יום רביעי, 14 במרץ 2012

המטרות הצרכניות בהנפקת כרטיס אשראי חוץ בנקאי ברשתות שיווק


המטרות הצרכניות בהנפקת כרטיס אשראי חוץ בנקאי ברשתות שיווק
בהמשך לכתבה בגלובס מה חשוב לדעת לפני שמנפיקים כרטיס אשראי חוץ בנקאי?, כיום יש כרטיס מועדון שהוא גם כרטיס אשראי חוץ בנקאי של כל חברות האשראי,כאשר לכל רשת שיווק עובדת עם חברת אשראי אחרת. יש כרטיס אשראי לרשת שיווק אחת ויש כרטיס אשראי אחד (אטרקטיבי יותר יחסית) למספר רשתות שיווק ועסקים.

המטרה הצרכנית של הלקוח בהנפקת כרטיס אשראי חוץ בנקאי ברשת שיווק הוא קניה בזול והקטנת העלות החודשית והשנתית של קניות למשפחה ע"י קבלת הטבות והנחות ומבצעים וקופונים ותווי הנחה וחודשי סייל תקופתיים (מידי חודשיים, תקופת החגים).

מה שלא תורם לקניה זולה הוא לא ממטרות הצרכניות של הלקוח! ולכן אתם הלקוחות,הצרכנים לא צריכים להשתמש בו. לזכור שמטרת הכרטיס הוא שתשלמו פחות (ובעיקר על קניות) ותקבלו יותר, ולא שתשלמו יותר לרשת שיווק או לחברת האשראי או לבנק.

אם אתם כמעט שלא קונים באותה רשת שיווק,או שכן קניתם אך שיניתם את הרגלי הקניה לזולה יותר ועכשיו אתם כבר לא קונים באותה רשת שיווק ואין לך מה לעשות עם עוד כרטיס אשראי חוץ בנקאי, גם אם לא משלמים עליו בשנה הראשונה. "שיהיה" זה לא אסטרטגיה נכונה כאן- יש לבטל את הכרטיס אשראי. זה יחסוך לכם זמן בניהול כרטיסי אשראי ודואר מיותר.

מה כרטיס אשראי לא תורם לצרכן: הלוואות,תשלומים בריבית, חריגה ממסגרת הקניה החודשית בקביעות, דמי חבר לרשת שיווק ודמי כרטיס לחברת אשראי

הלוואות- ההבדל העיקרי בין כרטיס אשראי לכרטיס חיוב בישראל (בחו"ל יש הבדלים אחרים) הוא שכרטיס אשראי הוא כרטיס לקבל אשראי כולמר הלואות בריבית גבוהה מחברת האשראי. כרטיס חיוב הוא חיוב חודשי (בד"כ בחשבון הבנק) של כל העסקאות שעשיתם במשך החודש בעסקים שונים.רוב כרטיסי האשראי הם כרטיסי חיוב (כי רובם לא לוקחים אשראי והלוואות).

כל צרכן צריך לשאוף שיהיו לו כרטיסי חיוב ולא כרטיסי אשראי.הריבית הגבוהה של הלוואות מחברות האשראי נעות למעלה מ-10% לפחות עד אפילו  20% ואני לא מדבר על ריבית חריגה. בבנקים אפשר לקבל הלוואה בריבית 5-7% בלבד.כך שאם אתם זקוקים להלווואה, תקחו מהבנק כי זה זול יותר.

אני תמיד מייעץ לא לקחת הלוואה מהבנק כלל ועיקר אלא אם מדובר בריבית של 3% ומטה בפרט לעסקים צומחים שיכולים להרוויח 5% ולהשיג רווח מקבלת הלוואה, אולם לא למשקי הבית הפרטים שלוקחים הלוואה לקניות אישיות .

בשורה התחתונה יש אלפי פריארים וחסרי ידע פיננסי ישראלים (שחושבים שהם חכמים ובעלי ידע צרכני) שלוקחים הלוואה מעובדים צעירים בחברות אשראי בשיחת טלפון בריבית גבוהה , ומדובר ברבה כסף – מאות ועשרות מיליוני ש"ח ויותר.

תשלומים בריבית חריגה- בגמר חשבון אפשר לעשות תשלומים בד"כ למי שקונה במאות ש"ח. תמיד יש לשלם בתשלום אחד בלבד ואם בתשלומים ,עד 3 תשלומים ללא ריבית וללא ריבית קרדיט (שמדובר בקניה באלפי ש"ח כמו מוצרי חשמל), ואף פעם לא לבקש מחברת האשראי או מרשת השיווק לגלגל את התשלומים קדימה.

מי שמשלם בתשלומים ובריבית קרדיט או בגלגול תשלומים ,בעצם משלם יותר על הקניה לחברת האשראי עקב הריבית הגבוהה (10% ומעלה),הרי ריבית על הפקדון יתר נמוכה מריבית על הלוואה,ולכן תמיד הלקוח ישלם יותר ולא פחות, ובעצם נותן מתנה לחברת האשראי.   

חריגה ממסגרת אשראי וקניה חודשית- החסרון בכרטיס אשראי לעומת מזומן הוא שאדם לא מרגיש את הוצאת הכסף ולכן קל לו יותר לשלם בכרטיס אשראי ולא במזומן. וכן החיוב בכרטיס אשראי מנותק מחשבון העו"ש בבנק. ולכן לעיתים כאשר לא מתכננים מראש את ההוצאה החודשית וכמה אנחנו שלמנו וכמה נשלם,בד"כ מוציאים יותר מאשר פחות, וגם קונים מוצרים שלא כ"כ צריכים. וכאשר יש יותר חיוב ואין כיסוי בבנק, גם משלמים ריבית חריגה בבנק אשר מייקרת יותר את עלות כרטיס האשראי.  

מי שכן ואפשר ומותר לחרוג בתנאי שאתה לא במינוס בבנק ולוקח הלוואות הוא לערוך קניות במבצעים והנחות לקנית סטוקים של מוצרים לחודש עד מספר חודשים קדימה,ואז בחודש- חודשים הבאים יש פחות הוצאות לקניות ויש קיזוז. הריבית והרווח על מאות ש"ח בחודש נמוך בהרבה מרווח קנית המוצרים בהנחה.

דמי חבר ודמי כרטיס- מידי שנה משלמים דמי חבר לרשת השיווק ודמי כרטיס לחברת האשראי על בסיס חודשי! ולא שנתי.דמי חבר ודמי כרטיס הן הוצאות קבועות שהצרכן משלם בין אם קנה ובין אם לא קנה. התשלום יכול לנוע בין 8-15 ש"ח. ומדובר במאות ש"ח לשנה.

יש לבדוק לכל כרטיס אשראי של רשת שיווק מתי מתחילים לשלם דמי חבר ודמי כרטיס, האם כבר לאחר חצי שנה-שנה-שנתיים.והאם יש חיוב של דמי חבר בלבד ללא דמי כרטיס, או דמי כרטיס בלבד ללא דמי חבר, או שיש 2 חיובים: דמי חבר או דמי כרטיס

ולכן כל צרכן צריך לעשות חשבון חודשי ושנתי, האם אכן כרטיס האשראי של רשת שיווק קונה בזול, והאם הוא משלם פחות על קניות וקונה בזול יחד עם תשלום דמי חבר ודמי כרטיס לעומת קניות באותה רשת שיווק ללא כרטיס אשראי של רשת שיווק.

אם יוצא שדמי כרטיס ודמי חבר מורידים את הכדאיות הקניה, יש לפנות לרשת השיווק ואל חברת האשראי בבקשת ביטול דמי חבר או דמי הכרטיס. אם חברת אשראי או רשת השיווק לא יסכימו לביטול דמי חבר או דמי כרטיס, תבקשו לבטל את הכרטיס אשראי, בפרט אם אתם קונים באלפי ש"ח מידי שנה באותה רשת שיווק.
רוב הסיכויים שחברת אשראי ורשת שיווק יבטלו לכם את דמי הכרטיס או החבר או לפחות שתשלמו פחות (תסכימו לשלם עד 50 ש"ח לשנה בלבד על דמי חבר ודמי כרטיס).

בנוסף גם אם לא יבטלו דמי חבר ודמי כרטיס, תוכלו לעשות כרטיס חדש על שם מישהו\מישהי אחרים מהבית (על שם אותו בעל הכרטיס לא מזכה בהנחה על כרטיס שני או על הנפקת כרטיס חדש במקום הישן) ולבטל את הכרטיס הישן

למה כן צריכים הצרכנים כרטיס אשראי חוץ בנקאי ברשת שיווק?
מקבלים הנחה על המוצר בתשלום בכרטיס אשראי (מי שמשלם במזומן או בצ'ק,משלם מחיר מלא), מקבלים הנחה קבועה על מוצרים (רובם 5%). מקבלים מבצעים משתנים לאורך השנה ומבצעי סייל  קבועים מידי חודש-חודשיים ובתקופת החגים רק לחברי מועדון ולכרטיס אשראי. מקבלים בדיוור ישיר תווי הנחה של עשרות ש"ח בקניה של מאות ש"ח (הנחה של 10-20% קניה) ,מקבלים בדיוק ישיר קופונים למוצרים מסוימים בהנחה ניכרת . מקבלים הודעה על מבצעים והנחות עתידיות (יש אפשרות השוואת מחירי מוצרים עם רשתות שיווק אחרות)

וכמובן יש לנהל חשבונות וכרטיסי אשראי יחד עם חשבון הבית והבנק הכולל. לעשות חשבון באלו מוצרים משתמשים בחודש, לקבוע מראש כמה משלמים מידי חודש על אותם מוצרים, כמה אפשרי חריגה מהתשלום החודשי. ולבדוק כל חודש האם אכן עמדנו במטרות שהצבנו לעצמנו או שאנו חורגים מהם מידי חודש ללא הצדקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה