יום שני, 19 בדצמבר 2011

רשת שיווק יקרה וזולה ומוצר יקר וזול


מה צריך לעשות לפני שבכלל קונים ברשת שיווק?

זה החלק הכי חשוב של המדריך והכי נסתר מבחינת הצרכנים. זה הבסיס להבנת רשתות שיווק, פעולות שיווק ברשתות שיווק ואיך לקנות בזול\ביוקר.  

בעיתונות הכתובה ובאינטרנט יש כתבות צרכנות, אולם לרוב מובא בעיקר שיטות השיווק  של רשתות המזון ומה צריך להיזהר ולא איך הצרכן יכול לחסוך ולהרוויח מכך. במדריך אכתוב בעיקר איך אפשר לחסוך ולהרוויח כסף וזיהוי הרווח או ההפסד הגלום בקניה.

רשת שיווק יקרה וזולה ומוצר יקר וזול

אין מושג כזה שיש רשת אחת בארץ וגם בחו"ל שתהיה זולה בכל המוצרים לעומת רשתות אחרות מתחרות.לכן בכל השוואות המחירים בין רשתות שיווק שאתם רואים בעיתונים,למרות שיש רשת שהיא הכי זולה ברוב המוצרים,יחד עם זאת יש לה הרבה מוצרים יקרים יותר לעומת שאר הרשתות.

לעולם לא תראו רשת שיווק  זולה בכל המוצרים לעומת רשתות שיווק אחרות, כי זול תמיד לאורך זמן יגרום לרווחיות נמוכה ולמשכורות נמוכות יותר למנהלים הבכירים ויתכן שבהמשך יהיו קשיים פיננסים עד פשיטת רגל. בנוסף שגם אותה רשת מעונינת להרוויח יותר ולא מעונינת שהצרכן ירוויח יותר. ואם הרשת המתחרה מוכרת יותר יקר,למה שאני אמכור יותר בזול? הרי הצרכן יקנה ממני גם אם המוצר יהיה קצת יותר זול מרשת המתחרה ואף כאשר המוצר שווה במחירו.

גם בעיתונות שעושים השוואות מחירים בין רשתות מזון  לא יוצג  לך רשת מזון שזולה בכל המוצרים מאשר שאר המתחרות. מדוע ?  מלבד השאיפה לאיזון שיש רשת זולה יותר או יקרה, אם עיתונות תציג בהשוואה רשת שהיא הכי זולה בכל המוצרים  יעלה החשד שהעיתונות מקדמת לטובה את הרשת הזאת ומפלה לרעה רשתות אחרות, וגם שבשאר המוצרים שלא מוזכרים בהשוואות המחירים הרשת הכי זולה לא בהכרח זולה יותר (כמו שבוודאי יטענו המנהלים ברשתות המתחרות לתוצאות השוואות המחירים) ,כי הרי בהשוואות מחירים יש לכל הפחות עשרות מוצרים נבחרים ולא אלפי (ועשרות אלפי)מוצרים.

למה אין רשת זולה בכל או לפחות ברוב מוחלט  של המוצרים ממש? כי זה לא לטובת הרשת והמנהלים וגם לא לטובת הצרכנים. כי זול תמיד לאורך זמן זה מתכון לקשיים פיננסים ולפשיטת רגל של הרשת.

מה רע בפשיטת רגל של רשת מזון לצרכן ? הצרכנים לא יוכלו לקנות יותר מאותה רשת בזול,יצטרכו ללכת לקנות אצל המתחרה לעיתים בריחוק מקום, יקנו מוצרים יותר ביוקר.יש פחות תחרות ,כי יש פחות מתחרים (וכל שכן כאשר המתחרה קנה את הרשת ,כמו ששופרסל קנה את קלאבמרקט), וגם יש למתחרה אפשרות תמחור טובה יותר מול היצרנים והספקים.ולכן המתחרה יוכל לעלות את המחיר במוצרים רבים או לא לעשות מבצעים ללקוחות.

סיבות לפשיטת רגל של רשת מזון -  נובעת בעיקר מרווחיות נמוכה עד הפסד ,תזרים מזומנים לא גדול, חוסר יכולת להחזיר חובות בזמן, ריבית החוב גדולה יותר מהרווח,כך שהרשת בהפסד ככל שסכום ההלוואה גדול יותר ואין כדאיות לקחת הלוואה, יש חוסר אפשרויות להתרחב לסניפים נוספים , ואם מתרחבים לסניף נוסף יש הוצאות גדולות ,ולעיתים הסניף לא מחזיר את ההשקעה וההוצאות גם בטווח הבינוני, ועוד ועוד סיבות(ראו דוגמא לא מייצגת של קלאב מרקט שפשטה רגל).

הרשת חייבת בתמחור כל מוצר של כל המוצרים שלה לקחת בחשבון את כל ההוצאות של העסק ולהוסיף גם רווח קטן\גדול למוצר.תמחור לא נכון של מוצר יגרום שמוצר יהיה זול יותר עד מוצר הפסד שאפשר לגבות מחיר יותר גבוה עם רווח יותר גבוה , או מוצר יקר מאד ללא הצדקה שהיה אפשר לתת מחיר זול יותר.

מוצר יקר ומוצר זול - צריך לדעת, שמוצר יקר הוא לא בהכרח רווחי יותר ממוצר זול, ומאידך מוצר זול הוא לא בהכרח מוצר לא רווחי ממוצר יקר.זול ויקר כאן הוא ענין יחסי ולא קבוע. יכול להיות מאד מוצר זול רווחי ומוצר יקר פחות רווחי, כך שמוצר זול יהיה יותר רווחי ממוצר יקר.למרות שממכירת מוצרים יקרים פחות רווחי יש יותר הכנסות מאשר מוצר זול רווחי, לרשת שיווק חשוב יותר הרווח התפעולי והרווח הנקי מאשר גודל ההכנסות.

מוצר רווחי - לרשת שיווק חשוב שיהיו כמה שיותר מוצרים רווחיים. ככל שיש מוצרים רווחיים יותר, כך יש אפשרות לתת ללקוחות מבצעים והנחות על המוצרים עצמם וגם עדין להרוויח, או לאידך שלאותו מוצר לא יהיו מבצעים והוא יסבסד את מבצעי שאר המוצרים הפחות רווחיים. כל רשת מזון חייבת לסבסד את מחיר המוצר הזול\הפחות רווחי וכל שכן מוצרים בהפסד במוצרים אחרים יקרים או מוצרים רווחיים יותר.

אם אין לה מוצרים יקרים ורווחיים שיסבסדו את המוצרים הזולים או המוצרים בהפסד, אז הרשת לא תוכל למכור מוצרים בזול או בהפסד אלא במחיר יקר יותר. אם הרשת תמכור זול מאד  עד הפסד לאורך זמן הדרך לפשיטת רגל קרובה.

כיום הרשתות שיווק הקיימות הן:  שופרסל: שופרסל שלי,שופרסל דיל (הזולה יותר),יש (למגזר החרדי בעיקר), הריבוע הכחול: מגה ומגה בעיר,מגה בול (הזולה יותר),רמי לוי שיווק השקמה, חצי חינם (במרכז) כמעט חינם (בפריפריה בצפון ובדרום וקצת במרכז), הרשת הרביעית: ויקטורי, להב, קואופ, מחסני השוק, ועוד ועוד (יש בוודאי רשתות שיווק פרטיות במגזר הערבי בצפון ובשרון), שבד"כ לכל רשת יש תחום הטריטוריה שלה.

יש רשת סופרים פרטיים במגמת התרחבות כמו:אושר עד,סופר ברקת במרכז,בר כל ונתיב החסד בבני ברק. וגם חנויות הנוחות בתחנות הדלק שהן הכי יקרות שיש ולא מומלצות בכלל לקניה כלשהי .יש רשת am:pm  שמחללת שבת וחג וגם יש רשת טיב טעם שהיא לא כשרה וגם יקרה ולכן לא מוזכרות כאן. אנחנו לא מוכרים את הערכים שלנו תמורת מחיר זול,בפרט כאשר יש חלופה לרשת מזון זולה ומתאימה לערכינו.    

מה התוצאות והמסקנות מכך ?

כיום ב"ה אין רשת שיווק מזון גדולה שהיא קרובה לסכנת פשיטת רגל כמו קלאב מרקט למרות המחירים הזולים. היה חשש שרמי לוי והרשת הרביעית עם המבצעים בשקל יגרור למלחמת מחירים עם שופרסל והריבוע הכחול  שלא טובה לא לרשתות שיווק ולא בטווח הארוך ללקוחות.

התברר שהמצב היה קרוב יותר למצב שגם הרשתות וגם הלקוחות הרוויחו. הלקוחות קנו יותר מוצרים במחיר יותר זול והרשת שיווק הרוויחה יותר כי יש יותר קניות שכיסו את הורדת המחיר. ובנוסף התקטן נתח השוק של הרשתות,הריבוע הכחול ושופרסל,שמוכרים יותר ביוקר, לטובת הרשתות ברשת הרביעית ורשתות פרטיות.

מי שקונה רק מרשת אחת מפסיד כסף בוודאות מקניה יקרה יותר. גם אם הוא קונה ברשת הכי זולה, כי יש מוצרים שיותר זולים ברשת אחרת גם מהרשת הכי זולה.

ולכן אני ממליץ תמיד לקנות מ-2 רשתות לפחות. אנחנו במשפחה קונים מ-5 רשתות ויותר לעיתים,כאשר יש לנו  3-2 רשתות קבועות: מגה בעיר בקרית אונו,יש בבני ברק, כמעט חינם באור יהודה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה