יום ראשון, 25 בספטמבר 2011

עצות לזכיה ביום הדין בראש השנה וליום הדין לאחר מיתה


עצות לזכיה ביום הדין בראש השנה וליום הדין לאחר מיתה
0. לקיים יותר תורה ומצוות ומעשים טובים ופחות לעשות עבירות ומעשים רעים.כך יותר סניגורים ופחות קטיגורים
1.כל המרחם על הבריות,מרחמים עליו מן השמיים -מידה כנגד מידה. אם אתה מרחם, גם עליך ירחמו. הסבר אחר, אם בשר ודם מרחם על בני אדם, גם מהשמים צריכים לרחם על אותם בני אדם.
2. כל הדן את חברו לכף זכות- גם אותו ידונו לכף זכות מידה כנגד מידה. כמו שנאמר במספר מעשיות בתלמוד, אתה דנתני לכף זכות, המקום ידון אותך לכף זכות
3. להיות רבים צריכים לו-כתוב אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא, שה' לא מעניש את האדם ללא התחשבות בסביבת האדם. אם הסביבה (בני אדם, משפחה, חברים ומכרים ועוד) לא צריכה להיענש בגין אדם מסוים (היא לא צריכה להצטער כאשר נודע לה על עונשו של האדם הקרוב),אז למרות שלאדם מגיע עונש על מעשיו, האדם לא יקבל את העונש. לעיתים העונש לאדם אחד הוא טוב לאדם שני ולכן זה לא יועיל. הסביבה לא תלויה רק בכמות אלא בעיקר באיכות , כמה ה' מתחשב בצערן של אותם בני אדם כמו אם הם צדיקים , וכן כמובן אם אותם בני אדם יצטערו כאשר יקרה לבן אדם עונש, אך אם לא יהיה אכפת להם או שלא יצטערו, זה לא יועיל להימנע מעונש.
כאשר רבים צריכים אותו ,וכאשר יהיה לו עונש ,הוא לא יוכל לתת שירות ועזרה לרבים (עסקי הכלל,שיעורי תורה, גמילות חסד וכיוצא),אז העונש נמנע.
4. לקיים את המצוות עשה ולהמנע מלעבור על מצוות לא תעשה שקל לך לעשות ללא תלות אם המצוה חמורה או קלה. כתוב שקשה עונשו של חותם עפר מחותם זהב. עפר זול ומצוי בכל מקום ואילו זהב נמצא במקומות מסוימים וגם יקר. מי יקבל יותר עונש שלא עמד בציווי ולא הביא? זה שלא הביא עפר,כי יש פחות קושי.  וכתוב גם קשה עונשו של לבן מעונשו של תכלת. הסבר: בפתיל הטלית יש צבע לבן ,ויש פתיל שצבוע בתכלת של חלזון. התכלת קשה להשגה וגם יקרה.
5. לשנוא את היצר הרע ולא לשמוע בקולו לפחות 3 ימים לפני ראש השנה ויום הכיפורים- כתוב שאדם שונא או אוהב דם מסוים לא יכול להיות דיין בבית דין לאותו אדם. כתוב שרשעים יצר הרע שופטן, ובינוניים יצר הטוב ויצר הרע שופטים אותו. ולכן אדם שיהיה שונא את היצר הרע וכנגדו גם היצר ישנא אותו שלא שומע בקולו, אז היצר הרע לא יכול לדון אותו בפרט ביום כיפור שהשטן לא מקטרג ומלמד זכות ,ואז יצא זכאי בדין.
6.להיות חרד ומפחד מיום הדין-כאשר אדם לא מזלזל בדין והוא מפחד וירא מהתוצאות המשפט ,בפרט אם מביע מחילה וסליחה וחרטה עם קבלה לעתיד בפני השופט גם אם העבירה חמורה, הנאשם יקבל עונש מופחת עד עונש קל ובמקרים נדירים מאד אף יצא זכאי. לעומת זאת, אם בחטא קל וכל שכן חמור , הנאשם יראה זלזול וחוסר חרטה בפני השופט, אז השופם יתן לו עונש בכל חומרת הדין ואף מעבר לכך.
7. להתכונן ליום הדין-אי אפשר לזכות בדין, אם אנו לא מכינים את עצמנו לדין ולאיך לזכות בדין. וכמובן ההכנה היא הרבה זמן לפני יום הדין ולא בערב או ביום הדין עצמו. לעבור על ספר שערי תשובה בעיקר על שער 3,ששם מובא פרטי המצוות והעבירות ,ושער 1 שמביא את פרטי מצוות התשובה  והלכות תשובה ברמב"ם.
8. לקיים ולהיזהר ממצוות שרוב בני אדם לא מקיימים ודשים בעקביהם-דוד המלך אמר בתהילים "עוון עקבי יסובני" ופרשו במדרש תנחומא ,מצוות  שאדם דש בעקביו (ועובר עליהן) מסובבות אותו ליום הדין. דוגמאות לעבירות בפרו עבירות הלשון: לשון הרע, רכילות, ליצנות, ביטול תורה, חנפנות, הונאה, נדרים, שבועת שווא ושקר,גניבה, גזל ועוד.
אדם שמקיים מצוות שרוב בני אדם לא נזהרים יש לו יותר זכות ונוטל שכר כנגד כולם. 

תגובה 1: