יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

מחזור המניה והקניה והמכירה


מחזור המניה והקניה והמכירה
חשוב לבדוק מה מחזור המניה מידי יום. האם מדובר בעשרות אלפים או מאות אלפים (מניות קטנות או פחות סחירות) או מיליונים או עשרות מילונים או מאות מיליונים מידי יום במניות גדולות או שמדובר במניות לא סחירות בכלל עם כמה שקלים בלבד ליום (הטיות של בעלי הענין).
חשוב לבדוק כמה עסקאות יש בכל יום, ומה היקף העסקאות לכל מכירה \קניה. מה הממוצע של עסקה בד"כ. לא כ"כ להתייחס למחזור חריג מהממוצע בעקבות הודעה חיובית או שלילית ,יש להתייחס לכך כאשר רוצים לדעת מה קורה במסחר לאחר הודעה חיובית \שלילית עם מחזור גדול מהממוצע.
כאשר יש מחזור גדול מידי יום לאורך כל היום, יש יותר אפשרות למכור את המניה בשער שאתה רוצה למכור ולא להתפשר ולמכור בכמה אחוזים פחות. ומאידך הקונה יכול לקנות את המניה בהנחה למוכר עצבני ולא סבלני שמוכר עכשיו ולא בעיתוי הנכון.
יחד עם זאת, במניות קטנות ופחות סחירות, כאשר ירצה הקונה הממולח למכור,הקונה הבא יאלץ אותו להוריד מספר אחוזים במכירה (כמו שהוא עשה למוכר הקודם) וכך ישחק לו הרווח. כל זה בהנחה שהמניה עולה. אם המניה יורדת הסיכון גבוה יותר, כי אפשר למכור בעוד כמה אחוזי הפסד וכך עוד יותר להפסיד. ככל שיש לך יותר שווי כספי של מניה  גבוה יותר במחזור קטן יותר,כך האפשרות למכור קטנה יותר.
ככל שהמחזור גדול יותר ,כך אפשר לקנות ולמכור גם בשווי כספי גבוה של עשרות אלפים עד מאות אלפים  וגם במיליונים בפעם אחת , ולא במנות קטנות של אלפים בודדים או עד 20-30 אלף לערך.במניות קטנות יש אפשרות למכור רק באלפים אחדים 5-8 אלף או עד 20 אלף לערך. מעבר לכך הסחורה לא תימכר והשער יותר יירד.
ולכן כדאי ומומלץ  למכור את הסחורה במניות קטנות פחות סחירות במנות קטנות יותר של אלפים בודדים ולא עשרות אלפים. ולכן ככל שיש לך יותר סחורה למכור מעבר לביקוש הקונים ,כך שער המכירה יהיה יותר ויותר נמוך מעסקה לעסקה. הקונים לא יטרחו לקנות מעצמם, אלא יחכו שהמוכרים ימכרו להם בזול יותר בשער נמוך יותר.

בהמשך לסחירות, יש כמובן את מרכיב מספר העסקאות ביום במניה שנכנס לתמונה. ככל שיש מספר עסקאות קטן יותר, כך אתם מתחרים עם אחרים על מספר העסקאות ועל שווי הכספי של העסקאות. לא יהיה יותר עסקאות כי יש רק מוכרים ולא קונים (מכסת הקונים נגמרה ונשארו רק המוכרים). יהיו יותר עסקאות כאשר יהיו יותר קונים מאשר מוכרים עם עסקאות יותר גדולות . 

העסקאות תלויות גם בזמן המסחר. יש זמן של מוכרים יותר ויש זמן של קונים ,תלוי במצב השוק והפעילות בבורסה. ולכן יש זמן שתצליחו למכור יותר בזמן המסחר מאשר זמן אחר. אפשר לבחון את העסקאות ואת זמני העסקאות במחקר מעמיק במניה מידי יום-שבוע. ולכן יתכן מאד שגם לאחר פיצול עסקאות המכירה ,לא תצליחו למכור הכל. אם אתה צריכים את הכסף במיידי לעסקה אחרת , לא תוכלו לקבל את הכסף במיידי.
במניות הגדולות והכבדות במדד ת"א 25, כמו : טבע וכי"ל ובנק לאומי ופועלים ועוד , אפשר למכור ולקנות במאות אלפי ש"ח בפעם אחת ואף במיליונים לעיתים, בפרט שמחזור המסחר עולה. כאשר יש זמנים שמחזור המסחר עולה במניה למאות מיליוני שקלים בעקבות הודעה חיובית או שלילית, יש קניות ומכירות של מיליונים לשער אחד. 

תגובה 1: