יום ראשון, 4 בדצמבר 2011

חצימוחנים וצמחונים למחצה, למה אני כזה? ואיך עושים על כך כתבה בעיתון?


חצימוחנים וצמחונים למחצה, למה אני כזה? ואיך עושים על כך כתבה בעיתון?

 30 לנובמבר 2011 ביום רביעי התפרסם בזמנים מודרנים בעיתון ידיעות אחרונות בעמ' 7-8 על חצימוחנים והצמחונים למחצה. אני, איל מהדב מופיע בסוף עם תמונה עם 2 אזכורי טקסט.
 זה התחיל באמצע יולי 2011 מלפני 4 חודשים וחצי לערך. ראיתי בקיר של חברה מהפייסבוק עדי שטרסמן  שבקשה\אמרה שיש לה חברה עיתונאית (לא ציינה איזה עיתון) שמחפשת גברים ונשים שהם בגישה לא לאכול בשר ודגים אלא ביום מסוים בשבוע . שלחתי לה מייל וטלפון עם הודעה רלבנטית. היא העבירה זאת לחברה העיתונאית.  
 גליה נרדי עיתונאית מנהלת בעיתון שלחה לי מייל שאשלח לה תמונת פספורט ושלחתי. היא גם בתחילה שלחה מייל שאני לא זמין בטלפון לשיחה עם העיתונאית (גם העיתונאית וגם גליה ניסו להתקשר אלי,וללא הצלחה) ,ולראשונה התברר לי שיש בעיה בטלפון הנייד (לא מקבלים שיחות והוא מודיע שהטלפון לא זמין) והחלפתי אותו בחדש.
 העיתונאית מירי בן דוד  יצרה איתי קשר טלפוני לטלפון הנייד והתברר שהיא גרה בגבעת שמואל והיא דתיה ועובדת עבור ידיעות אחרונות.קבענו זמן לשיחה והיא התקשרה למחרת לטלפון הקווי (על מנת לחסוך בעלויות ולא לפרנס את חברות הסלולר) והשיחה ארכה כרבע שעה- 20 דקות לערך.

רק לאחר 4 חודשים לאחר שהתפרסם מדיניות הממשלה נגד השמנה וכתבה על דו"ח שיש ילדים מחוסרי תזונה ובטחון תזונתי , הכתבה התפרסמה. יש מלאי כתבות שמכינים ומפרסמים בעיתוי הנכון. לא סתם מכינים כתבות ומפרסמים ללא עיתוי מכירה טוב.

העיתונאית לא שלחה לי את מה שנכתב ולא נתנו לי לאשר את מה שנכתב ולכן נפלו כמה אי דיוקים בכתבה על מה שדברתי וגם לא נכתב כל מה שעניתי לה לצורך הכתבה. ולכן אכתוב כאן את הכתבה המלאה עם ציון הדיוקים.

אני לא אוכל כל יום בשר דגים ועופות. אלא בעיקר בשבת וחג, ולעיתים רחוקות גם בפעם אחת באמצע השבוע.התחלתי בכך לפני כ-10 שנים לערך(ולא לפני 15 שנה לאחר הצבא) כאשר הבנתי שבבשר ודגים ועופות יש כולסטרול ושומנים בדם וגורמים לללחץ דם והם לא תורמים יותר לבריאות, ולמרות שתוצאות בדיקות הדם ותוצאות הבריאות (ללא מחלות) במשך השנים הראו שמצב בריאותי טוב, התחלתי כבר עכשיו בצמצום לפני שהמצב הבריאותי יהיה לא טוב,וככל שהגיל עולה,הבריאות לא עולה יותר אלא יורדת

בנוסף ביהדות אין מצוה לאכול כל יום בשר,ואוכלים בשר כאשר יש תאוה לאכול בשר "כי תאוה נפשך לאכול בשר, בכל אוות נפשך תאכל בשר" , אלא תלוי בעושר של האדם "כי ירחיב" . ככל שאדם עשיר יותר כך הוא יכול להרשות את עצמו לאכול בשר עופות ודגים.  

בנוסף תנאי העופות והבקר שמוחזקים בתנאים לא טובים ,ואני ממעט לאכול מעופות ובשר שמוחזקים בתנאים כאלו. לאחר שראינו וקראנו על תהליך ייצר נקניק וניקניקיות ,אנחנו לא קונים ולא אוכלים נקניק ונקניקיות. (בכתבה מוזכר רק שאני לא אוכל נקניקיות)

בנוסף לחלבון מן החי יש תחליף בריא לחלבון מן הצומח כמו קטניות:שעועית,אפונה,חומוס ועוד.ולכן אנחנו אוכלים קטניות בכל השבוע. אם לא היה תחליף לא היה ברירה אלא לאכול חלבון מן החי.

בנוסף חסכון בכסף - בנוסף בשר ועופות עולים יקר ולא זולים בפרט בשר בקר שעולה פי שנים מעוף, ולכן עדיף לאכול עוף שגם יותר בריא מבשר בקר (פחות שומן וכולסטרול), ולכן אני אוכל בשר בקר  לעיתים רחוקות מאד בחגים ובאירועים מיוחדים שיש מצות שמחה (אין שמחה אלא בבשר בקר ביין) אני גם לא אוכל בשר מוכן תעשייתי כמו פסטרמה (לא בריא וגם יקר)

בנוסף כשרות – בבשר עופות ודגים יש צורך בכשרות גדולה יותר (בגידול, בכורות, זריקות ,שחיטה, בדיקת אברים ושיווק) עם אפשרות רמאות כי מרוויחים יותר כסף. כאשר לא אוכלים בשר עוף ודגים, אז אין בעיה של כשרות,ומהצומח יש פחות בעיות של כשרות. כתשובה שאמר שוחט לשאלה למה הסכין השחיטה שלו קצרה,וענה שבמקום שאין סכין, אין צריך בדיקה שהסכין חלק.

ולכן כמו שציינתי,כשרות וחסכון בכסף הם לא סיבות אגב אלא גם סיבות בנוסף לסיבת הבריאות. כמו שנכתב אין הרבה צמחונים במגזר החרדי-דתי אלא מי שלא אוהב בשר ודגים ולכן הוא \היא לא מחויב לאכול מאכל שהוא לא אוהב ולא טעים לחכו כי השבת והחג נתנו לעונג ולא לסבל.  

אין הבדל בין חג לשבת בשניהם יש מצוה לאכול בשר ודגים, ולכן בשניהם אני אוכל עוף ודגים. אוכלים מנת דג וגם מנת עוף ושניצל בליל שבת וחג ובשבת ובחג במנחה (ולא כמו שנכתב בכתבה שאני אוכל בשבת עוף או דג, ואני לא מגביל את עצמי בחגים).

ההורים שלי לא אוכלים כמעט בשר ועוף כלל ,אלא בעיקר דגים, ומספר פעמים בשבוע. ולכן ההורים ואנחנו הגענו להסכמה לגבי חוסר בישול בשר ועוף באמצע השבוע. אוכלים בשר ועוף שנשארו בשבת, או שלעיתים רחוקות מכינים בשר ועוף באמצע השבוע. לעיתים טועמים עוף ביום שישי באורחת הצהרים לפני השבת

דגים- אנחנו אוכלים בעיקר טונה וסרדין בקלה צעיר, מרלוזה, פילה בקלה וסול.ולעיתים רחוקות גם סלמון. ובעבר צדנו בים התיכון דגים בורים ומרמירים ואכלנו אותם מטוגנים.  

העיתונאית הודיעה לי במייל ביום שני שזה יופיע מחרתיים, ביום רביעי לא זכרתי זאת כי מי זוכר עם מאות מיילים? אח שלי הביא את העיתון ואמר לי שהוא ראה את הכתבה בעיתון עם תמונה שלי .

לא קבלתי כל תגובה עד כה, שמישהי\מישהו (כולל לא קרובי משפחה) שקרא את הכתבה וזיהה אותי ,גם לא חברים מהמדיה החברתית כמו פייסבוק או גוגל+ וטוויטר. וזה אומר שאף אחד ואחת לא קוראים את העיתון (וזה משמח). או שקורא לאחר יום או בלילה, או שלא מוצא לנכון לומר לי, או שחושב שזה לא חשוב כדי לדבר על זה בכלל.  גם לאחר שפרסמתי זאת בכל הרשת החברתית לא קבלתי תגובה אחת לרפואה.

תגובה 1: