יום ראשון, 27 בנובמבר 2011

למה חברות שירות החילוניות פתחו מוקדים ייעודים לחרדיות בערים חרדיות ?


המשך מהפוסט הקודם מדוע ולמה חברות שירות חילוניות במרכז כמו ויזה כאל עם הפליה מבנית פותחות מוקדים ייעודים לחרדיות בערים חרדיות בשנים האחרונות?
למה חברות שירות החילוניות פתחו מוקדים ייעודים לחרדיות בערים חרדיות ?
אין ברירה?! – מכיוון שהאוכלוסיה של החרדים גדלה משנה לשנה ויש גם יותר רצון לעבוד,ובעתיד זה עוד יגדל. ומאידך רוב החברות השירות החילוניות לא רוצות לקבל חרדים לעבודה-  אז נגרם לחץ מכיוון החרדים והעמותות החרדיות , הערים החרדיות, המדינה, התקשורת החילונית על חוסר העסקת חרדים – כך שחברה חילונית לא יכולה להתעלם מכך, והיא נאלצה לפתוח מוקד ייעודי למגזר החרדי ,בנוסף להטבות שקבלה.  

בעבר היו הרבה מועמדים חילונים במוקדי שירות ומכירה שרצו לעבוד וגם לאורך זמן , כך שלחברות שירות החילוניות היה אפשרות בחירה וסינון לעובדים חילונים , היום יש הרבה פחות עובדים חילונים צעירים מדור Y שרוצים בכלל לעבוד במוקדי שירות בשכר נמוך יחסית  ולא מתגמל . וחברות השירות החילוניות צריכות להציע הרבה תנאי עבודה טובים כדי למשוך את העובדים שיעבדו אצלהם וזה הגדלת העלויות העסקה לפי עובד. והחברה מעונינת בכמה שיותר עלויות.

לאחרונה נחתם הסכם קיבוצי בחברת אשראי. ההסכם לא לטובת חברת אשראי לעמת המצב הקודם. ולכן החברה מעונינת במוקד ייעודי  למגזר החרדי ללא הסכם קיבוצי אלא הסכם אישי.

הורדת הוצאות - במוקד הייעודי החרדי לעומת מוקד חילוני בגבעתיים או בפ"ת יש שכר נמוך יותר שקרוב לשכר מינימום , יש תנאים נחותים ופחות טובים (אין: חדר אוכל גדול עם אפשרויות ,ספריה, חדר כושר, ימי כיף ונופש , קורסי הכשרה והדרכה ועוד) , ויש חוסר קידום לתפקיד ניהולי מחוץ למוקד הייעודי, כלומר שנציגת שירות או מכירה תשאר לאורך זמן נציגת שירות ומכירה זוטרה למרות הוותק והניסיון,היא לא תקודם לתפקיד ניהולי בגבעתיים.

הגדלת הכנסות - בנוסף החרדיות נותנות שירות טוב יותר עם תפוקה טובה יותר מהמוקדים החילונים כך שגורמות לנאמנות לקוחות ולהגדלת ההכנסות של החברה.
בנוסף החרדיות נאמנות למקום העבודה ונשארות בעבודה לטווח הארוך עם התחייבות וגם ללא התחייבות,כך שיש חסכון גם בעלויות הגיוס ומיון של ויזה כאל לעומת המוקדים החילונים שבהם צעירים חילונים עוזבים את העבודה לאחר מספר חודשים.

הורדת מיסים - בנוסף לכך,  לויזה כאל משלמת פחות מיסים עירוניים כמו ארנונה וכיוצא מלבד שארנונה שמשולמת בגבעתיים יקרה יותר ממודיעין עלית,הם מקבלים הנחה נוספת.
קבלת כספים מהמדינה - בנוסף, ויזה כאל קבלה ומקבלת כספים מהמדינה על הקמת מוקד ייעודי חרדי בערים חרדיות.בעבר היא לא קבלה מענקים על כך. ויזה כאל אמרה בעצם למדינה ולערים החרדיות: אתם רוצים שנפתח מוקד למגזר החרדי בעיר חרדית? תשלמו לנו מענקים. בלי מענקים לא נפתח. מקווה שעכשיו הבנתם מי לוקח כספים על חשבון ממשלמי המיסים החילוני!  

לא רק שהחברות החילוניות המפלות חרדים באופן שיטתי לא מקבלות קנסות ומשפטים בדיני עבודה על הפרת חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה (לא מהרגולציה ונציבת החוק ולא מבתי משפט) , אלא הם עוד מקבלות כסף מהמדינה להנצחת ההפליה.

טיעון לתביעות הפליה - כאשר יש טיעון להפליה של החברה כלפי עובדים חרדים וכל שכן בתביעה בבית משפט על הפליה, ויזה כאל יכולה עכשיו לטעון, אנחנו מפלים חרדים לעבודה? ממש לא ! יש לנו הרבה עובדים חרדים (במוקדים ייעודיים),הנקודה שבמוקדים החילונים אין גבר חרדי אחד לעומת מאות עובדים חילונים.

ויזה כאל מפחדת מהיד הארוכה בעתיד של החוק נגד הפליה מועמדים לעבודה  עם קנסות מנהליים גבוהים. כיום אין אפשרות (או שלא תתקבל) תביעה ייצוגית להפליה בדיני עבודה על חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה  בבית דין לעבודה כלפי אותם חברות שירות חילוניות גדולות. ולכן מציינת שהיא כן מעסיקה עובדים חרדים, והרבה עובדים חרדים, כמו שכתבה בתגובה לפוסט הקודם.

ויחד עם זאת יש הפרדה מבנית,בגבעתיים לא יתקבלו ולא יעבדו עובדים גברים חרדים. בשנת 2006 לערך היה מחזור של גיוס חרדים למוקד מעורב בויזה כאל בגבעתיים.לא היה כל התחשבות בעובדים החרדים,והם התקבלו על בסיס עובד חילוני. החרדי בקיץ ישב ליד עמדה של בחורה צעירה שהלכה חשופה ועוד. עדין יש חרדים שעובדים מאז בויזה כאל בגבעתיים,אבל רובם לא נשארו מסיבות שונות.   

אין מוקד ייעודי לחרדים בויזה כאל בגבעתיים, למרות שויזה כאל יכולה בקלות לפנות לארגונים ועמותות שעוסקות בהשמת חרדים לעבודה בני ברק ובאלעד ויקבלו עשרות עובדים חרדים שרלבנטים לתפקיד. אך ויזה כאל לא עושה זאת. היא פונה רק לחברות כ"א חילוניות  בדגש שלא יפנו אליהם עובדים חרדים.

מנהלי ויזה כאל החילונים לא רוצים להיווכח שהחרדים עובדים טוב יותר מחילונים אחרים שויזה כאל מעסיקה במוקדים בגבעתיים. הם רוצים להישאר בתפיסה השקרית החילונית ,שהחילונים החדירו למוחם ע"י התשקורת , שחרדים לא רוצים לעבוד (והראיה שאין חרדי שעובד אצלנו) או שהם עובדים פחות טוב. או שהם לא מותאמים לעבודה עם חילונים.

המוקד הייעודי החרדי הוא בעצם תחליף למוקד גויים בהודו  ומטרתו להוריד הוצאות החברה ובעיקר עלויות  שכר עובדים בלבד .החברות החילוניות לא פתחו מוקד ייעודי למגזר החרדי כי הן הכירו את יכולות החרדים לתת שירות ולמכור יותר מחילונים, למרות שלאחר שנה-שנתיים של הפעלת מוקד ייעודי לחרדיות החברה החילונית רואה את ההבדל הגדול של חרדיות לעומת חילונים במוקד חילוני.   

אם כך תשאלו, למה החברות החילוניות לא מגדילות את היקף המוקדים החרדים עם עוד עובדים חרדים על המוקדים החילונים ,אם יש חסכון בהוצאות ועלויות שכר ויש גם עבודה טובה יותר?     

זו שאלה מצוינת. והתשובה: כמו שציינתי בתחילה,החברה החילונית מעונינת להישאר חילונית ולא להיכבש ע"י עובדים זרים חרדים. ולכן הקידום לעובדים לתפקידי ניהול בחברה הם למוקדים החילונים בלבד. אין קידום לעובדים חרדים לתפקידי ניהול. ולכן צריך עובדים חילונים במוקדים החילונים על מנת להצמיח ולקדם מנהלים ולא להצטרך לגיוס מבחוץ (שרלבנטית בעיקר מחברות האשראי המתחרות), ולכן גם לא מקבלים חרדים למוקד חילוני, שחס וחלילה בעתיד הם  לא יקודמו בחברה ויהיה מנהל חרדי בחברה.

כמו שהבנתם החילונים (ובעיקר המנהלים) בויזה כאל ובשאר החברות החילוניות לא רואות את טובת החברה מול עיניהם (הקטנת הוצאות והגדלת הכנסות של חרדים לעומת החילונים ורווח גדול יותר לחברה שזה אחת מהמטרות העיקריות של החברה וכל חברה עסקית להגדיל כמה שיותר את הרווח הכספי ) אלא בעיקר רואים את טובת עצמם ואת קבלת המשכורות הגבוהות לכיסן.

למה יש הפרדה מבנית בין חילונים לחרדים? הטענה הרווחת של חברות השירות החילוניות היא שחרדים לא מסכימים ויש בעיה לעבוד במוקד מעורב, שהיא נכונה במקצתה. החברה לא מוכנה ללכת לכיוון העובדים החרדים במוקד, אלא רק בהפרדה מלאה במוקד ייעודי.

מלבד זאת כמו שציינתי,עובדים חרדים וחרדיות טובים יותר בהרבה מעובדים חילונים. אם העובדים החרדים יעבדו לצד עובדים חילונים, החילונים יראו את ההבדל לטובת החרדים. וזה מה שהחילונים לא רוצים! הם לא רוצים להיווכח שהחרדים טובים מהם בעבודה.   

אני קורא לתופעות אלו של בני אדם כאלו בחברות חילוניות כאלו – מושחתים. איך אתם החילונים קוראים לדבר כזה?   למעט לציין שהעיתונות והתקשורת לא הסכימו להפיץ כתבה זו שהיא בגדר חומר נפץ לחילונים.     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה