יום חמישי, 1 במרץ 2012

יש קצת התקדמות לפרטיות ונגד הפליה:מכוני מיון מחויבים לתת לנבדקים תוצאות המבדקים וחוות הדעת של מכון המיון


יש קצת התקדמות לפרטיות ונגד הפליה:מכוני מיון מחויבים לתת לנבדקים תוצאות המבדקים וחוות הדעת של מכון המיון

בכתבה מובא שעכשיו מכוני המיון מחויבים לתת לכל נבדק\ת את תוצאות המבדקים ואת חוות הדעת של מכון המיון כנראה ללא תשלום (לא כתוב במפורש שזה בחינם וללא תשלום כלשהו) ואפשר להעתיק זאת בכתב יד, אי אפשר כנראה להוציא ולצלם את חוות הדעת והתוצאות המבדקים.

הסיבה שעכשיו זה אפשרי היא בעקבות הנחיה של הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים למכוני המיון. הרשות החליטה כך כי מכוני המיון בישראל לא מאפשרים לנבחנים לעיין בחוות הדעת עליהם ובכך לא עומדים בחוק להגנת הפרטיות.

ההחלטה היא עקב חוק הגנת הפרטיות, ולא כי יש אפשרות למניעת הפליה בשוק העבודה, לא כי מועמדים לעבודה יכשלו שוב שוב במבחני המיון לתפקידים בחברות אחרות כי לא יודעים במה הם נכשלו , לא כי עובדי מכוני המיון כותבים חוות דעות לא נכונות ושקריות למעועמדים מסוימים ומקדמות מועמדים עם חוות דעת חיובית יותר ,או לפחות כדי למנוע מצב זה בעתיד עקב השקיפות של חוות הדעת לנבדקים.

עכשיו נבדקים יוכלו לדעת מה הצדדים החזקים והחלשים שלהם בחוות הדעת ובפעם הבאה לפני המבדקים במכון המיון יוכלו לתקן זאת.יוכלו לבדוק שחוות הדעת נכונה ולא שקרית או מומצאת ע"י מאבחן\ת במכון מיון.
בעבר טענו מכוני המיון שהם מקבלים הזמנת עבודה ממעסיקים ולא מנבדקים ולכן הם לא חייבים לתת לנבדקים את חוות הדעת , אלא זה שייך למעסיק המזמין.

עקב חוק הגנת הפרטיות הטענה הזאת נופלת, אולם בכתבה יש טענה חדשה של מכוני המיון שנדחתה ע"י הרמו"ט שהיא מענינת מאד- לנבדק\ת יהיו בעיות פסיכולוגיות קשות כאשר יקבל ויקרא חוות דעת שלילית עליו ממכון המיון.  לדעתי למאבחן\ת במכון מיון יש בעיות פסיכולוגיות קשות יותר לכתוב חוות דעת שליליות מאשר לנבדק\ת. ומכון המיון לא  טוען שהמאבחנות לא מקצועיות ללא כל בעיה פסיכולוגית.

למכון מיון יש ענין ואינטרס שכמה שיותר יהיו חוות הדעת שליליות ולא חיוביות לנבדקים. מדוע? כי כאשר חוות הדעת חיובית הנבדק\ת לא צריכים לעשות מבדק נוסף בתוך שנה\שנתיים אלא יכולים להשתמש באותו מבדק שעשו בעבר. וזה מוריד את הכנסות מכון המיון ממבדק נוסף.

אני לא מדבר על מעסיק ששולח נבדקים ואומר למכון המיון לבחור רק אחד או מספר מועמדים לעומת הרבה מועמדים, ואז כל השאר בהכרח מקבלים חוות שלילית למרות שהם מתאימים מאד לתפקיד ולתפקידים אחרים גם אצל מעסיקים אחרים.

אין שום התייחסות בכתבה מה קורה כאשר הנבדק\ת מגלים שחוות הדעת של מכון המיון לא נכון ולא מדויק.האם הנבדק\ת יכולים לתבוע את מכון המיון תביעת נזיקין? האם נבדק\ת יתקבלו לעבודה לאחר שיוכח בתביעה ובבית משפט שהם צדקו? איך תביעה של נבדק\ת ישפיעו בעתיד על חוות דעת של אותו מכון מיון שאמור להיות אוביקטיבי?  

וכמובן אין התייחסות בכתבה על יחסי מועמד-מעביד לגבי חוות הדעת. האם אכן המעסיק מקבל את אותה חוות דעת של מכון המיון לנבדק\ת? או שלמעסיק מכון המיון שולח חוות דעת אחרת לעומת הנבדק\ת? האם יש אפשרות שהמעסיק והנבדק\ת יבדקו שחוות הדעת דומה? בפרט אם הנבדק\ת רוצה לתבוע את מכון המיון על חוות דעת לא נכונה?   

מקווה שמכון המיון יעביר לנבדק\ת את כל חוות הדעת הרלבנטית ולא יעביר רק חלק מחוות הדעת.מכון המיון יכול לנצל זאת כי הנבדקים לא יודעים כמה אורך חוות הדעת. זה גם לא קבל התייחסות בכתבה.

בכתבה בסוף טוענים שהנחיית הרמו"ט בעקבות שיחות ומכתבים עם מכוני מיון ועם מעסיקים ובעלי ענין במשך שנים! וגם קבלה התייחסות מהנבדקים והציבור . חבל למסקנה שזה רק ההנחיה היחידה, ואין כל התייחסות לשאר הדברים שהעלתי כאן ובעבר לגבי מכון המיון והקשר עם המעסיק.  

מקווה שנקבל עוד תשובות לשאלות שהעליתי כאן שלא קבלנו תשובה בכתבה וגם עוד הנחיות חיוביות  בעד הנבדקים ונגד מכוני המיון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה