יום רביעי, 30 במאי 2012

היתרון והחסרון הגדול במותג פרטי ברשתות מגה ושופרסל והרשת הרביעית


היתרון והחסרון  הגדול במותג פרטי ברשתות מגה ושופרסל והרשת הרביעית

מותג פרטי של רשת שיווק משמעה שרשת שיווק מבקשת מחברה שמייצרת מוצר מסוים,אבל האריזה והשיווק וההפצה היא של רשת השיווק. יתכן שאותה חברה מתחרה נמצאת על המדף באותה רשת שיווק ומתחרה במותג הפרטי של רשת השיווק, ויתכן שאותה חברה מעולם לא הייתה על המדף באותה רשת שיווק.

היתרון הגדול של מותג פרטי לרשת שיווק הוא שהיא מרוויחה עליו יותר כסף מאשר מותג מתחרה על המדף, למרות שללקוחות המותג הפרטי  עולה יותר זול . בד"כ המותג הוא מחברות קטנות ולא מובילות בענף ובקטגוריה ולא מונופול ולא מחברות גדולות מובילות כמו אוסם או עלית או תנובה.

החסרון הגדול  של מותג פרטי ברשת שיווק הוא חוסר הכשרות בכלל או חוסר כשרות מהדרין בפרט שמדובר במותג מיובא ולא מהארץ. מותג עם חוסר כשרות ימכר פחות בוודאות.

מדוע? מכיוון שבישראל יש ציבור דתי וחרדי וגם ציבור מסורתי ששומר כשרות שקונים מוצרים עם הכשר מהדרין (בד"ץ בד"כ) ולא מסתפקים בסתם כשרות רבנות, בפרט במוצרים שיש בהם הרבה חששות של כשרות וצריך השגחה מעולה וצמודה, ולכן הוא לא יקנה מותג פרטי של מגה או שופרסל או הרשת הרביעית (שהמותג הפרטי שלה נקרא "המותג").

הציבור הדתי וחרדי ושומר הכשרות המסורתי יקנו מוצרים אחרים עם כשרות. הם היו מאד מעונינים לקנות מותג פרטי של רשת שיווק בפרט שהוא זול יותר או במבצע, אך אם אין כשרות או כשרות מהדרין הם לא יקנו כלל ויקנו את המתחרים אף שיהיו יותר יקרים ולא זולים, וכל שכן אם המתחרה הוא זול בהתאם.

החסרון היותר גדול של מותג פרטי הוא גם בחברה שיש לה כשרות בד"ץ על כל מוצריה, כאשר היא מייצרת מותג פרטי עבור מגה או שופרסל, הכשר המהודר  הבד"ץ נעלם מהאריזה ויש רק כיתוב של השגחת רבנות ואפילו לא עם חותמת כנהוג.  כך שלא ברור האם יש כשרות בד"ץ אך אין כיתוב על האריזה, או שאכן אין כשרות כלל . מ"מ כאמור לא קונים.

אם אכן המוצר של החברה נשאר בהשגחת הבד"ץ ,לא מובן שיווקית (וגם לא ללקוחות שלא קונים או רוצים לקנות) מדוע מגה או שופרסל מורידים את הכשר הבד"ץ מעל האריזה. דוגמא לחברה עם הכשר בד"ץ וללא כשרות בד"ץ במגה ושופרסל - סוגת.

נראה שמגה ושופרסל לא מעונינים שיהיה כשרות בד"ץ על המוצרים ,כדי לפנות לפלח שוק של חילונים שמאלנים שונאי דת ודתיים  או לא יהודים שלא קונים (או קונים מה שמוכרחים) מוצרים עם כשרות בד"ץ. הנקודה שהציבור הדתי והחרדי והמסורתי גדול יותר בקניה ובסך הקניה מאשר אותו פלח שוק קטן,ולכן ההפסד גדול יותר בהרבה מהרווח.

יש לציין שעלות הוצאות הכשרות זניחות נאד בשקלול מחיר המותג הפרטי ושאר המוצרים (רק אצל שונאי דת בורים בתמחור יש עליה במחיר המוצר בגלל כשרות) בנוסף שהתשלום על הכשרות הוא על בסיס כללי של החברה ולא פרטי. כך שהמותג הפרטי עדין יהיה זול יותר וגם מגה או שופרסל יוכלו להרוויח עליו יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה