יום ראשון, 2 באוקטובר 2011

מניות אהבה ומניות שנאה במסחר בבורסה


מניות אהבה ומניות שנאה במסחר בבורסה
יש חברות שכולם שונאים אותן. בד"כ יש כדאיות לקנית מניות של חברה ששונאים אותה מאשר חברה שאוהבים אותה. ואני לא מדבר על חברה שאוהבים אותה יותר מידי שמוכנית חברה ניפטית (דוגמא פריגו 2010-2011 ) שיש סיכוי גבוה לעליה ולא לירידה. יש מניות שאתה שונא אותן עקב הפסדים (יתכן מאד גדולים) שהפסדת על מניות אילו בעבר. ויש מניות שאתה אוהב אותן עקב רווחים (יתכן מאד גדולים) שהרווחת על מניות אילו בעבר.

במסחר בבורסה אין לערב רגשות אילו של אהבה או שנאה למניה\חברה מסוימת , אלא רגש ושכל כלכלי בלבד.יש לבחון בכל תקופת זמן, האם המניה מבחינה כלכלית ראויה להשקעה או לא? והאם היא קרובה לרווח ולא להפסד.
ולכן יש לבחון קניה גם למניות שגרמו לנו הפסדים (ואף הפסדים כבדים) בעבר ,אלא אם המניה לא רלבנטית מבחינה כלכלית וקרובה להפסד ולא לרווח או שהחלטתם מסיבות כלכליות לא לקנות מניות אילו. כאשר יש שינוי במניה שאוהבים והיא לא ראויה להשקעה ולרווח יש למכור ולא לקנות.

כאשר יש לך מניה שאתם שונאים אותה והיא ראויה להשקעה ועולה , יש לקנות ולא להישאר בשב ואל תעשה ולא לקנות רק בגלל שגרמה לך הפסדים בעבר. יש לבחון אם המניה האהובה אכן נותנת המשך רווח או שהיא גורמת להפסד. לא להמשיך ולהחזיק במניה בהפסד לאחר ניתוח כלכלי לאי כדאיות , כאשר עיקר הסיבה לחוסר מכירה היא רגשית ולא כלכלית, כי בעבר הרווחתי טוב על המניה ,ובוודאי לא להמשיך לקנות עוד מניות מהחברה שאוהבים כאשר המניה בירידות ,מה שמביא לעוד הפסד, וכאשר אין צפי לעליות באופק.

כאשר אדם אוהב מניה או חברה מסוימת יש לו קושי גדול בקבלת אמת הפוכה למה שהוא מרגיש, ולכן הסיכוי שהוא ימכור לפני הפסד- קלוש יותר, כי הוא לא יחשוב שיהיה הפסד רק רווח. בכל קניה צריך להתייחס לתרחיש האופטימי ולתרחיש הפסימי, כאשר הפסימי הוא העיקרי יותר ולא האופטימי. אוהב מניה יסתכל יותר לתרחיש האופטימי ולא הפסימי.

מחקרים הוכיחו שאדם שקבע עמדה מסוימת לא עובר לעמדה הנגדית , גם אם מוכיחים לו שהעמדה שלו שגויה ,בפרט אם העמדה שלו ידועה בציבור ולא רק ליחידים או לעצמו .ולכן אם גם שגיתם והחלטתם שמניה מסוימת היא שנואה, כי א"א להרוויח וגורמת הפסדים, אבל הוכח אחרת שהיא רווחית , יש לרדת מהעץ ולהודות בטעות. אחרת תפסידו כסף ולא תוכלו להרוויח בעתיד מבחירת מניה זו. 



חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

3 תגובות:

  1. תודה רבה על המידע.
    השקעה בבורסה זה דבר שמאוד יכול לעזור לאנשים אם להרוויח כסף על ידי מסחר ואם ללמוד יותר על התחום הפיננסי וניהול נכון של חשבונות בנק, הוצאות והכנסות.
    אחרי שסיימתי את ההכנות לקורס מקצועית א ונחשפתי לתחום הפיננסים החלטתי כי אני רוצה להמשיך ללמוד ולהתמחות בתחום הייעוץ הפיננסי. תוך כדי כמובן שנחשפתי למידע רב בנוגע להשקעות בבורסה.
    לאחר הקורסים והלימודים ראיתי שאני מתחיל ליישם את מה שלמדתי גם בחשבונות הפרטיים שלי, הצלחתי לחסוך הרבה מאוד כסף גם מניהול נכון וגם ממסחר בבורסה.
    אני חושב שכדאי לאנשים ללמוד את התחום ולהתחיל לחסוך יותר כסף!

    השבמחק