יום ראשון, 16 בפברואר 2014

מה צריך לבדוק בקרן פנסיה קופת גמל וקרן השתלמות?

מה צריך לבדוק בקרן פנסיה קופת גמל וקרן השתלמות? 
לאחר רפורמת ועדת בכר שאפשר היום לעבור בין חברות ביטוח ובתי השקעות גם בתחום פנסיה גמל והשתלמות, אז אפשר ליהנות מתחרות ולנהל מו"מ ולקבל יותר . ראשית צריך לבחור מי חברת הביטוח או בית ההשקעות שתנהל לך את הכסף. יש מספר פרמטרים שצריך לבחון: 
1. דמי ניהול -בפנסיה דמי ניהול מקסימליים ,חודשי 6% ,שנתי חצי אחוז. למי שלא מתמקח או שרק התחיל את קרן הפנסיה  או במקום עבודה קטן או עצמאי מקבל את דמי ניהול מקסימליים (לא מתקבל). במקום עבודה אחרים אפשר לקבל 4% חודשי ורבע עד שליש אחוז שנתי (סביר). ויש (כמו עובדי כלל) שמקבלים 2% חודשי ו0.2% שנתי 
קופת גמל וקרן השתלמות ,לאחר רפורמה של משרד האוצר שנה שעברה 2013  יש דמי ניהול שנתיים  מקסימליים של 1.1%.השנה 2014 זה אמור לרדת בעוד כמה עשיריות האחוז.  יש עמלה חודשית על הפרמיה החודשית בינתיים ,אבל לא לשכוח דמי ניהול שנתיים מתחלקים ל12 חודש, כך שיש דמי ניהול על הכספים הנוספים. 
גם כאן ככל שהסכום יותר גבוה כך תוכלו לקבל דמי ניהול נמוכים יותר. סכום של מאה אלף ש"ח מקבל דמי ניהול מקסימליים, אלא אם סוכן ביטוח או סוכן חברת ביטוח או בית השקעות ירצו אותך גם במחיר דמי ניהול נמוכים יותר, אפשרי 0.9% . אפשר לבדוק גם דרך היועץ הפנסיוני בבנק. 
סכום של חצי מיליון אפשר לקבל בגמל והשתלמות חצי אחוז. ומיליון ש"ח 0.4-.0.3% וכל שכן יותר. 
2.תשואה - יש לבדוק את התשואה השנתית בד"כ תשואה חיובית של 8-10% שנתי בפנסיה זה טוב. בקרן השתלמות וקופת גמל מניתית 10-12% בשנה זה טוב.כמובן שבהתאם למצב בשוק ההון בארץ ובעולם. כמובן שיש לבדוק את החברות ביחס גם למתחרים. 
כמובן שיש שנים שהם לא חיוביות בתשואות אלא שליליות כמו ב2011  ואף שליליות ביותר כמו ב2008 . יש לבדוק איזו חברה עשתה את התשואה הכי פחות שלילית בהתאם למסלול ההשקעה. 
בדיקה של תשואה בגמל והשתלמות היא לא חודש, שנה או 3 שנים, אלא לפחות 5-10 שנים לפחות. ויש לבדוק מספר קופות של חברת הביטוח או בית ההשקעות ולא רק קופה אחת. בעיתונים גלבס ודה מרקר יש פרסום רק 3 שנים ורק קופה אחת ,וזה מגמתי. לא מפרסמים את הבור של 2008 . 
בדיקה של קרן פנסיה זה לפחות 10 שנים. לבתי השקעות יש בקושי תשואות של 3 שנים, כי זה הזמן שהתחילו בקרן פנסיה. לצערנו הסיכון בקרן פנסיה בבתי השקעות גדול יותר לגבי הלקוח. יש סכום קטן של צבירה ושל לקוחות,חסר חוסן פיננסי וגם לאורך שנים. ואי אפשר לדעת האם בית השקעות יהיה כאשר יצטרך לשלם ללקוח את הפנסיה בעוד 30 שנה ויותר לאורך עוד שנים. 
בתחום הפנסיה כלל והראל מובילים לאורך שנים גם בטווח הארוך וגם הקצר. מגדל מזדנב אחריהם. מנורה מבטחים מפרסמת את עצמה כחברה טובה, אך היא לא מובילה בתשואות ,מלבד דמי ניהול נמוכים. 
בתחום גמל והשתלמות מובילים לאורך שנים בתי ההשקעות אלטשולר שחם וילין לפידות וכלל ביטוח בתחום המנייתי וגם הסולידי. 
3.מסלול השקעה -יש סולידי ללא מניות ויש עד 10% מניות ויש 20-30% מניות ויש 40% ומעלה. המסלול בהתאם להשקפה שלכם האם אתם אוהבים סיכון (מניות) או שונאים סיכון (אג"ח,סולידי), בנוסף שזה בהתאם לשוק. כאשר יש שנה של עליות בבורסה כמו ב2009  מומלץ להגדיל חשיפה למניות, וכאשר יש ירידות בבורסה מומלץ להוריד חשיפה עד סולידי בלבד כמו ב2008 . לא מחליפים מסלול לחודש אלא בהתאם למגמה של השנה שמשתקפת בכמה חודשים שהצפי שיהיה המשך מגמה עליה או ירידה, עד סוף המגמה. 
4.מסלול ביטוח - בפנסיה יש ביטוח חיים ואכ"ע ונכות ושארים . קרן השתלמות היא חסכון נטו, ובקופות גמל הישנות (משנות ה80) יש ביטוח שמשתנה בין חברה לחברה,בעיקר חיים וגם נכות. כיום אין אפשרות לקנות ביטוח בגמל, אם כי יש אפשרות לרפורמה של האוצר של הוספת ביטוח לקופות גמל שיהיו יותר אטרקטיביים. 
יש מספר מסלולי ביטוח :עתיר חסכון -ביטוח מינימלי ללא שארים עם נכות מינמלית. עתיר נכות- ביטוח מקסימלי של נכות וגם שארים , יש ביטוח שארים מקסימלי ונכות מינימלית ,ויש ביטוח בסיסי ויש ביטוח כללי ,שמחלקים באופן שונה את השארים ואת הנכות . 
מחיר הביטוח עולה בין 4% מינימלי ל20% מקסימלי מהפרמיה החודשית. יש להתאים את המסלול הביטוחי בהתאם לסיכון ולמצב המשפחתי. מישהוא פחות בריא  או עובד בצווארון כחול רצוי שיגדיל את המרכיב הביטוחי. מי שרווק צעיר צריך להוריד את מרכיב השארים (כי אין שארים) ואפשרי עתיר חסכון. 
5. חוסן כלכלי וידע מקצועי של חברת הביטוח או בית השקעות.
6. סטית תקן של התשואה ,מדד שארפ ועוד -רלבנטים מאד. יש לבדוק שעקום התשואה לאורך הזמן פחות או יותר דומה ולא דומה לקווים של רכבת הרים שעולה ויורד בפערים גדולים. 
כל הפרמטרים דמי ניהול,תשואה, מסלול השקעה, מסלול ביטוחי ועוד כתוב בדוח השנתי והרבעוני. וכדאי לבדוק את הדוח מלבד הבדיקה האם נתונים הפרמיות החודשיות של עובד מעביד או רק מעסיק אם מדובר בעצמאי  
לבדיקה חינם אפשר להתקשר בערב לטלפון נייד 0525968568 או למייל    eyalm34@gmail.com . הכותב בעל תואר שני במנהל עסקים בהתמחויות שיווק, משאבי אנוש ומימון ושוק ההון. עבר את מבחני הביטוח של משרד האוצר כבר ב2007 .עבדתי בתחום גמל והשתלמות פנסיה 5 שנים בחברת איילון גמל וכלל גמל. אין לי רישיון של משווק פנסיוני-השקעות. 

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע.
    פוסט מעולה, מסביר בצורה מאוד יפה למי שלא מבין.
    אני עובד הרבה שנים כיועץ פנסיוני, אני בוגר קורסים מקצועית א, מקצועית ב ויסודות הביטוח. אני חושב שהיום בזכות האפשרויות הרבות שיש לאנשים אשר רוצים לרכוש בעזרת חסכון פנסיוני יש להם אפשרויות להתמקח על דמי ניהול, לבחור מסלולים ביטוח והשקעה רבים אשר כל אחד מניב תשואה שונה.
    לפי דעתי חשוב מאוד לבדוק את כל הדברים הללו לפני שסוגרים על ביטוח פנסיוני כזה או אחר. כאשר אתם נפגשים עם יועץ פנסיוני כדאי לבוא לפגישה עם ידע מינימלי על מסלולי ההשקעה המוצעים ודמי הניהול לאותו מוצר (כמובן שחשוב לשים לב שאם תשקיעו 100 שקל בחודש לא תקבלו את אותם דמי ניהול של מי שמשקיע 1000 שקל בחודש)

    השבמחק