יום שבת, 22 במרץ 2014

למה לא מברכים ברכה על מצות 4 כוסות בליל פסח?

למה לא מברכים ברכה על מצות  4 כוסות בליל פסח?
מצוות 4 כוסות בליל פסח הוא מדרבנן .זכר לחירות וגם שכר לשעבוד. הברכה שהיו צריכים לברך הוא אשר קידשו במצוותיו וציוונו לשתות 4 כוסות ,כמו שמברכים על אכילת מרור.
1. לא ניכר שאדם שותה או אוכל לשם מצווה (ולכן מאותו טעם לא מברכים על סעודות שבת ויום טוב).
2. אחד הכוסות מ4 כוסות זה כוס קידוש. כמו כל יום טוב אדם מחויב כבר בכוס קידוש,ולכן אדם לא יכול לברך על 4 כוסות שהוא מחויב ביתר ב3. ומצד שני לא יכול לברך על 3 כוסות שלמעשה הוא שותה 4 כוסות, ולכן אי אפשר לברך. 
3.מברכין על מצוה שעושים ללא הפסק, וכאן הם מפוזרים ולא מכונסים.כאן אי אפשר לשתות את כל 4 כוסות בבת אחת,אם שתה 4 כוסות בבת אחת לא יצא ונחשב ככוס אחת, אלא צריך 4 כוסות שיתחלקו לאורך כל ליל הסדר בפערי זמן גדולים.כוס קידוש בתחילה ,לאחר קריאת ההגדה כוס שני,ולאחר הסעודה כוס 3,שקרוב לכוס 4 לאחר ההלל והשבח. 
4. לא תיקנו ברכה על צער או פורענות שנראה שמודה בזה. כמו במצות הצדקה שהעני צריך לצדקה ועדיף שלא היה צריך צדקה והעני מצטער שנצרך לצדקה. וכאן אדם חייב ב4 כוסות אע"פ שמצטער ואע"פ שהיין מזיקו (אלא אם מדובר במחלה פנימית שאז פטור).
5. על כל כוס מברכים בורא פרי הגפן, ולכן לא מברכים עוד ברכה על ברכה (זה מתאים לסברת האשכנזים שמברכים על כל כוס,לדעת הספרדים מברכים רק על כוס 1 וכוס 3)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה