יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

מימוש ומכירת מניות בהפסד


מימוש ומכירת מניות בהפסד
כמו שיש אפשרות לתת פקודת לימיט על מכירת המניה בשער גבוה יותר, כך יש אפשרות למכירת המניה כאשר השער יורד (מוכנית פקודת  stop loss).את הפקודה בתוכנת המסחר נותנים כמובן לפני הירידה ולא אחרי הירידה.
משתמשים בפקודה זו כאשר טעיתם בכיוון של מניה והמניה ממשיכה לרדת ולא לעלות ,או כאשר יש הודעה שלילית מאד על המניה או כאשר השוק שלילי וגם יש אפקט ירידה של המניה. זה תמיד עדיף על הפסד מרובה יותר וכל שכן כאשר המניה נחתכת ב- 10-30% ויותר.
בד"כ קשה לאדם להודות בטעות ולמכור בהפסד. בשוק ההון חוסר הודאה בטעות ומכירה מיידית בהפסד גורמת להפסד גדול יותר בכסף ולא רק על הנייר. צריך להבין עובדה פשוטה מאד- כשם שבבורסה יש סיכוי להרוויח, כך יש סיכוי להפסד ,ובבורסה כל אחד ואחת מפסיד וחייב להפסיד, על מנת ללמוד מהטעויות ולא לחזור עליהן שנית  ולהרוויח יותר בעתיד.
מי שלא סוחר בבורסה לא מרוויח ולא מפסיד. בכל מסחר יש טעויות ,אך יש להקפיד שהרווחים תמיד יהיו מעל ההפסדים. ההפסדים יהיו מיעוט- גם במספר הטעויות וגם בשווי הכספי של ההפסד, והרווחים יהיו הרוב.   
ההפסד גורם לכספך 2 תוצאות שליליות עיקריות: אתה בהפסד. ואתם לא יכולים לקנות שוב ולהרוויח , וכך אתם מפסידים פעמיים. גם כאשר תמכרו  בהפסד, יש לך את הכסף שנשאר ותוכלו לקנות שוב ולהרוויח ולהחזיר את ההפסד.  
מומלץ תמיד למכור בהפסד של 2-3% ולקנות שוב במחיר תחתית נמוך יותר. כאשר המניה עולה יש קיזוז של ההפסד ברווח ויש לך גם אפשרות למכור ברווח קודם שיגיע לשער הקודם שקנית.
לדוגמא קנית ב10000 ₪ בשער 400 ומכרת בשער 390 ,הפסד של 2.5% ,250 ₪ ונשארו לך 9750 ₪ . השער ירד ל-370 וקנית ב-370. במכירה ב-382  לערך אתם מקוזזים עם ההפסד במכירה.
לזכור תמיד ולא לשכוח שהכסף שקנית בפעם השניה לאחר ההפסד הוא פחות  מאשר הקניה הראשונה שלך,ולכן צריך עליה יותר גבוהה, על מנת להחזיר את ההפסד. ירידה מ-100 ל-90 הפסד 10%.כך חזרה ל100 צריך עליה של 11.1% ולא 10%. בשער 390 אתם ברווח עוד לפני שער 400 שקניתם בתחילה.
מימוש בהפסד הוא טוב בכמה מקרים. אולם כאשר קורה לך יותר מידי מקרים של מכירה בהפסד, צריך לעשות חשיבה איך ואיפה טעיתם. אף אחד לא אוהב להפסיד, אבל יותר אף אחד לא אוהב להפסיד יותר.במחקרים הוכח  שבד"כ כאשר יש הפסד, יש נטיה יותר לקחת סיכון  ולא למכור בתחילה , אלא לחכות שההפסד יקוזז ויהיה עליות.
ולכן צריך לעבוד קשה על נטיה זו לחתוך הפסדים במיידי ולמכור בהפסד קטן ולא גדול ,או להמתין חצי שנה ויותר עד שהמניה תחזור לשער ולהפסיד בזמן זה שהכסף שוכב ללא פעולה וללא אפשרות יצירת רווח במניה אחרת (או אף באותה מניה) גם מספר פעמים שתחזיר כבר את ההפסד הקטן הקודם.  
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: