יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

השקעה מהון עצמי ותסריטי השקעה


השקעה מהון עצמי נזיל וזמין. לא להשתמש בכספים שמיועדים לקנית דירה או להוצאות בסיסיות אחרות,או למכור נכסים בסיסיים כמו בית או מכונית ללא תחליף.אדם שיש לו 2 דירות או 2 רכבים ויותר ,יכול למכור בית או מכונית ברווח (לא למכור בפחות רווח וכל שכן בהפסד,כי צריכים את הכסף) ולהסתפק באחד ולהשקיע את כספו במניות שיכולות להניב יותר תשואה.  מכירת נכסים כדאית רק בתחילת שוק עולה ולא בסוף שוק עולה או בשוק יורד- הפסד כמעט בוודאות  קרוב יותר מאשר רווח .

זה בד"כ קורה כאשר יש שוק עולה ויש רווחים ויש סיפורי התעשרות בפרט של חברים ואדם חושב שיוכל להרוויח בזמן קצר כמוהם,עד שהמגמה מתהפכת והאדם מפסיד ולא מוכר בהפסד בזמן , וממשיך להפסיד לאורך זמן ,עד שצריך את הכסף ומוכר בהפסד גדול , ויוצא קרח מכאן ומכאן.

תכנון ותסריטי השקעה פסימי ואופטימי - צריך לקחת בחשבון בעיקר את התרחיש הפסימי של ההפסד ולא רק התרחיש האופטימי של הרווח. יש לקבוע כללים בכמה אחוזי הפסד אני מוכר על מנת שלא אפסיד יותר,וכמה אחוזי רווח אני מוכר,שלא אפסיד את הזדמנות לרווח שיא והרווח יקטן כאשר המניה תתחיל לרדת ולא תמשיך לעלות ואף יתכן שהמניה תרד שנגיע להפסד. 

את התרחישים יש לבנות על בסיס רציונלי ולא אמוציונאלי  לפני תחילת מסחר במניות וגם לפני כל קניה\מכירה של מניה.את התרחיש בונים  ע"פ כללי המסחר וההשקעה ומצב שוק ההון. יש הבדל בין שוק עולה או יורד. במניה אגרסיבית או דפנסיבית. סיכוי להודעה חיובית\שלילית חדשה ועוד.  וכמובן יש לבצע את התרחיש כפי שתכננת וכתבת. אם אתם לא מבצעים את התכנון לפי התרחיש,אין כל משמעות לתרחיש ולתכנון ,וכנראה אתם קרובים להפסד ולא לרווח ,כי ההחלטה שלך לקנות או למכור היא אמוציונלית ולא רציונלית.   

אם כאשר אתם קונים מניות או בתיק השקעות מנוהל ,ואתם לא רגועים נפשית וכל שכן שאתם לא ישנים בלילה או שהתנהגות הרגילה שלך בחיי היום-יום שונה גם כאשר המניה עולה או שלאחר כמה שעות או יום של רווח אתם כבר רוצים למכור את המניה ואין לך כל סבלנות לחכות לעוד רווח שיבוא בטווח זמן של עוד שבוע-חודש- שנה ,זה אומר שהמסחר במניות לא בשבילך .תוכלו להסתפק בפק"מ או באג"ח מדינה או מק"מ של בנק ישראל.

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: