יום שלישי, 20 בספטמבר 2011

דוגמא למה היהודים חכמים והחכמה בתלמוד


דוגמא למה היהודים חכמים והחכמה  בתלמוד
בסרטון הקצר של הרב אמנון יצחק של מספר דקות שהוא חלק מהרצאה גדולה מובא שאלה פשוטה עם מספר תשובות. הבאתי את תמלול הסרטון למי שאוהב יותר לקרוא מאשר לשמוע והוספתי כמה דברים בסוף שלא נאמרו בסרטון.בסרטון השאלה והתשובות מובאות בשפה יותר היתולית ובידורית.

הקדמה: גוי שאל יהודי למה אתם כ"כ חכמים ומה יש חכמה בתלמוד שעושה אתכם חכמים יותר? הגוי מבין שליהודים אין אקדמיה ולא מכללות ולא כל בית ספר אחר ללימוד חכמות חיצוניות מלבד לימוד יהדות ותלמוד ,ולכן רק מהתלמוד יהודי נעשה חכם. היום הרבה חילונים לא מבינים זאת, ולכן יש הרבה יהודים טיפשים ולא חכמים כולל בעלי תואר 1 ו-2  באקדמיה.

היהודי אמר לגוי ,אני אתן לך דוגמא ע"י שאלת שאלה אחת ואתה תענה לי תשובה.ותבין למה היהודים חכמים מהתלמוד וגם יותר מהגויים.

חושבים שאתם חכמים ? בואו לענות על השאלה ללא הסתכלות על התשובות.                                       השאלה: שני בני אדם נפלו מארובה ,אחד התלכלך והשני לא, מי הולך לנקות את עצמו ולהתקלח?  

התשובה הראשונה הפשוטה של חילוני: מי שהתלכלך רואה את עצמו מלוכלך והולך לנקות את עצמו, ומי שנקי רואה שהוא נקי ולא מנקה את עצמו.  ולכן רק המלוכלך הולך לנקות את עצמו

יש 5 תשובות אפשריות לשאלה- אחד מנקה את עצמו והשני לא , שניהם מנקים את עצמם, אף אחד מהם לא מנקה את עצמו, שאלה לא נכונה מבחינה לוגית

התשובה  השניה: מי שהתלכלך רואה את השני נקי ,ולכן חושב שהוא גם  נקי ולא הולך לנקות את עצמו, ומי שנקי רואה את חבירו מלוכלך חושב שהוא גם מלוכלך והולך לנקות את עצמו.  ולכן רק הנקי הולך לנקות את עצמו.

התשובה  השלישית: מי שהתלכלך רואה את עצמו מלוכלך והולך לנקות את עצמו, ומי שנקי מסתכל על חבירו המלוכלך חושב שהוא גם מלוכלך והולך לנקות את עצמו. ולכן שניהם מנקים את עצמם.

התשובה  הרביעית: מי שהתלכלך רואה את השני נקי ולא הולך לנקות את עצמו, ומי שנקי ,רואה את עצמו נקי ולא מנקה את עצמו. ולכן שניהם לא מנקים את עצמם.

התשובה החמישית: יש טעות לוגית, איך שני בני אדם נופלים מארובה ועדין יש בן אדם שהא נקי ולא מלוכלך? ולכן השאלה כלל לא מתחילה והיא רק תיאורטית  ולא מעשית. (ביהדות  יש רק מספר שאלות תיאורטיות , הרב ככל השאלות הן מעשיות)

כמובן שהיהודי נותן הזדמנות נוספת לגוי לענות על השאלה שוב ושוב . הוא תמיד עונה על השאלה הקודמת ולא חושב על פתרון אחר. ולכן היהודי מציג תמיד את הפתרון הנוסף. כאשר נגמרים 4 התשובות הראשונות, עונה לו היהודי שצריך לענות שיש בעיה לוגית בשאלה.

**כל אדם צריך לענות על השאלה עם כל התנאים ויוצאי הדופן. אי אפשר לענות על שאלה חד משמעית בתשובה אחת, כאשר יש מספר אפשרויות סבירות. צריך לדעת את כל האפשרויות הקיימות כבר בתחילה ולא אח"כ באמצע.

**ניתוח מספר תשובות אפשרויות לשאלה יש בתלמוד, וזו רק דוגמא אחת משלל אלפים ורבבות שאלות שיש.  אז הנה הקישור שוב לשאלה ולתשובות  בסרטון הקצר של הרב אמנון יצחק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה