יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

סכום השקעה במניות וניהול וייעוץ השקעות


מה סכום ההשקעה במניות ? עליך לקבוע כלל קבוע ולא משתנה כמה אתם מוכנים להשקיע במניות. לא להשקיע  100% מניות את כל כספך הנזיל. יש להשאיר לפחות 20-50% מהכסף נזיל, תלוי מה ההון העצמי שלך ואילו נכסים נוספים יש לך. יש להשאיר מספיק כסף נזיל לצרכים יומיומיים ולמקרים חריגים ובשאר הכסף יש לקנות גם אג"ח מדינה ומק"מ לטווח קצר. 30% -50% מההון העצמי הוא הסביר והמקסימלי הראוי.

לא להשקיע במניות בתיק השקעות את הכספים של המשפחה שלך או של חברך, אלא אם אתם ממש  מומחים  בהשקעות  וגם מרוויחים. כאשר יש התערבות בניהול ההשקעות מצד המשפחה או מצד החבר ,לא לנהל את תיק ההשקעות ויש לוותר מראש, או לאידך שהמשפחה או החבר יתחייבו בפניך שהם לא מתערבים בניהול ההשקעות  וצריכים לסמוך עליך ולא להתערב במסחר ובניהול , גם כאשר יש הפסד בעיקר ולא רווח.

לך כמומחה השקעות קל יותר נפשית להשקיע את כספך ולהפסיד כסף, מאשר להפסיד כספים של אחרים. אם תשקיע כספי אחרים ותפסיד , וההפסד למשפחה או לחבר או מכר קרוב יגרום למחלוקת ושנאה ומריבות ועוד תופעות שליליות, מוטב לא לנהל ולוותר מראש ויש לקחת בחשבון את התרחיש הפסימי כאמור.

מומלץ מאד לדעת לנהל תיק השקעות לבדך , ולא לסמוך על ניהול תיק שלך בבתי השקעות של  בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות. לאורך זמן הם לא נותנים תשואה גבוהה מעבר לשוק מלבד דמי ניהול של 2% ומעלה לשנה שמורידה גם את התשואה.

לזכור! הם לא רק מנהלים את תיק ההשקעות שלך, אלא עוד הרבה תיקי השקעות ויש להם עוד השקעות נוספות (קופות גמל, קרן השתלמות, פנסיה וביטוח מנהלים ועוד ) ,כך שיש להם פחות אפשרויות,כדי להרוויח בטווח הקצר סכומים גבוהים בהתאם למסחר בבורסה דווקא את הכסף שלך. והשיטה שלהם היא בעיקר להרוויח פחות, אבל בטוח יותר.

כדאי לקבל ייעוץ השקעות בבנק, כדי לקבל חוות דעה שנייה וכדי ללמוד את המושגים בשוק ההון .מי שמומחה בהשקעות כבר כמה שנים, הייעוץ בבנק לא רלבנטי עבורו. לא לקנות אוטומטית ללא קבלת החלטה מושכלת שלך מניות או מדדים או קרן נאמנות שיועץ ההשקעות בבנק אומר\מייעץ  לך ,כי יתכן שהוא לא אובייקטיבי והוא ממליץ לפי החלטות הבנק, ולא רק לפי מה שהוא חושב שנכון וצריך לעשות, בנוסף שהוא לא בהכרח מקצועי בהשקעות  ויודע על מצב השוק מיקרו ומאקרו ומצב המניה יותר ממך.יש לבחון כל יועץ או מנהל השקעות לגופו.יש יועצים שיכולים לעזור לך להרוויח יותר, ויש יועצים שיכולים לעזור לך להפסיד והם לא מבינים הרבה יותר ממך.

כבר מספר פעמים התברר שהייתה מעילה בבנק ועובד בנק יועץ השקעות גנב מהבנק או מלקוחות כסף והרבה כסף והשקיע את הכסף בשוק ההון, אך בדרך כלל הוא הפסיד ולא הרוויח ,גם אם היה עובד וותיק ואמור להיות מקצועי יותר. וכמו הפתגם שאומרים שבוול סטריט זה המקום שעשירים שנוסעים בלימוזינה ושאר מכוניות מפוארות  מקבלים עצות פיננסיות ממי שנוסע ברכבת תחתית. אם יועץ השקעות נותן לך עצות חכמות ,למה הוא גם לא עשיר?   

לזכור, החלטות השקעה אתם צריכים לקחת ולא אחרים במקומכם. משקיע הוא לא מהמר ומסחר בבורסה הוא לא קזינו ולא הימור אלא הוא נשען על בסיס כלכלי. המסחר מסוכן וקרוב להפסד למי שלא מבין בו ועושה טעויות , כמו כל תחום.

כאשר מהמרים יש סיכוי גבוה יותר שהצד השני ירוויח ולא הצד שלך. מי שמהמר ומי שלא מבין בשוק ההון מומלץ שיישאר בחוץ ויהיה משקיע סולידי בלבד ללא מניות וגם ללא קרנות נאמנות ,ויקנה אג"ח מדינה ,מק"מ בנק ישראל ופק"מ בבנק בלבד,זה כסף רווחי בטוח.  

חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב

תגובה 1: