יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

המלצות אנליסטים על מניות


המלצות אנליסטים- האנליסט עובד בבנקים או בבית השקעות בענף ובתחום מסוים,כמו: פיננסים,ביומד.הוא מפרסם ניתוחים מזמן לזמן (חודש,רבעון,התפתחות חיובית או שלילית במניה) על המניה ועל ענף המניה, בעיקר לבית השקעות או ללקוחות בית השקעות (ברוקראז'), אך הניתוח מועבר גם לקהל הרחב,בד"כ דרך העיתונות הכלכלית.


בביזפורטל יש תפריט אנליסטים שבו יש את רוב המלצות האנליסטים לפי מניה ותאריך עולה . האנליסט לא עושה ניתוח לכל מניה בתחום או בענף אלא למניות נבחרות לפי שיקול הבנק או בית השקעות. יתכן מאד (וזה מה שקורה בפועל)  שלמספר אנליסטים מבתי השקעות יהיה ניתוח אחר לאותה מניה בהבדלים ניכרים.


לעיתים לאנליסטים יש ניתוחים כלליים על השוק ההון בזווית מיקרו(בארץ) ומאקרו (בעולם). בד"כ בעיתונות הכלכלית יש מספר ראיונות עם אנליסטים על דעתם על השוק\ענף\תחום\מניה מסוימים. לאחר הניתוח על המניה האנליסט ממליץ על יעד המניה.


היעד לטווח שנה בד"כ והוא בהתאם להשוואה בין מניות אחרות בענף וגם למדד המניות.אם המניה המומלצת תעשה תשואה חיובית מעבר למדד בהרבה או כאשר המניה מתחת לשווי הכלכלי,או כאשר יש ירידות לא מוצדקות במניה לפי הערך הכלכלי, יש המלצה על קניה.אם יש תשואה קצת מעבר למדד המניות השוק,יש המלצה על תשואת יתר.


אם יש תשואה דומה או קצת מתחת למדד יש המלצה על תשואת שוק (כדאי לקנות מדד ולא מניה). כאשר מחיר המניה גבוה מערך הכלכלי או העתידי, יש המלצה על מכירה. בד"כ כאשר יש המלצה חיובית המניה עולה ובד"כ הרלבנטיות בטווח קצר של יום-יומיים.


אולם זה לא קורה לכל המניות, יש מניות שלמרות שיש המלצה על קניה או תשואת יתר הן לא עולות כלל. זה תלוי האם ההמלצה מתפרסמת בשוק יורד או עולה והאם ההמלצה היא לטווח הקצר עד שנה או לטווח הארוך של כמה שנים. ככל שטווח הזמן קצר עד שנה מאשר טווח ארוך,  כך ההמלצה יותר רלבנטית ומשפיעה.


בד"כ השפעת ההמלצה היא מיידית במניה.מי שסוחר בתוכנות מסחר מסוימות יש אפשרויות הגדרה של מניות שעולות מהר מייד וגם בהיקף המסחר או במספר עסקאות, וכך אפשר להצטרף לקניה יותר מוקדם וגם למכור ברווח תוך זמן קצר,וזה רלבנטי לכל הודעה חיובית במניה או במהפך יומי במניה מירידה לעליה. קרה כבר כמה פעמים במספר מניות קטנות שרק לאחר חצי שעה-שעה של פרסום ההמלצה יש השפעה חיובית של המניה כלפי מעלה של כמה אחוזים.


השיהוי בתגובה מקשה על קבלת ההחלטות ,האם כדאי לקנות או לא? כי אם יש המלצה חיובית למה אין עליות ? , האם יש הודעה אחרת שלילית או כל פרט אחר בהודעה שלא שמתי לב שהוא לא כ"כ חיובי שאני לא יודע? או שההמלצה לא כ"כ חיובית שמצדיקה עליות?


עליה וירידה במניה תלוי בד"כ כמה המניה בד"כ יורדת או עולה ,אגרסיבית או דפנסיבית. במניות קטנות ההמלצה יכולה להעלות את המניה גם 5-10% ביום. במניות כבדות וגדולות זה יכול להתבטא ב-2-3% לערך עם מחזור גדול.


בנוסף להמלצה , האנליסט נותן בד"כ מחיר יעד של המניה שיתכן שהוא גבוה בעשרות אחוזים משווי המניה עכשיו. כאמור כאשר התשואה מתחת בהרבה למדד המניות , האנליסט ממליץ על מכירה. כאשר יש המלצת מכירה בד"כ יש ירידות. ולכן תמיד צריך לחכות עד לסוף הירידות בהתאם לזמן ובהתאם לאחוזי הירידה במניה ובהתאם לניתוח המלצת המכירה.


לזכור שאנליסט ממש לא צודק בלפחות מחצית מתחזיותיו ובניתוח שלו כולל גם מחיר היעד.ולכן גם כאשר יש מחיר יעד עם המלצת קניה. אל תקנו במיידי אלא תמתינו ותחשבו קודם. יתכן מאד שיהיו ירידות במניה ותוכלו לקנות ביותר זול, או אם אנו נמצאים בשוק יורד- דובי ,גם אם יש המלצה של האנליסטים ,המניה תרד ולא תעלה למרות ההמלצה .


אומר בסגנון אחר אתם אמורים למצוא את המניה שנסחרת בדיסקאונט לפני המלצת האנליסט. אם לא עליתם על המניה קודם או לא חשבתם שהמניה זולה , תחשבו למה אתם שונים ממה שהאנליסט חושב? האם יש פרטים נוספים על המניה שאתם לא ידעתם או שהשוק לא ידע? אתם צריכים לבדוק ולנתח את מצב המניה עם המלצת האנליסט ולהחליט בעצמכם האם לקנות או למכור.


 יתכן מאד גם שהאנליסט יחזור בו לאחר מספר חודשים בהתאם להתפתחות המניה והשוק וימליץ אחרת ממה שהמליץ כמה חודשים קודם. מה קורה שהאנליסט מכריז על מכירה ויש לך את המניה? הטעות הראשונה כאמור שהאנליסט הקדים אותך בהמלצת מכירה. יש לצפות שהמניה תרד. אם אתה קונה ומוכר בטווח הקצר, מומלץ למכור.


אם אתה קונה ומוכר לטווח הארוך יותר ויש צפי לשינוי ולעליות בעתיד- גם כדאי למכור בפרט אם אתה ברווח. תוכלו לקנות את המניה אח"כ יותר זול. אם מדובר על מכירת מניה שהיא ממניות דיבידנד- הרלבנטיות עבורך היא כמה פחות דיבידנד החברה תחלק ברבעון  וכמה פחות שווי המניה תהיה בזמן חלוקת הדיבידנד.


אם תרצו להגדיל פוזיציה במניה ותרצו לקנות עוד מניות ולהגדיל את שווי האחזקה שלכם במניה ,אפשר לא למכור ולקנות ביתר כאשר המניה תרד. יש להבדיל בין המלצת מכירה קבועה  להמלצת מכירה זמנית,כלומר כאשר יש נסיבות קבועות לירידה כמו מתחרים חדשים (חברות הסלולר), ירידה בהכנסות ופחות מכירות והסכמי סחר לאורך זמן כי אין שוק - מומלץ למכור עד להתייצבות השער עם קצת דשדוש.           
               
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: