יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

השוואת מחירים בין מזון תעשייתי קפוא או מוכן לעומת מזון והכנה ביתית


 השוואת מחירים בין מזון תעשייתי קפוא או מוכן לעומת מזון והכנה ביתית
בהמשך לכתבה בגלובס ב28 לדצמבר 2011 , מזון קפוא או מוכן  ממש לא כמו שחשבתם

מה היתרונות ומדוע כדאי לאכול מזון ביתי ?
1.מזון ביתי מורכב מחומרים טריים ולא חומרי שימור או כל תוספת למזון שנועדה לשמר את המזון לאורך זמן.
2.עיבוד המזון בבית משאיר את טעם והרכב המזון טוב יותר מאשר תעשייתי.
3.מזון ביתי יותר בריא מאשר תעשייתי,לרבות שיש פחות הוספת חומרים לא בריאים כמו מלח,סוכר ושמן ושומן.
4.למשפחה יש שליטה ובקרה על המזון ועל מה שיש בתוכו מבחינת הרכב מזון והרעלת מזון.
5.בגלל שהצרכן בעצמו או המשפחה הקרובה מכין את האוכל, הרי נוסף לצרכן באכילת האוכל דבר רגשי (אוכל עושים מאהבה).

למרות כל היתרונות שיש למזון הביתי על המזון התעשייתי המוכן והקפוא,שוק המזון המוכן נמצא במגמת צמיחה מתמדת משנה לשנה,גם השנה 2011 עם המחאה הצרכנית ועם גידול המודעות לבריאות.

מדוע יש צרכנים שעדין אוכלים מזון תעשיתי מוכן ?
1.לא צריך לדעת לבשל או לדעת איך מכינים אוכל, ורובם לא יודעים כלל לבשל או להכין אוכל כלשהו.
2.הכנת האוכל מהירה יותר-רק לטגן או לאפות וזה מוכן.
3.יש חוסר מודעות של הצרכנים להבדלי הערכים התזונתיים והבריאות בין מזון מוכן למזון בית.
4.יש הנחה מוטעית לצרכנים שמזון תעשיתיי מוכן תמיד זול יותר ממזון ביתי, למרות שלרוב הוא יותר יקר.
האם מי שצורך אוכל ביתי יסכים לעבור לאוכל מוכן, ומי שאוכל רק אוכל מוכן יעבור בקלות לאוכל ביתי? בעקרון לא. אלא אם יש שינוי שיכריח את הצרכן לשנות את טעמו.

מכיוון שאנחנו בבית לא אוכלים אוכל תעשייתי מוכן או קפוא ,לא עשיתי מעולם השוואות מחירים ואני לא יודע את המחירים למוצרים.כמו שציינתי מזון תעשייתי מוכן יקר יותר מאוכל ביתי,כך שאפשר להשוות בין המחיר במזון הביתי לעומת המוצר תעשייתי מוכן ברשת השיווק. בכתבה יש התיייחסות למרכיבים הלא בריאים של המוצר המוכן ,וכל אחד ואחת יכולים לבדוק בכל מוצר מוכן את המרכיבים.

מכיוון שבכתבה יש עלות יקרה של מרכיבי מוצרים להכנת המזון הביתי , אכתוב לקמן את העלות הנכונה של מרכיבי המוצרים להכנת מוצר ביתי. את כל המוצרים בכתבה אנו מכינים בבית בריא יותר  וזול יותר.וגם נשווה מחירים בין המזון הביתי לבין המזון התעשיתי


כמובן שאין כל הבדל בין מוצר ביתי לבין מוצר תעשייתי מוכן או קפוא שצריך לבשל או לאפות- בשניהם זה אותו זמן והכנה.ולכן לא כתבתי זאת בשקלול ההבדלים.

פיצה- מרכיבי בצק הפיצה:
1.קילו קמח שעולה 3-2.25 ש"ח (מבצע ברשת יש בשבוע חנוכה 4 ב-9 ש"ח, והיה גם 4 ב-10. היה גם מבצע דומה בכמעט חינם. 3 ש"ח ללא הנחה).
2.כוס-כוס וחצי מים (200-300 מ"ל),כף סוכר ,כפית מלח שעולים כ-10אג'.
3.רבע כוס שמן קנולה או סויה- 50 מ"ל בעלות כ40-45 אג' ש"ח(לפי מחיר 8-9 ש"ח ליטר שמן) או 30 אג' לפי 6 ש"ח לליטר שמן. מומלץ לשים רבע כוס שמן זית 50 מ"ל  כ1.5-2 ש"ח לפי מחיר 25-30 ש"ח ל-750 מ"ל.
4.שמרים עם משפר אפיה  8 ש"ח- אין חובה משפר אפיה, אך התוצאות יוצאות טובות יותר גם בטעם ובמרקם,ומקבלים פיצה לא דקה כמו המוכנות אלא עבה יותר, וכך אפשר ליצור יותר פיצות מהבצק. בפיצות המוכנות אין כלל שמרים,שמים אבקת אפיה.
5.אנחנו גם שמים ביצה אחת בבצק ,עלות שקל.  

סה"כ עלות בצק הפיצה- 2.5+1.5+8+1=13 ש"ח

מרכיבי הפיצה שלנו יוצרים 3 פיצות מרובעות בתבנית 40 ס"מ אורך על 30 ס"מ רוחב. שהם למעשה 3.5-4 פיצות משפחתיות.

250-300 גרם גבינה צהובה. גבינת גלבוע או עמק לפי 42 ש"ח לקילו בעלות 8-11 ש"ח.

רוטב הפיצה - עגבניות טריות מרוסקות בעלות שקל לפי 2 ש"ח לקילו עגבניות. כיום מחיר העגבניות גבוה ורצוי להשתמש ברסק עגבניות או בעגבניות מרוסקות בעלות 5-4 ש"ח.מוסיפים כפית אורגנו כ-20 גרם בעלות 2.5 ש"ח לפי 10 ש"ח אורגנו ל-80 גרם.

תוספות לרוטב הפיצה: 1. פלפל ירוק או אדום חתוך קצת עבה יחד עם העגבניות (מזכיר קצת שקשוקה) שליש קילו כשקל לפי עלות של 3 ש"ח לקילו.
2. בצל לאחר טיגון בשמן חתוך לפרוסות לא דקות בעלות חצי שקל לפי 2 ש"ח לקילו.
3. 200-300 גרם פטריות שמפיניון 3-4 ש"ח לקופסא (3 ב-12 ש"ח),
4.תירס מתוק 3.33-4 ש"ח לקופסא (מבצע 3 ב-10 או 3 ב-12),
4* טונה  בעלות 3 ש"ח לפי מבצע 3 ב-10 בשופרסל וברשת יש,או 4-4.5 לפי מארז 3 - אנחנו לא אוכלים דגים וגבינה יחד!
5.זיתים ירוקים או שחורים  עם גרעין או טבעות או חרוזית ללא גלעין:חצי קופסת שימורים בעלות 3 ש"ח לפי 6.5-6 ש"ח לקופסא (מבצע לזיתים עם גרעין בכמעט חינם 3 ב-16 או ב-18. בסופר ברקת 3 ב-14או ב-16) , צריך לחתוך את הזיתים לחתיכות ולהוציא את הגרעין.

סה"כ כל התוספות (ללא טונה)– 5+2.5+1+0.5+3+3=15. למי שלא משתמש בכל התוספות או בחלק מהתוספות יוריד את העלות מרכיבי הפיצה בהתאם.

סה"כ כל העלות לכל 4 הפיצות – 35 ש"ח. עלות תנור עוד 20 שקלים ,וכך קבלתם 4 פיצות ביתיות טעימות יותר ובריאות יותר עם יותר תוספות במחיר 2 פיצות -פיצה וחצי מוכנה מפיצריה עם תוספת אחת עד שתים או קפואה.  

הכנת הבצק תארך כ-10 דקות במיקסר וכ-20 דקות ביד כולל רידוד הבצק המערוך והכנה בתבנית האפיה. דרושה שעה התפחה בקיץ חם, ושעה וחצי-שעתיים בחורף קר. ו-20 דקות לערך אפייה בתנור- והפיצות מוכנות.

מה שלא צוין בכתבה וגם אצלי לא הוא מה משקל הפיצה הביתית (מעולם לא שקלנו את הפיצה או חתיכת פיצה) .לפיצה מוכנה או קפוא כתוב משקל.

זמן ההכנה: כשעתיים לערך. בעקרון ככל שיש יותר ידים שעושות את ההכנות כך הזמן מתקצר יחסית. את הרוטב והתוספות אפשר להכין ולעשות בזמן התפיחה או בזמן הכנת הבצק.

עוגיות בטעם חמאה\קינמון\קוקוס\אגוזים
ב-3 שבועות האחרונים ברשת יש מוכרים עוגיות של חברות פפושדו במחיר 4.90 ש"ח ל-600 גרם מוצר.
אני קונה פתי בר,עוגיות,קרקרים לפי מחיר שקל ל-100 גרם.  לבייגלה וללחמית לפי מחיר שקל ל-50 גרם.וכל שכן שאני קונה שהמחיר נמוך יותר. יותר מהמחיר אני לא קונה כלל עד שהמחיר יהיה זול יותר   

המבורגר\שווארמה
תעשייתי: 30/80 שקל לק"ג
ביתי: עלות בשר אדום בקר טרי בהשגחת עטרה 40 ש"ח לקילו.(להמבורגר) במבצע אפשר להשיג עד 3 קילו ב-100 .עלות בשר אדום הודו טרי 30 ש"ח לקילו. (לשווארמה)

בשר עוף קפוא טחון עטרה או הרב מחפוד עולה 25-20 ש"ח. קילו בשר טחון קפוא עולה כ-30-35 שקל .
לבשר מוסיפים מלח, פלפל ,עשבי תיבול , בצל מטוגן. כדי ליצור המבורגר עגול,לוקחים את עיסת הבשר ועושים צורה עגולה לא עבה ,אחידה ולא מתפוררת של הבשר.

הכי טוב (הטעם והמרקם טוב יותר וגם חסכוני יותר ) לעשות על האש (אמיתי או בחשמל) במנגל ולא לטגן במחבת על גז. כמה דקות עבודה עד שהבשר מקבל את המרקם הדרוש.  

צ'יפס
מחיר תעשייתי: 18-12 שקל לק"ג. לא מטוגן כלל או חצי מטוגן מראש, אחיד בצורת חיתוך הצ'יפס. הכנה ע"י טיגון בשמן בסיר או באפיה בתנור.

צ'יפס - ניתן להכין בטיגון או לאפיה. קילו תפוחי אדמה-2 שקלים. יש לבחור תפוחי אדמה מותאמים לאפיה או מותאמים לטיגון או לשניהם.בטיגון יש עלות טיגון של חצי ליטר שמן קנולה 3-4 ש"ח (6-9 ש"ח לליטר); באפיה יש עלות חשמל תנור - חצי שעת אפייה - כ-2 שקלים,

הכנה בבית: מספר דקות לקילוף וחיתוך קילו תפוחי אדמה (אפשר ע"י מכשיר חשמלי שלא חיתוך). טיגון: 30 דקות לערך לקילו. אפייה: 30 דקות לערך בתנור שחומם מראש.

סה"כ עלות כוללת צ'יפס בבית  6-4 שקלים. לצ'יפס לא אפוי או מטוגן רק מקולף וחתוך יש עלות רק 2 ש"ח בלבד (3 ש"ח ללא מבצע) לקילו תפוחי אדמה. אין שום כדאיות כלכלית לקנית צ'יפס מוכן. רק עצלן וטמבל קונים זאת, ולצערנו יש הרבה כאלה.

לקנות תפוצ'יפס זה עלות מאד גבוהה לקילו תפוחי אדמה אפויים.מלבד המלח הרב שיש במוצר שזה לא בריא. אין שום כדאיות כלכלית לקניה.

שניצל דג או עוף  
תעשייתי המחיר נע בין 30 שקל ל-50 שקל לקילו, תלוי, בין השאר, בסוג הדג.
דגים קפואים כמו נסיכת הנילוס וסול ופילה אמנון עולים 35-30 שקל לקילו ללא מבצע.במבצע יכולים לעלות 20-30 ש"ח לקילו. דג הבקלה ופילה זהבון 20-15 ש"ח לקילו כולל או לא כולל 20% קרח ובעצם זה 800 גרם דג ולא קילו)

שניצל עוף טרי\קפוא בהשגחת בד"ץ עולה 20-25 ש"ח לקילו.

100  גרם קמח לבן- 30-25 אגורות ; 2 ביצים לכל היותר-2 שקלים; חצי קילו פירורי לחם-4ש"ח או חצי קילו קמח מצה  2.5-3 ש"ח.  לטיגון: כוס שמן קנולה - כ-2 שקלים.

ההכנה בבית פשוטה : לאחר הניקוי של העוף או הדג, מטבילים את הדג או שניצל עוף בקמח (אפשר לשים בשקית ולא בצלחת,ואפשר למחזר את הקמח שוב-לא מתאים לשימושים אחרים)

ואח"כ מטבילים בבלילה של הביצים וקמח המצה\פירורי לחם,כך שיוצרים מספר שכבות מסביב לחתיכת הדג או השניצל. לשים לב שבמוצר התעשייתי המוכן יש פחות דג או עוף ויש יותר קמח ופירורי לחם לעומת הבית שזה הפוך.

שמים במחבת לטיגון. מספר דקות טיגון מ-2 הצדדים לכל חתיכת דג ,בהתאם לגודל המחבת ולכמה דגים במחבת. לשים לב שטיגון שניצל עוף ארוך יותר משניצל דג.

מה שלא צוין בכתבה הוא שאפשר הוא לאפות את שניצל העוף או הדג. תוסיפו עלות של 10 ש"ח על תנור.

עוגת תפוזים
כוס קמח-כחצי שקל,4 ביצים- 4 שקלים,חצי כוס שמן קנולה בשקל,גרידת תפוז או לימון,חצי כוס מיץ תפוזים או לימון- חצי שקל-שקל (לפי 2-3 ש"ח לקילו תפוזים), כוס סוכר - שקל.

משך האפיה: חצי שעה בחום של 180 מעלות,כ2 ש"ח. סה"כ עלויות עוגה ביתית : 9 ש"ח לערך,300 גרם לערך, תעשייתית: 12 שקל

בורקס
תעשייתי: 30-40 שקל לק"ג . יש מבצעים בפחות.
בבורקס תעשייתי מוכן המילוי כוללת לרוב אבקת תפוחי אדמה ולא תפוחי אדמה, ומעט מאוד גבינה איכותית ולא הרבה גבינה.

בורקס ביתי נעשה ע"י בצק עלים. מי שמומחה יכול להכין בצק עלים בבית. מי שלא יודע יכול לקנות קילו בצק עלים ב-10-13 ש"ח.

מה שלא הוזכר בכתבה זה השמן. צריך לשמן את בצק העלים בשמן.(יש שמשמנים במרגרינה לא בריאה! כבר הובא בתחקיר בערוץ 2 ). והמוצר התעשייתי המוכן מלא בשמן ולא בריא! כוס שמן לשימון כ-2 ש"ח.

המילוי- גבינה מלוחה (צפתית, בולגרית) יש ב-33-35 ש"ח לקילו. ויש גם ב-50 ש"ח ומעלה לקילו. אפשר להוסיף גבינה לבנה (10 ש"ח חצי  קילו).  כאמור קילו תפוח אדמה עולה 2 ש"ח. אפשר להוסיף תבלינים למילוי כמו מלח ופלפל שחור ועשבי תיבול וכיוצא.

לא מוזכר בכתבה שיש לשים ביצה על הבצק מלמעלה ולשים שומשום .זמן ההכנה של רידוד בצק עלים, הכנת המילוי ,מילוי בצק העלים עומד על כחצי שעה וזמן האפייה כרבע שעה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה