יום שישי, 9 בספטמבר 2011

איך רשת מגה ומגה בעיר גונבת שעות ושכר מהעובדים באופן שיטתי?


איך רשת מגה ומגה בעיר גונבת שעות ושכר מהעובדים באופן שיטתי?
מה מגה עושה כאשר אחד העובדים או יותר מתלונן על כך ?

קרוב משפחתי עבד במגה לתקופה של שנה ורבע לערך.כמו כל עובד מגה הוא קיבל כרטיס הנחה של 10% לקניות ברשת מגה וכן המשפחה זכתה לכרטיס הנחה של 10%.

בסניף מגה לא היה כל סידור עבודה קבוע לשבוע הבא. הסידור היה ידוע רק בתחילת שבוע לכל השבוע, ולא בסוף שבוע לשבוע הבא, באופן שלא אפשר תכנון מוקדם. בנוסף שלא שאלו את העובדים לגבי אירועים\ימים\שעות קבועים מראש שלא יכולים לעבוד. ולכן קרה לא פעם שהיה התנגשות בין אירועים שהעובד קבע מראש לבין סידור העבודה של המנהל.

לעיתים קרובות העובד עבד במשמרת שעות הערב בלבד ולא במשמרת שעות הבוקר.לעיתים רחוקות עבד במשמרת בוקר באותו שבוע. ולא רק זה , אלא גם עבד לבד ללא כל עזרה כלשהי , כאשר בבוקר יש מספר עובדים שלפחות עובד אחד לא נצרך לעבודה שוטפת (אבטלה סמויה),אך הוא לא עובד בערב. וזו בדיוק הסיבה שהעובדים הוותיקים יותר לא רצו לעבוד בערב- יש יותר עבודה ויש פחות עובדים. בבוקר יש אולי יותר עבודה אך יש כפול עובדים מאשר בערב.

אך העובד שעובד במשמרת ערב ולא בוקר לעיתים קרובות לא מקבל כל תשלום על תוספת משמרת ערב כמו שנהוג בתעשייה.

בנוסף ,העובד עובד במשרה מלאה של 8 שעות (100%) ולא משרה חלקית של 6-7 ביום (70-85%). למרות זאת , בסידור העבודה בימים ראשון ושני נקבע עבודה של 5-6 שעות בלבד ולא משרה מלאה של 8 שעות ואילו בסוף שבוע ביום שישי נקבע לו עבודה של 8 שעות,כאשר הוא צריך לתת עבודה רק של 3-5 מקסימום בלבד. ולעיתים הוא עובד שעות נוספות כי חבריו לעבודה לא יכולים לעבוד (חופשה רגילה, חופשת מחלה וכיוצא)

אני בטוח שאתם שואלים ורוצים להבין , מה הבעיה בזה ומה גניבת שעות יש בכך?
1.אם נקבע בחוזה העבודה משרה מלאה של 8 שעות כל יום ,אז העובד צריך לעבוד 8 שעות כל יום ולא 5-6 בלבד.
2.ודאי תאמרו ותשאלו כי יתכן שלפי סידור העבודה לא צריך מעבר לכך שעות עבודה ועוד עובדים ולכן הוא עובד פחות מ-8 שעות ? יתכן שזה היה נכון ,אך אם עובד חלקי שאמור לעבוד רק 3-4 שעות עובד 6 שעות באותו יום ,אם כן מדוע לא לתת את אותם שעות לו ? בנוסף ששאר העובדים לא עובדים במשרה מלאה אלא חלקית ולכן  אפשר לצמצם את שעות העבודה שלהם בימים פחות עמוסים עבודה לימים יותר עמוסים ,ולא לצמצם את שעות העבודה של מי שעובד במשרה מלאה .
3.גניבת שעות מתבטאת בכך שלפי חוקי העבודה כאשר אדם עבר את מכסת השעות היומיות או השבועיות אלו שעות נוספות ולא שעות רגילות. ביום שישי יש חובה לתת 3 שעות בלבד (לפי שבוע עבודה של 43 שעות) וכאן העובד עובד 8 שעות ומקבלים על ה-5 הנותרות שכר של שעות רגילות בטענה שלא השלים את 43 שעות השבועיות עי עבד באופן חלקי בימים ראשון ושני.
4.כאשר העובד עובד שעות נוספות בימים רגילים בשאר ימי השבוע כי אחד העובדים או 2 עובדים לא הגיעו לעבודה ,או כי צריך עוד כח עבודה לימים עמוסים, והעובד עשה כבר קרוב ל7-8 שעות נוספות, אז המנהל מורה לעובד לצאת לחופשה ללא תשלום ביום בשבוע ולא להגיע לעבודה . ובכך למעשה מוריד את תשלום השעות הנוספות לשעות רגילות לפי שעות של שבוע עבודה רגיל.

הנקודה שלא עושים כך רק לעובד אחד אלא לכולם. לא רק בסניף אחד אלא במספר סניפים. מחוזר של הוועד של מגה לעובדי הרשת –עובדים זוטרים ומנהלים- מובא שכך המנהלים עושים והוועד מתריע בפניהם שהדבר לא חוקי ומיידע בכך את העובדים ,ומבקש שיידעו אותו על כך.  

ועכשיו לנקודה הקריטית ,מה קורה כאשר העובד מתלונן על גניבת שעות ועל סידור העבודה בפני המנהל הסניף ומנהל העבודה?

ניחשתם נכון- בהתחלה אומרים לו שהכל בסדר ואין כאן כל עבירה על החוק או ההסכם הקיבוצי של הרשת , בהמשך דורשים ממנו שיפסיק להתלונן. אם יש לו בעיה הוא מוזמן ללכת ולהתלונן אצל הנהלת הרשת בראש העין. והוא יכול גם להתלונן אצל וועד העובדים .

ולבסוף הוא מפוטר ע"י מנהל הסניף !! הוא מפוטר לא כי הוא לא עובד טוב(הוא אפילו עובד מצטיין) אלא כי הוא דורש את שכרו בהתאם לחוק. והחוק בישראל בדיני עבודה ובית דין לעבודה לא מגן עליו מהפיטורים.

זוכרים את כרטיס ההנחה של 10%לקנית ברשת מגה? אז הכרטיס תקף רק למי שעובד ברשת. הכרטיס בוטל עוד בהודעה מוקדמת. לא חיכו לפיטורין עצמם כדי לבטל את ההנחה של 10%. יחד עם זאת במכתב המצורף למכתב הפיטורין כתוב שהכרטיס לא תקף לאחר הפיטורין. מה שמעיד על יד קלה בביטול הפטור.

האם מגה חושבים ככה לשמור על נאמנות לקוחות ושביעות רצון לקוחות  שקנו מהם במשך עשרות שנים ? התוצאה שיש המלצות לא לקנות דווקא ממגה ולקנות מהמתחרים. וא אי אפשר לא לקנות, קונים ממגה כמו במכולת את המוצרים הבסיסיים של יום יום ולא מעבר לכך.

נעשה כביכול שימוע ע"י המנהל , שתוצאות השימוע ידועים מראש- פיטורין. כמובן,כדי שהעובד  יפוטר , המנהל צריך למצוא סיבה כלשהי רלבנטית לפיטורים ,כדי לקבל את אישור מנהל משאבי אנוש. להזכירך למנהל ברשת עם הסכם קיבוצי  יש סמכות לפטר, אך האישור הבלעדי לפיטורים שייך למשאבי אנוש. ללא אישור ממשאבי אנוש, העובד לא מפוטר.

התירוץ הידוע של כל מנהל הוא חוסר התאמה. העובד עבד כבר שנה ורבע ברשת והעובדים ובעיקר הלקוחות מרוצים ממנו. איך הוא לא מתאים עד כה?

העובד עם ולאחר השימוע ועם קבלת התראה להודעה מוקדמת ושלא יבוא יותר לעבודה ,פנה לוועד שאמור להגן עליו והוא שלם לוועד כסף מידי חודש בתלוש משכורות, הם טוענים שהם לא יכולים להגן עליו ,הוא עדין לא עובד קבוע (לאחר 3 שנים) ,ולמרות שהוועד עצמו כתב בחוזר,כאמור שהובא למעלה, שמעשי המנהלים לא חוקי והוא מבקש מהעובדים לדווח לוועד על ההתנהלות הלא חוקית.

הוועד יודע רק להגן על המנהל העבריין, שגם פועל נגד טובת הרשת עצמה, כאשר מפטר עובד טוב מסיבות לא רלבנטיות לעבודה.

אם כך למה אני משלם בכלל כסף לוועד אם הוועד לא נותן לי כלל שירות ולא מגן עלי ? צריך לדרוש לקבל חזרה את הכסף. צריך לשאול האם הדבר הזה מנוגד לחוק והאם הוועד יכול להתנער מעובד ולא לעזור לו.

ממש דומה להסתדרות, העובד משלם מס דמי חבר להסתדרות, וכאשר העובד צריך את ההסתדרות ביחסי עבודה או פיטורין או ניסוח כתב  תביעה ומכתב למעסיק, ההסתדרות לא רוצה לעשות כלום והיא בעד המעסיק.

מה אומרת על כך הנהלת הרשת מגה ריבוע הכחול : בינתים לא קבלנו כל תשובה מההנהלה. נשלחו מספר מכתבים להנהלה ולמנכ"ל, אך לא בטוח שהמכתבים נמסרו ליעדם בכלל (יש מזכירות )

האם ההנהלה יודעת ומודעת על כל נושא של גניבת שעות ? האם ההנהלה מודעת שהמנהל מפטר עובדים טובים ברשת שתורמים להכנסות הרשת וללקוחות מרוצים ?
מדוע ההנהלה לא מפטרת את המנהל שלא יודע לנהל ופוגע ברשת , וכן מאפשרת פיטורי עובדים טובים שתורמים לרשת?

מי שחשב שגניבת שעות יש רק בעסקים קטנים או בחברות כ"א\שירותים של שמירה וניקיון, טועה. יש זאת גם בחברות הגדולות ,ובדוגמא כאן ברשתות שיווק כמו מגה (וגם שופרסל, ועל כך בפוסט אחר)





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה