה וקניה של בעל עניין או בעל שליטה את מניות החברה ? קנית חלק מהחברה ע"י צד שלישי – משקיע או קרן השקעות ושינוי הרכב השליטה בחברה? התפטרות או פיטורין של נושאי משרה בחברה כמו מנכ"ל סמנכ"ל וחברי דירקטוריון? האם יש שחיתות או אי סדרים כספיים נכונים בחברה ? מה המצב בענף ומה המצב אצל המתחרות ?

התפתחות מצב המאקרו בעולם ומצב המיקרו בארץ וגם מצב החברות והמניות אפשר לדעת בעיקר ע"י אתרי העיתונות הכלכלית. מומלץ לעבור ולקרוא את כותרות הכתבות בכל העיתונות הכלכלית ולבחור לקרוא באתר אחד עיקרי , כי בחלק מהאתרים יש כתבות ייחודיות לחברה או לשוק ההון שלא מפורסמות בעיתון אחר .

מומלץ לשמור ולהעתיק את כל המידע לאורך זמן על המניה. וכל המידע הזה בחינם! בעבר וגם היום יש אתרים שדורשים תשלום עבור התכנים באתר. בעקרון המידע הכלכלי נמצא גם באתרי האינטרנט כמו בעיתון הכלכלי.

למי שיותר נוח  לקרוא דרך נייר ולא דרך מחשב- אפשר לקנות מנוי חודשי לעיתון כלכלי ואפילו שני עיתונים , ולקחת זאת בחשבון הוצאות המסחר. וכמובן תמיד אפשר לקנות עיתון בשותפות או להשאיל מהשכן שקונה עיתון. וכמובן יש אפשרות קריאה בספריות ציבוריות או אקדמיות של העיתונים הכלכליים.



זיהוי השוק: יש לזהות האם השוק עולה,יורד או מדשדש ומתנדנד. לכל סוג שוק יש כללי מסחר שונים. יש לזהות האם אתה בעד מגמה חיובית או בעד מגמה שלילית ולהשקיע בהתאם למגמה שבחרת. לרוב כדאי לבחור במגמה חיובית ולא שלילית.יש תמיד אפשרות להרוויח כאשר השוק יורד או כאשר השוק עולה.

בניתוח מניה לירידה או עליה יש 2 שיטות עיקריות : יש ניתוח כלכלי ויש ניתוח טכני. כל מי שפועל לפי שיטה אחת ,צריך לקחת בחשבון גם את השיטה השניה, ולכן נכון לדעת את 2 השיטות. יש להתבסס יותר בלמידה ולסמוך בקבלת ההחלטות יותר על השיטה הכלכלית ופחות על שיטת ניתוח טכני. 

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

קביעת כללי מסחר ותיק השקעות וירטאולי


קביעת כללי מסחר ותיק השקעות וירטאולי
יש לקבוע כללים וחוקים במסחר ולא לסטות מהם.כגון: כמה כסף מסך הכסף שיש לי אני משקיע במניות ? האם כאשר יש ירידות או עליות אני מעלה או מוריד את סכום ההשקעה במניות?  מה הערך הכספי הכולל? באילו ענפים ותחומים לקנות מניות? כמה מניות יש בתיק ההשקעות ? מה הערך הכספי של כל מניה? מתי להגדיל או להקטין את החשיפה למניה? לכמה זמן מקסימלית ומינימלית אני אחזיק במניה? ועוד ועוד כללים וחוקים.

 דרושה משמעת עצמית חזקה על מנת לעמוד בכללים שהצבתם לעצמכם בכל מצב בשוק: יורד או עולה או מדשדש. למי שאין משמעת לשמירת הכללים הוא קרוב להפסד ולא לרווח.

יש לקבוע כלל ברור בתחילה: האם אתם סוחרים או משקיעים או מעורב גם וגם ? האם אתם קונים מוכרים בטווח הקצר על בסיס יומי או שבועי או בטוח הארוך של שנה וכמה שנים? מה אורך זמן ההשקעה שלך במניה?

לפני מסחר אמיתי בכסף , רצוי לפתוח תיק וירטואלי של מניות והשקעות. אפשר לפתוח בגלובס או בביזפורטל תחת ניהול תיק השקעות אישי. יש להתנהג בתיק השקעות וירטואלי ממש כמו בתיק השקעות אמיתי בכסף.
ההבדל היחיד הוא שבוירטואלי אין כסף ובאמיתי יש כסף. תוכלו לזהות אילו כללים אתה חזקים בשמירה עליהם ,ואילו כללים אתם לא חזקים, ואילו כללים אתם כלל לא שומרים וצריכים חיזוק.

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב

השקעה מהון עצמי ותסריטי השקעה


השקעה מהון עצמי נזיל וזמין. לא להשתמש בכספים שמיועדים לקנית דירה או להוצאות בסיסיות אחרות,או למכור נכסים בסיסיים כמו בית או מכונית ללא תחליף.אדם שיש לו 2 דירות או 2 רכבים ויותר ,יכול למכור בית או מכונית ברווח (לא למכור בפחות רווח וכל שכן בהפסד,כי צריכים את הכסף) ולהסתפק באחד ולהשקיע את כספו במניות שיכולות להניב יותר תשואה.  מכירת נכסים כדאית רק בתחילת שוק עולה ולא בסוף שוק עולה או בשוק יורד- הפסד כמעט בוודאות  קרוב יותר מאשר רווח .

זה בד"כ קורה כאשר יש שוק עולה ויש רווחים ויש סיפורי התעשרות בפרט של חברים ואדם חושב שיוכל להרוויח בזמן קצר כמוהם,עד שהמגמה מתהפכת והאדם מפסיד ולא מוכר בהפסד בזמן , וממשיך להפסיד לאורך זמן ,עד שצריך את הכסף ומוכר בהפסד גדול , ויוצא קרח מכאן ומכאן.

תכנון ותסריטי השקעה פסימי ואופטימי - צריך לקחת בחשבון בעיקר את התרחיש הפסימי של ההפסד ולא רק התרחיש האופטימי של הרווח. יש לקבוע כללים בכמה אחוזי הפסד אני מוכר על מנת שלא אפסיד יותר,וכמה אחוזי רווח אני מוכר,שלא אפסיד את הזדמנות לרווח שיא והרווח יקטן כאשר המניה תתחיל לרדת ולא תמשיך לעלות ואף יתכן שהמניה תרד שנגיע להפסד. 

את התרחישים יש לבנות על בסיס רציונלי ולא אמוציונאלי  לפני תחילת מסחר במניות וגם לפני כל קניה\מכירה של מניה.את התרחיש בונים  ע"פ כללי המסחר וההשקעה ומצב שוק ההון. יש הבדל בין שוק עולה או יורד. במניה אגרסיבית או דפנסיבית. סיכוי להודעה חיובית\שלילית חדשה ועוד.  וכמובן יש לבצע את התרחיש כפי שתכננת וכתבת. אם אתם לא מבצעים את התכנון לפי התרחיש,אין כל משמעות לתרחיש ולתכנון ,וכנראה אתם קרובים להפסד ולא לרווח ,כי ההחלטה שלך לקנות או למכור היא אמוציונלית ולא רציונלית.   

אם כאשר אתם קונים מניות או בתיק השקעות מנוהל ,ואתם לא רגועים נפשית וכל שכן שאתם לא ישנים בלילה או שהתנהגות הרגילה שלך בחיי היום-יום שונה גם כאשר המניה עולה או שלאחר כמה שעות או יום של רווח אתם כבר רוצים למכור את המניה ואין לך כל סבלנות לחכות לעוד רווח שיבוא בטווח זמן של עוד שבוע-חודש- שנה ,זה אומר שהמסחר במניות לא בשבילך .תוכלו להסתפק בפק"מ או באג"ח מדינה או מק"מ של בנק ישראל.

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

ניהול משא ומתן על עמלות בבנק או בבית השקעות


ניהול משא ומתן על עמלות בבנק או בבית השקעות - אתם צריכים לדעת איך לנהל משא ומתן עם הבנקים ועם בתי השקעות על גובה העמלות ולהקטין אותם כמה שיותר. העמלות הן : עמלת קניה, עמלת מכירה, דמי ניהול (דמי משמרת ני"ע בעבר) .

ככל שתעשו יותר פעולות בקניה ומכירה וככל שמחזור הכסף שלך  יהיה יותר גבוה וככל שהתיק יהיה יותר גדול וגם ככל שתדעו לנהל מו"מ נכון יותר עם הפקיד האחראי על העמלות - כך תקבלו תנאים טובים יותר ותשלמו פחות על עמלות. בד"כ לתיק גדול יש הנחה ,אולם גם אם יש לך תיק קטן של עשרות אלפי ₪ בלבד, אולם אתם עושים הרבה פעולות ביום או בשבוע של קניה ומכירה ומגיעים למחזור של מאות אלפי ₪ בחודש ואף מיליוני ₪  בשנה תזכו להנחה בעמלות .

בד"כ רצוי לנהל מו"מ על העמלות כאשר התיק שלך יותר גדול ואתם מבצעים הרבה פעולות וגם שאתם ברווח וגם כאשר השוק שורי ולא דובי ,ובנוסף ללא קשר הבנקאי בודק גם כמה כסף ופעולות יש לך בבנק: פק"מ,תוכניות חסכון,קופות גמל וקרן השתלמות,הוראות קבע ועוד.אם יש לך עוד הרבה נכסים בשווי גבוה מלבד תיק השקעות,תוכל לקבל הנחה מעמלות.                

מומלץ לעשות השוואה ולקבל הצעות מחיר בין הבנקים ובתי השקעות שונים לגבי העמלות. את הבדיקות וקבלת הצעות מחיר מהבנקים ומחברות ביטוח\בתי השקעות יש לעשות בתחילת המסחר שלך וכן באמצע המסחר שלך.

לאחר שיש לכם את כל הנתונים תקבעו פגישה עם יועץ ההשקעות או כל פקיד אחר שאחראי על העמלות (יתכן אף מנהל הבנק) ותנהלו מו"מ להורדת העמלה.

לאחר אישור הורדת העמלות ,סביר להניח שלא יורידו לך את גובה העמלות ,גם אם גודל התיק יירד (בעיקר עקב הפסדים או משיכה) או פחות פעולות , אך זה לא בטוח לטווח של שנה לערך ,כי הבנק עושה בחינה מידי זמן  על התיק שלך ועל העמלות שאתם משלמים .

קחו בחשבון גם את התסריט שלא יקבלו את הבקשה שלך ולא יורידו לך את העמלות.קחו בחשבון את האפשרות גם שתעברו לבנק או בית השקעות אחר שנותן עמלות נמוכות יותר.

בניהול מו"מ בבנק שלך שמתנהל חשבון עו"ש אתם צריכים להבהיר, שאתם יכולים לעבור בנק אחר בניהול תיק ההשקעות ולא לנהל תיק השקעות בבנק זה ,או בנוסף גם בכלל לסגור את החשבון בבנק,  רק כמוצא אחרון אחרי שכלו כל הקיצים לשכנוע אחר ותוכלו לממש את האיום שלך תוך הודעה לבנק שאתה מעביר את הכסף עקב חוסר קבלת הנחה בעמלות.(היום יש אפשרות להעביר גם תוכניות חסכון ופק"מ לחשבון בבנק אחר, כאשר הבנק החדש מטפל בחשבון עו"ש שלך בכל המעבר אליו).

יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שבבנק או בית השקעות אחר בנוסף להנחה בעמלות יש גם שירות ואת החישוב הנכון ברווחים ,במס הכנסה ובדיוק בפעולות הקניה והמכירה (השער שקניתם בתוכנת המסחר יהיה השער שעליו עשו את אותם חישובים של רווח או הפסד ומס הכנסה ועמלות בהתאם). אם אין שירות טוב כמו המקום הקודם ,יתכן שזה שקול להנחה בעמלה ולא הרווחת כלום.לרוב לא עוזבים בנק כ"כ מהר. אם להרוויח כסף חשוב לך יותר מאשר מיקום הבנק והפקידים הידועים ,תוכל להחליף בנק או בית השקעות בקלות, השאר ימשיכו להפסיד כסף ולשלם יותר עמלות לבנק.            

כיום בנק יהב הוא לא רק בנק לעובדי מדינה אלא גם לשכירים (מי שמעביר משכורת 5000 ₪ ומעלה). משפחתי עובדת עם בנק יהב וגם אני עובד עם בנק יהב. בבנק יהב אפשר לקבל 0.15% עמלת קניה או מכירה ודמי ניהול נמוכים עד ביטול תשלום דמי ניהול.

מי שעובד מדינה יש לו  פטור מדמי ניהול לחשבון בנק אחד ,כולל גם לבן\בת זוג (לחשבון שני צריך לשלם דמי ניהול) . בשאר הבנקים אפשר לקבל 0.2-0.3% עמלת קניה או מכירה. דמי ניהול אפשר לקבל הוזלה של 50% פחות או לקבל פטור מלא מדמי ניהול.

לסוחר יומי גדול במסחר של מחזור של מאות אלפים ומיליוני ש"ח ביום אחד יכול לקבל עמלות קניה ומכירה נמוכים יותר של עד  0.001%. הבורסה מחייבת את עושי השוק בבורסה ב- 0.0005% כך שעדין יש להם רווח מהעמלות.  
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

סכום השקעה במניות וניהול וייעוץ השקעות


מה סכום ההשקעה במניות ? עליך לקבוע כלל קבוע ולא משתנה כמה אתם מוכנים להשקיע במניות. לא להשקיע  100% מניות את כל כספך הנזיל. יש להשאיר לפחות 20-50% מהכסף נזיל, תלוי מה ההון העצמי שלך ואילו נכסים נוספים יש לך. יש להשאיר מספיק כסף נזיל לצרכים יומיומיים ולמקרים חריגים ובשאר הכסף יש לקנות גם אג"ח מדינה ומק"מ לטווח קצר. 30% -50% מההון העצמי הוא הסביר והמקסימלי הראוי.

לא להשקיע במניות בתיק השקעות את הכספים של המשפחה שלך או של חברך, אלא אם אתם ממש  מומחים  בהשקעות  וגם מרוויחים. כאשר יש התערבות בניהול ההשקעות מצד המשפחה או מצד החבר ,לא לנהל את תיק ההשקעות ויש לוותר מראש, או לאידך שהמשפחה או החבר יתחייבו בפניך שהם לא מתערבים בניהול ההשקעות  וצריכים לסמוך עליך ולא להתערב במסחר ובניהול , גם כאשר יש הפסד בעיקר ולא רווח.

לך כמומחה השקעות קל יותר נפשית להשקיע את כספך ולהפסיד כסף, מאשר להפסיד כספים של אחרים. אם תשקיע כספי אחרים ותפסיד , וההפסד למשפחה או לחבר או מכר קרוב יגרום למחלוקת ושנאה ומריבות ועוד תופעות שליליות, מוטב לא לנהל ולוותר מראש ויש לקחת בחשבון את התרחיש הפסימי כאמור.

מומלץ מאד לדעת לנהל תיק השקעות לבדך , ולא לסמוך על ניהול תיק שלך בבתי השקעות של  בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות. לאורך זמן הם לא נותנים תשואה גבוהה מעבר לשוק מלבד דמי ניהול של 2% ומעלה לשנה שמורידה גם את התשואה.

לזכור! הם לא רק מנהלים את תיק ההשקעות שלך, אלא עוד הרבה תיקי השקעות ויש להם עוד השקעות נוספות (קופות גמל, קרן השתלמות, פנסיה וביטוח מנהלים ועוד ) ,כך שיש להם פחות אפשרויות,כדי להרוויח בטווח הקצר סכומים גבוהים בהתאם למסחר בבורסה דווקא את הכסף שלך. והשיטה שלהם היא בעיקר להרוויח פחות, אבל בטוח יותר.

כדאי לקבל ייעוץ השקעות בבנק, כדי לקבל חוות דעה שנייה וכדי ללמוד את המושגים בשוק ההון .מי שמומחה בהשקעות כבר כמה שנים, הייעוץ בבנק לא רלבנטי עבורו. לא לקנות אוטומטית ללא קבלת החלטה מושכלת שלך מניות או מדדים או קרן נאמנות שיועץ ההשקעות בבנק אומר\מייעץ  לך ,כי יתכן שהוא לא אובייקטיבי והוא ממליץ לפי החלטות הבנק, ולא רק לפי מה שהוא חושב שנכון וצריך לעשות, בנוסף שהוא לא בהכרח מקצועי בהשקעות  ויודע על מצב השוק מיקרו ומאקרו ומצב המניה יותר ממך.יש לבחון כל יועץ או מנהל השקעות לגופו.יש יועצים שיכולים לעזור לך להרוויח יותר, ויש יועצים שיכולים לעזור לך להפסיד והם לא מבינים הרבה יותר ממך.

כבר מספר פעמים התברר שהייתה מעילה בבנק ועובד בנק יועץ השקעות גנב מהבנק או מלקוחות כסף והרבה כסף והשקיע את הכסף בשוק ההון, אך בדרך כלל הוא הפסיד ולא הרוויח ,גם אם היה עובד וותיק ואמור להיות מקצועי יותר. וכמו הפתגם שאומרים שבוול סטריט זה המקום שעשירים שנוסעים בלימוזינה ושאר מכוניות מפוארות  מקבלים עצות פיננסיות ממי שנוסע ברכבת תחתית. אם יועץ השקעות נותן לך עצות חכמות ,למה הוא גם לא עשיר?   

לזכור, החלטות השקעה אתם צריכים לקחת ולא אחרים במקומכם. משקיע הוא לא מהמר ומסחר בבורסה הוא לא קזינו ולא הימור אלא הוא נשען על בסיס כלכלי. המסחר מסוכן וקרוב להפסד למי שלא מבין בו ועושה טעויות , כמו כל תחום.

כאשר מהמרים יש סיכוי גבוה יותר שהצד השני ירוויח ולא הצד שלך. מי שמהמר ומי שלא מבין בשוק ההון מומלץ שיישאר בחוץ ויהיה משקיע סולידי בלבד ללא מניות וגם ללא קרנות נאמנות ,ויקנה אג"ח מדינה ,מק"מ בנק ישראל ופק"מ בבנק בלבד,זה כסף רווחי בטוח.  

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב