יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

האם לקנות מניות חברה בהנפקה או שלא?


האם לקנות מניות חברה בהנפקה או שלא?
שאלה מאד מורכבת ולא פשוטה. יש מספר סוגי הנפקות: יש הנפקות חדשות של חברות פרטיות בארץ. ויש הנפקת מניות נוספת של חברה קיימת שנסחרת כבר בבורסה.יש הנפקה בבורסה בארץ ממניה שנסחרת בבורסה בארץ אחרת (בד"כ חברות ביומד והייטק שנסחרות בארה"ב או באירופה ועכשיו רוצות גם להיסחר בבורסה בת"א ויש הרבה מאד דוגמאות),יש הנפקה לחברות ישראליות שנסחרות בבורסה בארץ ורוצות להיסחר גם בבורסה בארה"ב או באירופה (לאחרונה יש הצעות לחברות להיסחר גם ביפן) ויש הנפקה נוספת של חברה בבורסה אחרת בארץ אחרת שעושה הנפקה בבורסה אחרת בארץ אחרת ולא בבורסה בארץ .
מי שקונה בהנפקה חייב לקרוא את התשקיף ואת הדוחות הכספיים של החברה או לפחות לקבל המלצות מהמומחים שערכו את הבדיקה בשבילך.
כאשר ברור שההנפקה תצליח וגם מעבר למשוער כמו בהנפקת לינקאדין- רשת חברתית עסקית (עלתה ב-100% ביומיים) או בחברת ג'נרל אלקטריק בארה"ב (עלתה ב-20% לאחר מכן) - כדאי לקנות.
הנפקת נדל"ן לאחר התאוששות משנים 2008-2009 כדאי לקנות, דוגמא: עזריאלי שנסחרה , וכן מנית גזית גלוב שבצעה הנפקת מניות בשער 4200 .(למרות שהמחיר ירד ל-4100, לאחר ההנפקה השער הגיע ל-4700 ואפשר למכור).ביום תחילת מסחר בעזריאלי השוק ירד וגם המניה ירדה בכמה אחוזים ותקנה קצת את הירידות בשער 8300-8500 .יש כמה טיפשים שמכרו ומי שקנה באותו יום  הרוויח,לא היה שער נמוך מכך רק עלה ועלה בהמשך עד לשער 11000-10000.
גם בתחילת הנפקת פרוטליקס (מנית ביומד שנסחרה רק בארה"ב והונפקה גם בארץ)  היה קצת עליות (מי שקנה בתחילה יכל למכור ברווח של כמה אחוזים), אולם בהמשך היה אפשר לקנות בשער נמוך יותר ולמכור ברווח גדול.
במניות ביומד לא מומלץ בכלל לקנות בהנפקה, כי בד"כ המניות יורדות לאחר ההנפקה 20% עד אפילו 40% . מי שרוצה לנצל את הירידות ולקנות ,כדאי שיחכה עד לתחתית של מעל 20%-40% לפחות. וזה לאחר ניתוח אנליטי כלכלי על כדאיות קניה והשקעה בחברה ומוצר\שירות החברה אם בכלל.
יש מספר מניות ביומד שירדו גם 40% והמשיכו עוד לרדת ולא עלו לאותו שער ירידה, גם לאחר תקופת זמן של חצי שנה. מזכיר לך את כללי המסחר לגבי מחזור המניה ביום ומספר עסקאות שהם תקפים מאד למניה קטנה בהנפקה.  
יש רלבנטיות האם ההנפקה נערכת בשוק יורד-דובי או בשוק עולה-שורי. בשוק שורי תמיד מחיר ההנפקה יהיה גבוה יותר עקב הביקוש של הקונים שעולה על היצע המוכרים- החברה המנפיקה, ולכן פחות כדאי לקניה, כי יתכן שהמחיר גבוה ולכן יהיה מימוש לאחר ההנפקה ,אלא אם מעריכים שההנפקה תצליח ויש ביקוש גם מעבר להנפקה.
ובשוק דובי- יורד להיפך, המחיר יהיה נמוך יותר עקב היצע שעולה על הביקוש ,ואף יש סיכוי לביטול ההנפקה, או שמניה תמשיך לרדת , גם אחרי מחיר ההנפקה הנמוך.
אם החתמים שמלווים את ההנפקה יקבלו גם בשכרם מניות של החברה במחיר נמוך מההנפקה ,יש סיכוי לירידת המניה לאחר ההנפקה, עקב מכירת החתמים את המניות על מנת לקבל את כספם מייד. גם לאחר ירידת המניה ממחיר ההנפקה ,החתמים עדין מרוויחים עד סוף המרווח שקבלו את המניה. לדוגמא מניה מונפקת ב-9$ והחתם קבל מניות בשווי 8.7$ , הוא מוכר ברווח עד שער 8.7$.
יתכן שהחתם ימכור גם בהפסד מתחת לשווי תוך קיזוז הרווח הקודם ויסתפק ברווח הכולל, ואז יהיה המשך ירידות גם מתחת לשער (בדוגמא מתחת ל-8.7$), וכל שכן כאשר אין הרבה קונים למניה ויש הרבה חתמים מוכרים ואין מספיק עסקאות ואין שווי כספי גבוה במחזור יומי של המניה ולכן יש תחרות בין המוכרים- החתמים מי ימכור קודם ובאיזה מחיר.   
רע מאד לחברה ורע מאד למי שקונה בהנפקה, כאשר יש חתמים שיכולים למכור מיד לאחר ההנפקה את המניות שברשותן ללא זמן המתנה של כמה חודשים לפחות עד שנה ויותר.
מובן לך שלא כדאי לך לקנות בהנפקה וגם לאחר מכן כאשר יש סיכוי שהחתמים יכולים למכור במיידי את המניות גם במחיר מתחת למחיר הנפקה.
כאשר יש מניה שנסחרת והיא רוצה להנפיק עוד מניות והחברה קובעת מחיר יעד להנפקה ויש ביקוש להנפקה,אם מחיר יעד ההנפקה גבוה מהמחיר המניה בבורסה,המניה תעלה.ולכן מי שלא קונה בעיקר על סמך נתון כלכלי אלא ספקולטיבי אפשר לקנות בין המרווח של לפני ההודעה עד סמוך למחיר ההנפקה בתנאי שיש מספר אחוזי רווח.
אם יש מספר אחוזים בלבד,אין כלל כדאיות,כי מיד השוק יתמחר את המניה כלפי מעלה ללא כל דיסקאונט. בנוסף גם מי שמוחזק במניה (היה לו מזל לקנות את המניה לפני ההודעה ,או קיבל מידע פנים מותר\אסור ע"פ חוק על ההודעה, או שחשב שהמניה ראויה לקניה והחזיק בה זמן רב לפני ההודעה)  לא מומלץ למכור במיידי, אלא להמתין עד לעליות נוספות ולהרוויח רווח מעין ארביטראז' של הפרש מחיר המניה לבין מחיר ההנפקה.
אולם כאשר אין ממש ביקוש למניות החברה או שכך זה מוערך  גם לאחר סבב מצגות אצל משקיעים או קרנות הון , מה שמכונה בארה"ב  'רוד שואו', כמו במניות ביומד קטנות מפסידות ללא רווחים שזקוקות להון להמשך הניסויים והמו"פ(מחקר ופיתוח), ומחיר ההנפקה יורד ויודעים זאת בד"כ סמוך להנפקה ,אז מחיר המניה שעלה- יורד בדרסטיות גם לעיתים רחוקות יותר נמוך מהמחיר הראשוני לפני ההודעה,
ולכן חייבים להיות זהירים ולמכור קודם ולהרוויח מאשר להסתכן מלהפסיד. הסיכון להפסיד גבוה בהרבה מהרווח כי שער המניה שיורד לא עולה חזרה מהר,צריך לחכות חצי שנה- שנה לפחות.
קחו לדוגמא את הנפקת די מדיקל בארה"ב ,רצו להנפיק ב-8-9$ ולבסוף הונפקה ב-7$. היה ירידת מניה דרסטית מתחת ל-7$. ללא הודעות חדשות חיוביות המניה הגיעה לשער שפל של 3.5$ !! 50% הפסד למי שקנה בהנפקה ולא מכר עד כה חלק מהאחזקות או שלא עשה מיצוע שער, ומכר כאשר המניה עלתה קצת במשך השנה, וכל שכן מי שקנה לפני ההנפקה בארץ.  

אפשרות אחרת היא ביטול ההנפקה ע"י החברה כי לא קבלו בשער גבוה ,ואז המניה יורדת קצת לשער המקורי הקודם לפני ההנפקה. יש אפשרות אחרת שהחברה מנסה להנפיק מניות למוסדיים בעיקר במחיר נמוך  משער המניה עכשיו, ואז יש ירידת שער עד לשער ההנפקה ,מכיוון שההנפקה היא לא לכלל הציבור אלא למשקיעים פרטיים או לקרנות הון ,יש גם השוואה אולם גם הענשת החברה לעיתים קרובות ושער המניה יהיה יותר נמוך ממחיר הנפקת המניות וכל שכן כאשר יש ירידות בשוק, המניה תגיב בתגובת יתר לעומת האחרות.

קחו לדוגמא את אורכית שעשתה מספר גיוסי הון פרטיים בארה"ב ב-2010-2011,שער המניה ירד מתחת למחיר ההנפקה.  

לעיתים יש חברה שמנצלת את עליות המניה בד"כ לאחר דוחות רבעוניים טובים או לאחר המלצה חיובית של אנליסטים ובתי השקעות,על מנת לגייס הון במחיר גבוה לעומת המחיר והשער הנמוך הקודם של המניה.
מה שיקרה בד"כ היא ירידת שער דרסטית של המניה גם מתחת לשער ההנפקה. כי החברה מנצלת את המשקיעים שקנו מניות בעליה ובעצם מוכרת מניות במחיר נמוך יותר ובעצם מביעה אי אימון במחיר המניה.
יתכן שיהיה הודעות על ההנפקה לאחר ההנפקה או סמוך מאד לפני ההנפקה  ולא לטווח קצר של שבוע-חודש לפני ההנפקה. קחו לדוגמא את מנית מג'יק בסוף 2010.   
לאחר ירידות בעקבות הודעה הנפקה בשער נמוך , המניה יכולה לעלות ,כאשר החברה מודיעה על ביטול ההנפקה הנמוכה, ואז שער המניה חוזר לרמתו הראשונה ויש רווח מי שקנה למטה. לדוגמא הנפקה השנה 2011 של בריינסווי בארה"ב.   
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: