יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

רמת הסיכון במניות לעומת מכשירים פיננסים אחרים כמו אג"ח ופק"מ


רמת הסיכון במניות לעומת מכשירים פיננסים אחרים כמו אג"ח ופק"מ
מניות הן יותר מסוכנות מאשר ריבית חסרת סיכון וגם ריבית בסיכון כמו אג"ח קונצרני (יש סיכוי לפשיטת רגל של החברה או לפחות הסדר חוב ולא תקבל את כספך) . בנוסף גם במניות עצמן יש מניות עם סיכון נמוך ויש מניות עם סיכון גבוה יותר לפי דרגות.
הסיכון מתבטא ומתקשר תמיד להפסד, אולם גם לרווח:מניות עם רמת סיכון נמוכה גם התשואה נמוכה יותר. למרכיב הסיכון יש קשר לתשואת המניה. ככל שהמניה יותר מסוכנת, כך נדרוש מהחברה תשואה גבוהה יותר על הסיכון שלקחנו.
אני מדבר ע"פ רוב וממוצעים , אין הכוונה שאין חברות עם סיכון נמוך עם תשואה גבוהה, או חברות עם סיכון גבוה ותשואה נמוכה ,אולם חברות אילו לא נקנה בכלל, כי לחברה עם תשואה נמוכה נבחר בחברה עם תשואה גבוהה, וחברה עם סיכון גבוה נחבר החברה עם סיכון נמוך, וכל שכן אם יש חברה עם תשואה גבוהה-בינונית עם סיכון נמוך.
ככל שיש פחות סיכון, כך נקבל פחות תשואה. רמת סיכון נמוכה  מתבטאת גם בסחירות גבוהה, מה שמאפשר קניה ומכירה מיידית ללא הגבלה גם ברווח וגם בהפסד, גם במחזור מסחר גבוה ובכל יום,וגם בגודל שווי שוק של החברה- צריך משהו מאד גדול על מנת להוריד את המניה באחוזים ניכרים ולאורך זמן.
דוגמאות למניות אלו הן מניות שנמצאות במדד ת"א 25- מדד עם חברות עם שווי שוק הכי גדולות בבורסה. (למעט מניות גז ונפט שהן עדין בתהליכי פיתוח ולא וותיקות וגם שווי שוק  נמוך במדד ) . מניות שנמצאות מחוץ למדד היתר או שנמצאות ברשימת השימור הן המסוכנות ביותר: שווי שוק נמוך, סחירות נמוכה, ומחזור נמוך מאד.
מי שרוצה להרוויח יותר תשואה בפרק זמן קצר עם הרבה סיכון ייקנה מניות עם סיכון גבוה בד"כ מניות גז ונפט ומניות ביומד עם תנודתיות גבוהה למעלה ולמטה. זה לא אומר שהם ירוויחו ,יתכן יותר שהם יפסידו הרבה יותר.
כמו שאמרנו בתחילה יש ענפים שהם מסוכנים (נפט וגז וביומד)ויש ענפים שהם לא מסוכנים עד פחות מסוכנים( קמעונאות ,תרופות). כל אחד צריך להגדיר לעצמו את רמת הסיכון ובהתאם לכך להרכיב את תיק ההשקעות שלו בבחירת הענפים ומספר המניות בכל ענף.
יחד עם זאת, אני לא ממליץ לאף אחד ואחת להשקיע רק בענפים ומניות מסוכנים בלבד או רובו של התיק, ויחד עם זאת אני לא ממליץ לא להשקיע כלל בענפים או במניות מסוכנות. ובוודאי שלא שתיק ההשקעות יכיל מניה שתיים או מספר מניות מסוכנות מאד בלבד.
צריך לתבל את התיק גם במניות מסוכנות ,אך כמו בתיבול הוא צריך להיות מיעוט האוכל ולא האוכל, ולכן אפשר להרכיב תיק עם 20-30% ענפים מסוכנים ומניות מסוכנות עד 5% בלבד.
בנוסף, הכל תלוי מה המומחיות שלך בשוק ההון ,בניתוח הנכון שעשית , כמה כסף יש לך,  לכמה אתה משקיע את הכסף במניות  ,מה היעדים שאתם רוצים להשיג ועוד.  ככל שאתה מומחה עם ניסיון יש לך יכולת יותר להשקיע יותר כסף ולהרוויח במניות מסוכנות ,אך לא לעולם חוסן ויתכן גם שתפסיד. 
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: