יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

אופציות מעו"ף למי זה מתאים ומה אפשרויות הרווח ?


אופציות מעו"ף למי זה מתאים ומה אפשרויות הרווח ?
אופציה היא סוג של ביטוח משוק יורד (אופציית פוט) או משוק עולה (אופציית קול) לתיק ההשקעות שלך. כאשר יש לך תיק מניות ואתה מעוניין בהגנה מפני שוק יורד, אתה קונה אופציית פוט.אם יש ירידה בשוק והמניות שלך יורדות ,האופציה שלך עולה.
כאשר אתה בשורט על המניות ללא מניות, אתם קונים אופציית קול .אם השוק עולה ,אתם מפסידים בשורט על המניות, אבל מורווחים על האופציה.
יש אפשרות להגיע לתיק מאוזן עם פחות סיכון בשיטה זו ,אך חייבים להרוויח הרבה יותר מריבית חסרת סיכון. יש לקנות אופציות בהתאם לנקודות האיזון  של הירידה או העליה בתיק.
מה קורה כאשר השוק עולה או יורד בניגוד לקנית האופציה ? כמו בביטוח ,אם לא קרה כלום,ב"ה, אז חברת הביטוח הרוויחה את הכסף ואתם הפסדתם כסף (אך הרווחתם את תועלת ההגנה והשקט הנפשי) .
בשוק ההון מי שמכר לך את האופציה הרוויח , ואתה הפסדת כסף ,אך הרווחת הגנה על התיק.ולכן מסחר באופציות זה משחק סכום אפס- אחד מרוויח את כל סכום ההפסד של השני.
באופציות יש מספר אסטרטגיות שמשלבות אופציות קול ופוט יחד או בשילוב קנית מדד ועוד שמותאמות לכל שוק:עולה, יורד, מדשדש. הנקודה שצריך לנחש ולדעת איזה שוק אנו נמצאים בטווח הקצר של יום-שבוע- חודש. מי שבצע אסטרטגיה נכונה בכיוון הנכון הרוויח. מי שבצע אסטרטגיה בכיוון הפוך הפסיד.
יש הרבה ספרים על אופציות שמסבירים יפה עם תרשימים את כל האסטרטגיות הקיימות ומתי משתמשים בהם. כמובן שצריך ניסיון מעשי ולא רק תיאורטי של לימוד. וכמובן לימוד של הטריקים בשוק לגבי עליה וירידת המדד שמשפיע על האופציות.
מהמסחר באופציות אפשר לדעת האם יש צפי לעליות או לירידות במדדים. כאשר יש עליה במחיר אופציות קול,וירידה באופציות קול זה סימן לעליה. כאשר יש עליה במחיר אופציות פוט,וירידה באופציות קול זה סימן ירידה.
אפשר גם לדעת מה תהיה צפי המדדים בסוף החודש לפני הפקיעה לפי שחקני המעו"ף. ממש לאחר פקיעת האופציות, השחקנים קונים שוב את ההגנות והאסטרגיות החדשות. אם יש בשער מדד מסוים או ב-2 שערי מדד לרוב הכי הרבה קניות ומכירות,זה אומר שיש סיכוי מאד גבוה שכאן תהיה הפקיעה בהתאם למדד.
הייתה דוגמא קלאסית לדעה (שהובא בטור בגלובס)של מנהל ואנליסט בבית השקעות פרטי קטן ששחקני המעו"ף טעו החודש והם יפסידו כסף. כי המדד נע בכמה אחוזים קדימה או אחורה מהשער\ים שנקבעו בתחילת החודש. בסופו של חודש למרות הפער של אחוזי מדד, הוא עלה או ירד ובפקיעה הוא פקע בשערים של השחקני מעו"ף רצו בו תחילת החודש. בפורום שחקן מעו"ף הובאה הדעה והתוצאות עם ביקורת נוקבת על כך.
ללא שום קשר לאופציות ולקשר עם מדדים בבורסה כדאי לבדוק מידי יום –שבוע בעיקר בתחילת החודש או לאחר הפקיעה ,היכן השערים המיועדים לפקיעה. יחד עם זאת יתכן מאד שגם שחקני המעו"ף יופתעו לרעה ע"י המצב הגלובלי שיצביע על ירידות שערים חדות וישפיע על המדדים בארץ לרעה.
כבר אירע שלפני פקיעת אופציות ,היה שחקן או שחקני מעו"ף שהחזיקו את השוק ולא נתנו לו לרדת ,למרות שבמצב הגלובלי היו ירידות שערים. עד שכמה ימים לפי הפקיעה,השחקן לא יכל לסבול ,ושחרר את ההגנה, ואז היו ירידות חדות במדדים של כמה אחוזים ,יותר מהמדדים באירופה ובארה"ב.נראה שהשלימו את הירידות שלא ירדו בשבוע הקודם. והפקיעה הייתה גם בירידה, כך שהיה הפרש של כ-5 אחוזים לערך באותו שבוע.
אפשר להרוויח מאסטרטגיות אופציות נכונות לאורך השנה (בעיקר הצד המוכר ולא הקונה) אך להפסיד הכל בחודש אחד.
הדוגמא הקלאסית הייתה השנה 2011 בתחילת שנה מרץ-אפריל, כאשר במחצית היום האחרונה לפני הפקיעה  המדד עלה ביותר מ2% ובפקיעה עלה בכמעט 3% בדרך לשער שיא של מדד ת"א 25(המעו"ף). לא היה זמן והכנה לקנות הגנות ואסטרגיות אופציות חדשות למוכרים והם הפסידו הרבה מאד כסף ,וכנראה את כל הכסף שהרוויחו בכל השנה הקודמת.
בד"כ רצוי לקנות אופציה בתיקים גדולים מאד (כמה מיליונים לפחות) ולא בתיקים קטנים, ולכן מי שקונה אופציות הם המוסדיים בעיקר שמנהלים תיקי השקעות של מיליארדים. נראה שאם הם לא קונים אופציות המוסדיים מסתכנים בתביעה על ניהול לא נכון של תיק ההשקעות,כי יש קצת חובה לקנות אופציות על מנת להגן על התיק מעליה או מירידה.                              
כיום יש הרבה סוחרים קטנים בעיקר שקונים אופציות למטרות מסחר ולא למטרות הגנה. אזהרה - מי שלא למד מצוין וטוב את מסחר האופציות שלא יכנס כלל למסחר באופציות. כאן הסיכון גבוה מאד יותר ממניות ויותר מכל מרכיב אחר בשוק ההון.
יש אפשרות להרוויח הרבה בזמן קצר מאד (דקות או שעות)  בגלל המינוף (עליה ברווח פי 100 לכל נקודה במדד) ,אולם יש אפשרות גם להפסיד ,ובד"כ מפסידים ולא מרוויחים. מסחר באופציות הוא בעיקר הימור ולא השקעה.
גם מי שלמד אופציות היטב מומלץ לו שיכנס תחילה בסכומי כסף קטנים מאד- כמה אלפי ₪ בלבד. יש שחקני מעו"ף מנוסים  שיכולים להוציא מהשוק את השחקנים הקטנים הפחות מנוסים ,כי יש להם סכומי כסף גדולים יותר ומהלכי השקעה לעליה וירידה טובים יותר.
הסיכוי של השחקן הקטן לנצח את השחקנים הגדולים קלוש עד אפסי. כאשר יש מחזורים נמוכים של מסחר, שחקני האופציות הגדולים יכולים לכוון את השוק בקלות ע"י הזרמת כסף לכל כיוון שרצוי להם,ירידה או עליה,וע"י להוריד את ערך האופציה שברשותך עד להפסד צורב ולמכירה או אף להפסד כל הכסף.
דוגמא הידועה של בחור שקנה אופציות קול מספר ימים לפני 11 בספטמבר מגדלי התאומים ב-10-20 אלף שקל לערך. לאחר שבוע ויותר הסכום הגיע ל-200 אלף ויותר. הבחור מכר והרוויח טוב. (לא היה עוד מס הכנסה על רווחי הון). אך הבחור חשב שעם הכסף בא השכל וקל לסחור באופציות ,וקנה במחצית כספו אופציות. התוצאה הכסף מהאופציות נמחק לגמרי. ואז הבין שיש עוד שחקנים גדולים בשוק האופציות שרצו להוריד אותו מהמסחר כמה שיותר מהר. 

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: