‏הצגת רשומות עם תוויות יהודית. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות יהודית. הצג את כל הרשומות

יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

נשים והקשר לנס חנוכה


נשים והקשר לנס חנוכה
1.היוונים גזרו על המילה ועל השבת. מי שעובר על הגזירה, אחת דתו למות. הנשים מלו את בניהם ולא הבעלים וקפצו מהגג עם הבן המהול, באומרם לבעליהם למעשה, אם אתם לא תתקוממו נגד היוונים, לא יהיו לכם נשים ולא ילדים רכים. והבעלים אכן נעתרו לנשים והצטרפו לחשמונאים במלחמתם נגד היוונים.

2.יש את יהודית שהייתה בתו של יוחנן כהן גדול שבאה למחנה היוונים במטרה לכאורה לבלות לילה עם המנהיג הצבאי היווני. היא הביאה גבינה מלוחה והאכילה אותה בה ,הוא נעשה צמא,ולכן השקתה אותו ביין עד שהשתכר ונרדם. ואז יהודית כרתה את ראשו וחזרה למחנה ישראל. היוונים שראו שמת מנהיגם הצבאי, נסו על נפשם, והיה ליהודים הרווחה.  

ולכן אוכלים מאכלי חלב בחנוכה. זכר לגבינה שהאכילה יהודית את המנהיג הצבאי. הדעה העיקרית שנס יהודית לא קרה במרד החשמונאים אלא קודם לכן, ואעפ"כ צרפו את הנס לנס חנוכה ולמרד נגד היוונים. ויש אומרים שנס יהודית קרה במרד נגד היוונים.

גם נשים חייבות בחנוכה שאף הן היו באותו הנס. וי"א שגם היה נס ע"י אישה בשם יהודית בחנוכה.
3.בנוסף מכיוון שמלכות יון גזרה גזירה שאישה בתולה שמתחתנת תבעל להגמון היווני תחילה לפני בעלה, כלומר לאחר החופה היא הולכת למשכב ההגמון. ולכן הרבה נשים לא התחתנו כלל עד ששערותיהן הלבינו.

יש סיפור שאחותם של החשמונאים התחתנה ובליל החופה קרעה את הבגד העליון מעליה לעיני כל הנוכחים. כאשר אחיה רגזו  עליה, היא ספרה להם על הגזירה וטענה כלפיהם שהם לא עושים דבר לביטול הגזירה ויש הרבה בנות בתולות שלא התחתנו עד כה עקב הגזירה. ואז האחים החשמונאים קבלו עוז ותעצומות נגד מלכות יון  ופתחו במרד ומלחמה. 

יום חמישי, 11 באוגוסט 2011

ההבדלים בין יהודית בחנוכה לבין אסתר ומגילת אסתר ולמה נכנסה לתנ"ך


ההבדלים בין יהודית בחנוכה לבין אסתר ומגילת אסתר ולמה נכנסה לתנ"ך

1.התנ"ך נחתם בתחילת בית שני ע"י אנשי כנסת הגדולה  ולכן לא הוסיפו עוד ספרים על כד' ספרים של התנ"ך. מובא במסכת מגילה פרק שני שאסתר בקשה שיכתבו את מגילת אסתר לדורות  וקיבלה (בגלל מחית עמלק שהמן הוא אחד מבניו). יהודית לא בקשה דבר ולא קיבלה.

2.יהודית עשתה מעשה פעם אחת , אסתר נאלצה לחיות עם אחשורוש 12 שנה עם התנאים (והיא כלל לא רצתה להיות שם ) ופעלה מה שפעלה.

3.נס פורים הוא התרחשות לאורך השנים, כל פעולה בפני עצמה היא לא נס ,רק בהצטרפות כל הפעולות.

4.נס של יהודית מצטרף לחשמונאים שנלחמו בהמשך עם מלכי יוון ונצחו אותם , מעשה יהודית לא הביא לשחרור העם מיוון

מגילת אסתר אין הזכרה של שם ה' ויש מספר הסברים ממפרשי מגילת אסתר (אחד מהם בגלל שאסתר היא מגילה ,המגילה תיזרק ברחובות ויהיה בזיון לשם ה'- כמו שהיום עושים לדפים שנותנים לבתי כנסיות בערב שבת) אבל שם ה' נזכר ברמז ,ואחד הפעמים מובא בראשי תיבות  "יבוא המלך והמן היום אל המשתה" .

אין לנו יום אסתר- יש פורים - הוא נס של כלל ישראל ולדורות   כשם שאין לנו יום משה רבינו שנתן את התורה