יום חמישי, 8 במרץ 2012

שאלת בדיחה לפורים ואיך עונים לעם הארץ: מה היה קודם,קריאת המגילה או ברית מילה של משה?


שאלת בדיחה לפורים ואיך עונים לעם הארץ: מה היה קודם,קריאת המגילה או ברית מילה של משה?
ידוע שיש מחלוקת בין הפוסקים האם קריאת המגילה קודמת לברית מילה (כשם שהיא קודמת לתלמוד תורה ועבודה ולכל מצווה אחרת מלבד מקבורת מת מצווה) או שברית מילה קודמת,כי כתוב במגילה ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון- ודרשו חז"ל ששון זה מילה, ככתוב בפסוק שש אנוכי על אמרתך.

שאלת עם הארץ- הרי משה נולד בז' באדר אז יוצא שברית מילה של משה היה ביד' באדר בפורים. אם כן מה קדם קריאת המגילה או ברית מילה של משה?

משה נולד בז' באדר נלמד מכך שמשה מת בז' באדר מכך שהתאבלו על משה 30 יום ולאחר 3 ימים אמר ה' ליהושע לעבור את הירדן בי' בניסן כמובא בתחילת ספר יהושע ודרשו חז"ל שהצדיקים הקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים משנה לשנה, ולכן משה מת ביום שנולד (מובא בקידושין פרק ראשון).

ברור שהשאלה לא מתחילה כי משה קדם לנס פורים כ1100 שנה. והרי ידוע שהתורה קודמת לכתובים בזמן, אבל לעם הארץ אסור לומר שהוא לא יודע לא תורה ולא היסטוריה וכיוצא. כי הוא לא יקבל את התירוץ ואת מה שאומרים לו. בפרט שהוא שואל כמי שמבין בהלכה . ולכן חכמי הדורות  תמיד ענו בהתאם לראשו של אותו עם הארץ.

התירוץ הראשון כתוב בספר עם השאלה, והשאר אני איל מהדב הכותב כאן הוספתי כמה תירוצים. התירוצים מותאמים להלכה.

0. משה קדם לקריאת המגילה ולכן אין שאלה מה קדם, ברית מילה של משה. הסברנו למה אי אפשר לענות כך לעם הארץ.(ולכן ממוספר באפס תרתי משמע)

1.העיר גושן מקום מגוריו של משה היתה עיר מוקפת חומה מימות יהושע בן נון ולכן קריאת המגילה הייתה בטו ולא ביד באדר.

2. משה רבינו נולד בז' באדר בשבת(מדרש), וידוע שבשבת לא קוראים את המגילה משום גזירה דרבה (שיטלטלו את המגילה ללא עירוב בשבת ויחללו שבת ) אלא ביום שישי (או חמישי לפי דעה שניה).

3.משה רבינו נולד מהול (מדרש), ולכן יש רק הטפת דם ברית ולא ברית מילה, והטפת דם ברית פחות חמורה מברית מילה ולא דוחה קריאת המגילה.ולכן הקדימו קריאת המגילה

4. כאמור ב-3, רק שבהמשך ל-2 הטפת דם ברית לא דוחה שבת ולכן עשו למשה הטפת דם ברית בראשון ,וקראו את המגילה בזמנה ביד' אדר בשבת לפי הדיעה שעדין לא הייתה גזרה דרבה.

5. לפי דעה אחת משה נולד באדר א' (דעה שניה נולד באדר ב'),וקריאת המגילה קוראים רק באדר ב' , ומי שקרא המגילה באדר א' לא יצא ידי חובתו וצריך לקרוא שנית, ובוודאי משפחתו של משה עשו לפי הדין.

יש תירוצים נוספים מופרכים שגם עם הארץ יצליח לפרוך
6. תירוץ מופרך (נכון) ל-2 הצדדים: לא היה מגילת אסתר כשרה למשפחתו של משה ולכן נאלצו לחכות עד שיגיע השליח עם המגילה. ולכן המילה קדמה. ולאידך, המוהל לא הגיע בזמן בבוקר השכם, ולכן קראו בינתיים המגילה.

כי השאלה מה קודם ברית מילה או קריאת המגילה הוא כאשר שניהם נמצאים לפנינו:המגילה והבן והמוהל, ולא כאשר יש מגילה ואין בן,או שיש בן ומוהל אבל אין אין מגילה.

7. עקב גזירת פרעה כל הבן היילוד היאורה השליכוהו וחיפוש המצרים בבתי העברים לזריקת התינוקות לנילוס, לכן לא עשו ברית מילה בפרסום, ומאידך קריאת המגילה בפרסום, אם כך, לא היו מצוות קריאת המגילה וברית מילה באותו מעמד ולכן אין שאלה מה עדיף להקדים.

עקב כך יתכן שעשו ברית מילה בחושך לפני הנץ החמה לאחר עלות השחר,ואילו את קריאת המגילה עשו לכתחילה לאחר הנץ החמה. (כל מצוות היום לכתחילה מקיימים לאחר הנץ החמה ולא לפני הנץ החמה לאחר עלות השחר, ובדיעבד מי שקים לאחר עלות השחר יצא)

8. תירוץ מופרך נוסף , לא היה עדין עשרה למנין למילה ורצו לקים ברוב עם הדרת מלך) ולכן קראו המגילה שאפשר לקרותה גם ביחיד בזמנה ויד באדר זה זמנה (זה מהדין ולא ממידת חסידות) ויתכן שגם בעשרה כי לענין קריאת המגילה נשים גם מצטרפות לעשרה לקריאת המגילה . זה מופרך כי היו אלפי אלפי יהודים ובוודאי שהיה מנין ולא רק מנין אחד.

מכירים עוד תירוצים נוספים? כתבו למטה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה