יום ראשון, 18 בדצמבר 2011

מדוע קבעו 8 ימי חנוכה ולא 7 ימים ?


מדוע קבעו 8 ימי חנוכה ולא 7 ימים ?
נושא חנוכה מוזכר בפרק שני במסכת שבת ומתחילה בשאלה מאי חנוכה? ולא כמסכת חנוכה בפני עצמה.הדלקת הנרות בלילה ובתחילת היום.

הרב יוסף קארו מחבר "שולחן ערוך" שנפסק לספרדים וגם לאשכנזים במקום שהרמ"א לא פוסק אחרת , שואל בספרו "בית יוסף" על הטור בסימן  תר"ע מדוע חנוכה 8 ימים, הרי הנס היה רק 7 ימים, כי שמן ליום אחד היה בפך השמן הקטן שמצאו?הבית יוסף מתרץ 3 קושיות.

1.     אחד מהראשונים מביא גרסה במסכת שבת ולא מצאו אלא פך אחד של שמן ..ולא היה בו אלא כדי להדליק אפילו ליום אחד. בגרסה לא גורסים את אפילו. ולפי זה בפך שמן לא היה כדי להדליק יום אחר ולכן גם ביום הראשון היה נס.
2.     תירוץ בית יוסף – חלקו את השמן ל-8 ימים , ולכן גם ביום הראשון לא היה כדי יום אחד, והשמן דלק כל היום בכל יום. 
3.     תירוץ בית יוסף - לאחר שנתנו השמן שהיה בפך להדלקת המנורה, התמלא שוב הפך בשמן, וכך בכל שאר הימים.
4.     תירוץ בית יוסף - הדליקו בלילה ביום הראשון בכל השמן שבפך, ודלקו כל הלילה ובבוקר  מצאו את הנרות מלאות שמן במנורה . וכן בכל לילה ולילה.
5.     עצם מציאת פך השמן שהיה חתום בחותמו של כ"ג היה נס לאחר שהיוונים טמאו את כל השמנים. וגם מציאת פך עם שמן שמתאים למנורה, ולא פך שמתאים למנחות ולא למנורה.
6.     תירוץ הר"ן - הלילה הראשון של חנוכה לזכר הנצחון על היוונים.וזה רק בצמוד לנס פך השמן ולא לבד.  
7.     רבי צבי פסח פראנק – מניעת מכשול ,אם היה רק 7 ימי חנוכה ,היה חנוכיה של 7 קנים שדומה למנורה בבית המקדש, וזה אסור לעשות. ולכן 8 ימים וחנוכיה של 8 קנים.
8.     יש עוד 6 תירוצים של "אמרי אמת" מגור. אחד מהם שהיו צריכים ללכת 4 ימים למקום השמן בצפון ו-4 ימים לחזור (ויום אחד הכנת השמן), ובאמצע יש שבת שלא יכלו ללכת,ולכן צריכים נס של 9 ימים.
 אולם יש אומרים ש-4 ימים לא דווקא והתכוונו גם ל-3 ימים וחצי ולא 4 ימים מלאים. מלבד שיש שטוענים שיכלו ללכת גם בשבת עד מרחק מסוים, גם מצד הלכות שבת וגם מצד הדלקת נרות. מלבד זאת שיש אומרים שלא היו צריכים נס ליל יום התשיעי,כי היה שמן לליל יום התשיעי והיה חסר שמן ליום התשיעי בבוקר.
 ויש מתרצים שלפי השאלה יבואר גם למה אין יום תשיעי מספק לגלויות כמו שיש יום טוב שני של גלויות בחו"ל. אם כי יש אומרים שלמצוות דרבנן  חז"ל לא תקנו עוד מצווה \יום מספק, רק על מצוות מהתורה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה