יום ראשון, 3 ביולי 2011

שאלות לפרשת שמות בספר שמות


שאלות לפרשת שמות  בספר שמות                                                                                                                                             
    0.      מה הסיבות הרבות לגלות מצרים והמשכה? איך רמוז בשמות השבטים גאולת ישראל?
      1.        "ואלה שמות", אלה? ואלה פוסל הראשונים. "הבאים" הווה, והלא באו כבר, סוף הפסוק-באו.
      2.         "את יעקב איש וביתו באו" מיותר. "מצרימה" ולא למצרים. . "היה במצרים" , היה שם.
      3.        "יוצאי ירך יעקב" מדוע ירך ,יעקב ולא ישראל. "נפש" ולא נפשות. ולמה פעמים נפש בפסוק?
      4.        עפירש"י שנמשלו השבטים לכוכבים מדוע, ואיזה עוד דברים מלבד המספר ומה העניין במספור?
      5.        "פרו וישרצו וירבו ויעצמו במאד מאד" 6  לשונות מיותר. מהו מאד? מדוע פירט שמותן שוב
      6.         מהו "ותמלא הארץ אותם"? אותם- מהם צ"ל ."כן יענו אותו" מיותר. ירבה ויפרוץ  מדוע לשונות אילו
      7.        היכן רמוז שהשכינה ירדה עם יעקב ובניו למצרים? מה סמיכות הפרשיות  ויחי לשמות ?
      8.        מדוע פרעה לא ידע את יוסף? ואונקלוס תרגם גזירת יוסף- איזו גזירה?
      9.        "ויקם מלך חדש" הסבר מחלוקת רב ושמואל בפסוקים ובהיסטוריה
   10.     מה הייתה הסיבה הרוחנית של גזירות פרעה ודבריו? ואיך השתכנעו המצריים להרע לעברים?
   11.     "והיה כי תקראנה מלחמה" מדוע תלה דוקא במלחמה ולמה נקט לשון שמחה?
   12.     למ"ד לשון מלך חדש מהו ויקם לשון קימה? "מלך חדש"-מיותר. "רב ועצום ממנו" מה בא ללמד?
   13.     "הנה עם בנ"י ",הנה-חידוש, עם-מיותר, "ויאמר אל עמו" לא דיבר אל כל עמו אלא לשריו וחכמיו?
   14.     מדוע בנו בנ"י את פיתום ורעמסס דווקא, ולמה מכונים ערי מסכנות? איך דורשים שמות הערים?
   15.     מדוע הסכים פרעה לאחר שהורידוהו מכיסאו להרע לישראל ואיזה מוסר לומדים מכך?
   16.     מי היו המיילדות שפרה ופועה(3 דעות)ומה פירוש שמותיהן?
   17.     מה היו טענות פרעה אל המיילדות ממה נפשך?
   18.     "בפרך"-דורשים שהחליפו עבודת גברים בנשים,נשים בגברים כיצד דורשים זאת? "בסבלתם" חסר ואו?
   19.      מדוע שבט לוי לא היה בשעבוד, והאם היה עוד שבט שלא השתעבד ? וממה היו מתפרנסים ?
   20.     "עליהם שרי מסים? עליו, שרי מס, ומדוע שמו עליהם?
   21.     "כן ירבה וכן יפרוץ" רבה ופרץ צ"ל בעבר?
   22.     איך התחילו להשתעבד בבנ"י לכתחילה ואיך הסכימו לכך? איך דורשים את פסוק 14 על ת"ת?
   23.     "הבה נתחכמה לו" 3 היו בעצה- מי היו, ואיזה מידה כנגד מידה קיבלו?
   24.     איזה דורות נתקנו בשעבוד מצרים והיכן הם רמוזים?
   25.     מדוע נשתנו שמותן העבריות של המיילדות?
   26.     "ולא עשו ותחיין" לגבי המיילדות ולא עשו מיותר
   27.     "ותיראן המיילדות את האלוקים" וקשה שהיו במדרגת אהבה ואיך עבדו מיראה?
   28.     "ויאמר למיילדות העבריות ויאמר" למה פעמים ומה אמר להן בפעם ה1-? "דבר אליהן" מיותר
   29.      מדוע המיילדות לא קיימו גזירתו מדינא מלכותא דינא? ולמה ענו לפרעה על טענה אחת ולא שתיהן?
   30.     איך קיבל פרעה טענותיהן ממ"נ, אם יש מיעוט צריך מיילדות ואם לאו לא צריכים בכלל מיילדות?
   31.     מדוע תלו השכר ביראת שמים של המיילדות ולא בהצלת נפשות וסיפוק מים ומזון?
   32.     מדוע המיילדות לא התפטרו מעבודתן והיו מתמנות מיילדות אחרות נוכח גזירות פרעה?
   33.     מה הטובה של המיילדות שהעם התרבה? מדוע רש"י דורש השכר בפסוק השני, ואיך מסבירים הפסוק? 
   34.      "ויעש להם בתים" להן צ"ל. בתים- בתי כהונה ומלכות, מהיכן לומדים? ואיך מסבירים הפסוק למ"ד?
   35.     מלכות ממרים- שנשאה כלב בן יפונה. וקשה שהמלכות יצאה מרם ולא מחצרון?
   36.     מה היו גזירות פרעה, ומתי ומדוע פרש עמרם מיוכבד ומתי ומדוע החזירה?
   37.     "ואם בת היא וחיה" מיותר, אם פרעה גזר על הזכרים הרי הבנות יחיו, מנין לי שגם הן ימותו ?
   38.     "כל הבן ילוד" תרגם אונקלוס-כל ברא דיתיליד ליהודאי, וקשה שהגזירה היתה גם על המצרים?
   39.     "רב ועצום ממנו" מדוע פרעה לא גזר על הנקבות ולא על הזכרים או שניהם ביחד?
   40.     "וילך אישבת לוי" ויקח איש צ"ל, מדוע לא נכתב שם עמרם ושם יוכבד?
   41.      האם מצינו שנשים הפילו ילדיהן מרצון  או מיעטו מפריה ורביה ומה החידוש בדבר?
   42.     איך מלו את משה בשבת הרי היה מהול והטפת דם ברית לא דוחה שבת?
   43.     "כי טוב הוא" במה היה טוב? "הוא" מיותר.
   44.     "ותצפינהו" היכן הצפינה אותו ? ואם לא היה טוב לא היתה מצפינתו?
   45.      "ירחים" ולא חדשים.
   46.     למה קדם שם משה לפני הסיבה כמו ראובן ולא כשאר אחיו?
   47.     מדוע לא נכתב נס לידת משה שהיתה אמו יוכבד בגיל 130?
   48.     מה פירוש שמותן-מרים, עמרם, אהרן?
   49.     איך ידעו המיילדות אם הולד זכר או נקבה וכן אם האישה יולדת?
   50.     האם יוכבד ילדה ל9- חדשים או למקוטעין והאם הרתה קודם שהחזירה עמרם? וישב השיטות
   51.     איך היו מגלים המצרים את הילדים, ומי היו ממונים לכך מהמלכות?
   52.     מדוע לא גזרו על הנילוס שלא יקבל את הילדים כמו ר פנחס בן יאיר על נהר גינאי?
   53.     "ותחמרה בחמר ובזפת" לא שיך בזפת חימור. עפירש"י וקשה שבתיבת נוח היה גם בפנים?
   54.     זפת מבחוץ- וקשה שהיו יכולים לגלות התיבה שאינו צבע הסוף, והיא עשתה שלא יגלוהו?
   55.     "לרחוץ על היאור" לרחוץ מגילולי אביה מניו לומדים זאת? "היאור" האם זהו נילוס או שלוחת הנהר?
   56.     מנין המנהג שמקשטים בתי כנסיות בפרחים ועשבים בחג השבועות? מנין היה למשה אוכל בתיבה ?
   57.     אמתה-מחלוקת יד או שפחה, הסבר הפסוקים. מנין לומדים  שנשתרבבה היד וכמה אמות ומדוע?
   58.     מדוע שלחה בת פרעה את ידה אע"פ שלא יכלה להגיע ומה הלימוד מכך?
   59.     מה היתה טעות האיצטגנינים שראו שהגואל יבוא ממצרית ולא רק מיהודית?
   60.     מתי מצאה בת פרעה את משה?
   61.     "והניקהו לי ואני אתן" לי ואני-מיותר. משה צ"ל משוי לשון פעול. ומהיכן ידעה מרים שתסכים?
   62.     "ותקרא שמו משה ותאמר כי מן המים משיתיהו" ותאמר מיותר. מן המים- ממים צ"ל?
   63.     מדוע נעשה נס זה למשה שתגלהו בת פרעה ותגדלהו בביתה ולא כשאר הילדים ע"י מלאך?
   64.     "ותראהו" ראתה עמו שכינה, מנין לומדים? "והנה נער בכה" והנה- חידוש, נער ולא ילד, מדוע בכה?
   65.     איך ידעה שזה מילדי העברים ולא מעם אחר שנעזב(מחמת רעבון)? איך ומדוע רצתה להתגייר?
   66.     מדוע קראה בת פרעה שמו משה שיוכלו לגלות שהוא מבני העברים? איך פרעה קבלו לבן בארמונו?
   67.     מדוע תואר רבינו אחר השם משה(משה רבינו) ורבנים אחריו שהשם לאחר התואר(ר פלוני)
   68.     היכן רמוז שקורים שנים מקרא ואחד תרגום ומדוע הרמז שם? מדוע הוצרך לספר 3 המעשים של משה?
   69.     עין במדרש איך הרג משה המצרי, וישב מר אמר חד ומר אמר חד ולא פליגי
   70.     "ויגדל משה" עפירש"י, וקשה שנכתוב אחד ונדע שלקומה מסברא והשני לגדולה?
   71.     מנין לומדים שחביב ממונן של צדיקים יותר מגופן? מהיכן היה למשה מטה האלוקים?
   72.     "אכן נודע הדבר" וקשה שנגאלו בנ"י שלא דברו לשה"ר? "תכה רעך" רשע כמותך-מנין ידע משה?
   73.     מדוע הרג משה את המצרי ,הרי היה חייב בדיני שמים ולא בדיני אדם? "איש עברי מאחיו"-מה הדיוק
   74.     מדוע רצה פרעה להרוג משה על הריגת נוגש אחד ולא חננו? מנין לומדים מידה כנגד מידה(במשה)?
   75.     "וירא כי אין איש" שיצא ממנו ,וקשה שיצא מהאישה הישראלית("בן איש מצרי")
   76.     "שני אנשים נצים" דתן ואבירם. מנין לומדים זאת, ועל מה היו רבים?
   77.     איך ידעו שהרג משה את המצרי בשם המפורש? ובאיזה שם הרגו? מה הסדר של שנות משה?
   78.     מה היו כל שמות משה ומדוע נקרא ע"ש בת פרעה? למה קרא לוי את שם בניו: גרשון , קהת, מררי?
   79.     מדוע כל בנותיו היו רועות צאן? "ויגרשום" ויגרשון. "כהן מדין" לשון גדולה וקשה שהיה עובד ע"ז?
   80.     מדוע כינו את משה איש מצרי ? ומה קיבל משה שכר ששתק ?ומדוע ליוון משה עד פתח ביתן?
   81.     מדוע נתן את ציפורה למשה? ואיך משה הסכים? "למשה"-מיותר.
   82.     איזה שכר קיבל יתרו שאירח את משה(4 דברים)? "למה זה עזבתן" זה ולא אחר מדוע?
   83.     "ויושיען" איזה דין עשו להן הרועים שהצילם משה?
   84.     יתרו התנה עם משה שבנו יהיה לע"ז, וקשה איך משה הסכים ועוד שיתרו פרש מע"ז?
   85.     "ויואל האיש" נשבע משה ליתרו מנין לומדים, ומה הוא נשבע לו, והאם אפשר לשבע על כך?
   86.     מה דומה בין ציפורה אשת משה לרחל אשת יעקב?
   87.     מדוע רעה משה את הצאן במדבר? עין הפסוק שהוא כמיותר. "אל תקרב הלום" מה הכוונה?
   88.     מדוע תלה רק באדמת קודש ולא באבילות ישנה על אביו עמרם שנפטר?
   89.     "של נעליך" רבים, "אדמת קדש". וביהושע כתיב "של נעלך" יחיד, "קדש"?
   90.     "אלוקי אברהם יצחק ויעקב" מדוע לא חלוק שם השם על כל אחד מהאבות?
   91.     "אלוקי אביך" מדוע הזכיר בכלל את עמרם  ומדוע נכלל עמרם עם האבות?
   92.     "ויען ויאמר הן לא יאמינו לי" מדוע כתב ויען שלא נכתב בכל הפרשה? ומה מידה כנגד מידה ב"הן"?
   93.     מדוע הפך ה את המטה לנחש ולא לחיה אחרת? מדוע נגלה אל משה בסנה דוקא?
   94.     "מה זה בידך" וכי לא ידע מה שבידו? "אהיה אשר אהיה" למה פעמים?
   95.     "מי אנוכי" ולא אני , "וזה לך האות" מה הסמיכות?
   96.     בלכתך לשוב מצרימה וכו" המופתים לפני פרעה ומה עניין המופתים בהילוכו?
   97.     מדוע פרעה לא ישלח את בנ"י ברצון רק בעל כורחו?
   98.     "כי מתו האנשים" משמע שאם לא היו מתים משה לא יכל לחזור למצרים לגאול את ישראל?
   99.     "המבקשים את נפשך" עניים. וקשה שיש עוד 3 דברים שחשובים כמת? וקשה שפרעה היה קיים עדיין?
100.   מדוע סרב משה לקבל השליחות? וכמה זמן סרב? ומאיפה לומדים זה?
101.   בנחש לא כתוב:" השליכהו נא ארצה", ואילו בצרעת כתוב:" הבא נא בידך"?
102.   מדוע הקב"ה לא ריפא את משה מהיותו כבד פה וכבד לשון?
103.   איך תרגם אונקלוס  כבד פה וכבד לשון ומה לומדים מכך?(דרך מוסר)
104.   "וימות מלך מצרים" שנצטרע מנין לחז"ל כן ולא כפשוטו? ופירש הפסוק כפשוטו.
105.   מדוע שמת מלך מצרים נאנחו מן העבודה ולא קודם? ומדוע לא נאנחו על הבנים שמתו ,לפי מדרשו?
106.   מדוע קרא את שמות בניו גרשם ואליעזר שלא כסדר המאורעות? "ושם האחד" שם השני
107.   מדוע לקח משה את אשתו ובניו למצרים? איזה בן לא מל אליעזר או גרשם? "גר הייתי" אנוכי צ"ל
108.   משה לא מל בנו ויצא לדרך מפני הסכנה וקשה שלמחרת שהותו במלון היה צריך לצאת לדרך?
109.   למה המלאך רצה להורגו(מלבד פירש"י)ומה לומדים מכך? האם לפשוט מכאן שנשים יכולות למול?
110.   איך המלאך רצה להרוג  משה הרי הוא גואלן של בנ"י ואם הוא לא גואלן אין אחר גואלן?(דרך מוסר)
111.   למה אמרה פעמיים ציפורה: "חתן דמים ,חתן מולות"?
112.   איך ידעה שבגלל המילה דוקא המלאך רצה להורגו?
113.   מה הרמזים במכות שעשה משה לישראל שציוהו הקב"ה לעשות ?
114.   מדוע אסף משה את זקני ישראל ואח"כ הלך לפרעה ולא להפך?
115.    
116.   מה השכר שקיבלו שוטרי ישראל שהוכו, ומדוע היכו אותם ?
117.   "לא תאסיפון לתת תבן" צ"ל בלא ואו לשון להוסיף?
118.   מסורה:" מדוע לא כליתם חקכם...גם תמול גם היום", "מדוע לא בא בן ישי גם תמול גם שלשום"
119.   היכן רמוז ששמו את הילדים במקום הלבנים שלא השלימו? בכמה פרעה הכביד את העבודה?
120.   "ויחר אף ה במשה" מדוע כעס הקב"ה על משה?
121.   למה במשה משה אין פסק כמו באברהם ושמואל?
122.   "שלח נא ביד תשלח" ביד מי ומדוע?
123.   "אחוז בזנבו" ומשה "ויחזק בו" ולא אחז מדוע?
124.   מדוע ה לא אמר למשה שמבקשי נפשו מתו בתחילת דבריו  אלא אח"כ באמצע?
125.   מנין רמז  למשלוח מנות ביד באדר לאדם גדול?
126.   מה פירוש "לתת חרב בידם להרגנו"
127.   היכן רמוז שתפקידי משה ואהרן התחלפו: משה-לוי, אהרן- כהן?
128.   "צעקת בנ"י באה אלי" למה לא נענשו בנ"י שמסרו דין לשמים?
129.   "שלשה ימים במדבר" איך אמר כן שכוונתו לעולם?
130.   "כסף וזהב ושמלות" מדוע הציווי לנשים ולא לגברים, ופרשת בא הציווי גם לגברים ולא הוזכרו שמלות? "ושמתם על בניכם ועל בנותיכם" מדוע?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה