יום רביעי, 5 באוקטובר 2011

מה הבעיה במכירת חלב בקרטון במחיר דומה לחלב בשקית ?


מה הבעיה במכירת חלב בקרטון במחיר דומה לחלב בשקית ?
מחיר חלב בשקית עולה כ-5 ש"ח. מחיר חלב בקרטון עלה 6.30 ש"ח לערך תלוי בחברות שטראוס-יטבתה, טרה ותנובה  ולפני ירידת מחירי החלב החודש עקב המחאה ועקב החגים.
מחיר חלב בקרטון של תנובה וטרה בסניפי מגה עולים 5 ש"ח. מחיר חלב בקרטון של טרה ירד ועולה רק 5 ש"ח כחלק מהסל המסובסד, וגם כחלק מהמחאה החברתית על יוקר המחיה. תנובה לא יכולה להשאיר את השוק לטרה והשוותה את המחיר. יטבתה נשארה באותו מחיר. לא בדקתי לגבי שופרסל מה המחירים .
שבועיים לערך לפני ראש השנה טרה וגם תנובה הוסיפו עוד 10% על ליטר בקרטון חלב , ובעצם מכרה קרטון חלב 1.1 ליטר ולא ליטר. לאחר ראש השנה קרטון החלב חוזר לליטר בלבד. אין תוספת לסוכות.
תשאלו, אם ככה מה הבעיה,כולם מקבלים חלב בזול, מה רע בזה?
בעבר קנו יותר חלב בשקית מאשר חלב קרטון.כי החלב יותר זול וזה מה שהיה יותר חשוב. גם כיום במגזר החרדי והערבי רובם קונים חלב בשקית ומיעוט חלב בקרטון. טוענים שחלב בשקית זה המצאה ישראלית ,באירופה ובארה"ב יש רק קרטון ומיעוט חלב בשקית.
כל שנה יש עליה של קנית חלב בקרטון לעומת ירידה של קנית חלב בשקית, למרות שהמחיר של חלב בקרטון יותר גבוה ב-15%! קרטון וגם פקק פלסטיק עולים יותר משקית ניילון, אולם המחיר הגבוה יותר של חלב בקרטון משקית נובע מתשלום של הצרכן על נוחות ולא על אריזה. היצרן ורשת השיווק מגלמים את המחיר הנוסף ע"פ נוחות ולא רק ע"פ עלות בסיסית למוצר+רווח.
יש מי שמוכנים לשלם יותר על נוחות מאשר על מחיר זול מהסיבות הבאות:יותר נוח קרטון במקרר מאשר שקית, שקית יכולה לנזול ולהיקרע, צריך כלי\מתקן מיוחד לשקית מה שאין כן בקרטון. והכי חשוב אפשר לשפוך את החלב באופן מבוקר יותר- תלוי כמה חור יש בשקית וכמה החור לא מתרחב. ובדרך אגב ,אני לא כ"כ בטוח שהקרטון נותן טעם בחלב.  
לחברות ויצרניות החלב יש אינטרס מובהק שהלקוחות יקנו רק חלב בקרטון ולא חלב בשקית כי הרווח על חלב בקרטון יותר גדול בהרבה מחלב בשקית. ולכן הן בעד שהלקוחות יעברו מחלב בשקית לחלב בקרטון.
כאשר קרטון חלב ליטר נמכר במחיר דומה למחיר לחלב בשקית וכל שכן קרטון חלב 1.1 ליטר שנמכר זול מאשר חלב בשקית, יש עדיפות ברורה לקנות חלב בקרטון ולא חלב בשקית. למרות או שלא למרות שתאריך התפוגה ארוך יותר בקרטון חלב מאשר חלב בשקית.
(חלק טוענים שתאריך התפוגה הארוך נובע מהכנסת חומרים מסוימים להארכת זמן התפוגה ואותם חומרים לא גורמים לחלב טוב יותר אלא להיפך. לא יודע אם זה נכון)
מה יקרה כאשר יותר לקוחות יבחרו ויקנו חלב בקרטון ופחות חלב בשקית עקב המחיר הזול או כל סיבה אחרת ? יצרניות החלב פשוט ייצרו פחות חלב בשקית ויותר חלב בקרטון. ההיצע של חלב בשקית יירד לעומת ההיצע של חלב בקרטון. זה בסדר ונכון כל עוד המחירים דומים עם אפשרות בחירה בין שקית לקרטון.
יתכן שאם המחיר ישאר דומה בין קרטון לשקית לטווח של מספר חודשים עד שנה, יהיו מיעוט ממש שקונה שקית ולא קרטון.
אולם מה קורה כאשר המחיר של חלב בקרטון יעלה  ללא חלופה של שקית ? נצטרך לשלם את המחיר של חלב בקרטון. לא מדברים על מי שגם קודם קנה חלב בקרטון ועכשיו גם קונה ,אלא בעיקר למי שקנה חלב בשקית ועבר לקרטון עקב המחיר הזול ועכשיו רוצה לעבור לחלב בשקית. יש פחות היצע של חלב בשקית ויותר ביקוש מצד הלקוחות ולכן לא יוכל לצרוך חלב בשקית כנדרש ועדין יצטרך לקנות חלב בקרטון יקר יותר.  
בנוסף, כאשר אין חלופה אמיתית לחלב בקרטון (חלב עמיד זה לא חלופה),יהיה אפשר להעלות יותר את מחיר החלב בקרטון, וגם חוסר קניה או מחאה ציבורית לא כ"כ תעזור כי יש פחות חלופות ויותר ביקוש קשיח.
האם היצרניות יגדילו את ההיצע של חלב בשקית ? לא בהכרח, כי כזכור הן מרוויחות יותר על קרטון מאשר שקית. ולכן הם יתנו תירוצים שונים כמו שיש מספיק חלב בשקית, או שלא עומדים בביקוש הגובר, או שמכונות הייצור מושבתות עקב חוסר ביקוש קודם ויקח זמן עד להפעלה. מקסימום יגדלו את ההצע של חלב בשקית על חשבון חלב בקרטון קצת קצת ובינתיים ירוויחו .
האם יש סכנה שחלב בשקית תתבטל לגמרי בעתיד הקרוב? לא חושב שיש בכלל אפשרות כזאת. אם כי יתכן שיהיה שגעון לביטול חלקי של שקיות חלב לכלל הציבור ויהיה אפשר לשווק במגזרים מסוימים עם רוב לחלב בשקית כמו חרדי ועריבי ומוסדיים- בתי מלון,מסעדות,בתי אבות, בתי חולים ועוד.

תגובה 1: