יום רביעי, 14 בדצמבר 2011

אותיות קטנות בתנאי מבצע והנחות ומחירי מוצרים


אותיות קטנות בתנאי מבצע והנחות ומחירי מוצרים

באופן כללי רשתות השיווק מפרסמות בעיתונות ובטלוויזיה ופליירים את המבצעים וההנחות של השבוע או החודש. המחיר המבצע תמיד כתוב בגדול ובהבלטה, ואילו תנאי המבצע כתובים באותיות קטנות.  קישור לכתבה בגלובס

חוק חוזה הביטוח קובע שבחוזה ביטוח אין אותיות קטנות! כל התנאים והסייגים לביטוח שהם לרעת הלקוח, חברת הביטוח חייבת להבליט ולכתוב באותיות גדולות, אחרת כאילו שהתנאים והסייגים לא כתובים בחוזה הביטוח, וחברת הביטוח לא יכולה להסתמך עליהם,כאשר היא מסרבת לשלם למבוטח עקב התנאי והסייג.

בחוקי הצרכנות אין דבר כזה. בקרוב ורק לאחרונה יש תקנות שעליהן חתם שר התמ"ת, שלום שמחון ,שקובעות כי גודלן המזערי של האותיות בתנאי המופיע בפרסומת יהיה 30% מגודל האותיות הגדולות ביותר שבפרסומת. (רק 30% ולא מחצית או אותו גודל של הפרסום כמו בביטוח).
מטרת הפרסומות לגרום לך הלקוח להגיע לרשת על מנת לקנות. אילולא הפרסומת על מבצעים והנחות לא היית מגיע לרשת. יתכן שהיית בוחר ברשת מתחרה,בפרט שאתה לא לקוח קים וקבוע של הרשת אלא לקוח חדש או לקוח מזדמן. כאשר אתה כבר מגיע לרשת, רוב הסיכויים שגם תקנה משהו, ולא תצא בידים ריקות.
אם כל התנאים של המבצע (שכתובים באותיות הקטנות) היו ידועים לנו, יתכן שהמבצע לא היה שווה קניה ואף יוצא שהמוצר יקר ולא זול,ולא היינו מגיעים כלל לקנות באותה רשת. ולכן רשתות השיווק שמפרסמות מבצע כותבים במכוון את התנאי המבצע באותיות קטנות והתנאים בפרסומות צריכים להיות מוסתרים מהלקוחות ,על מנת שהסיכוי שיגיעו לרשת יהיה יותר גבוה.  
להלן דוגמאות לתנאי מבצע שכתובים בקטן-
1. הנחה לחברי מועדון,מי שלא חבר מועדון אין הנחה,
2. הנחה רק בסניף רשת מסוימת ולא בכל הסניפים.
3. הנחה במזומן-  מי שמשלם בצ'קים או בכרטיס אשראי אין הנחה. 
4. התמונות להמחשה בלבד ,יתכן שהפריט כלל לא דומה לתמונה או שהוא בכלל פריט אחר. ע"פ רוב מוחלט הפריט בתמונה עולה יותר ולא פחות
5.טל"ח (ר"ת טעות לעולם חוזרת) ,כיסוי משפטי שאם טעינו, נוכל לתקן ולחזור בנו וללקוח לא יהיה תביעה על כך.   
6.בכפוף לתנאי המבצע- היכן כל פרטי המבצע נמצאים ?והאם יש גישה ללקוח לכל פרטי המבצע? בוודאי שלא בד"כ. כאשר מופיע "בכפוף לתנאי המבצע" לאחר מבצעי מוצרים,זה אומר בד"כ שיש התניות לאותם מבצעים בתקנון המבצע וזה לא המבצע השלם.
7. אין כפל הטבות ומבצעים- לא תוכלו לקנות את המבצע בתווי קניה (תלושים) או כרטיסי קניה בהנחה,ולא כרטיס הנחת כרטיס מועדון ועוד.
8.  יש התניית קניה בסכום מסוים-אם לא קונים מעבר לסכום המסוים ,משלמים מחיר מלא על המוצר ולא מחיר במבצע.
9.יש הגבלת כמות יחידות מוצר בהנחה- אם עוברים את הגבלת כמות יחידות מוצר בקניה אחת משלמים מחיר מלא ללא מבצע.
10. תאריך תפוגת המבצע קרוב או זמן המבצע קצר- המבצע תקף רק להיום או ל-2 ימים ולא מעבר. מי שיבוא ויקנה לאחר תום המבצע,ישלם מחיר מלא על המוצר. וזו הסיבה שגם כאשר מבצע לשבוע, מפרסמים רשתות השיווק גם ביום האחרון למבצע, למרות רוב הסיכויים שרובם ראו את המבצע וגם קנו.
11. פריט מעודפים (לא חנויות עודפים)- לא מסוג א', אלא סוג ב' ומטה ויתכן גם דגם ישן,ויתכן גם מוצר ישן שאורך חייו קצרים יותר.
12. 3 שנות אחריות על המוצר (בד"כ בכל מוצרי החשמל)- כאשר רק שנה אחת אחריות מלאה על המוצר ,ו-3 שנים אחריות על פריט\רכיב אחד במוצר.
13. קונים מוצר במחיר מלא ויש הנחה על המוצר השני- הרשתות מבליטות את המחיר ההנחה ומקטינות את הכיתוב שמדובר רק על המוצר השני ולא הראשון,כך שיש רושם שיש הנחה גם על המוצר הראשון ללא\עם קניה של מוצר שני, ולא היא.
14. עד גמר המלאי- שאין כלל מלאי בחנות,או המלאי הוא כ"כ נמוך שהוא נגמר תוך שעה או יום ,ואין יותר מלאי בחנות עד סוף המבצע,או שהמלאי יגיע בשעות מסוימות ובימים מסוימים אך לא יודעים מתי.
15. סימון מחיר חלקי- כאשר המחיר של מספר שקלים עשרות שקלים כתוב בגדול ומחיר האגורות כתוב בקטן. לדוגמא : מחיר 4.99  ש"ח נראה שהמחיר רק 4 ש"ח שבפועל המחיר 5 ש"ח,שקל אחד יותר. רלבנטי מאד בשווקי פירות וירקות  שהמחיר כתוב על גיר ולא כתוב על ניר או מחיר אלקטרוני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה