יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

מותג פרטי ברשת שיווק


מותג פרטי ברשת שיווק 

בכל רשת שיווק יש מותג פרטי. המותג שיך לאותה רשת בלבד בציון שם הרשת על המוצר והלוגו של הרשת. בשופרסל וביש יהיה כתוב שופרסל ויש, במגה יהיה כתוב מגה וכן הלאה.

ברשת הרביעית (רמי לוי, ויקטורי, להב סופר דדוש ועוד)החליטו להתאגד תחת שם מותג פרטי אחד ולא מפוצל לכל רשת.המותג פרטי נקרא "המותג".  יחד עם המחיר הזול יש גם איכות טובה ולא ירודה.

במקום שם היצרן יש את שם רשת השיווק ואין כל מיתוג למוצר על שם היצרן אלא על שם רשת השיווק. יחד עם זאת הרשת שיווק מפרסמת את המותג הפרטי.

למה רשת שיווק צריכה מותג פרטי? היא רוצה לקבל מדפים עם סחורות ולא צריכה לתת מדפים לספקים אחרים וגם שהרווח על המוצר יגיע אליה ישירות ולא דרך הספק. רשת השיווק מרוויחה יותר ממכירת מותג פרטי מאשר מכירת מותג של חברה שמייצרת את אותו מותג כמותג הפרטי עבור רשת השיווק.

מי מייצר את המותג הפרטי לרשת שיווק? בד"כ ורוב המותג הפרטי שייך ליצרנים קטנים ולא גדולים. הגדולים לא מסכימים לרוב למותג פרטי שיפגע במותג שלהם. ליצרן הקטן זה נותן פרנסה מובטחת עם הזמנות קבועות,עד לביטול החוזה של המותג הפרטי עם הרשת.יחד עם זאת הרווח של היצרן הקטן מועט.

היצרן כתוב על גבי האריזה של המותג הפרטי . אם אין את שם היצרן על המותג הפרטי, אני ממליץ לא לקנות ולא משנה מה המוצר או המחיר וכיוצא. 

בסוף 2011 רשת שופרסל השיקה קו לבן (נטול מותג)התחילה למכור מותג פרטי בעיקר מוצרי ניקיון במחיר זול מאד ,כאשר אין כל פרטים ותווית על המוצר עצמו אלא מסומן רק מה שם המוצר בלבד.היצרנים ישראלים ולא יבוא. יחד עם זאת אני ממליץ לא לקנות! לא ידוע מי החברה ומה איכות המוצר, זה כמו לקנות חתול בשק. מי שאוהב סיכונים, יכול לקנות יחידת מוצר אחד ולנסות.

מה מרוויח הלקוח מהמותג הפרטי ? מקבל איכות מוצר בפחות מחיר. כאמור מחיר המותג הפרטי צריך להיות זול יותר מהמותג. בכמה מקרים התברר שמותג פרטי יקר יותר ממותג דומה של אותה חברה.

בחלק מהמקרים יש במדף 2 מוצרים של אותה חברה. אחד כמותג החברה והשני כמותג פרטי של הרשת וכאשר המותג הפרטי יותר זול, כדאי לקנות את המותג הפרטי. ולעיתים פערי המחירים יכולים להיות גדולים בכמה שקלים ולא רק בכמה עשרות אגורות,ולכן שווה לבדוק.

יחד עם זאת יש מותגים פרטיים של יצרנים קטנים שלא מובילים בתחום המוצר ואיכות המוצר נמוכה לעומת יצרנים אחרים. כך שהעיקר הוא לא המחיר אלא גם לבדוק את האיכות בהתאם. שווה לקנות קצת יותר יקר מוצר איכותי יותר מאשר מוצר זול ופחות איכותי.

במותג הפרטי יכול להיות גם מוצרי יבוא ולא רק יצרנים קטנים מהארץ. בנוסף לשומרי הכשרות יש להסתכל האם יש בכלל כשרות על המוצר,האם יש אישור של הרבנות הראשית על המוצר, והאם יש כשרות רלבנטית אחרת מלבד רבנות רגילה (כמו כשרות הבד"ץ). אם אין כשרות, המוצר כלל לא רלבנטי לקניה למרות המחיר הזול ,וכאילו המוצר לא קים עבורי.

האם יש הצלחה למותג הפרטי בקרב הלקוחות הישראלים ? לרוב בישראל המותג הפרטי לא תפס כ"כ כמצופה בעיקר במגה ושופרסל מדובר ב-20-30%. לכמעט חינם הייתה הצלחה יותר גדולה בהכנסת מותג פרטי לרשת.  הצרכן הישראלי חושש מאיכות ירודה של המוצר ולכן המחיר זול יותר ולכן הוא לא קונה, חשוב לו יותר האיכות מאשר המחיר. כאשר הצרכן מבין שהמוצר הוא עם איכות טובה ואף אותו מוצר של אותה חברה, הוא יקנה מותג פרטי.  

יחד עם זאת בחלק מהמקרים מדובר באי ידיעה של הצרכן לגבי מהו מותג פרטי. אני בטוח שרוב הצרכנים היו בוחרים מותג פרטי זול עם איכות טובה מאשר מותג חברה עם מחיר יקר יותר.

בעקבות המחאה הציגה מגה סל מסובסד שרובו הם מותג פרטי של מגה (בחלקו ללא כשרות) שזול הרבה יותר מאשר מוצר מתחרה מוביל בקטגורית המוצר. יחד עם זאת ברשתות זולות (רשת יש לדוגמא) במבצעים והנחות יוצא שרוב ככל המוצרים יותר זולים מאשר הסל המסובסד של מגה.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה