יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

השאלות הבסיסיות שצריך לשאול להכרת המניה


השאלות הבסיסיות שצריך לשאול להכרת המניה : מה שם החברה ? מי בעלי העניין ובעלי השליטה וכמה אחוזים הם מושקעים בחברה? האם יש חיכוך ומריבות  אצל בעלי ענין והשליטה? האם זו חברה משפחתית?  
מה הענף והתחום שהחברה עוסקת ? מה שווי שוק של החברה והמניה הבודדת ? באיזה מדד המניה נמצאת?
האם החברה רווחית או בהפסד? לכמה רבעונים החברה נמצאת ברווח או בהפסד? אם החברה מפסידה האם יש צפי מתי החברה תהיה רווחית ? אם החברה רווחית האם הרווח עולה מידי רבעון יורד או נשאר יציב ?
מה גודל המינוף (היחס בין ההלוואות לבין ההון העצמי) של החברה? כמה הלוואות לקחה לעומת ההון העצמי?מהיכן החברה לקחה הלוואות? (אג"ח מהציבור? מהבנקים? מקרן הון סיכון? ועוד) מתי היא צריכה להחזיר את ההלוואות? האם ההלוואות לטווח הקצר או הארוך?
האם לחברה יש מוצר אחד או מספר מוצרים? האם עיקר הרווח נובע ממוצר אחד או ממספר מוצרים?האם החברה פעילה בתחום אחד או שיש לה מספר תחומים? האם זו חברת אחזקות או חברה שמחזיקה במספר חברות בנות או שיש רק חברה אחת?  
האם החברה מחלקת דיבידנד ? כמה אחוזי תשואת דיבידנד החברה מחלקת? האם היא מחלקת כל רבעון או כל שנה? כמה שנים היא מחלקת כבר דיבידנד? האם החברה קונה את מניות החברה חזרה מידי תקופה? האם החברה עושה הנפקת זכויות ?
האם זו מניה אגרסיבית או דפנסיבית - מה הקשר (הביתא) בין עלית\ירידת מניה בהתאם לירידה\עליה בתיק השוק ? (כלומר, כאשר תיק השוק עולה\יורד האם גם המניה עולה\יורדת? ובאיזה שיעור של עליה \ירידה, האם המניה עולה\יורדת יותר מתיק השוק או פחות?) האם המניה תנודתית או לא ? כלומר האם המניה יורדת ועולה עד אחוז-כמה אחוזים מידי יום או שהעליות והירידות יותר גבוהות וכל שכן עליות וירידות של 7-15% ביום? (רלבנטי מאד למסחר יומי ובתוך יומי ולקניה או מכירה מיידית)  
מה המחזוריות של הירידות והעליות- האם יש ימים שלמים של עליות או ירידות, האם הימים מעורבבים פעם עליות ופעם ירידות? (אפשר לבדוק בהיסטוריה של המניה לאורך זמן)  מה צפי המיקרו והמאקרו בשוק לגבי הענף והתחום של המניה ,האם עולה או יורד? 
האם יש צפי (דוחות ,אנליסטים, מחקרים ועוד) שהמניה תרד או תעלה? באלו מקרים המניה ירדה בחדות ובאלו מקרים המניה עלתה למעלה בזמן קצר?  האם  לחברה יש המלצות קניה או המלצות מכירה  ובאילו תקופות זמן ומאיזה בית השקעות או בנקים ? האם המניה סחירה? האם המניה נזילה?
אילו שאלות בעיקר בתחום הפונדמנטלי- הכלכלי ויש עוד ועוד שאלות נוספות בעיקר בתחום ניתוח הטכני. כיום לצערנו יש הרבה מדדים ומניות שלא נסחרות לפי מדדים כלכליים או טכניים אלא לפי הרבה מאד סוחרי יום שמשפיעים על השוק, ולכן גם אם הגעתם למסקנה שכדאי לקנות את המניה או למכור, יש לבחון גם את השפעת הסוחרים על המניה.
השאלה שנשאלת תמיד: יש מאות מניות בבורסה הישראלית ועשרות אלפים בחו"ל, האם אני צריך לעשות  הכרה כזאת בכל מניה? התשובה הבסיסית היא כן. כאשר שאלו את באפט וורן על תחילת ההשקעה שלו ואיך הוא הצליח להרוויח הרבה כסף מקבלת החלטות של ההשקעות שלו ,הוא ענה שצריך לעבור על כל המניות מאלף ועד תו ואז יש אפשרות לבחירת מניות טובות להשקעה. ויש להתחיל מהמניות הרווחיות מהמדדים המובילים שמחלקות דיבידנד .
איך אפשר לענות על השאלות להכרת המניה והחברה? כיום יש אתרים כלכליים כמו אתר הבורסה- מידע על החברה ודוחות כספיים רבעוניים ושנתיים, אתר מאיה – הודעות החברות לבורסה. אתרים כלכליים כמו גלובס (פורטל פיננסי –מניות), דה מרקר ,ביזפורטל וכלכליסט (שוק ההון). אפשר להיעזר גם בחוות דעת נוספת בבלוגים ספציפיים לשוק ההון ולמסחר וגם באתרים פרטים לשוק ההון, וגם במועדון חברים בשוק ההון, כמו אתר מעו"ף.
         חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: