יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

האם כדאי לקחת הלוואה לקנית מניות או רק הון עצמי ?


האם כדאי לקחת הלוואה לקנית מניות או רק הון עצמי ? רצוי בד"כ שקנית מניות תהיה רק מההון העצמי שלך ללא חוב או הלוואה או לפחות רוב הון עצמי וקצת הלוואות. בתחומי השקעה אחרים כמו נדל"ן עיקר הרווח נובע ממינוף והלוואות ופחות הון עצמי.
 כאשר לוקחים הלוואה, הבנק בד"כ מבקש עירבונות ובטחונות להחזר החוב. אם אתם יכולים לתת עירבונות ובטחונות בשעבוד כסף לא נזיל, כמו: תוכניות חסכון ,קופות גמל וקרן השתלמות,הדבר אפשרי כלכלית להלוואה .
 אך אם מדובר בכסף נזיל כמו במק"מ ,אג"ח מדינה או בפק"מ כלשהו ,זה  לא כדאי כלכלית ואנו בהפסד. כי הריבית שהבנק משלם לך או האג"ח הוא תמיד פחות מאשר ריבית של הלוואה בנקאית.(ההפרש לפחות אחוז וחצי עד אפילו 4%). ולכן כאשר אתה במינוס בבנק עם חוב (אתה מקבל למעשה הלוואה מהבנק ללא חתימה על מסמכי הלוואה אך עם רבית גבוהה יותר עד חריגה) או באוברדראפט בלעז , הכדאיות הכלכלית היא רק להקטין את החוב עד לאפס ולא לשים את הכסף בפק"מ או בתוכנית חסכון.
 כאשר אתם לוקחים הלוואה ,אתם כבר במינוס ריבית ההלוואה מהדקה הראשונה של החוב +דמי הטיפול בהלוואה (אתם בעצם לא מקבלים את כל סכום ההלוואה בתחילה אלא פחות ולכן הריבית יותר גבוהה).
בנוסף כאשר אתם מפסידים בשוק ההון מכספי ההלוואה מהבנק,ההפסד גדול יותר כי אתם צריכים לשלם את ההפסד מהמניות + ריבית ההלוואה + ריבית חסרת סיכון - אם הייתם משקיעים את הכסף בריבית חסרת סיכון (פק"מ בבנק,מק"מ בנק ישראל), ולא בשוק ההון, הייתם מקבלים ריבית חסרת סיכון.ולכן אנו חייבים להרוויח במניות הרבה יותר מריבית ההלוואה+ריבית חסרת סיכון כמו פק"מ או מק"מ.
אם הרווח לא כפול לפחות מריבית חסרת סיכון, אין כדאיות להשקעה במניות ולקחת הלוואה.  בהון עצמי יש הפסד רק ממניות ולא מהלוואה.
 זה משמעות הלוואה ומינוף- מרוויחים יותר או שמפסידים יותר. ככל שתיקחו יותר חוב הלוואה, כך הרווח או ההפסד יהיו יותר גדולים מאשר הון עצמי בלבד. כאשר לוקחים הלוואה ,לוקחים תמיד לטווח הארוך (לשנה שנתיים) ולא הקצר (שבוע-חודש-חצי שנה).
 כאשר הריבית ההלוואה מהבנק נמוכה 1%-5% יש כדאיות לקחת הלוואה. מעבר ל-5%  יש יותר סיכון בפרט שיש סיכוי לשוק דובי ולירידות.
 כאשר יש שוק עולה- שורי יש כדאיות לקחת הלוואה. בשוק יורד-דובי לא לוקחים הלוואה אלא אם אתם מומחים במסחר בשוק דובי ומרווחים כסף באופן קבוע ואין הרבה מומחים כאילו.
 איך ההלוואה קשורה לכללי מסחר? כאשר יש הפסד גדול (10% לפחות ) ויש עירבונות במניות עצמן ולא בכסף לא נזיל או כסף נזיל,הבנק מבקש לממש את כספו  ולמכור בהפסד ולא מחכה שהמניה תעלה חזרה ויהיה פחות הפסד. כך לוקח הלוואה הפסיד במניות וגם חייב ריבית על ההפסד. יש הפסד כאשר הקונה בחר בפוזיציה הפוכה מכיוון השוק. קנה מניות או מדד בשוק יורד. קנה שורט בשוק עולה. או שניהם בשוק מתנדנד ומדשדש.
בנוסף כאשר יש הפסד ואין לך כסף להחזר החוב ,אתם משלמים ריבית חריגה של עוד כמה אחוזים על הריבית הבסיסית. כך שמגדילים יותר את ההפסד ויש יותר אי כדאיות לקיחת הלוואה.
 אם  החשש מהפסד ותשלום ריבית ותשלום ריבית חריגה ואפשרות למימוש המניות ע"י הבנק בהפסד מפריעות לך בקבלת החלטות של קניה ומכירת מניות – לא לקחת כלל הלוואה גם אם הריבית נמוכה ויש כדאיות להלוואה !!
            חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: