‏הצגת רשומות עם תוויות יצרן. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות יצרן. הצג את כל הרשומות

יום ראשון, 8 בינואר 2012

איך אתה הצרכן יכול להרוויח מכניסת מתחרה לרשת שיווק וחברה שחוסמת מתחרה ?


איך אתה הצרכן יכול להרוויח מכניסת מתחרה לרשת שיווק וחברה שחוסמת מתחרה ?

ברור שכאשר יש יותר מתחרים למוצר מסוים זה יותר טוב ללקוח,אבל רק כאשר הלקוח משתמש במוצרי כל החברות ולא רק במוצר מחברה אחת בלבד, כי אחרת אם הלקוח נאמן לחברה אחת ולא משנה מה יהיה איכות ומחיר המוצר של החברות האחרות, הלקוח יקנה תמיד את המוצר של החברה האחת במחיר שנקבע ע"י החברה זול או יקר יותר מהמתחרים. 

ולכן לשום לקוח לא כדאי להיות נאמן לחברה אחת או למוצר אחד. הלקוח צריך להיות נאמן למה כדאי לי יותר לקנות במחיר ואיכות המוצר, ואני מדבר כאן רק על מוצרי מזון ולא מזון ברשת שיווק מזון.

כאשר יש מתחרים בשוק על מוצר\ים, וגם יש מספר רשתות שיווק שמתחרות ביניהם על לקוחות ומעונינים להגדיל את המכירות ואת הרווח הכספי מהמוצרים, הם ימכרו את המוצר יותר בזול,במבצע או בהנחה. לזכור שלכל מוצר מבוקש ונמכר יש תמיד מבצעים והנחות. השאלה היא רק בזמן תדירות המבצע (שבוע,חודש,רבעון או שנה) ומתי המבצע.

יש לכך מספר תרחישים:

1.המבצע או ההנחה יכול להגיע מהספק\יצרן עצמו לרשת שיווק מסוימת או לכל רשתות השיווק ,על מנת שיותר לקוחות יקנו ממנו ולא מהמתחרים.

2.המבצע או ההנחה בתיאום הספק\היצרן עם רשת השיווק, ואז המבצע יהיה רק ברשת שיווק מסוימת ולא בכולם. יתכן שלאחר סיום זמן המבצע באותה רשת שיווק, המבצע יחזור שוב ברשת שיווק אחרת.

3.רשת השיווק עושה מבצע או הנחה על מוצרי חברה מסוימת נגד המתחרה שלה.  

כאשר יש מוצר שהוא מונופול בתחומו או שהחברות מתנהגות כקרטל,סיכוי ההנחה או המבצע קלוש יותר וגם לא גבוה (5-15% ) אם בכלל יש הנחה.

לא משנה באיזה שוק ובאיזה תחום או ענף המוצר נמצא, תמיד יהיה מתחרים ויהיה מבצעים.לך זה לא משנה האם ההנחה או המבצע הוא דרך היצרן\ספק, או רק דרך רשת השיווק, או שילוב של שניהם. אותך צריך לענין רק המחיר ואיכות המוצר.

ההנחה או המבצע של חברה מתחרה שאתם לא קונים את המוצרים היא דרך לפתות אותך לקנות,לטעום ולהתרשם מהמוצר של המתחרה לעומת המוצר שלך של חברה אחרת, יתכן שתשתכנע שהמוצר של המתחרה טוב יותר מהמוצר שצרכת עד כה של חברה אחרת, ותעבור לחברה המתחרה. זה בד"כ הסיבה לדגימות וטעימות בחינם ללא עלות שיש ברשת שיווק או נשלחים בדואר. וכמובן גם לתת בונוס ללקוחות שכן קונים את המוצר שיקנו אותו במחיר זול יותר.

יתכן מאד שכל תחום מוצרים מסוים (כל החברות המתחרות וגם רוב הרשתות ) יהיה במבצע או בהנחה, לדוגמא במחאת הקוטג' היה הנחה על קוטג' וגבינה לבנה ברוב רשתות השיווק (כולל מגה ושופרסל) ובכל חברות החלב (תנובה, שטראוס וטרה), ואז למבצע או להנחה של המתחרה לא תהיה עליך כ"כ השפעה, כי תוכל לקנות את המוצר שלך בהנחה באותו מחיר הנחה של המתחרה.   

 תצטרך למצוא את רשת השיווק (או רוב הרשתות שיווק) שנותנת מבצעים על אותם מוצרים של המתחרים (צריכים לבדוק בפרסומים מידי שבוע) וכל שכן אם רשת השיווק מוכרת בהנחה את המוצר שאתם קונים של חברה מסוימת ופחות מעדיפים לקנות את המוצר המתחרה.  

מה קורה כאשר חברה נכנסת לשוק עם מוצר חדש,אך גם למתחרים יש אותו מוצר? בד"כ כאמור מחיר המוצר המוצע יותר נמוך ובמבצע על מנת לפתות אותך לקנות את המוצר החדש ולהתרשם. תקופת ההשקעה יכולה להימשך שבוע עד חודש לערך. אם גם איכות המוצר וגם זול,תוכל להמשיך לצורך מהמוצר,ולעזוב את החברה המתחרה שממנה קנית עד כה את המוצר לטובת המוצר החדש.

כאשר תקופת ההשקה של המוצר נגמרת ואין הנחה או מבצע, אז תוכל לשקול איזה מוצר של איזה חברה שווה יותר מבחינת המחיר וגם איכות המוצר ומה כדאי לקנות.   דוגמא: מעדן חלב קרלו של תנובה לעומת מעדני חלב של שטראוס. שטוזים של תנובה לעומת גמדים של שטראוס. מגוון סלטי צבר לעומת סלטי שטראוס ועוד.

מה קורה כאשר חברה מוציאה לשוק מוצר חדש לגמרי ואח"כ גם המתחרים מחקים אותה ומוציאים גם את אותו מוצר? בכל השקת מוצר חדש יש סיכון של חוסר הצלחת המוצר, ולכן בד"כ המתחרים יגיבו רק כאשר המוצר החדש יצליח ויפגע להם במכירות ובנתח שוק של המוצר.
בנוסף החברה בודקת האם המוצר החדש הגדיל את השוק במכירות ולא פגע במכירות מוצרים אחרים של החברה (מה שמכונה קניבליזציה), או רק של מוצרים אחרים של המתחרים (שזה הדבר הכי טוב לחברה שהוציאה מוצר חדש) , כי הלקוחות ראו במוצר החדש תחליף למוצרים אחרים.   

הדוגמא הקלאסית עכשיו היא בייגלה שטוח. אוסם שהייתה עם נתח שוק הכי קטן ולא משמעותי הוציאו את המוצר מפחות משנה ונחלו הצלחה גדולה עד שחצי מהשוק הוא בייגלה שטוח. מאיר בייגל הוציא את שטוחל'ה ובייגל את בייגל שהוביל את שוק הבייגלה הוציא לאחרונה (אחרי שחיכו מספר חודשים ארוכים ולא הגיבו למהלך אוסם) את דקים דקים ובטעמים.

לאחר ההצלחה של הבייגלה השטוח, מחירו עלה ל-12-15 ₪ לחבילה 300-350 גרם כאשר אותה יחידת מוצר של בייגלה רגיל עלה 7-9 ₪ בלבד. מה זה אומר? שהחברות ורשתות השיווק מעונינות להרוויח כמה שיותר מהלקוח שקונה יקר כי הוא רוצה את המוצר כמעט בכל מחיר. (המחיר פי3-4 מהמחיר ל-100 גרם, לעומת מחיר של עד פי 2.5 מהמחיר הרגיל).

בנוסף, יש כדאיות לקנות עכשיו בהנחה את הבייגלה הרגיל ולא השטוח.ומי שיעשה את המבצע או דווקא החברה הנפגעת בנתח שוק ובמכירות בייגל את בייגל ותרצה להחזיר לעצמה את נתח השוק ע"י מחיר נמוך יותר ורווחיות נמוכה העיקר שהלקוחות יחזרו אליה ולא ילכו לאוסם. נצלתי זאת וקניתי ברשת יש  3 בייגלה 350 ב-20 ₪. 

בנוסף לאחר שבייגל את בייגל הכניסו לשוק את דקים דקים, זירת התחרות של החברות עומד על המחיר ולא על האיכות.ולכן המחיר יורד ויורד מידי חודש. בינואר 2012 נמכר הבייגלה השטוח של בייגל את בייגל ומאיר בייגל  במבצע של 9 ₪ בשופרסל. אני קניתי במבצע לחברי מועדון בכמעט חינם  3 שטוחים של אוסם ב-20 ₪. במגה יש מבצע של 60 גרם ב-2 ,360 גרם ב-12 ₪.   

אני צופה שמחיר הבייגלה השטוחים יירד , אם כי יהיה יותר יקר מהבייגלה הרגיל,ומעריך שיהיה יותר מבצעים על הבייגלה הרגיל ופחות על הבייגלה השטוח. וכל זה כאשר צריך לבחון האם הבייגלה השטוח הוא רק טרנד שייפסק מתישהוא השנה (גם עקב התחרות בין החברות ורשתות השיווק) ויחזרו לבייגלה הרגיל או שהמוצר הוא להישאר כאן ובעתיד.

אם החברות בייגלה היו קרטל הם יכלו לתאם מחירים ולקבוע שהם לא נותנים כלל הנחה ומחיר הבייגלה השטוח ימשיך לעמוד על 12 ₪ ומעלה. השאלה תהיה תמיד מי יפר את תנאי המחיר. ומכיוון שהחברות לא יודעות מי יפר את התנאי ביניהן, הן מפירות אותו ראשונות במחיר, על מנת לזכות ביותר נתח שוק ועוד מכירות.כי אם חברה תוריד מחיר והשניה לא תוריד מירב הסיכויים שהמוצר הזול ימכר יותר והיקר יותר פחות. וזה לטובת הלקוחות.   

מה לגבי כניסת מתחרה חדש לשוק, למה המוצר יהיה יותר זול? כאשר נכנס מתחרה  חדש לשוק, החברה או החברות ששולטות בשוק מעונינת שלא יכנס עוד מתחרה ולכן היא חוסמת אותו. יש חסימות שיווק חוקיות ויש לא חוקיות. עלית בצעה חסימות שוק לא חוקיות (דוגמא קלאסית מוצר מיובא של חברת כרמית שהתחרה בעלית). קוקה קולה ישראל חסמה את פפסי חוקית.לקביעת חוקיות ותביעה משפטית יש ממונה על ההגבלים העסקים.

איך מבצעת החברה חסימה למתחרה ? חסימת המתחרה יכולה להיות אצל רשת השיווק בלבד ע"י שמוכרים לרשת השיווק מוצרים של החברה בהנחה גדולה והתנאי מובן שלא יכניסו את מוצרי המתחרה כי לא יהיה להם מקום אחסנה,בעיקר במכולות ומינימרקטים קטנים,כך חסמה קוקה קולה את פפסי בארץ (מלבד ענין הכשרות ומופעי התועבה  וחוסר התאמת שפת השיווק לציבור בישראל). בחסימה זו הלקוח לא נהנה כלל מכך .

חסימה יכולה להיות ע"י מכירת מוצרי החברה במדפי רשת השיווק במבצע או בהנחה גדולה ובכך יוצרים חסימה,כי לא כדאי ללקוחות לקנות מוצר של חברה חדשה במחיר גבוה יותר מהחברה המוכרת והטובה שאני בד"כ קונה והם לא רוצים לקחת סיכון עם המוצר החדש.

יתר על כן ,עקב המחיר הנמוך אני קונה יותר מוצרים ובכך מגדיל את הזמן שבו לא אקנה את מוצרי המתחרה, משום שאני לא צריך, יש לי מספיק מוצרים לצריכה לתקופת זמן ארוכה של חודש עד מספר חודשים ארוכים.  

הלקוחות נהנים ממחיר נמוך בטווח הקצר, אך השאלה היא האם אתם הלקוחות לא נפגעים לטווח הארוך כאשר אין עוד מתחרה בשוק ? יתכן שהמחיר לאורך זמן היה נמוך יותר ע"י המתחרה או ע"י מלחמת מתחרים בין החברות המתחרות או גם ע"י מלחמת מחירים של רשתות שיווק שהחליטו שאות ומוצר יימכר בהוזלה (גם כמוצר לוס לידר). 

יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

מותג פרטי ברשת שיווק


מותג פרטי ברשת שיווק 

בכל רשת שיווק יש מותג פרטי. המותג שיך לאותה רשת בלבד בציון שם הרשת על המוצר והלוגו של הרשת. בשופרסל וביש יהיה כתוב שופרסל ויש, במגה יהיה כתוב מגה וכן הלאה.

ברשת הרביעית (רמי לוי, ויקטורי, להב סופר דדוש ועוד)החליטו להתאגד תחת שם מותג פרטי אחד ולא מפוצל לכל רשת.המותג פרטי נקרא "המותג".  יחד עם המחיר הזול יש גם איכות טובה ולא ירודה.

במקום שם היצרן יש את שם רשת השיווק ואין כל מיתוג למוצר על שם היצרן אלא על שם רשת השיווק. יחד עם זאת הרשת שיווק מפרסמת את המותג הפרטי.

למה רשת שיווק צריכה מותג פרטי? היא רוצה לקבל מדפים עם סחורות ולא צריכה לתת מדפים לספקים אחרים וגם שהרווח על המוצר יגיע אליה ישירות ולא דרך הספק. רשת השיווק מרוויחה יותר ממכירת מותג פרטי מאשר מכירת מותג של חברה שמייצרת את אותו מותג כמותג הפרטי עבור רשת השיווק.

מי מייצר את המותג הפרטי לרשת שיווק? בד"כ ורוב המותג הפרטי שייך ליצרנים קטנים ולא גדולים. הגדולים לא מסכימים לרוב למותג פרטי שיפגע במותג שלהם. ליצרן הקטן זה נותן פרנסה מובטחת עם הזמנות קבועות,עד לביטול החוזה של המותג הפרטי עם הרשת.יחד עם זאת הרווח של היצרן הקטן מועט.

היצרן כתוב על גבי האריזה של המותג הפרטי . אם אין את שם היצרן על המותג הפרטי, אני ממליץ לא לקנות ולא משנה מה המוצר או המחיר וכיוצא. 

בסוף 2011 רשת שופרסל השיקה קו לבן (נטול מותג)התחילה למכור מותג פרטי בעיקר מוצרי ניקיון במחיר זול מאד ,כאשר אין כל פרטים ותווית על המוצר עצמו אלא מסומן רק מה שם המוצר בלבד.היצרנים ישראלים ולא יבוא. יחד עם זאת אני ממליץ לא לקנות! לא ידוע מי החברה ומה איכות המוצר, זה כמו לקנות חתול בשק. מי שאוהב סיכונים, יכול לקנות יחידת מוצר אחד ולנסות.

מה מרוויח הלקוח מהמותג הפרטי ? מקבל איכות מוצר בפחות מחיר. כאמור מחיר המותג הפרטי צריך להיות זול יותר מהמותג. בכמה מקרים התברר שמותג פרטי יקר יותר ממותג דומה של אותה חברה.

בחלק מהמקרים יש במדף 2 מוצרים של אותה חברה. אחד כמותג החברה והשני כמותג פרטי של הרשת וכאשר המותג הפרטי יותר זול, כדאי לקנות את המותג הפרטי. ולעיתים פערי המחירים יכולים להיות גדולים בכמה שקלים ולא רק בכמה עשרות אגורות,ולכן שווה לבדוק.

יחד עם זאת יש מותגים פרטיים של יצרנים קטנים שלא מובילים בתחום המוצר ואיכות המוצר נמוכה לעומת יצרנים אחרים. כך שהעיקר הוא לא המחיר אלא גם לבדוק את האיכות בהתאם. שווה לקנות קצת יותר יקר מוצר איכותי יותר מאשר מוצר זול ופחות איכותי.

במותג הפרטי יכול להיות גם מוצרי יבוא ולא רק יצרנים קטנים מהארץ. בנוסף לשומרי הכשרות יש להסתכל האם יש בכלל כשרות על המוצר,האם יש אישור של הרבנות הראשית על המוצר, והאם יש כשרות רלבנטית אחרת מלבד רבנות רגילה (כמו כשרות הבד"ץ). אם אין כשרות, המוצר כלל לא רלבנטי לקניה למרות המחיר הזול ,וכאילו המוצר לא קים עבורי.

האם יש הצלחה למותג הפרטי בקרב הלקוחות הישראלים ? לרוב בישראל המותג הפרטי לא תפס כ"כ כמצופה בעיקר במגה ושופרסל מדובר ב-20-30%. לכמעט חינם הייתה הצלחה יותר גדולה בהכנסת מותג פרטי לרשת.  הצרכן הישראלי חושש מאיכות ירודה של המוצר ולכן המחיר זול יותר ולכן הוא לא קונה, חשוב לו יותר האיכות מאשר המחיר. כאשר הצרכן מבין שהמוצר הוא עם איכות טובה ואף אותו מוצר של אותה חברה, הוא יקנה מותג פרטי.  

יחד עם זאת בחלק מהמקרים מדובר באי ידיעה של הצרכן לגבי מהו מותג פרטי. אני בטוח שרוב הצרכנים היו בוחרים מותג פרטי זול עם איכות טובה מאשר מותג חברה עם מחיר יקר יותר.

בעקבות המחאה הציגה מגה סל מסובסד שרובו הם מותג פרטי של מגה (בחלקו ללא כשרות) שזול הרבה יותר מאשר מוצר מתחרה מוביל בקטגורית המוצר. יחד עם זאת ברשתות זולות (רשת יש לדוגמא) במבצעים והנחות יוצא שרוב ככל המוצרים יותר זולים מאשר הסל המסובסד של מגה.   

יום רביעי, 14 בדצמבר 2011

מוצרי לוס לידר Loss leader ברשת שיווק ואיך קונים בזול


מוצרי לוס לידר(Loss leader) ברשת שיווק ואיך קונים בזול 

מוצרי לוס לידר הם מותגים ,ותמיד מותגים ידועים לכמה שיותר לקוחות. רשת שיווק בוחרת מספר מותגים רלבנטים ואטרקטיביים שנקנים על בסיס קבוע ויומיומי של הרבה לקוחות או שללקוחות יהיה שווה להגיע לרשת השיווק כדי לקנות את המוצר.

רשת השיווק מוכרת את מוצרי לוס לידר בהפסד ולא ברווח, פחות ממה שהספק והיצרן בעצמו מכר להם את המוצר. הספק לא מוכר לרשת השיווק את המוצר בהנחה כלשהי או משתתף במבצע או בהנחה של רשת השיווק אלא מוכר את המוצר במחיר הרגיל, ולכן הספק מרוויח אותו דבר מרשת השיווק לפי יחידת מוצר. 

יחד עם זאת הספק והיצרן עצמו לא כ"כ אוהבים, בלשון המעטה, שרשת השיווק וכל שכן מספר רשתות שיווק מוכרות את המותג שלהם בהפסד , כי זה פוגע בפעילות החברה במיתוג המוצר בטווח הארוך שמוצג כמוצר זול.

למרות שיתכן שעקב המחיר הזול, יש יותר לקוחות חדשים שקונים את המוצר וגם לקוחות קימים שקונים יותר יחידות מוצר פר לקוח (לפי לקוח אחד),ולכן הספק ימכור לרשת שיווק יותר יחידות ובכך ירוויח יותר.

חוסר השתתפות הספק במבצע או בהנחה עם רשת השיווק והגדלת רווח הספק כתוצאה ממכירת יותר מוצרים ברשת, מגדילה את הכעס של רשת השיווק כלפי הספק.ורשת השיווק גם אומרת לספק  שיחזיר להם חלק מהכסף ששולם על המוצרים כי הם מפסידים כסף ולא מרוויחים על המוצר. הספקים לא יכולים להתערב ולומר לרשת שיווק לא למכור את המוצר כלוס לידר ומאידך גם לא יכולים לא למכור מוצרים לרשת שיווק.

מוצרי לוס לידר יש רק ברשתות שיווק הגדולות ולא בנקודות שיווק קטנות (שהם גם לא רשתות) כמו מכולות ומינימרקטים פרטיים. ולכן, כאשר יש מוצרים שנמכרים בהפסד כלוס לידר ברשת שיווק גדולה זה פגיעה במכולות וקמעונאים שלא יכולים למכור גם את המוצר בהפסד,כי לקוחות עוזבים אותם לטובת קניה ברשת השיווק הגדולה.

זה גורם לחיסול וסגירת מכולות והמינימרקטים הפרטיים שלא יכולים לעמוד בתחרות. וף מכירתן לרשתות שיווק אחרות ובכך גורמים לפחות תחרות,יש פחות מתחרים קטנים, וזה לא טוב ללקוחות.  

מדוע החברות מסכימות להפסיד כסף ולא מוכרות את המוצר ברווח? המטרה העיקרית היא למשוך לקוחות חדשים שיקנו באותה רשת, וגם למשוך לקוחות קיימים שימשיכו לקנות ברשת, וכמובן הלקוח החדש שימשיך לקנות באותה רשת והלקוח הקים שיגדיל את הקניות ברשת, ובכך יהיה כיסוי להפסד קנית המוצר ע"י קניות של מוצרים אחרים ברווח.

בנוסף כאשר ספקים קובעים את תמחור המוצר ומוכרים את המוצר ביוקר לרשת השיווק ,ואם רשת השיווק תוסיף גם את המרווח הקמעונאי שלה למחיר על מנת שתרוויח-יש סיכוי בינוני עד גבוה שמעט לקוחות ולא הרבה לקוחות יקנו את המוצר, למרות שהמוצר רלבנטי ונחוץ ללקוחות.

כאשר לקוחות קונים בעיקר את מוצרי לוס לידר ולא קונים מוצרים אחרים רווחים, הרי הרשת שיווק לא מכסה את ההפסד של מוצרי לוס לידר והיא מפסידה כסף.

ולכן בד"כ רשת שיווק עושה התניות קניה למוצרי לוס לידר - רק כאשר קונים מוצרים בסכום מסוים,אפשר לקנות מוצרי לוס לידר. ולעיתים יש גם התניית כמות יחידות מוצר למוצרי לוס לידר - אפשר לקנות רק יחידת מוצר אחד או 2 מוצרים בלבד. מעבר לכך, הצרכנים משלמים מחיר מלא.

יחד עם זאת, לעיתים גם למוצרי לוס לידר אין  התניות קניה ואין התניות כמות. לעיתים יש מוצרי לוס לידר רק לחברי מועדון.  

לרשת שיווק צריך להיות מעט מוצרי לוס לידר והרבה מאד מוצרים רווחיים אחרים. כאשר יש יותר מידי מוצרי לוס לידר ופחות מידי מוצרים אחרים רווחיים לצורך איזון ,זה אחת הסיבות לפשיטת רגל של רשת שיווק. הדוגמא הקלאסית הייתה קלאב מרקט.

דוגמאות למוצרי לוס לידר של רשתות השיווק: מזון לתינוקות ותחליפי חלב, כל סוגי החיתולים לתינוקות,קפה לסוגיו, קורנפלקס וסוגיו, עוף טרי, קטשופ אוסם, בקבוק ליטר וחצי של קולה.

הצרכנים צריכים לנצל את המחירים הזולים במוצרי הלוס לידר ולקנות ולצרוך כמה שיותר.

את הצרכן לא צריך לעניין שרשת השיווק מוכרת בהפסד ומפסידה כסף ולא מרוויחה והיא לא מקבלת השתתפות כספית מצד הספק. מה שצריך לענין יותר את הצרכן הוא כמה הוא מוציא על מוצרים מידי חודש ולא להגיע למצב של מינוס בבנק ולתשלום ריבית. רשתות השיווק מרוויחות ולא מפסידות, הן יכולות להרוויח פחות (גם עם מוצרי לוס לידר) ועדין להתקיים.

ולכן, כאשר יש ידיעה על סיום מבצע של מוצרי לוס לידר שאתם קונים (ולא מוצרים שאתם כלל לא קונים ולא צורכים), יש לקנות באגרסיביות את המוצרים בכמה שיותר יחידות מוצר לפי הצריכה שלך לחודש עד מספר חודשים בהתאם למוצר, כי המחיר הזול לא יחזור ולא יהיה מבצע זול יותר בעתיד הקרוב.