יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

איך מכוני מיון תורמים לאפליה מבנית בשוק העבודה ?


איך מכוני מיון תורמים לאפליה מבנית בשוק העבודה ?
שליחת מועמדים למבחנים במכון מיון מאד נפוצה היום בעיקר בתפקידים בכירים או במוסדות פיננסים כמו בנקים.מבחנים רבים למעומד אחד במכון מיון עולים מאות ש"ח, ואעפ"כ חברות רבות שולחים מועמדים למבחנים. החברות עושות רק ראיון טלפוני ונעזרות בחברות כ"א בסינון ראשוני ולא עושות ראיון עבודה ומבחנים למועמדים אלא מכון המיון.

היכן יש תרומה למכוני המיון ולחברות לאפליה המבנית בשוק העבודה ?

1.מבחני מכון מיון הוא תנאי לקבלה לעבודה הוא כמו מבחן פסיכומטרי כתנאי לקבלה לאוניברסיטה.רק מי שיש לו את הכסף לשלם על קורס הכנה למבחנים יכול לעבור. ומי שאין לו את הכסף לשלם בד"כ לא עובר את המבחן ונאלץ ללמוד לבד.

ולכן מועמדים ממקומות חלשים עם מצב כלכלי נמוך לא יתקבלו לעבודה,כי הם לא עוברים את מבחני מבחן המיון. הם לא עוברים את מבחני מכון המיון כי הם לא מתאימים או לא חכמים, אלא משום שהם לא מכירים את המבחנים ואת מטרת המבחן.

2. לפי החוק,מכון המיון מקבל את הזמנת העבודה מהחברה ולא מהמועמד. ולכן מכון המיון מוסר את תוצאות מבחני המיון לחברה והוא לא מוסר למועמד גם אם המועמד יבקש וישלם כסף. מכון המיון מוכן לקבל כסף ממועמד תמורת מסירת מידע כללי מדוע המועמד התקבל\ לא התקבל לתפקיד ומה צריך לשפר בכלליות.

מצד אחד הוא לא מוסר לעולם למועמד את חוות הדעת של מכון המיון.ומצד שני,גם החברה המזמינה לא אומרת למועמד מה חוות הדעת של מכון המיון, ובכך למעשה אין שום ביקורת לא מצד החברה המזמינה וגם מצד המועמד על חוות הדעת של מכון המיון.

אז מה הבעיה? פסיכולוג, מאבחנת בדינמיקה קבוצתית או גרפולוג בבדיקת כף יד או כל בעל תפקיד אחר במכון מיון שרלבנטי למיון מועמדים לתפקיד יכולים לתת חוות דעת שלילית בד"כ או חיובית לעיתים רחוקות ללא כל בסיס כלשהו שזה למעשה שקר.

למעשה יבחר מועמד אחר פחות ראוי לתפקיד מאשר אותו מועמד מופלה ממכון המיון שהוא מתאים יותר. ההפסד הוא למועמד ולחברה המזמינה. מה הפסיד מכון המיון ? כלום. הוא קבל את הכסף. וימשיך לקבל גם בהזמנה הבאה.

עובדי מכון המיון רובם ככולם חילונים (אין חרדים,ערבים ואתיופים ומוגבלים) שגרים במרכז ומצביעים למפלגות השמאל, לכן הם מעונינים שיבחרו עובדים כמוהם.

למה עובד מכון מיון יתן חוות דעת חיובית במקום שלילית ?  כאשר המועמד לעבודה הוא חבר קרוב או קרוב משפחה. כאשר הוא מקבל כסף שוחד מהצד(תוספת נקיה למשכורות והשלמת הכנסה) לחוות דעת חיובית. מי שחושב שזה לא קורה ולא קרה- נאיבי. אין שום ביקורות במכון המיון על כך,רק אם המועמד עצמו מגלה זאת.

למה עובד במכון מיון יתן חוות דעת שלילית על מועמד? אם אותו עובד\ת לא רוצים שמועמד זה יעבוד באותה חברה ,או שבכלל לא יעבוד , בפרט אם מדובר במיעוטים כמו: ערבים, בדואים, חרדים, אתיופים, נכים ועוד – הוא יתן חוות דעת שלילית,והרי אין עליו כל ביקורת מצד החברה והמועמד וגם לא מצד מכון המיון שאכן חוות הדעת נכונה ולא מוטעית או שקרית.

וכך יוצא שמעומדים חרדים וערבים לא עוברים את משוכת מכון המיון ומקבלים חוות דעת שליליות מעובדי מכון המיון. תמיד אפשר לתלות בגורם הראשון שהמועמדים לא יודעים איך לעבור את מבחני המיון.  

אני הייתי למעלה מ-15 פעם במכוני מיון פילת ואדם מילוא בעיקר דרך עבודה בבנקים. לא קבלתי חוות דעת חיובית אחת וכל שכן לא המשך תהליך קבלה לעבודה למעט אחת שלא היית רלבנטית לעבודה, כי הבנק טען שהוא כבר קבל מועמד לעבודה.

3. מכון מיון הוא רק כיסוי תחת לבחירת מועמדים לא ראויה. כאשר כבר נקבעו המועמדים שיתקבלו לעבודה מראש. אולם בתהליכי קבלה לעבודה צריך לעשות מרכז הערכה ומבחני מיון ,אז חייבים להזמין עוד מועמדים מתאימים ולא מתאימים לתפקיד, גם כאשר צריך לשלם על כל מועמד לא ראוי, אבל ממילא אלו הוצאות הגיוס.   

 מה הפתרון לאפליה המבנית ולחוות דעת שקרית של מכוני מיון?
1.מועמד יוכל לקבל ממכון מיון את חוות הדעת עליו,אפשר בחינם ואפשר בתשלום סביר של כמה עשרות ש"ח כמו שנהוג היום.ושמכון המיון לא יוכל להסתתר תחת הטענה שמזמינת חוות הדעת היא החברה ולא המועמד.
2.מועמד יוכל לתבוע תביעה נזקית של עשרות אלפי ש"ח ממכון מיון על חוות דעת שלילית שקרית (חוות דעת חיובית אף אחד ואחת לא יתבע),כיום אין אפשרות תביעה כי למועמד אין חוות הדעת של מכון המיון.
3.מועמד יוכל לומר לחברה המזמינה מה דעתו החיובית או השלילית על חוות הדעת.  

עד כה הצעות חוק שקשורות למכוני מיון ולפתרון של האפליה המבנית שהצגתי נדחו בכנסת, וברור לך למה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה