יום רביעי, 2 ביולי 2014

טיפים למי מגיע ולמי לא מגיע לקבל טיפים

טיפים למי מגיע ולמי לא מגיע לקבל טיפים פוסט שנכתב בפייסבוק ע"י אסף כהן  asaf cohen קישור לפוסט . קבלתי אישור לפרסם. חשבתי שמאד חשוב שהדברים יפורסמו לציבור הרחב מעבר לתפוצה בפייסבוק ומעבר למאות ואלפי החברים שגם שתפו את הפוסט.  
בואו נעשה סדר בעניין הטיפים.
מלצר במסעדה: לא מגיע לו טיפ. 
הוא מקבל את השכר מהמסעדה. אם הוא לא מקבל שכר מהמסעדה ומסתמך על טיפים - שיתבע את בעל המסעדה ולא יעבוד שם או שיעבור למסעדה עם תו חברתי. ובאופן כללי - השתדלו ללכת רק למסעדות עם תו חברתי שמבטיח כי שכר המלצרים לא קשור לטיפים. 
נסיבות מקלות לתת טיפ: אם היה שירות סביר - נוהג העולם הוא לתת 10% טיפ במזומן למלצר או 12% באשראי. וגם זה כדי שלא ירדוף אחריך ברחוב וידרוש טיפ או אם אתה לקוח קבוע שלא רוצה שירקו לו במנה.
ראויים לגינוי: אלו שסופרים לך את הטיפ שנתת מול הפרצוף, אלו שאומרים לך: "אבל למה במטבעות קטנים", אלו שאומרים לך ש10% זה מעט מדי.

שליח של אוכל: לא מגיע לו טיפ.
הוא מקבל את השכר שלו מהמסעדה. אם כתוב שהמשלוח חינם - אז המשלוח חינם ואין צורך להוסיף כסף. אם גובים דמי משלוח - אין שום סיבה לתת גם טיפ.
ראויים לגינוי: השליח החצוף שאומר: "אתה יודע שהמחיר לא כולל שירות" - מותר לך לטרוק לו את הדלת בפרצוף.
נסיבות מקלות לתת טיפ: יום גשום במיוחד, סוער במיוחד, משלוח גדול במיוחד (יותר מ10 מנות) קומה 4 ומעלה בלי מעלית, השליח הקדים ב20 דקות מהזמן המובטח.

שליח מהסופר: לא מגיע לו טיפ.
הוא מקבל משכורת + אתה משלם דמי משלוח שנעים בין 10 ל30 ש"ח להזמנה.
ראויים לגינוי: אלו שלא שמים את מוצרי החלב בקירור, אלו שלא מגיעים בטווח הזמן הנקוב, אלו שב23:00 בלילה חושבים שזה סבבה לצלצל בפעמון למרות שביקשת שידפקו בדלת.
נסיבות מקלות לתת טיפ: הזמנת 10 שישיות מים או 10 חבילות אבקת כביסה.

מוביל שמביא לך מוצרים שהזמנת: לא מגיע לו טיפ.
בד"כ אתה מוסיף כמה עשרות שקלים דמי הובלה - ואם מדובר במקרר אז זה יותר מ100 שקל. בד"כ המוביל מגיע עם עוד בחור שסוחב איתו ואומר לך: "תן טיפ לבחור". אל תתן.
נסיבות מקלות לתת טיפ: אין. ואם הוא אומר לך שצריך לפרק את הדלת בתשלום של 150 שקל - תגיד לו שסיכמת עם המוכר שהמחיר כולל פירוק דלתות ושיריב איתו. ואל תתן לו טיפ.

סבל בחברת הובלות שמעביר לך את הדירה: לא מגיע לו טיפ.
אתה משלם אלפי שקלים על ההובלה והמובילים ועל כל פיפס דורשים עוד כסף. הם מקבלים משכורת ושיעבדו.
נסיבות מקלות לתת טיפ: הם היו צריכים לעבוד שעתיים נוספות על אריזת הבית שלך כי לא ארזת כמו שצריך - ולא בקשו תוספת במחיר.

בל בוי במלון: לא מגיע לו טיפ.
הוא מקבל משכורת מהמלון ואתה משלם למלון על פינוקים ובשביל לא לעבוד - ולקיחת המזוודות היא חלק מהחופשה והשירותים של המלון.
ראויים לגינוי: אלו שנשארים בחדר ומתחילים להסביר לך איך מדליקים את הטלוויזיה ואיך הוילונות עובדים ואיפה מורידים את המים בשירותים - בשביל שתבין שלא נתת להם טיפ.
נסיבות מקלות לתת טיפ: אם גרמת לו להוריד מהעגלה מזוודות של מישהו אחר ושיקדם אותך בתור.

ברמן בבר: לא מגיע לו טיפ.
הוא מקבל משכורת או שהבר שלו. ואם הוא לא מקבל משכורת - שיתבע את זה שאמור לשלם לו משכורת.
ראויים לגינוי: ברמנים שמחזירים לך את העודף במכוון מעל כוס הטיפים עם מבט שואל.
נסיבות מקלות לתת טיפ: פינק אותך על הבר, שמע את זיוני השכל שלך, שם מוזיקה שאתה אוהב וכו'.

מלצר באולם או גן אירועים: לא מגיע לו טיפ.
אם אתה בעל האירוע - שכר המלצר מגולם במחיר האירוע והקפד שלמקום יש תו חברתי שמבטיח כי משכורת העובדים משולמת כחוק ללא קשר לטיפים. אם אתה אורח - בעל האירוע כבר שילם למלצר ובד"כ נתן לו גם טיפ בשביל שישרת אותך כמו שצריך.
ראויים לגינוי: אלו שרומזים לך שאם תתן להם טיפ - תקבל אנטריקוט לפני כולם.
נסיבות מקלות לתת טיפ: תיזזת לו את האמאמאמא בהבאת אלכוהול מהבר.

נהג מונית: לא מגיע לו טיפ
אם יש מונה - משלמים לפי מונה. אם סיכמתם על מחיר - משלמים לפי המחיר.
ראויים לגינוי: אלו שמעשנים במונית.
נסיבות מקלות לתת טיפ: אין.

מתדלק: לא מגיע לו טיפ.
הוא מקבל משכורת, לפעמים עבודה מועדפת - ואז בכלל המשכורת שלו סבבה. שלא לדבר על תשלום אקסטרא לליטר על תדלוק בשירות ועוד אקסטרא אם אתה מקבל שירות בלילה.
נסיבות מקלות: ניקה לך את השמשות ובדק שמן מים.

חופפ/ת במספרה: לא מגיע לה טיפ.
הם מקבלים שכר מלא. לרוב גם אפשר היה להסתפק בשפריצר מים ולא להרטיב לך את החולצה עם הכיור הבלתי נסבל שלהם.
ראויים לגנאי: אלו ששורפים לך את הקרקפת ורק אז מתאימים את החום של המים.
נסיבות מקלות: היה לך נעים ולא הרטיבו לך את החולצה.

בקיצור - תפסיקו להרגיש חובה לתת טיפים. תרבות הטיפים הגיעה מארה"ב - מקום בו לא נהוג לשלם לעובדים את שכרם - כי הם זבלים. בישראל חובה לשלם שכר מינימום על פי חוק , ולכן לא אתם אלו שצריכים לשלם את משכורת העובד אלא בעל העסק והטיפ שאתם נותנים אמור להיות מעבר לשכר שלו - לא במקום ולא חלק.
אם אתם רוצים לתת טיפ, כי נתנו לכם שירות מעל ומעבר - תתנו בכיף. אבל לא מתוך חובה או מתוך הכרח. אם אתם נותנים טיפ כי אתם חוששים שנותן השירות לא מקבל שכר נאות - אל תזמינו את השירות מלכתחילה ולכו למקום שבו שומרים על זכויות העובדים. ואם אתם נותנים טיפ רק כדי שנותן השירות לא יבייש אתכם (ירטון מול כולם, ירדוף אחריכם ברחוב, יטריד אתכם) - אל תפרסמו את העניין ואל תחזרו למקום הזה לעולם

תגובה 1: