שאלות להגדה של פסח
1. מדוע קרוי שבת הגדול? ליל הסדר ואין שם בשאר החגים? מה ענין הלשונות קדש עד נרצה?
2. למה פתח ההגדה בלשון ארמי ולמה בהא לחמא עניא? בתורה חג המצות ואנחנו קורים חג הפסח?
3. איזה עלילות היו מעלילים הנוצרים על היהודים ועל איזה עוון נגזר כן?
4. משמע שמשום הא לחמא עניא כל דכפין? היה צריך להקדים כל דכפין ואח"כ הא לחמא?
5. מה הקשור בין לחמא עניא למה נשתנה ועבדים היינו? למה לא שואלים מה נשתנה בסוכות?
6. למה חובת ההגדה בפסח ולא גם בשאר מועדים? מה ההבדל בין שעבוד מצרים לשעבוד מלכויות?
7. מה הקשר בין כל דכפין לשנה הבאה? למה נכנס לשון עברי באמצע? למה אומר בלשון החלטי ולא בלשון בקשה ותפילה- בשנה הבאה? מהו בני חורין? מה הכפילות השתא הכא השתא עבדי?
8. מה הכפילות כל דכפין וכל דצריך? איך אומרים כל דצריך הרי אין קורבן פסח?
9. למה אין סדר לכוסות יין? מה הטעם בסדר השאלות במה נשתנה ומה המחלוקת בין בבלי לירושלמי
10. מה השינוי בין נוסחת בבלי לנוסחתנו ומדוע? הלילה הזה כולו מצה, ושאר הלילות לא כן?
11. הלילה הזה מרור, וכי אנחנו לא אוכלים שאר ירקות? למה המצה מכונית לחם עוני?
12. למה הבן שואל על המצה, קבל תשובה בהא לחמא? הלילה נקבה וקשה שנקט הזה, ואותו הלילה?
13. היכן החיוב לספר לעצמו או לחביריו הרי התורה מוזכר בן בלבד- "כי ישאלך בנך"?
14. מה ההבדל בין תם ושאינו יודע לשאול הרי שניהם לא יודעים כלום?
15. למה באמת שאינו יודע לשאול- לא יודע? למה לא עונים לתם מהלכות פסח כמו החכם?
16. מתחיל בגנות עבדים היינו, מה הגנות? עבדים היינו נלקחנו צ"ל, בעל כרחנו ולא מרצון?
17. יכול מראש חודש איך היתה הו"א כזאת? מדוע הקטנים לא אוכלים מצה בערב פסח?
18. איך מרבים בסיפור יצ"מ הרי מי ימלל גבורות ה ישמיע כל תהלתו? משובח ישובח צ"ל?
19. כולנו חכמים בתורה א"כ למה חזר לומר כולנו יודעים התורה?
20. היכן מובא מעשה זה? למה נקהלו 5 חכמים למקום אחד? למה פרט שמותם ולא אמר סתם חכמים?
21. למה הקדים ר"א לר"י? וראב"ע לר"ע ולר"ט? ור"ע לר"ט? מה החידוש בבני ברק שם המקום?
22. איך היסב ר"ע בפני רבותיו? איזה רבי גר בבני ברק? למה לא היו תלמידהם עמהם?
23. לפי ראב"ע עד חצות ולמה כל הלילה? מספרים בלשון רבים מי סיפרו? אותו מיותר?
24. למה לא במפורש אמרו שיפסיקו ונקטו ברמז? תלמידהם של מי ולמה לא באו נציגים?
25. מה התכוונו באמירה הגיע הזמן? של שחרית מיותר פשיטא? מה הענין שספרו ביצ"מ כל הלילה?
26. איך ר"א היסב בבני ברק ומושבו בלוד שאמר שמשבח העצלנים ששובתים עם נשותיהם בביתם ברגל?
27. מה הזמן של סיפור יצ"מ ?האם סיפור יצ"מ בלילה וביום 2 מצוות או מצוה שהיא שתים
28. למה אמר ראב"ע הרי אני כבן 70 דוקא ומה גילו האמיתי?מה הרבותא היה צעיר ולכן לא נתקבלה דעתו
29. להביא לימות המשיח פירושו ? לא זכיתי פירושו? למה סמך דרשת בן זומא למעשה בחכמים?
30. למה הביא דעת החכמים שסוברים שלא כדעתו? מה שורש המחלוקת בין בן זומא לחכמים?
31. האם חכמים חולקים על בן זומא שמזכירים יצ"מ בלילות או לא? מדוע ההקדמה של ברוך לפני הבנים?
32. החכם מה הוא אומר, החכם אומר צ"ל וכן כולם? צריך לקרותו צדיק הפך הרשע ולא חכם?
33. מה עניין הסדר של הבנים? למה לא מברכים על ההגדה ועל סיפור יצ"מ?
34. מדוע כינה הקב"ה בשם "מקום"? למה השיב לחכם רק על החוקים ולא גם על העדות והמשפטים?
35. למה החכם מזכיר השם והרשע לא? אתכם, הרי הוציא עצמו מהכלל? ולמה עונים דוקא מהאפיקומן?
36. "כי ישאלך בנך" וברשע "והיה כי יאמרו אליכם בניכם" למה בלשון רבים ובלשון שמחה?
37. התשובה לרשע בדיוק כמו שאינו יודע לשאול ומנין לרבות עוד אחד מהתורה?
38. מה בעצם שאלת הרשע? ולמה צריך להקהות את שיניו ומה פירושו ? למה אם היה שם לא היה נגאל?
39. למה הרשע שואל רק על קורבן פסח ולא על קורבן אחר? ולמה מתרעם כאן ולא במקום אחר?
40. היו אבותינו- וקשה שאין קורין אבות אלא לשלושה? למה הזכיר את ירושת עשו?
41. ברוך שומר הבטחתו מה החידוש גם בשר ודם? מה השבח של חישוב בקץ? בנ"י ישבו 210 ולא 400 שנה
42. למה דן את המצרים במיתה ובממון הרי אין לוקה ומשלם?"דן אנכי", אדון צ"ל? ואח"כ יצאו, ישראל צ"ל
43. והיא שעמדה, מיהי? כל דור ודור, מה הודאות של המגיד עד היום הזה? צא ולמד מה פירוש הלשון?
44. מצילנו מידם פירוש?האם פרעה לא ביקש לעקור הכל?היכן מצינו שקב"ה מצרף מחשבה למעשה לגוי?
45. היכן מצינו בפרשה שרצה לעקור הכל? מה הסמיכות בין ארמי אובד אבי לוירד מצרימה?
46. מה נפקא מינה אם בא לגור או להשתקע לבסוף נשתעבד לפרעה? אנוס ע"פ בדיבור- ולא קיבל מאהבה?
47. בדמייך חיי- דם פסח ומילה מדוע בשני מצוות אילו?
48. מה שורש המחלוקת בין ר"ע לר"א בענין חרון אף ועברה?
49. לבן הארמי שביקש לעקור הכל , הרי ממעט הנס במצרים?
50. "ויריעו אותנו" לנו צ"ל ? הקב"ה מצילנו מידם מהו? ותעל שועתם מן העבודה מהו?
51. לא ע"י מלאך וכו, וקשה שכתוב שלא יתן למשחית לנגוף?
52. ר"י נותן סימנים , מה נפקא מינה ולמה מרמז הסימן הרי כל אחד יכול לעשות?
53. מדוע בתהילים סדר המכות לא בסדר?
54. מה המחלוקת בענין המכות שנחלקו התנאים ר"י הגלילי, ר"ע, ר"א ולמה הרבו במכות? (עין אבות פ"ה)
55. מעלות טובות למקום מן המקום צ"ל? תרץ את כל הדיינו בכל אחד ואחד?
56. נאכל מן הזבחים והפסחים, בשביל זה מחכים לביאת המשיח?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה