יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

אנומליות בשוק ההון


אנומליות בשוק ההון-ההנחה הבסיסית בשוק ההון היא כי שוק ההון יעיל ונסחר ומונע ע"י ניתוח גורמים כלכליים עם מידע מלא זורם ונגיש על תנועות ההון בבורסה. אבל יש מספר תופעות בשוק ההון שעומדות נגד תפיסה זו.
כאשר המניה נסחרת לא לפי ערך כלכלי ולא לפי יעילות שוק, ובעיקר החלטות השקעה נסמכות או מבוטאות בזמן . כלומר בימים או חודשים מסוימים יש עליה (אפקט ינואר הידוע שיש עליות בתחילת שנה לאחר המכירות וקיזוז ההפסדים בסוף שנה) או לפני ואחרי חגים יש עליה (בעבר, אחרי ולפני יום כיפור היו ירידות עקב הטראומה ממלחמת יום כיפור,כיום עבר כבר כ-30 שנה מאז,ורוב הסוחרים צעירים יותר)ולכן כדאי לקנות קודם ולמכור.
בימים (בארה"ב יש עליות בשני וירידות בסוף שבוע, בעבר זה היה הפוך) או חודשים מסוימים יש הפסד (יש אמרה למכור הכל במאי כי בחודשים הבאים יש ירידות, או שחודש ספטמבר מצטיין בירידות לאורך השנים) ולכן כדאי למכור קודם.
בחודש דצמבר לקראת סוף השנה יש ירידות במניות מסוימות עקב מכירה לצורך ניכוי מס הפסדים מרווחים ,או שיש דווקא עליה במדדים . כאשר כולם יודעים על האנומליות והיא ידועה לכל היא מאבדת את האפקטיביות שלה.
בנוסף שלא כל אנומליה פועלת בכל שנה ובכל זמן. יתכן מאד שדווקא בשנה מסוימת זה יהיה להיפך בהרבה מקרים. לא מבססים החלטות השקעה על אנומליה, יחד עם זאת צריכים לקחת אותה בחשבון.
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" ©לאיל מהדב

תגובה 1: