יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

תזמון השוק בקניה ומכירה של מניות


תזמון השוק בקניה ומכירה של מניות - יש שער תחתית ויש שער בעליה ופסגה של מניה או של מדד. ככל שקונים בשער תחתית ומוכרים בשער קצה עליה ,כך מרוויחים יותר.
הנקודה היא שאנו לא יכולים לדעת ולא לתזמן את השוק משני הצדדים: במחיר תחתית וגם במחיר קצה עלית המניה בנקודה הכי גבוהה. לפחות, אנו יכולים להצליח לקנות בשער שקרוב לשער תחתית או לשער עליה גבוה וגם להרוויח הרבה כסף.יתכן שפספסת את מחיר התחתית , אולם גם נקודות מעבר למחיר תחתית עדין יכולים לתת רווח רחוק מהפסד.
לדוגמא: במניות טכנולוגיה ישראליות דואליות מסוימות שהיו במחיר שפל ותחתית עד סוף יוני 2010 וכן במרץ 2009 (והשנה יולי-ספטמבר 2011 ?), אולם גם מי שקנה לאחר עליות של מספר אחוזים גם הרוויח הרבה תוך חודש או רבעון או חצי שנה.כאן אף אחד  ואחת לא הפסידו רק הרוויחו בכל מניה כלשהי.
בד"כ מי שיכול לכוון את מחיר התחתית פחות או יותר הוא בעל הניסיון בשוק המניות והידען שביצע ניתוח אנליטי על המניה:ניתוח כלכלי וגם בעיקר ניתוח טכני. מלבד זאת גם התבוננות יומיומית בגרפי המניה וגם במדד הכללי של המניה הספציפית יכולה לתרום לכיוון שער תחתית או פסגת עליה, כאשר ידוע שמדד כללי מסוים יכול להשפיע על התנהגות מניה בודדת- כאשר יש עליות במדד מסוים יש מניות שמושפעות מכך, למרות שאין שום קשר לשאר המניות שעולות במדד וכן להיפך בירידות.
במספר מקרים יש אפשרות למזל לתפוס מחיר תחתית, וכך קרה לי מספר פעמים במסחר היומי. כאשר עושים ניתוח ורואים שהמניה או המדדים במחיר תחתית ויש אפשרות התאוששות ועליה בטווח הקצר כדאי לקנות. אני חוזר שוב על הטווח הקצר ,כי אם זה בטווח הארוך ויש סיכוי לירידות ,למה לקנות עכשיו  ולהפסיד פעמיים – גם זמן ההפסד וגם חוסר הרווח בקניה במחיר נמוך יותר וגם חוסר אפשרות למכור ברווח קודם הזמן, בפרט שיש לך השקעות רווחיות אחרות (מה שבטוח היא הפסד ריבית חסרת סיכון באותו זמן),בפרט אם בינתיים יש הודעות ומצב שוק שלילי תנודתי ולא מצב עליה מעבר לשער המניה שקנית. 
לדוגמא: קניית מניה ששער שיא שלה  2000 וקנית ב-1200 וירדה ל-1100 , ומתנדנדת בין 1100- 1180 ,יש רק אפשרות למכירה בהפסד.אם הייתם מוכרים בהפסד הראשוני המיידי ,יכולת לקנות בשער תחתית נמוך יותר בהרבה ולהחזיר את ההפסד הקודם באותה מניה ואף לקבל יותר רווח .
החכמה העיקרית היא לא כאשר מחיר המניה רק עולה או רק יורד ,אלא בעיקר כאשר יש תנודתיות במניה למעלה ומטה ובעיקר למטה ולמעלה, בפרט אם יש מספר נקודות קיצון כל יום . עיקר התזמון רלבנטי לסוחר יומי . במסחר יומי בהפרש בין נקודות הקיצון של רווח והפסד אפשר להרוויח אחוז עד מספר אחוזים ואפילו 10% ויותר ביום. 
לסוחר שמוכר בעשירויות האחוז הרבה פעמים ביום תוך זמן קצר זה מאד רלבנטי.  בד"כ השינוי הדרמטי מירידת מניה לעלית מניה ביום או בעליה עוד יותר גבוהה של המניה היא הודעה חיובית מהותית לחברה שמזניקה את המניה.
לדוגמא בי קומיוניקשיינס (012 סמייל לשעבר) בשנת 2010 ירדה ב-7% לערך וסגרה את המסחר בעליה של 2% לערך , עקב הזרמה מוטעית של קניות תעודות סל.בימים הבאים תוקנה הטעות , אך היו מחזורי מסחר חיוביים שקנו את היצע המניות מתעודות הסל .
כלל ביוטכנולוגיה בשנת 2010  הגיעה לשפל בשער 1900 והגיעה לשער 2200 בנעילה באותו יום ,עקב שמועות על הודעה חיובית. אני מכרתי לפני הנעילה ממש וגם בנעילה בשער גבוה יותר בעוד אחוז וחצי יותר מסוף המסחר היומי ברווח של כ-4500 ₪, קונה בשמועה מוכר בידיעה ,חששתי שהמניה תרד, כי העליה הייתה מאד דרסטית. למחרת הגיעה ל-2250 ודשדשה יום אחד , אולם במשך כל השבוע היו עליות עד שהגיעה ל-2500. ובכך סגרה עליה של יותר מ-25% בשבוע.ואפשר להביא דוגמאות מכל מניה ומניה.
מי שפועל במסחר היומי חייב וצריך לחפש מניות תנודתיות שעושות עליה או ירידה במחזוריות של 1-3% לפחות ביום. ולכן רוב המניות הכבדות והגדולות נפסלות לרוב המשקיעים וסוחרי יום הקטנים כאשר הן נסחרות ללא תנודתיות או בעליה או ירידה של אחוז ומטה (וזה רלבנטי רק לסוחר יומי גדול שמשלם עמלות קניה ומכירה מאד נמוכות ויכול להרוויח גם בעשיריות אחוז בודדות) .
לעיתים רחוקות יש תנודתיות במניות הגדולות כאשר מדובר בהודעה חיובית או שלילית מהותית  בעיקר כאשר מחזור המניה עולה  ואפשר לתזמן.  חייבים לערוך בחינה מחודשת מידי חודש ורבעון על נקודות שיא ותחתית של מניה ועל תנודתיות של המניה, האם יש שינויים כלשהם.
מי שנכון לפני חודש ושנה ,לא נכון עכשיו וצריך בחינה מחדש ,בפרט כאשר אנו נמצאים בתקופת משבר ובשוק דובי. מה שנכון לגבי שוק שורי (2003- אמצע 2008 , ממרץ 2009 עד אפריל 2010) , לא נכון לגבי שוק דובי או לגבי שוק מדשדש. 
חלק מתוך הספר "איך להרוויח יותר בבורסה ולהפסיד פחות" © לאיל מהדב 

תגובה 1: