יום רביעי, 14 בדצמבר 2011

איך הרפורמה בתחבורה ציבורית תורמת לקניה זולה וצרכנות נבונה יותר?

איך הרפורמה בתחבורה ציבורית תורמת לקניה זולה וצרכנות נבונה יותר?

לכאורה אתם שואלים מה הקשר בין הוזלת מחיר האוטובוס לבין קניות ולצרכנות? יש קשר מובהק. כאשר אתם קונים ברשת שיווק מסוימת, צריך לעשות בתחילה חישוב של הוצאות הקניה יחד עם החיסכון בקניה  ולהסיק מכך את כדאיות הקניה והחיסכון.

רוב ההוצאות על קניות הם נסיעות (אוטובוס, רכב פרטי).ולעיתים כדאי לנסוע לרשת רחוקה וזולה יותר עם חניה בחינם כי ההוצאות על הנסיעה קטנות מההוצאות על החניה בתשלום של רשת זולה וקרובה.   

יתכן שלאחר שתחשבו את ההוצאות, לא יהיה כדאי כלכלית לקנות ברשת זולה יותר אך מרוחקת וכדאי לקנות ברשת יקרה וקרובה ,כי ההפרש בין החיסכון להוצאות בקניה ברשת זולה עולות על ההפרש במחירים בין הרשתות.  

לדוגמא: החיסכון ברשת אחת 100 ש"ח וברשת השניה 90 ש"ח. אולם לרשת האחת יש לך הוצאות של 15 ש"ח שמורידים את החסכון ל-85 ש"ח בלבד.ולרשת השניה אין הוצאות ולכן הרשת השניה יותר כדאית.

לשמחתנו, עדין באוטובוסים לא משלמים תשלום נוסף על עגלה ותיקי קניות, ולא כמו במונית. גם אפשר לעלות עם מספר תיקי קניות (למרות שהן תופסים נפח יותר מעגלת תינוק פתוחה שכן משלמים עליה),ולכן יש כדאיות להשתמש באוטובוסים לצורך קניות.

הרפורמה בתחבורה הציבורית קבעה שיש תעריף קבוע לנסיעה קצרה ואזורית ומרחבית במרכז ל-6.40 ש"ח בלבד (ולא 7.30 ש"ח לנסיעה מרחבית, ולא 4.50 לנסיעה קצרה מקומית, ולא 5.10 לנסיעה איזורית).

בשעה וחצי מתחילת הנסיעה אפשר לנסוע בכמה אוטובוסים שתרצו (זה נקרא "מעבר",כך תאמרו לנהג האוטובוס שאתם עולים לאחר האוטובוס הראשון).מעבר לשעה וחצי צריך לשלם שוב.אם עליתם לפני זמן שעה וחצי,גם אם האוטובוס נוסע מעבר לשעה וחצי, אתם לא משלמים.  לדוגמא עליתם בשעה 10.00, עד השעה  11.29 תוכלו לעלות לאוטובוסים ללא תשלום נוסף. עליתם ב-11.29 ונסעתם במשך שעה-אתם לא משלמים.

זה רלבנטי רק למי שיש לו כרטיס רב-קו (ולכן חובה לעשות כרטיס רב-קו) ורלבנטי רק בחברות אוטובוסים קווים,דן ומטרופולין ואגד(בקווים העירוניים ולא בין עירוניים). ולכן אפשר לעבור מאוטובוסים של חברת קווים לדן ולהפך (ולעיתים גם באגד) ולהשתמש במעבר. ולכן אם לא הגיע האוטובוס שמגיע קרוב לבית,אפשר לקחת קו אחר שגם מגיע אבל רחוק יותר. בהערת אגב, יש כרטיס רב-קו גם לרכבת.   

ולכן, אם בעבר ההוצאות היו 10.20 (5.10 לנסיעה מקומית * 2),אז כיום אפשר לעשות קניות תוך שעה וחצי ולשלם רק 6.40 ,והוצאות הקניה שלך ירד, וכתוצאה מכך גם החיסכון שלך עלה. דוגמא: אני גר בקרית אונו וקונה בבני ברק,אני עושה קניה ועולה לאוטובוס חזרה תוך שעה וחצי ומשלם רק פעם אחת.

יחד עם זאת, אם לא תסיימו את הקניות תוך שעה וחצי העלויות שלכם עליכם מ-10.20 ל-12.80, 2.60 ש"ח יותר מהמצב הקודם.שבעצם מקזזים לך את החסכון מהקניה. ויתכן שאם הקניה קטנה (פחות מ-100 ש"ח בד"כ) ויש חסכון מועט של כמה שקלים (גם לעומת רשתות אחרות), אם אתה משלם 6.40 ש"ח  נוסף ,לא כדאי לך כלל ללכת לקניות למרות החסכון.

ולכן צריך לעלות על אוטובוסים מהירים עם סיכוי לחוסר פקקים וגם תאונות (שבד"כ יש בבוקר בשעות 8-10  ואחרי צהרים 15-17) ולבצע את הקניות ביעילות- את ההכנות וההנחות והחשבונות לקניה יש לעשות בבית ולא ברשת שיווק, ולא להתחיל להתענין במוצרים אחרים שלא ברשימת הקניות, על מנת להספיק לסיים את הקניות ולעלות לאוטובוס חזרה תוך שעה וחצי.

בנוסף אם תרצו לעשות מספר קניות במספר מקומות,תשלמו רק על נסיעה אחת בלבד תוך שעה וחצי,ולא על כל נסיעה. אם הקניות שלכם רבות תשלמו פעמיים (6.40*2 ) בלבד על 3 שעות.

בנוסף, אם יש רשת שיווק זולה רחוקה שהייתה מצריכה 2 אוטובוסים (6.40*4), היה פחות כדאיות כלכלית לקניה ולחסכון קטן יותר והיה עדיף לקנות ברשת אחרת או ברשת מקומית יקרה יותר. כיום אפשר לשלם רק 6.40 בלבד לשעה וחצי,מקסימום אם לא תספיקו תוך שעה וחצי לעשות קניות רק תשלמו 6.40*2 ,חסכון של 50% בהוצאות.

לדוגמא: נפתחה רשת חדשה ביהוד, סופר ברקת. הרשת פתחה במבצעים. המבצעים היו כדאיים, אולם ההוצאות על נסיעות הורידו את כדאיות החיסכון. הייתי צריך 2 קווי אוטובוס (56,37) כדי להגיע +הליכה של כמה דקות, כי הרשת נמצאת באזור תעשיה שלא מגיע לשם אוטובוס. וכיום אני נוסע ליהוד וקונה ברשת ועולה לאוטובוס חזרה תוך שעה וחצי.    

בנוסף,אם בעבר לא יכולתם לעשות קניה גדולה אלא קטנה ולא ניצלתם את כל ההטבות וההנחות שיכולתם לקבל,כי לא יכולתם להרים את המוצרים מהרשת עד הבית (ואין גם משלוחים) ,או שעשיתם פעמיים קניה ושלמתם יותר על תחבורה ציבורית ועל הזמן-כיום אפשר להביא איתך עוד אדם באותו מחיר נסיעה , שיכול לעזור לך להרים ותוכל לקנות את כל המבצעים וההנחות בקניה אחת עם חסכון.    

 איך משפיעים החניונים בתשלום על הקניות?

חניון וחניה רלבנטי רק למי שלא נוסע באוטובוס ונוסע ברכב פרטי, (אם מדובר על רכב צמוד מהעבודה,לכאורה אין הוצאות,אם העובד לא משתתף בהוצאות,אך יש הוצאות מיסוי).

 כאשר יש רשת זולה בעיר אולם אין חניה,רק חניה בתשלום לעיריה או חניון מוסדר בתשלום לפי שעה או כמה שעות - רלבנטי לחישוב כדאיות הכלכלית של הקניה גם עלות החניה. בד"כ עלות החניה לא עולה על החיסכון. ולכן לא כדאי כלל לקנות מאותה רשת גם היא זולה.

כדאי לעשות חישוב כלכלי האם נסיעה ארוכה יותר עם סיכוי\סיכון לפקקים ובזבוז זמן נסיעה  לרשת זולה אחרת עולה על תשלום החניה ברשת זולה מקומית.

 השאיפה שלך צריכה להיות כמה שיותר להקטין את הוצאות הקניה וכמה שיותר להגדיל את החסכון בקניה אחת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה