יום שני, 2 במרץ 2015

למה הריבית בחברות אשראי גבוהות מהבנקים והאם הריבית בחברות האשראי גבוהות ?

למה הריבית בחברות אשראי גבוהות מהבנקים והאם הריבית בחברות האשראי גבוהות ?
קודם צריך להבין למה בכלל בנקים וחברות אשראי גובים ריבית על הכסף שמלווים,כי הבנק וחברת אשראי וחברות הביטוח ובתי השקעות הם גופים עסקיים וצריכים להרוויח,והריבית היא על הזמן שהכסף נמצא אצלך ולא אצל הבנק.כל השאלה היא כמה הבנק-חברת האשראי צריכה לגבות ועדין להרוויח באופן הוגן ,ולא על עצם הריבית עצמה.
הריבית, מלבד ריבית הפריים שנקבעת ע"י בנק ישראל והיא קבועה, גם במחיר שהבנקים מקבלות כסף מבנק ישראל ומהציבור וחברות האשראי מהבנקים, נקבעת בהתאם לסיכון. הסיכון לאי החזר של ההלוואה. ככל שהסיכון של הלקוח נמוך יותר כך הריבית תהיה נמוכה יותר. לקוח שכבר לקח הלוואה הוא עם סיכון גבוה יותר לעומת לקוח שלא לקח הלוואה כאשר שניהם רוצים הלוואה. 
להזכיר שחברת אשראי היא לא בנק,ואין לה את כל המידע הפיננסי על הלקוח בחינם ,גם אם יש אפשרות להשגת מידע פיננסי,בנוסף שאין ערבויות ושעבודים ובטחונות כמו שיש בבנק, ולכן כמו שנאמר בכתבה הריבית על הלוואות רכב נמוכות יותר כי יש שעבוד נכס שהוא הרכב. חברת האשראי לא אומרים ללקוח לאורך מספר תשלומי ההלוואה
לא הוזכר בכתבה בגלובס שאפשרות התחרות מצד חברות האשראי וגם מצד חברות הביטוח ובתי השקעות ,גורם לבנקים לתת ריבית הרבה יותר נמוכה לעומת אם לא היה כל תחרות,אז הבנקים היו נותנים ריבית גבוהה יותר כמונופול,ובין הבנקים אין ממש תחרות על אשראי. 

כמו שצוין רוב האשראי ניתן ללקוחות דרך הבנקים,כי בד"כ הלקוח יפנה לבנק לפני שיפנה לחברת האשראי וינסה לקבל ריבית נמוכה יותר. וזה אחד ההסבריםולכן הריבית בחברת האשראי גבוהה יותר,כי הלקוח לא יכול כבר לקבל אשראי מהבנק או מקבל חלקית ,וזה מעיד על יותר סיכון ולכן הריבית גבוהה יותר בהתאם לסיכון.
למרבה הפלא,חלק מהלקוחות מקבלים ריבית טובה יותר בחברת האשראי לעומת הבנק כי ועדת האשראי בבנק קבע שלאותו לקוח יש סיכון מאשר שאר הלקוחות (בעיקר לאי החזר או קושי בהחזר הכסף), ולכן הריבית גבוהה לעומת חברת האשראי שאין לה את כל המידע לקבוע זאת,או שעבורה קביעת האשראי של הבנק פחות נכון והלקוח עם פחות סיכון.  יתכן,תלוי בסוג הלקוח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה