יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

שירי חנוכה חילונים ואיך מזהים השירים כחילונים


שירי חנוכה חילונים ואיך מזהים השירים כחילונים
השירים הדתיים לחנוכה הם הנרות הללו אנחנו מדליקים לאחר הדלגת נר חנוכה. ומעוז צור ישועתי .

בכל שיר ופזמון דתי מזכירים את שם ה', אולם בשירים ופזמונים חילונים לא מזכירים את שם ה',אלא מזכירים אדם. זה גם ההבדל בין חילוני לדתי שדתי מזכיר את שם ה' – בעזרת ה' ,ברוך ה', ואילו חילוני לא מזכיר. זה גם ההבדל בין החכם לרשע בהגדה של פסח. החכם מזכיר את ה' ואילו הרשע לא.

מלבד זאת לפי הלשון והעברית, אפשר מיד להבחין את ההבדל. בשיר דתי הלשון גבוהה יותר גם ע"פ תורת משקל השיר וע"פ סדר מסוים עם רמזי פסוקים מהתנ"ך ואמרות חז"ל. ואילו אצל החילוני זה לא קים ויש ערבוב מילים. ורוב שירי חנוכה הם של כותבים אשכנזים ולא ספרדים.

לרוב, חילוני(שלא למד ספרות) לא יבין מה הכוונה וביאור המילים והפסוקים מהתנ"ך וההקשר בשיר דתי. שיר חילוני הוא יבין טוב.

בשיר חילוני אומרים כד (כד קטן), קנקן,פח – שזה היה פך שמן. וכמובן אין שום דיוק היסטורי או הלכתי בשירים.
ביהדות אין מושג של לי,יש מושג לך (לכן במאכלים אשכנזים יש סיומת של לך). בשירים החילונים יש הרבה לי (וגם במאכלים היום כמו ביסלי כיפלי ועוד). דוגמאות: נר לי נר לי, חנוכיה לי יש. ולכן יש רבנים כמו הרב מרדכי אליהו שפסקו שאין מושג של האותיות לי בשם פרטי ליהודי\ה.

קבלו כמה דוגמאות לא מייצגות מכמה שירים חילונים על חנוכה
1. בשיר ימי החנוכה חנוכה מקדשנו (ולא הכנסת), נאמר על הניסים ועל הנפלאות אשר חוללו המכבים- לא נאמר בעזרת ה' או ע"י ה' ,אלא ע"י המכבים.

באותו שיר נאמר הדליקו נרות חנוכה רבים – זה מתאים לסברת בית שמאי שמדליק 8 נרות ביום הראשון וכל יום פוחת והולך בנר אחד עד שביום השמיני מדליק נא אחד, ולא לפני בית הלל שנפסקה הלכה כמותם להדליק נר אחד. יחד עם זאת אצל האשכנזים כל אחד מהגברים מדליק חנוכיה לבדו ואם יש מספר גברים בבית, אכן יש נרות רבים ,ויש לתרץ שכותב השיר אשכנזי.

באותו שיר כתוב קודם הסביבון והסופגניות ולא נס חנוכה. מה שחשוב יותר מקדימים בתחילה. מה שפחות חשוב שמים בסוף.

2. בשיר באנו חשך לגרש הוא לא מיוחד לחנוכה כלל ,אלא יש קשר בגלל האור ולא מעבר לכך ,כי לא מדליקים נרות חנוכה כדי לגרש את החושך, כי הרי אי אפשר ליהנות מאור נרות חנוכה אלא לראותם בלבד.
לא הכוונה רק לאור נרות החנוכיה אלא חושך שהם חרדים שחורים הפרימיטיבים לעומתנו שאנו החילונים הנאורים הליברלים המתקדמים.

בנוסף בשיר כתוב כל אחד אור קטן וכולנו אור איתן:הרי הנרות בחנוכיה צריכות להיות מופרדות ולא קשורות בלהב הנרות, כי זה אבוקה ולא נר.

יש כוונה בחשך שהיא מלכות יון שהחשיכה את עיניהם של ישראל בגזרותיהם שהתכנתה חושך בתורה בגזירת בין הבתרים ל-4 גלויות לאברהם אבינו בפרשת לך לך בספר בראשית (והנה אימה חשכה גדולה נופלת עליו), או דרש בתחילת התורה וחושך על פני תהום שהיא מלכות יון.

3.כד קטן 8 ימים שמנו נתן, כל העם אז התכנס וראו זהו נס- לא כל העם התכנס, גם לאחר הנצחון המכבים על היוונים היו עדין מתיוונים, והיו מעם ישראל שחיו בצפון ובדרום ולא באו עדין לי"ם מלבד הרגל,מלבד תושבי חו"ל.

4. נר לי נר לי נר דקיק - למה לא נר עבה? זה בגלל שלחילונים קונים נרות לחנוכיה שבקושי דולקים 20-30 דקות . לפי ההלכה הנרות חייבות להיות דולקות חצי שעה לפחות אחרת לא מקימים את מצות הדלקת נרות והברכות לבטלה. האם השיר התחבר בזמן השואה שלא היו נרות?

5. בשיר אנו נושאים לפידים נאמר נס לא קרה לנו פך שמן לא מצאנו ניסים קוראים למי שראוי להם ואין ניסים לשקר. החילונים לא ראויים לנס והם עוד מתלוננים שלא קרה להם נס. לחילונים אין בית מקדש ואין מנורה,פך השמן הוא סמל לנס כאילו חסרים ניסים אחרים שנעשו לעם ישראל.

6. סביבון סוב סוב (כואב לי הראש מהקרסולה)-חנוכה הוא חג טוב(מה זה חג טוב? יש חג או יום טוב, וחנוכה הוא לא חג ולא יום טוב אלא רק חנוכה).

7.בשיר אבי הדליק נרות לי נשמע הכי רלבנטי לחנוכה משאר השירים החילונים."אמי נתנה לביבה לי - לביבה חמה, מתוקה.(שמת עוד פעם הרבה סוכר? רק לאשכנזים שאוכלים גפילטע פיש) יודעים אתם לכבוד מה ?" לכבוד החנוכה, זה הפזמון החוזר (ולא לכבוד הכרס).

8. מי ימלל גבורות ישראל, מי ימלל? הן בכל דור יקום מושיע גואל העם. שמע! בימים ההם בזמן הזה, מכבי מושיע ופודה, ובימינו עם כל עם ישראל
כאן רואים את שיבוש הפסוק מי ימלל גבורות ה', ישמיע כל תהילתו? במקום גבורות ה' כתוב גבורות ישראל. מחליפים את ה' בבשר ודם, ולא מזכירים את שם ה' כאילו שהישועה בידי אדם ולא בידי ה'.

כמו שמגילת העצמאות אין הזכרה של שם ה' וכתוב ברמז צור ישראל שהחילונים מתכוונים לצה"ל. כמו שבעלית ביל"ו לארץ ישראל מאירופה לפני כ-100 שנה לערך,בילו -ר"ת בית יעקב לכו ונלכה, רק לא השלימו את המשך הפסוק בישעיה - באור ה'.

הן בכל דור יקום מושיע גואל העם - כאן רואים את המשך השיבוש שנובע מוהיא שעמדה לאבותינו שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו וה' מצילנו מידם – וכאן טוענים שהמושיע הוא בשר ודם. מלבד זאת מאין הבטחון שבכל דור יש מושיע? ולפי ההיסטוריה היהודית זה ממש לא נכון.

ובימינו כל עם ישראל – האם מתכוונים כאן למדינה החילונית? החשמונאים הקימו מדינה דתית ולא חילונית. ועל איזה גואל מתכוונים כאן, על הרצל "חוזה המדינה"? על בן גוריון ראש הממשלה הראשון?

9. חנוכיה לי יש דולקת בה האש (דולקות הנרות ולא האש, האש הוא מהדלקת הנרות). בהמשך השיר, חנוכיה שלי- אורך נא העלי( לא הדומם החנוכיה מעלה אור אלא הנרות, וצריך לומר נרות חנוכיה שלי- אורכם נא העלו)
ואפשר להביא עוד ועוד שירים, רק הבאתי דוגמאות ולא כתבתי הכל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה