יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

קניה או מכירה של בעל עניין או בעל שליטה בחברה,האם לקנות או למכור?


קניה או מכירה של בעל עניין או בעל שליטה בחברה ,האם לקנות או למכור?
בעל עניין מוגדר מי שמחזיק 5% ממניות החברה. בעל שליטה מוגדר מי שמחזיק  ברוב ממניות החברה לעומת בעלי מניות אחרות וכל שכן שיש לו רוב מניות בחברה. כל בעל שליטה הוא בעל עניין.
מחקרים הוכיחו שכאשר בעל  עניין או בעל שליטה קונה מניות החברה זה סימן טוב לעליות בעתיד וכדאי גם לקנות .מדוע? כי אנו מניחים שבעל השליטה ובעל העניין מכירים טוב יותר את החברה ואת התוכניות האסטרטגיות של החברה והם כנראה מעריכים לחיוב את החברה ולכן קונים עכשיו מניות לפני העליה (יש בעית חוק של מידע פנים של איש פנים בחברה לגבי קניה ומכירת מניות ).
מי שקונה לאחר קנית בעל ענין יכול לקבל תשואת יתר על המדד בשוק בטווח זמן מסוים. זה לא אומר שהמניה תעלה אוטומטית למעלה בזמן קצר, אם כי יתכן שתעלה בטווח הקצר.
מאידך כאשר בעל עניין או בעל שליטה מוכר מניות ולא קונה מניות – זה תלוי מאד בסיבת המכירה. המצב הקלאסי,כאשר מוכרים בעלי ענין כי הם כבר לא מאמינים בחברה ובמוצרי החברה או בהצלחת התוכנית האסטרטגית והם רוצים להיפגש עם הכסף כבר עכשיו , זה סימן חזק למכירה ולירידת המניה בעתיד בטווח הקצר. בד"כ מכירה מסיבית היא סיבה לירידה מכל מקום בפרט שהסחירות והמחזור נמוכים יחסית למכירת המניות באותו יום בכמה מנות.ובד"כ כאשר יש ידיעה למכירת בעלי ענין עוד ציבור מוכרים מצטרף ותמיד יש הרבה יותר היצע מאשר ביקוש ולכן יש ירידות חזקות.
יתכן גם  שבעל העניין מוכר כי רוצה להראות שהוא לא מרוצה ממצב מחיר גבוה מידי למניה ובד"כ זה קורה כאשר יש ריצה מטורפת של המניה למעלה ללא ביסוס כלכלי ריאלי, ולכן הוא מוכר כדי להוריד את שער המניה לנורמלי יותר. הדוגמא הידועה היא זולטי במנית גז ונפט.
כאשר עובדים בכירים בחברה (דירקטוריון ומנכ"ל וסמנכ"ל) שמוכרים מניות ואופציות ברשותם בניצול העליה התלולה במניה- מראה שהם לא מאמינים שהחברה תעלה יותר בעתיד הקרוב ,כי אם תעלה למה מכרו עכשיו יותר בזול?
ראו דוגמא במנית הביומד ביונדווקס. לאחר חשיפת המלצה של בית השקעות זר על המניה ,והמניה עלתה יותר מ-33% ,לא טעיתם שליש מערך המניה למחיר גבוה משער קרוב ל-200 ל265 לערך,בעלי תפקידים בחברה ניצלו זאת למכירת מניות ואופציות במיליוני ש"ח.
עוד דוגמא דומה במנית ביוליין שהמניה עלתה לאחר שבוע- שבועיים ב-30% ומנהלי ובעלי תפקידים בחברה נצלו זאת למכירת מניות .
מה קרה לאחר המכירה של בעלי הענין במניות הביומד ? ב-2 הדוגמאות היו ירידות חדות מאד לאחר מכן והחברה ירדה משוויה  עשרות אחוזים ניכרים מהשווי שהיה לפני העליה.    
כאשר בעל ענין\ בעל שליטה  לא מאמין שיש עוד אפסייד במניה ויש רק עוד כמה אחוזים בלבד לשיא במניה ולכן הוא מוכר, כמו לדוגמא: ארקין בפריגו (למפרע מתברר שהוא מכר מוקדם והפסיד הרבה כסף) , הורביץ בפרוטליקס (שמתברר שמכר בזמן והרוויח כי המניה ירדה עקב אי אישור התרופה).
אולם אם בעל ענין\בעל שליטה\בעל תפקיד בכיר בחברה מאמין בחברה וחושב שהיא טובה מאד, אך הוא צריך כסף נזיל ולכן הוא מוכר זה בסדר,היה כבר מקרה שבכל ענין מכר מניות והמניה ירדה עקב כך ולבסוף התברר שמכר כי היה זקוק לכסף נזיל והמניה עלתה .
כאשר בעל ענין משתתף במסחר בקניה ומכירה מידי חודש בחודשו ,הדבר לא מעיד על עלית או ירידת המניה בעתיד, אלא בעיקר על רווחי אותו בעל ענין מהמסחר וגודל אפשרות השפעת הקניה במסחר לירידת או העלאת שער המניה במסחר היומי.
אפשרי גם כאשר בעל עניין זקוק לכסף לצורך השקעה אחרת שלו שלדעתו טובה יותר ,או שיש לו התחייבות אחרת שחייב לשלם עכשיו או בקרוב, ולכן הוא מוכר מניות. 
תנועות של בעלי עניין ובעלי שליטה מדווחים בעיתונים הכלכליים כמו ביזפורטל, גלובס ודה מרקר. יש לעקוב אחרי תנועות בעלי עניין גם למניות שאתם לא מחזיקים בתיק ההשקעות ,יתכן שתמצאו את המניה הבאה שלך שתוכלו להרוויח עליה הרבה כסף.
לדוגמא מנית IDB  של דנקנר שירדה בשנת 2010 בפחות ממחיר הנפקה שבצעה החברה לפני מספר חודשים ומי שקנה בהנפקה מופסד ,למרות שמחיר ההנפקה היה מאד אטרקטיבי. דנקנר קנה מניות בירידה  פחות משער 10000 ולאחר פרק זמן המניה הגיעה לשער 13000 (כיום מצב המניה בפחות מהשווי על הקרשים בשער 6500 לערך , עקב הירידה במניות דיסקונט השקעות וכור) .
עכשיו בסוף ספטמבר 2011 דווח שיש בעלי ענין ובעלי תפקידים בחברת ביומד בארה"ב שהודיעו לרשות ני"ע בארה"ב sec שהם מעונינים למכור מניות ואופציות לאחר שהחברה תקבל אישור לתרופה ממנהל התרופות האמריקני (ללא אישור מהרשות, הם לא יכולים למכור מניות ואופציות) .מה זה אומר על החברה? האם הם מאמינים בחברה או לא? ואם כן למה הם מוכרים מניות  כאשר החברה צריכה להתחיל בשיווק המוצר וצריכה להגדיל את שווי החברה ? זה לא סימן טוב.  
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: