יום רביעי, 14 בדצמבר 2011

מוצרי לוס לידר Loss leader ברשת שיווק ואיך קונים בזול


מוצרי לוס לידר(Loss leader) ברשת שיווק ואיך קונים בזול 

מוצרי לוס לידר הם מותגים ,ותמיד מותגים ידועים לכמה שיותר לקוחות. רשת שיווק בוחרת מספר מותגים רלבנטים ואטרקטיביים שנקנים על בסיס קבוע ויומיומי של הרבה לקוחות או שללקוחות יהיה שווה להגיע לרשת השיווק כדי לקנות את המוצר.

רשת השיווק מוכרת את מוצרי לוס לידר בהפסד ולא ברווח, פחות ממה שהספק והיצרן בעצמו מכר להם את המוצר. הספק לא מוכר לרשת השיווק את המוצר בהנחה כלשהי או משתתף במבצע או בהנחה של רשת השיווק אלא מוכר את המוצר במחיר הרגיל, ולכן הספק מרוויח אותו דבר מרשת השיווק לפי יחידת מוצר. 

יחד עם זאת הספק והיצרן עצמו לא כ"כ אוהבים, בלשון המעטה, שרשת השיווק וכל שכן מספר רשתות שיווק מוכרות את המותג שלהם בהפסד , כי זה פוגע בפעילות החברה במיתוג המוצר בטווח הארוך שמוצג כמוצר זול.

למרות שיתכן שעקב המחיר הזול, יש יותר לקוחות חדשים שקונים את המוצר וגם לקוחות קימים שקונים יותר יחידות מוצר פר לקוח (לפי לקוח אחד),ולכן הספק ימכור לרשת שיווק יותר יחידות ובכך ירוויח יותר.

חוסר השתתפות הספק במבצע או בהנחה עם רשת השיווק והגדלת רווח הספק כתוצאה ממכירת יותר מוצרים ברשת, מגדילה את הכעס של רשת השיווק כלפי הספק.ורשת השיווק גם אומרת לספק  שיחזיר להם חלק מהכסף ששולם על המוצרים כי הם מפסידים כסף ולא מרוויחים על המוצר. הספקים לא יכולים להתערב ולומר לרשת שיווק לא למכור את המוצר כלוס לידר ומאידך גם לא יכולים לא למכור מוצרים לרשת שיווק.

מוצרי לוס לידר יש רק ברשתות שיווק הגדולות ולא בנקודות שיווק קטנות (שהם גם לא רשתות) כמו מכולות ומינימרקטים פרטיים. ולכן, כאשר יש מוצרים שנמכרים בהפסד כלוס לידר ברשת שיווק גדולה זה פגיעה במכולות וקמעונאים שלא יכולים למכור גם את המוצר בהפסד,כי לקוחות עוזבים אותם לטובת קניה ברשת השיווק הגדולה.

זה גורם לחיסול וסגירת מכולות והמינימרקטים הפרטיים שלא יכולים לעמוד בתחרות. וף מכירתן לרשתות שיווק אחרות ובכך גורמים לפחות תחרות,יש פחות מתחרים קטנים, וזה לא טוב ללקוחות.  

מדוע החברות מסכימות להפסיד כסף ולא מוכרות את המוצר ברווח? המטרה העיקרית היא למשוך לקוחות חדשים שיקנו באותה רשת, וגם למשוך לקוחות קיימים שימשיכו לקנות ברשת, וכמובן הלקוח החדש שימשיך לקנות באותה רשת והלקוח הקים שיגדיל את הקניות ברשת, ובכך יהיה כיסוי להפסד קנית המוצר ע"י קניות של מוצרים אחרים ברווח.

בנוסף כאשר ספקים קובעים את תמחור המוצר ומוכרים את המוצר ביוקר לרשת השיווק ,ואם רשת השיווק תוסיף גם את המרווח הקמעונאי שלה למחיר על מנת שתרוויח-יש סיכוי בינוני עד גבוה שמעט לקוחות ולא הרבה לקוחות יקנו את המוצר, למרות שהמוצר רלבנטי ונחוץ ללקוחות.

כאשר לקוחות קונים בעיקר את מוצרי לוס לידר ולא קונים מוצרים אחרים רווחים, הרי הרשת שיווק לא מכסה את ההפסד של מוצרי לוס לידר והיא מפסידה כסף.

ולכן בד"כ רשת שיווק עושה התניות קניה למוצרי לוס לידר - רק כאשר קונים מוצרים בסכום מסוים,אפשר לקנות מוצרי לוס לידר. ולעיתים יש גם התניית כמות יחידות מוצר למוצרי לוס לידר - אפשר לקנות רק יחידת מוצר אחד או 2 מוצרים בלבד. מעבר לכך, הצרכנים משלמים מחיר מלא.

יחד עם זאת, לעיתים גם למוצרי לוס לידר אין  התניות קניה ואין התניות כמות. לעיתים יש מוצרי לוס לידר רק לחברי מועדון.  

לרשת שיווק צריך להיות מעט מוצרי לוס לידר והרבה מאד מוצרים רווחיים אחרים. כאשר יש יותר מידי מוצרי לוס לידר ופחות מידי מוצרים אחרים רווחיים לצורך איזון ,זה אחת הסיבות לפשיטת רגל של רשת שיווק. הדוגמא הקלאסית הייתה קלאב מרקט.

דוגמאות למוצרי לוס לידר של רשתות השיווק: מזון לתינוקות ותחליפי חלב, כל סוגי החיתולים לתינוקות,קפה לסוגיו, קורנפלקס וסוגיו, עוף טרי, קטשופ אוסם, בקבוק ליטר וחצי של קולה.

הצרכנים צריכים לנצל את המחירים הזולים במוצרי הלוס לידר ולקנות ולצרוך כמה שיותר.

את הצרכן לא צריך לעניין שרשת השיווק מוכרת בהפסד ומפסידה כסף ולא מרוויחה והיא לא מקבלת השתתפות כספית מצד הספק. מה שצריך לענין יותר את הצרכן הוא כמה הוא מוציא על מוצרים מידי חודש ולא להגיע למצב של מינוס בבנק ולתשלום ריבית. רשתות השיווק מרוויחות ולא מפסידות, הן יכולות להרוויח פחות (גם עם מוצרי לוס לידר) ועדין להתקיים.

ולכן, כאשר יש ידיעה על סיום מבצע של מוצרי לוס לידר שאתם קונים (ולא מוצרים שאתם כלל לא קונים ולא צורכים), יש לקנות באגרסיביות את המוצרים בכמה שיותר יחידות מוצר לפי הצריכה שלך לחודש עד מספר חודשים בהתאם למוצר, כי המחיר הזול לא יחזור ולא יהיה מבצע זול יותר בעתיד הקרוב.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה