יום חמישי, 29 בדצמבר 2011

איך מכינים פיצה ביתית ומה העלות של פיצה ביתית לעומת פיצה מוכנה או קפואה


איך מכינים פיצה ביתית ומה העלות של פיצה ביתית לעומת פיצה מוכנה או קפואה
בפוסט הקודם התייחסתי בקצרה לכך וכאן אני מרחיב.

מרכיבי בצק הפיצה:
1.קילו קמח שעולה 3-2.25 ש"ח (מבצע ברשת יש בשבוע חנוכה 4 ב-9 ש"ח, והיה גם 4 ב-10. היה גם מבצע דומה בכמעט חינם. 3 ש"ח ללא הנחה). ככל שתשימו יותר קמח עם שמרים,כך יהיה לכם יותר בצק לפיצות. אם אתם עושים פחות,אפשר להסתפק בחצי קילו עד שליש קילו קמח.

2.כוס-כוס וחצי מים (200-300 מ"ל),כף סוכר ,כפית מלח שעולים כ-10אג'.

3.רבע כוס שמן קנולה או סויה- 50 מ"ל בעלות כ40-45 אג' ש"ח(לפי מחיר 8-9 ש"ח ליטר שמן) או 30 אג' לפי 6 ש"ח לליטר שמן. מומלץ לשים רבע כוס שמן זית 50 מ"ל  כ1.5-2 ש"ח לפי מחיר 25-30 ש"ח ל-750 מ"ל.

4.שמרים עם משפר אפיה  8 ש"ח לקילו קמח- שמרים ללא משפר אפיה עולה פחות 6 ש"ח. אין חובה משפר אפיה,אך התוצאות יוצאות טובות יותר גם בטעם ובמרקם,ומקבלים פיצה לא דקה כמו המוכנות אלא עבה יותר גם לאחר רידוד הבצק, וכך אפשר ליצור יותר פיצות מהבצק. יש מי שמשתמש בשמרים יבשים.

בפיצות המוכנות אין כלל שמרים,שמים אבקת אפיה.אפשר גם לא לשים כלל שמרים בבצק ולקבל בצק שטוח ללא תפיחה, או לשים כפית שמרים עם קצת התפחה לבצק.

אם אתם משתמשים בפחות מקילו קמח, ומשתמשים בשמרים - אז שימו פחות שמרים.למי ששם כפית שמרים,זה פחות רלבנטי הכמות.

5.אנחנו גם שמים ביצה אחת בבצק ,עלות שקל.  
סה"כ עלות- קמח 2.5-3+שמן 0.5 קנולה או 1.5 זית+0.1+ שמרים שקל-8+ביצה שקל =3 ש"ח במינימום ללא שמרים ועם קילו קמח ושמן קנולה. במקסימום כולל שמרים ושמן זית וביצה 13.5ש"ח.

מרכיבי בצק הפיצה שלנו יוצרים 3 פיצות מרובעות בתבנית 40 ס"מ אורך על 30 ס"מ רוחב. שהם למעשה 3.5-4 פיצות משפחתיות.

250-300 גרם גבינה צהובה מגורדת.לקנות גבינה צהובה מגורדת בקופסא כאשר היא עולה פחות מגבינה צהובה פרוסה במעדניה.לא לקנות גבינה צהובה פרוסה ארוזה שעולה יקר. אתם קונים גבינה צהובה סמוך לעשית הפיצה ולא לאחר זמן רב.  

אם המחיר גבוה יותר, אפשר לקנות גבינה צהובה במעדניה ואז לחתוך בסכין חלבי את הגבינה לרצועות דקים או לריבועים קטנים בהתאם לעובי.אפשר לבקש מעובדת המעדניה לחתוך את הגבינה דק או עבה בהתאם לבקשה שלך.

250-300 גרם גבינה צהובה,זה הכמות שאנו שמים ל-3 פיצות, כ-100 גרם לכל פיצה. לשים גבינה בהתאם לגודל בצק הפיצה ובהתאם לטעם ולבריאות שאתם מעונינים.

העלות למוצר בפיקוח גבינת גלבוע או עמק של תנובה לפי 42 ש"ח לקילו בעלות 8-11 ש"ח.לנו יש כרטיס גמלאי עם הנחה 7% במגה. ולכן אנו קונים מוצרים בפיקוח (שהמחירים שווים בכל הרשתות) רק במגה. ולכן גם העלויות שלנו נמוכים יותר.

רוטב הפיצה - עגבניות טריות מרוסקות בעלות שקל לפי 2 ש"ח לקילו עגבניות. כיום מחיר העגבניות גבוה 5-8 ש"ח לקילו. כיום עולה 3-5 ש"ח לקילו.אפשר להשתמש ברסק עגבניות או בעגבניות מרוסקות בעלות 5-4 ש"ח. באיטליה הפיצה היא בצק,עגבניות טריות מרוסקות או רסק עגבניות וגבינה צהובה למעלה וזהו ללא תוספות.

תוספות לרוטב הפיצה:
0.כפית אורגנו כ-20 גרם בעלות 2.5 ש"ח לפי 10 ש"ח אורגנו ל-80 גרם.שנותן את טעם הפיצה המוכר.

 1. אנחנו מוסיפים פלפל ירוק כהה או אדום חתוך קצת עבה יחד עם העגבניות (מזכיר קצת שקשוקה) כשליש קילו בעלות  שקל לפי עלות של 3 ש"ח לקילו.

2. בצל לאחר טיגון בשמן קנולה\סויה חתוך לפרוסות לא דקות בעלות חצי שקל לפי 2 ש"ח לקילו.

3. 200-300 גרם פטריות שמפיניון 3 ש"ח לקופסא (3 ב12-10 ש"ח 300-400 גרם לקופסא), אפשר לחתוך את הפטריות הגדולות לחתיכות קטנות יותר.

4.תירס מתוק 3.33-4 ש"ח לקופסא (מבצע 3 ב-10 או 3 ב-12),

4* טונה  בעלות 3 ש"ח לפי מבצע 3 ב-10 בשופרסל וברשת יש,או 4-4.5 לפי מארז 3 - אנחנו לא אוכלים דגים וגבינה יחד!

5.זיתים ירוקים או שחורים  עם גרעין או טבעות או חרוזית ללא גלעין:חצי קופסת שימורים בעלות 3 ש"ח לפי 6.5-6 ש"ח לקופסא (מבצע לזיתים עם גרעין בכמעט חינם 3 ב-16 או ב-18. בסופר ברקת 3 ב-14או ב-16).
אם אתם קונים זיתים עם גרעין.אתם צריכים לחתוך את הזיתים לחתיכות ולהוציא את הגרעין.אפשר כמובן לשים את כל הזית למעלה ללא כל חיתוך

אפשר לקנות זיתים ללא גלעין וגם טבעות במשקל במחיר נמוך יותר. יחד עם זאת, אני מעדיף קופסא סגורה ולא זיתים פתוחים בסופרמרקט, לא יודע מה מצב התברואה בסניף רשת שיווק,מלבד שרבים דוחפים את הידים שלהם לחמוצים "לטעימות",וכלל לא בטוח שהידים שלהם נקיות וללא חיידקים ומחלות. ומלבד שהזיתים והמלפפונים החמוצים לא סגורים במכסה ואין תאריך תפוגה.

6. כל תוספת אחרת שלכם .

סה"כ כל התוספות (ללא טונה)– 5+2.5+1+0.5+3+3=15. למי שלא משתמש בכל התוספות או בחלק מהתוספות יוריד את העלות מרכיבי הפיצה בהתאם.

סה"כ כל העלות לכל 4 הפיצות- 35 ש"ח, כ-10 ש"ח לפיצה.עלות תנור עוד 20 שקלים ,וכך קבלתם 4 פיצות ביתיות טעימות יותר ובריאות יותר עם יותר תוספות במחיר 2 פיצות -פיצה וחצי מוכנה מפיצריה עם תוספת אחת עד שתים או קפואה.  

הכנת הבצק- שמים את כל מרכיבי הבצק (קמח,מים,שמרים,כף מלח, כף סוכר,ביצה) בכלי ולהפעיל את המיקסר כ-10 דקות עד שיוצא מצב של בצק והבצק באמצע הכלי,לא להשאיר את הבצק בדפנות הכלי.
ללא מיקסר, לאחר שאתם מערבבים את כל מרכיבי הבצק היטב,אתם לשים בידים כ- 20 דקות לערך.

למי שלא שם שמרים או רק כפית שמרים, צריך להשאיר את הבצק כרבע שעה. למי ששם שמרים יש לחכות  שעה התפחה בקיץ חם, ושעה וחצי-שעתיים בחורף קר לערך ,עד שהכלי מלא ותופח.

לאחר מכן מחלקים את הבצק לפי גודל התבניות.  מרדדים את הבצק ע"י מערוך עד לקבלת בצק דק ושמים את הבצק בתבנית האפיה.

הכנת רוטב הפיצה-למי שיש רק רסק עגבניות או עגבניות מרוסקות-יש לפזר את העגבניות על הבצק.למי שיש ברוטב לא רק עגבניות אלא גם עגבניות +תוספות בצל ופלפל ופטריות ואורגנו-יש לשים את כל הרוטב בסיר ולבשל את הרוטב לכמה דקות ויש לשים על אש נמוכה ולא גבוהה- אחרת כל הרוטב עגבניות יתאדה.

יש שלא מבשלים כלל את הרוטב וכל שכן לא את התוספות , אלא מכניסים אותו לתנור ללא בישול. תלוי גם איזה תנור יש לך, ומה הטעם שלך.

לאחר מכן, מפזרים בכף את הרוטב פיצה על הבצק הרדוד שנמצא בתבנית האפיה. לאחר מכן, אתם מוסיפים זיתים ותירס על הרוטב למעלה.לא מבשלים זיתים ותירס,הם ממילא מבושלים. לאחר מכן מפזרים גבינה צהובה על הרוטב למעלה.אפשר לשים הרבה ואפשר לשים קצת- כל אחד ואחת לפי הטעם שלו ולפי החסכון.

לאחר מכן מכניסים לתנור את תבנית האפיה עם הפיצה. דרוש 20 דקות לערך אפייה בתנור לפיצה אחת,אפשר לבדוק את הבצק מתחת ולבדוק את מרקם הרוטב עם הגבינה צהובה-האם הפיצה מוכנה ואפויה.

מגישים פיצה חמה ואוכלים חם.אין שום טעם ומאבדים את הטעם לאכול פיצה לא חמה. אם הפיצה חמה מידי והפה נשרף מחום הרוטב, אפשר להמתין כמה דקות עד להתקררות. למי שרעב או למי שיכול לסבול והפיצה חמה ולא רוצה לחכות,התוצאה תהיה שהפיצה תשרוף את החלק העליון של הפה שלך.

אני לא יודע מה משקל הפיצה הביתית (מעולם לא שקלנו את הפיצה או חתיכת פיצה) .לפיצה מוכנה או קפוא כתוב משקל.

זמן ההכנה: כשעתיים לערך,חלק מהזמן הוא התפחת הבצק.מי שלא מתפיח את הבצק יש זמן קצר יותר. בעקרון ככל שיש יותר ידים שעושות את ההכנות לרוטב והגבינה הצהובה כך הזמן מתקצר יחסית. את הרוטב והתוספות אפשר להכין ולעשות בזמן התפיחה או בזמן הכנת הבצק, ולחמם מראש את התנור לפני שמכניסים את הפיצה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה