יום ראשון, 27 בנובמבר 2011

למה ומדוע חברות שירות חילוניות במרכז כמו ויזה כאל פותחות מוקדים ייעודים לחרדיות בערים חרדיות בשנים האחרונות?


למה ומדוע חברות שירות חילוניות במרכז כמו ויזה כאל פותחות מוקדים ייעודים לחרדיות בערים חרדיות בשנים האחרונות?

חברות שירות גדולות חילוניות כמו חברות אשראי: ויזה כאל, לאומי קארד, חברות ביטוח כמו ביטוח ישיר ו- AIG  פתחו בשנים האחרונות מוקדי שירות (ומכירה) ייעודיים למגזר החרדי בערים חרדיות כמו אלעד, מודיעין עלית ועוד. אני גר באזור המרכז ורוב חברות השירות החילוניות הגדולות ממוקמות באזור המרכז,ולכן אתיחס רק לחברות אלו. כמובן שיתכן שהדבר רלבנטי גם לחברות שירות חילוניות אחרות בצפון או בדרום.  

השאלות העיקריות:מדוע רק לאחרונה חברות שירות גדולות החילוניות במרכז פותחות מוקדים ייעודים למגזר החרדי, מדוע לא פתחו מוקדים ייעודים לפני שנים רבות? בנוסף  האם יחס השנאה וההפליה של החברות החילוניות כלפי הציבור החרדי השתנה ,ולמה הוא השתנה? למה והאם חברות שירות חילוניות מקבלות עובדים חרדים  במוקדים החילונים של החברות החילוניות? האם יש גיוס למוקד ייעודי למגזר החרדי במוקדים החילונים ?והאם החברות נוקטות מדיניות של הפליה והפרדה מבנית ?לפני שאענה על התשובות ,אקדים הקדמה.

אקח לדוגמא את חברת האשראי ויזה כאל בגבעתיים. הייתי במספר ראיונות עבודה לתפקיד שירות לקוחות במוקד וגם מכירות בשנים האחרונות בויזה כאל בגבעתיים ולא התקבלתי לעבודה עקב הפליה ושיקולים לא מקצועיים כמו שכתבתי כאן בבלוג במספר פוסטים.

למרות שצינתי בהצגה עצמית שקבלתי המלצות לעבודה מחברים מתואר ראשון ושני במנהל עסקים בקריה האקדמית אונו שעובדים בויזה כאל (בויזה כאל שיטת חבר מביא חבר הוא כחצי מהגיוס, כנראה שלחרדי שיטת הגיוס הזאת לא עובדת),וגם אני מומחה בתחום השירות עם ניסיון תעסוקתי רלבנטי וגם מבין באשראי ועובד לטווח הארוך עם אפשרות קידום.

רכזות כ"א ויזה כאל הזמינו אותי שוב ושוב למרכז הערכה כל שנה, כי פשוט רכזות כ"א המגייסות בויזה כאל התחלפו. כנראה שאין לויזה כאל מערכת מידע על מועמדים פסולים ומועמדים שעשו בעבר ראיון עבודה בויזה כאל. אחרת רכזות כ"א בויזה כאל לא היו מזמינות אותי שוב ושוב למרכז הערכה (וגם לא מקבלים אותי לעבודה בשום פעם).

הגעתי לראיונות עבודה חסר השכלה אקדמית,עם תואר ראשון במנהל עסקים, מתעתד ללמוד תואר שני, סטודנט לתואר שני ובעל תואר שני במנהל עסקים –כך שלא משנה ההשכלה או חוסר השכלה לא התקבלתי.כמובן שהשירות לאורך השנים רק השתבח ולא נפגם. מה שמעיד ששיקולי קבלה לעבודה בויזה כאל לא מקצועיים.  

ויזה כאל  מקבלים חילונים וחילוניות ולא מקבלים כלל גברים חרדים לעבודה במוקדים החילונים השונים בגבעתיים (שירות ומכירה ובק אופיס ותפעול) וכל שכן שלא מקבלים חרדים לתפקידים בעמדות ניהול, כי בויזה כאל יש קידום פנימי והיא מקדמת את עובדיה לתפקידי ניהול ולא מגייסת מנהלים מבחוץ למעט מנהלים בכירים.

גם אם החרדי\ת מתאימים לתפקיד מבחינת דרישות התפקיד,הם לא יתקבלו. ויתר על כן, יתקבל חילוני\ה שמתאימים פחות לתפקיד מאשר החרדי\ת. בנוסף שויזה כאל יש הפלית גיל וע"פ רוב מתקבלים רק צעירים בגילאים 20-25 לערך שהם חסרי השכלה ואין להם ניסיון תעסוקתי רחב ותודעת שירות (וחלקם גם לא עשו צבא). הנהלים ושיקולי גיוס ומיון וקבלה לעבודה בויזה כאל לא מקצועיים בהתאם למומחיות בתחום משאבי אנוש.   

פשוט תעמדו יום אחד מחוץ לבנין ויזה כאל בגבעתיים בסוף רחוב תפוצות ישראל פינת כורזין ליד רחוב אלוף שדה ליד מגה ותספרו כמה נכנסים לבנין חרדים\חרדיות שעובדים בויזה כאל, אני בטוח שתספרו את החרדים על אצבעות הידים. כך עשיתי ועמדתי וספרתי לפני מספר שנים, לא חושב שהמצב השתנה מאז לטובת החרדים.

במוקד שירות ייעודי למגזר החרדי של ויזה כאל במודיעין עלית וגם במוקד תביעות באלעד של חברת ביטוח AIG יש רק נשים חרדיות ואין מוקד ייעודי לגברים חרדים. וזה לא שונה גם בחברות שירות גדולות חילוניות אחרות.והסיבה היא ממש לא שחרדים לא עובדים או לא רוצים לעבוד.

למה חברות חילוניות מעסיקות חרדיות ולא גברים חרדים במוקדים הייעודים למגזר החרדי ?      הסיבה העיקרית (יש עוד סיבות)  שעדין לחברות חילוניות יש התנגדות והן לא מעסיקות גברים חרדים היא שלא מתאים לחילונים שיש עובדים גברים חרדים ("חרדים עליך ישראל") עם חליפות וכובעים וכיפות שחורות וציציות מחוץ לבגדים ובגדים בצבע שחור וזקן ופאות ארוכים שלמד בישיבה ובכולל עם מספר שנות לימוד כפולים מחילוני ממוצע ,גם כאשר מדובר במוקד ייעודי ולא מעורב. מראה של נשים נשואות עם פאה או כובע ושמלות פרחוניות שלמדו קצת בסמינר לא מפריעות כ"כ לחילונים ולחברות החילוניות.

החברות החילוניות לא נהפכו להיות אוהבי חרדים,השנאה של החילוני כלפי החרדי לא השתנתה ולא ירדה בעוצמתה,גם כאשר החרדי רוצה לעבוד וגם עובד,למרות ההצהרה של החילונים שהשנאה נובעת מכך שהחרדים פרזיטים ולא עובדים ומתפרנסים מביטוח לאומי ומקופת המדינה וממסים של החילונים.

אם לטענתך השנאה כלפי חרדים לא השתנתה אצל החילונים באותן חברות חילוניות , אז מה כן השתנה? מה שהשתנה הוא יכולת רווח הכסף (הקטנת הוצאות והגדלת הכנסות והקטנת התביעות המשפטיות של הפליה ). ורווח הכסף גרם למיתון השנאה ולקבלת עובדות חרדיות במוקד.

דוגמא לכך אפשר למצוא בספר בראשית בפרשת וירא על לבן הארמי אחות רבקה שהיה מוכן לזרוק את העבודה זרה שלו (תרפים) על מנת לקבל הרבה כסף מאליעזר עבד אברהם. מה הראיה בפסוקים? כאשר ראה לבן שאליעזר עבד אברהם נתן לרבקה צמיד ונזם ,גם הוא רצה. ורץ החוצה ואמר לאליעזר "למה תעמוד בחוץ, ואנכי פיניתי הבית ומקום לגמלים",ממה  לבן פינה את הבית? מעבודה זרה! ומה פירוש אנכי , האם שאר בני הבית או העבדים והשפחות לא עזרו בפינוי הבית לאורחים רק אתה? אלא הכוונה שרק אני טרחתי ולכן רק אני צריך לקבל ממך את הכסף על הטרחה.   

אם החברות השירות החילוניות הגדולות היו מצליחות לקבל את אותם תנאים של רווח כסף ,הגדלת ההכנסות והקטנת הוצאות ,ללא מוקד ייעודי למגזר החרדי בערים חרדיות , אלא למיעוטים אחרים או למיקור חוץ של גויים בהודו ,אז ויזה כאל ושאר החברות שירות החילוניות אכן הייתה עושה זאת ולא הייתה פותחת מוקדי ייעודי בערים חרדיות למגזר החרדי.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה