יום חמישי, 31 במאי 2012

שריפת ספרי תורה וספרי קודש ובתי כנסיות בשבת בערב לפני חג השבועות


שריפת ספרי תורה וספרי קודש ובתי כנסיות  בשבת בערב לפני חג השבועות

ברחוב ש"י עגנון בקרית אונו יש מרכז בתי כנסיות  וגם מועדון טכני עם חוגים כולל מגרש טניס. יש בית כנסת  גדול ליוצאי לוב שנקרא גריבה,יש בית כנסת  גדול ליוצאי עירק שנקרא תפארת האר"י, יש בית כנסת ליוצאי פרס שנקרא משכן אליהו, ויש בית כנסת ליוצאי טורקיה שנקרא עץ חיים.

 2 בתי כנסיות של יוצאי פרס וטורקיה (עם עוד חדר של חוג) נמצאים במבנה מאורך של כ20 מטר לערך שמחולק ל-3: חדר החוג  הכי קטן, האמצעי של יוצאי טורקיה הכי גדול יחסית, ובסוף יוצאי פרס בינוני (אך ליוצאי פרס יש הרחבה מהצד,כך שהוא יותר גדול מיוצאי טורקיה).

המבנה מלפני כ-60 שנה לערך ,והוא שימש בתחילתו בית ספר יסודי שנקרא בן זכאי,הוא עשוי במבנה פח עם אזבסט למעלה והוא ניצת בקלות.

בשבת שהיא גם ערב חג השבועות שחל ביום ראשון , בתאריך ה' בסיון התשע"ב   במאי 2012 למנינם בשעות הערב לאחר 17.30 לערך, פרצה שריפה באמצע המבנה. באותה שעה בבית כנסת של יוצאי פרס היה שיעור תורה לפני תפילת מנחה כרגיל בכל שבת ושבת והם הרגישו בשריפה. בית הכנסת של יוצאי טורקיה היה סגור ולא פתוח ,לא ללימוד תורה ולא לתפילה.

ולכן יוצאי פרס הצילו את ספרי התורה שלהם ורצו גם להציל את ספרי התורה אצל הטורקים, אולם בית כנסת יוצאי טורקיה היה סגור כאמור ולא היה  מפתח כלשהו (גם לא גיבוי) ולכן לא יכלו להציל את ספרי התורה שלהם ולכן כל 6 הספרי תורה  נשרפו!

הכאב גדול בעיקר למי שהכניס ספר תורה ליוצאי טורקיה רק לפני מספר חודשים בלבד, שגם נשרף. הנזק מוערך במיליון ש"ח לערך.  אם גם הטורקים היו לומדים בבית כנסת כמו הפרסים, הם יכלו להציל את ספרי התורה.

לפי ההלכה היהודית,כאשר פורצת שריפה\דליקה בשבת או ביום טוב אסור לכבות את האש מלבד אם מדובר בפיקוח נפש, וגם לא מצילים דבר מהשריפה בבית כנסת מלבד ספרי תורה ולא את שאר ספרי הקודש וכל שכן לא סידורי תפילה.

ההנחה כמובן שחילונים (ולא דתיים) התקשרו בשבת למכבי אש שבאו לכבות את השריפה. הכבאים עבדו על כך יותר משעתיים בחלקו גם בסיכון נפשם עד לכיבוי הגמור.  מכיוון שמדובר באזבסט ובחומרים מסוכנים וזיהום  אוויר (לא בריא לנשום זאת) באו גם מהגנת הסביבה לניטור זיהום האוויר.

בבית כנסת יוצאי טורקיה היה גם כולל אברכים חוזרים בתשובה בעיקר של ידידי גיא רחמים כרב הכולל, וכיום אין להם מקום ללמוד. הם לומדים זמנית עד מציאת פתרון בבית כנסת גריבה הסמוך.

המבנה עצמו נשרף כולו כולל תכולת בתי הכנסת בעיקר אצל הטורקים, אצל הפרסים עוד נשאר משהו לפליטה. התקרה של המבנה האמצעי קרסה. לא היה נזק בנפש ולא נשרף או נפגע גופנית איש (יש כמובן נזק בשאיפת עשן)

עד לסיום חקירת השריפה, בינתיים טוענים שהשריפה נגרמה כתוצאה מקצר חשמלי במזגן בבית כנסת הטורקים. אני טוען בהתאם שיתכן שיש הצתה בידי אדם. אני לא מתכוון שאדם בא והצית בשבת, אלא עשה פעולות לפני השבת על מנת שהשריפה תגרם מתישהוא ויצא בשבת.

בבית כנסת יוצאי פרס וטורקיה מתפללים בעיקר בשבת וחג ובשאר ימות החול בית הכנסת סגור לתפילה מחוסר מתפללים שבאים.

מכוון שהמבנה כולו מחובר לנקודת חשמל אחת וגם בית הכנסת תפארת האר"י לידו, אז לבית כנסת תפארת האר"י אין חשמל כלל וגם לא יהיה בעתיד הקרוב. הבית כנסת מקבל קצת חשמל לתאורה מבית כנסת גריבה הסמוך. בימות הקיץ אי אפשר להסתדר ללא מזגנים בפרט במקום גדול וסגור.

המבנה כאמור לא טוב והיה צריך להרוס אותו מזמן ולבנות חדש. לידו יש מבנה דומה,אך הוא עומד עדין על תלו ולא מתכוונים להרוס אותו ולבנות חדש.

העיריה וגם המתפללים היו צריכים לעמוד על כך לבנות חדש. עכשיו יש הזדמנות לתקן  זאת ולבנות חדש. בנוסף בינתים אפשר לדאוג לקרוואן או כל מבנה ארעי אחר לתפילה. אני מניח שהעיריה החילונית לא מענין אותה המתפללים ולא בתי הכנסת, ועד שזה יקרה יקח הרבה זמן. כך שבנוסף לשריפה של בתי הכנסת וספרי תורה, המתפללים צריכים לנדוד לבתי כנסת אחרים שלא מן העדה שלהם.

כמובן שמאות חילונים באו לראות את השריפה ואת הכיבוי. גם דתיים בפרט יוצאי פרס וטורקיה שבאו להתפלל מנחה צפו בשריפה – מה שהיה צריך לעשות זה ללכת להתפלל מנחה וללמוד תורה, אך המתפללים היו בהולים ובהלם מהמקרה ולא הצליחו להירגע.

אני ישנתי והתכוננתי ללימוד לכל הלילה בחג שבועות וקמתי ברבע לשש בערב. הגעתי למקום ב18.10 לערך וראיתי התקהלות מסיבית. לא הסתכלתי למה (זה לא צריך לענין אותו) בפרט שהיו שם נשים שלבושות חשוף ולא צנוע  והמשכתי ללמוד בבית כנסת תפארת האר"י כרגיל בכל שבת, וזה מה שעשיתי עד מוצאי שבת ותחילת תפילת ערבית של שבועות.  

לספרי התורה שנשרפו יש הלוויה כדין, שמים אותם בכלי חרס והם יקברו בבית קברות הירקון בפ"ת. יש כנס התעוררות היום בחמישי על כך.

מה שגורם למצב זה של שריפה בעיקר זה חילול שבת, מחלוקת, ביזיון וחוסר כבוד לתורה ולתלמידי חכמים ולבתי כנסת(בפרט דיבורים בטלים בבתי כנסת), אי ציות לפסק הדיין או תלמיד חכם.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה