יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

מתי האנליסטים ממליצים על חברה\מניה לקניה?


מתי האנליסטים ממליצים על חברה\מניה לקניה?
כאשר יש הודעות חיוביות על המניה או על מצב המיקרו- מאקרו או מצב המתחרים שמשפיע חיובית על המניה. כאשר יש ירידה דרסטית מאד במניה לא מוצדקת ,קובעים מחיר יעד למחיר תחתית ומחיר יעד לעליה תוך פרק זמן סביר.
דוגמא לכך הייתה בפרוטליקס ב-2011 שירדה ב-30% לפחות מ-9$ ל-6$ לערך (בגלל השהייה שוב ושוב של אישור תרופה לפרק זמן של חצי שנה-שנה לפחות) . כאשר המניה ירדה ל-7$ ,המלצת האנליסטים לקנות ב-6$ אם ימשיך לרדת עוד , ולמכור בעוד 9 חודשים לערך (שנקבל הודעה חיובית לגבי החברה- אישור תרופה) במחיר 8$-7.5 לערך.

ומה בפועל ? אכן מי שקנה את המניה מתחת ל-6$ ומכר אח"כ בעליה ל-6.5$ הרוויח. אולם לאחר מכן, המניה ירדה עד למחיר 4.3$ עכשיו ,כאשר ההודעה על חידוש אישור התרופה נדחה שוב לשנה הבאה בפברואר 2012. עד כה אין שום המלצה חדשה למניה למכירה עם מחיר יעד חדש.היה המלצת מכירה של בית השקעות זר שלא לקח בחשבון את אישור התרופה.

מתי עוד האנליסטים ממליצים על חברה\מניה למכירה?כאשר יש ירידה בהכנסות וברווח ועליה בהוצאות בצורה דרסטית, ואפילו כאשר יש רק חשש לירידה בהכנסות מהותיות.

קחו לדוגמא את טבע שעקב חשש מהותי על הכנסות הקופקסון שמהווה לפחות 20% מההכנסות וכ30% מהרווח הנקי ,כל פגיעה כלפי מטה משפיעה על תמחור המניה- ולמרות שהתחרות תהיה בעיקר ב-2012 ההשפעה הייתה כבר ביולי 2010 (שנתיים קודם!) וגם השנה מספר פעמים למחיר שפל של 49$ .כבר לפני מספר חודשים לאחר כשלון ניסוי התרופה האורלית לקופקסון,טבע הגיעה לשפל חדש של פחות מ-40$.

בנוסף גם כאשר יש תחרות חדשה מצד מתחרים בארץ ובחו"ל. כאשר יש התערבות רגולציה וחוקי מדינה שפוגעים בחברה ויש לה יותר הוצאות ופחות הכנסות כדי לעמוד בחוקים ובתקנות,או קנסות מנהליות של המדינה. כאשר יש יותר מיסים ותמלוגים.

קחו לדוגמא את כי"ל , ועדה קבעה שעליה לשלם יותר מיסים, תהנה פחות מהטבות מס ותשלם על קציר מלח בים המלח בסכומים של מיליארדי ש"ח. זה הוריד במיידית (10-15%) את ערך המניה מ4700 לערך ל-4200,למרות שהחברה רווחית ומחלקת דיבידנד והגדילה את הכנסותיה.
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" ©לאיל מהדב

תגובה 1: