יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

גיוון בחירה וטרנד: כמה מניות ובאילו ענפים בוחרים מניות לתיק ההשקעות?



גיוון בחירה וטרנד: כמה מניות ובאילו ענפים בוחרים מניות לתיק ההשקעות?
ההמלצה של כל מנהלי ההשקעות היא גיוון התיק. לבחור כמה מניות מכמה ענפים (תקשורת, פיננסים, קמעונאות, נדל"ן ,היי-טק, ביומד ותרופות, גז ונפט ועוד) וגם בכמה ארצות ולא רק מניות מהארץ. יחד עם זאת יש לבחור מניות שאתם מכירים את המניה את התחום והענף לאורך ולרוחב. אין לבחור ולקנות מניה או מניות, רק כי צריך לגוון את התיק ממניה בענף אחר.

יש אפשרות לבחור ענפים ומתוך הענפים לבחור מניות. אני מעדיף את הדרך השניה של בחירת מניות רלבנטיות ואח"כ עושה עוד סינון בהתאם לענפים. יש סיכון בבחירת מניות בענף אחד בלבד וכל שכן שהענף מסוכן ותנודתי (וגם לא רווחי ולא מחלק דיבידנד) כמו ביומד או גז ונפט.וזה לא משנה כמה יספרו לך כמה הענף הבודד הזה רלבנטי עם רווח עתידי גבוה.

דוגמא ענף ההייטק שהגיע לשיא ב-2000 והתרסק עד לתחילת 2003 עם פשיטות רגל של חברות וירידה דרסטית בהכנסות ובשערי המניות. חלק מהמניות ומדד ההייטק בארה"ב (נאסד"ק) עדין לא התאושש עד היום.

לא לבחור בענף כי יש טרנד בבחירת ענף זה ,יתכן מאד שהטרנד יהיה זמני רבעון או שנה ואח"כ הטרנד ישתנה לרעה ותפסידו כסף בפרט כאשר יש משבר עולמי או ארצי ,יש יותר מכירות בענף ויותר ירידות מאשר בענף אחר עם פחות פעילות .

דוגמאות: בארץ ברבעון 1 2010 היה טרנד ביומד והתחלת מדד ביומד אולם אח"כ מדד הביומד ירד יותר מאשר לשאר הענפים.היה החלפת טרנד מדד הביומד למדד הנפט והגז , כאשר מצאו גז בלויתן באמצע 2010 .יש עדין טרנד של קנית מניות קטנות כגדולות עם מחזור מסחר גבוה בענף גז ונפט שלפי מחקר מסחר במניות נפט וגז היוו חצי משוק המסחר בבורסה בשנת 2010.

אל תתפתו לקנות מניות סחירות (וכל שכן לא סחירות) מתחום הגז והנפט ללא בחינה כלכלית ורק משום שחצי מהמסחר נמצא שם וכנראה זה טוב וכדאי. זה אומר שהמסחר בבורסה הפכה להיות יותר ספקולטיבית עם יותר סיכון מאשר ערכים כלכליים עם פחות סיכון.

הטרנד התבטא בחוזקה כאשר כל מניה קטנה או שלד בורסאי שהודיע על ניהול מו"מ על קנית חלק מרישיון גז ונפט או מיזוג או קנית המניה ע"י גוף פרטי של חיפושי גז ונפט היה עליה של עשרות ביום ומאות אחוזים בשבוע עד חודש עד לנפילה בסוף. רק לאחרונה היה עוד כתבה בעיתונות הכלכלית.

היתרון בחלוקה ענפית של מניות היא שיתכן שיש ירידה כללית בענף מסוים , אולם יש עליה בענף אחר, וכך ייווצר 
קיזוז של רווח בהפסד. זכרו שאתם מנהלים תיק השקעות ולא ניהול מניה בודדת, אלא אם אתם משקיעים קטנים מאד עם קצת כסף רק במניה עד מספר מניות בלבד ואז בעיקר אתם חייבים לבחור במניה גדולה עם יותר רווח (כולל דיבידנד) והכי פחות סיכון .

יש סיכון גבוה בתיק השקעות של מניה אחת או שתים ,כי כאשר יש טעות בבחירת המניה והמניה יורדת, ההפסד גדול בעיקר שמדובר בסכום כסף גבוה על מנית אחת.

אני ממליץ על תיק השקעות שמורכב מ5-15 מניות בלבד עם אפשרות החרגה של מנית מציאה מידי פעם לתקופות קצרות. יש לבחור מספר מניות שאפשר לעקוב אחריהן מידי יום- שבוע. אם אתם לא מסוגלים לעקוב אחרי כל המניות מידי יום , יש לצמצם את התיק בהתאם. אם אתם לא יכולים לעקוב אחרי המניות מידי יום עד שבוע ,בד"כ אתם קרובים יותר להפסד מאשר לרווח, וכל שכן מי שבכלל לא עוקב אלא לזמן מרובה.



השוואה בין ענפי השקעה- אמרנו שיש לעשות גיוון בין ענפים שונים. יש לבחון איזה ענף נותן תשואה טובה יותר לאורך זמן בפחות סיכון  וכן אילו מניות בענף הכי טובות שיש.אמרנו שבתיק ההשקעות שלך רצוי שיהיה  בין 5-15 מניות וזה לא מספיק למעקב , יש לקחת 30-50 מניות מכל הענפים , מספר מניות מכל ענף ,ולעשות מעקב. מניות שיהיו הכי טובות כדאי לקנות אותם אם לא קניתם, ומאידך למכור או לא לקנות את המניות הפחות טובות.   

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" ©לאיל מהדב


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה