שאלות לפרשת משפטים ספר שמות
1. רש"י – אלה פסל את הראשונים. וקשה איך אפשר לפסול 10 הדברות "וירד ה על הר סיני" כתיב, הרי המשפטים ניתנו על הר סיני ערש"י פ בהר מה ענין שמיטה להר סיני, מדוע פירש כאן ההבדל ואלה לאלה
2. מדוע כאן דוקא שאל רש"י מה הסמיכות, ומדוע לא שאל בתחילה?
3. הסמיכות- וקשה שבפ שופטים לומדים הסמיכות "וקמת ועלית אל המקום" "אל השופט" ?
4. מה הסמיכות בין לכלב תשליכון ולא תשא? מה הסמיכות בין ביכורים לבשר וחלב?
5. מה סמיכות הפרשיות "לא תעלה במעלות על מזבחי, אשר לא תגלה ערותך עליו, ואלה המשפטים "?
6. מה סמיכות הפרשיות "ואלה המשפטים עבד עברי"? דיין ותרומה? כי חנון אני לקללת דין?
7. שם, מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג? שמירת שבת לע"ז? מדוע הקדים הבהמה לגר?
8. מדוע התחילה התורה בדין גנב ולא בגומלי חסדים: "אם כסף תלוה" וכיוצא?
9. רש"י-תשים לפניהם. הלכה ב ו-ג פעמים וקשה שצריך ללמד 4 פעמים(כיצד סדר משנה). כשולחן ערוך- מנין שלשים זה שולחן ערוך. אשר תלמדם צ"ל, להם ולא לפניהם ומה לומדים מהשינויים?
10. לפניהם ולא לפני עכו"ם. וקשה שגר לא יכול לדון ישראל רק גר כמותו, עכו"ם מיבעיא.
11. לפניהם ולא לפני הדיוטות ? האם צריך ב"ד מוסמך למכירת עבד או מספיק של הדיוטות?
12. ל"ל קרא לפניהם אפשר ללמוד מלא צורנו צורם ואויבנו פלילים? וכן לומדים שהרב יסביר פנים?
13. רש"י כי תקנה- בלקוח מן הכנענים. וקשה שגוי לא יכול לקנות גוי לעבד?
14. שם, קשה איך יכול לקחת עבד כנעני משבעה עממין הרי חיב בלא תחיה כל נשמה?
15. שם, בלקוח מן הכנענים וקשה שטעמם של רשב"י וריב"ז לא שיכים בגוי?
16. "כי תקנה עבד עברי" למה כינהו הכתוב עבד(עבד מיותר). עברי ולא ישראלי?
17. "ובשביעית יצא לחפשי" הרי עבודתו 6 שנים בלבד. שביעית – שמיטה או שנה ה7-?
18. ל"ל ג"ש מופנה מאוזן מצורע מהיכן הייתי אומר שרציעה בשמאל שהרי ימין קודם?
19. שם, "כי ימוך". וקשה שאצטריך האי קרא שיוצא בשש שנים כי שם יוצא רק ביובל?
20. שם, מכרוהו ב"ד לא יוצא בשש. וקשה שבפ ראה "כי ימכר לך אחיך" ע"י אחרים פירש"י מכרוהו ב"ד
21. מה הטעם לעבד ללא אשה ובנים שלא יכול לישא שפחה כנענית? ומנין בניו מוזכר רק אשתו?
22. האם כוהן מותר בשפחה כנענית? האם אישה נמכרת ע"י ב"ד בגניבתה וכן נרצעת, ומוכרת עצמה?
23. האם גר צדק יכול למכור עצמו לע"ע או להימכר ע"י ב"ד וכן אם יכול לקנות ע"ע?
24. מי שיש לו אישה וילדים, האדון מוסר שפחה כנענית. ומי שלא לא מוסר, איפכא מסתברא?
25. "בגפו יבא" שלא יוצא בראשי אברים וקשה שיש קרא לא תצא כצאת העבדים?
26. מוכר עצמו לא נרצע א"כ למה כתב טעמו? אם אשה לא נמכרת בגניבתה כש"כ שאינה נרצעת?
27. למה לא יכול לפרש "כי לי בנ"י עבדים" גם במכרוהו ב"ד ולא רק במוכר עצמו?
28. למה לא מקשה על המרצע, למה נשתנה מכל הכלים?
29. על מזוזה לא רוצעים א"כ למה כתב אותם ביחד בטעם, ולהיפך משמע שניהם?
30. לפי הטעם שאוזן ששמעה בהר סיני תרצע, מדוע לא רוצעים למי שעבר על אחת מ10- הדברות?
31. מנין לומדים שיכולים להשתמש בכהן? כמין חומר- פירוש? למי אין ג"ש אוזן מצורע?
32. האם האדון חיב במזונות בניו של העבד מעל גיל 6 כש"כ גדולים ?
33. אם העבד או האדון בעלי מומין או חולים האם העבד נרצע?
34. למה ק"ו הרי לומדים לאמה- שמעשה ידיה לאביה, וא"א למוכרה, למוכרה יכול מעשי ידיה מבעיא?
35. האדון חיב במזונות אשתו ובניו. אשתו מקרא בניו מנין? מי האיש שקונה מב"ד את העבד?
36. שם, האם חיב באשתו האסורה לו או ארוסה ושומרת יבם? והאם האדון יכול להכריחו לקחת אישה?
37. האם ע"ע יכול לקחת שפחה כנענית מבלי שהאדון יתן לו?האם האדון נותן לו שפחה בע"כ או מרצונו
38. "אמר יאמר העבד" למה הכפילות, מתי צריך לומר, והאם האמירה מעכבת?
39. "את אשתי ואת בני" וקשה שאין אישות לגוי, ובן הבא מן השפחה קרוי בנה ולא בנך?
40. "אל האלוקים" עין רש"י, ומה הטעם למוכר עצמו? האם רוצעים 2 עבדים ביחד?
41. למה רוצעו במרצע וממה היה עשוי והיכן רוצעו והאם מעכב?
42. לפי טעם ריב"ז - למה לא נרצע בתחילה? וקשה שלא תגנוב זה נפשות ולא ממון ?
43. שם, מוכר עצמו וקשה שהפרשה עוסקת בנמכר ע"י ב"ד ?
44. בנמכר ע"י ב"ד האם מוסיפים\מגרעים או בשווה לעבד שיכול לישא שפחה כנענית או לא שנא?
45. למ"ד שמוכר עצמו האדון לא נותן לו שפחה כנענית ואינו נרצע ולומד "ורצע את אזנו במרצע" שילמד שהעבד לא יכול לומר אהבתי את אשתי ואת בני?
46. "ועבדו לעולם" רשי לעולם כמשמעו. פירוש כמשמעו או לעולם של אדון ע שנה, ראה פנים לשניהם
47. לא רוצעים במזוזה וקשה שכתוב כמו בדלת "או אל המזוזה"?
48. האם שליח האדון או שליח ב"ד יכול לרוצעו או רק אדוניו?
49. מתי האבא יכול למכור בתו ?והאם יכול למכור הבן? מה השיעור הקטן של המכירה והאם מעכב?
50. ע"ע וא"ע מי כותב השטר? העבד, ב"ד, האבא, האדון. ואיזה לשון כותבים בשטר?
51. האם האדון יכול לכופה לעבוד מחוץ לבית?
52. "והפדה" עפירש"י וקשה איזה גרעון זה, היינו אותו סכום והאדון לא מפסיד?
53. מדוע לא מקישים יציאת העבד לאמה בסימנין? "לא תצא כצאת העבדים" מה לומדים לקניני אמה?
54. האם האבא יכול למוכרה שנית ובאילו מצבים ומניין לומדים זאת?
55. האם בן האדון יכול לקדש האמה שלא מדעת אביו?
56. למה א"א לפרש ש"אם שלוש אלה" זה שארה כסותה ועונתה?
57. האם צריך להימלך באבי האמה כאשר בן האדון מיעד ולא האדון בגלל דלאו אדעתיה מכרה?
58. מה המחלוקת בענין כסף היעוד ומה הנפקותות?
59. האם ע"ע א"מ נקנים בקנין חליפין, אגב ובשוה כסף? האם גוי קונה ע"ע(מוכר עצמו או ע"י ב"ד)?
60. פירש"י-ויצאה חנם נערות אין כסף בגרות, וקשה שבמסכת קידושין זה הפוך?
61. מהיכן לומדים ששארה-מזונות, ועונתה –תשמיש עונתה חסר ואו ויש ואו בתחילה, מה נלמד?
62. באר המחלוקת והפסוק האם מזונות אישה מדרבנן או מדאוריתא?
63. מדוע הפסיק באם אחרת יקח לו לאם שלש אלה שקשור לקנינים?
64. מדוע אמה עבריה לא יוצאת בחליצה מק"ו מיבמה? מה יבמה שאינה נקנית בכסף יוצאת בחליצה אמה עבריה שנקנית בכסף אינו דין שיוצאת בחליצה?
65. למה לא לומדים ק"ו מעבד כנעני שע"ע יוצא בראשי אברים? מה ע"כ לא יוצא בשש וביובל, יוצא בראשי אברים. ע"ע שיוצא בשש וביובל, אינו דין שיוצא בראשי אברים. למה צריך הקש, יש ק"ו הפוך? מה א"מ שיוצאת בסימנין לא יוצאת בראשי אברים, ע"ע שלא יוצא בסימנין אינו דין שלא יצא ?
66. מדוע לא לומדים שא"מ נקנית בביאה מק"ו מיבמה? יבמה שאינה יוצאת בכסף נקנית בביאה. א"מ שיוצאת בכסף אינו דין שתקנה בביאה?
67. למה לא לומדים שא"מ יוצאת במיתת האב מק"ו? האם האדון יכול לקנות 2 עבדים ויותר ביום אחד?
68. האם יעוד האמה מעכב לענין המכירה ולמי מותר למכור ולמי אסור?
69. האם עבד שברח צריך להשלים וכן לגבי חולה ומה הדין אם פגעו יובל?
70. האם נמכר בגלל תשלום הכפל, ו4- ו5-, ועד שהוזם על גניבה ומנין לומדים?
71. האם העבד יכול להימכר בשנית? אם גנב כאשר היה עבד, האם לאחר שישתחרר ימכר שוב או לא?
72. האם ע"ע עובד את הבן או הבת, וכן א"מ, וכן נרצע. מנין לומדים?
73. מכה אביו ואמו- זה או זה מנין שלא שניהם יחד? הסבר המחלוקת ואו לחלק או לחבר
74. מדוע מכה אביו ואמו בחנק ומקלל אביו ואמו בסקילה? וציין עוד הבדל בניהם
75. הורג בשגגה נופל על הורג במזיד וקשה שמיתתו בסיף? ולמה הורג בשוגג חיב גלות אחת?
76. "ואיש כי יכה" יצא קטן שהכה. וקשה איזה קטן הקרא מחיב, שהרי קטן פטור מהעונשים שבתורה?
77. איך ס"ד שהמכה חיב מיתה הרי הפיל אבר משלם דמי אברו, המכה חבירו חיב- אב ואם כש"כ
78. "כי יזיד" ולא שוגג. קשה ל"ל קרא אם מזיד ולא בערמה פטור שוגג כש"כ?
79. "ושמתי לך מקום" במחנה לויה במדבר איך לומדים?
80. למה רש"י לא פירש במכה איש ומת בסיף כמו שפירש בשאר מקומות?
81. ל"ל קרא לרבות אשה לגניבת נפשות, הרי הושוותה לאיש לכל העונשין שבתורה?
82. למה הפריד בגונב בין מכה למקלל אב ואם? באבן או באגרוף מה לומדים?
83. האם איש שגנב ומכר קטן דינו בחנק? ואם כן, מדוע לא כתבו יחד עם האשה?
84. מכה טריפה אדם ומת האם חיב מיתה וכן חיב מ4- מיתות? ואם לא מ"ש מדין גוסס
85. "נקום ינקם" בסיף. למ"ד שחנק חמור מסיף ל"ל קרא ההורג ישראל בסיף עבד כנעני כש"כ?
86. מה טעם שעבד כנעני יוצא בשן ועין?
87. "ולא יהיה אסון" הסבר לפי ר"ש ורבנן ותנא דבי חזקיה
88. סקל יסקל השור" עפירש"י. וא"ת לאסור בן פקועה שנגח עם הפרה?
89. מהיכן לומדים ריפוי, שבת, נזק, צער.(בשת)
90. "אם כופר יושת" וקשה לפי רש"י שזה אינו רשות אלא חובה?
91. מתמול שלשום"3 נגיחות מה המחלוקת בין אביי לרבא ומה הנפקותא?
92. "בן או בת" עפירש"י. וקשה ל"ל קרא בגדולים נלמד מכש"כ?
93. האם כופר זה ממון או כפרה? ומה שורש המחלוקת בין ר ישמעאל לר עקיבא?
94. מה מחלוקת בענין בור ברה"י ורה"ר? והחיוב מהבלו וחבטו?
95. "שור או חמור" עפרש"י. וקשה שצריך חמור ושור לגופו ואך התמעט אדם וכלים?
96. אפשר ללמוד שאדם פטור מ"המת יהיה לו" ואדם אסור בהנאה ול"ל קרא שור ולא אדם?
97. "אם במחתרת" האם זה גם דרך הדלת? מהיכן לומדים 4 אבות נזיקין?
98. למ"ד שמשלם חצי נזק שמשום שחס רחמנא למה אין בשן ורגל חצי נזק?
99. מה המחלוקות לענין תשלום חצי נזק? קנס או ממון? חצי נזק צרורות?
100. האם פרשה ה1- בשומר חנם או שכר וכן בפרשה ה2-?
101. יבאהו עד" שנטרף באונס. פשיטא למדנו מנשבר נשבה ומת שהן אונס?
102. כמה שבועות נשבע השומר? וכמה אופנים יש לעד חמס?
103. מה הרמז לכתובת בתולה 200 זוז? למה נותנים לכלב את הטריפה?
104. "בכור בניך תתן לי" שדקה 30 יום מטפל. וקשה שגסה 50 יום?
105. "תתנו לי" חובה בו ביום. וקשה שצריך לטפל בו 30 לדקה או 50 יום לגסה?
106. "גר לא תלחץ" מפני שסורו רע. מהו סורו? מהו דמע וקשה שרש"י בתלמוד ישב?
107. הזקנים ישבו ולא עלו עם משה מדוע? תינח זקנים, אהרון למה לא עלה?
108. "מי בעל דברים יבא אליהם" מכאן המוציא מחבירו עליו הראיה.מדוע דוקא עכשיו לפני העליה להר?
109.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה