יום שני, 2 בינואר 2012

יוסף ובנימין עם 300 כסף ו-5 חליפות שמלות ו-5 ידות אוכל


יוסף ובנימין עם 300 כסף ו-5 חליפות שמלות ו-5 ידות אוכל
בספר בראשית פרשת מקץ פרק מג מסופר שכאשר השבטים הורידו את בנימין למצרים ויוסף ראה אותו והזמין אותם לסעודה, כתוב "ותרב משאת בנימין ממשאת כולם חמש ידות". מדוע?

כי יוסף ואשתו אסנת ובניו מנשה ואשרים נתנו לבנימין את המנות שלהם 4+1 =5. בכפל 5 לעומת 1 זה 5,אולם במציאות נוסף לו רק 4 מנות ולא 5. יוסף אשתו ובניו לא נתנו לו את כל האוכל שלהם והשאירו את הצלחת שלהם ריקה, אלא נתנו לו מנה אחרונה כמו קינוח שנהוג היום.  

בפרשת ויגש פרק מה לאחר שיוסף מתגלה לאחיו, כתוב שנתן לבנימין 300 כסף ו-5 חליפות שמלות, ולשאר האחים נתן רק חליפה אחת ולא נתן שום כסף.

יש לברר מדוע יוסף נתן עכשיו ולא קודם לאחיו חליפות? מכיוון שמסופר בסוף פרשת מקץ שכל השבטים כולל בנימין קרעו את בגדיהם כאשר נמצא הגביע באמתחת בנימין והוברר שבנימין גנב את הגביע ונאלצו לחזור למצרים ולא לעלות לארץ ליעקב אביהם.

מכיוון שיוסף גרם להם לקרוע את בגדיהם, נתן להם בגדים אחרים להתלבש ולא ילכו עם בגדים קרועים כמו אבלים,ולכן נתן להם עכשיו ולא כאשר יחזרו מארץ ישראל עם יעקב אביו. בנוסף שהוברר שבנימין לא גנב את הגביע אלא יוסף שם את הגביע באמתחת בנימין ולא היו צריכים לקרוע בגדיהם.

וגם יש לברר למה נתן לבנימין 5 חליפות ולשאר אחיו רק חליפה אחת? השאלה מתעצמת לאור זאת שמכירת יוסף נבעה משנאה שנבעה מקנאה שיעקב אביהם עשה ליוסף כתונת פסים ולהם לו , אם כך, מדוע יוסף גם חוזר על אותה טעות של העדפת אח לעומת אחים אחרים?

יש לומר שהאחים תקנו את חטא השנאה שנבעה מקנאה ,כאשר דאגו לבנימין שהוא אח ליוסף, וגם השתכרו עימו למרות שהשבטים עד כה לא שתו יין עקב מכירת יוסף והאבל של יעקב אביהם, אחד מהתירוצים הוא שעכשיו הסכימו לשתות יין כי תקנו את ענין הקנאה והשנאה במכירת יוסף. ולכן יוסף לא חשש מתקלה של קנאה על בנימין.

ריב"א מבעלי התוספות מתרץ שיש נותנין טעם שיוסף שלם לבנימין תשלומי חמישה על הבגד-אחד שקרע הבגד,השני שהוא בן אימו, ה-3 ששם לו עלילות דברים שגנב הגביע,ה-4 שחייבו תשלומי כפל על הגביע, ה-5 שהטריחו לבוא מא"י למצרים שלא כדין. ועדין יש שאלה של קנאה ויבואר לקמן.

בנוסף, יש שאלה נוספת,מדוע אצל האחים כתוב חליפות מלא בואו, ואילו אצל בנימין כתוב חליפת חסר ואו? הגאון מוילנא מתרץ את 2 השאלות יחד, שלבנימין הוא נתן 5 חליפות פשוטות שהיו שוות ערך לחליפה אחת יקרה של כל אח.וזה מרומז שחליפות מלא זה יקר, וחליפת חסר זה זול ופחות טוב מהחליפות.

אם כן תשאלו למה יוסף נתן לבנימין 5 חליפות זולות ולא אחת יקרה? ועל זה מתרץ התלמוד במסכת מגילה דף טז עמוד ב,שיוסף רצה לרמוז לבנימין על מרדכי שהיה משבט בנימין שיצא מלפני המלך אחשורוש ב-5 לבושי מלכות. ובזה גם תירץ הגאון מוילנא את השאלה שהבאתי קודם שיש על התלמוד שעדין יש קנאה בין חליפה אחת ל-5 חליפות ,גם אם יוסף התכוון רק לרמז של מרדכי. 

יש תירוץ אחר על ההבדל בין החליפות ,שכאשר יש הבדל במידות הבגדים כי מדובר במספר אנשים ,ולכן כתוב חליפות מלא בואו שהיו הבדלים בין מידות הבגדים של השבטים לעומת זאת ,כאשר אין הבדל במידות הבגדים כי מדובר באדם אחד כמו בנימין עם מידה אחת כתוב חליפות חסר ואו. ומביאים ראיה משמשון והתערבות עם הפלשתים לגבי החידה בספר שופטים פרק יד ,ששמשון יתן להם את החליפות שלו ולכן חליפות חסר בואו, והם יתנו לשמשון כל אחד את החליפות שלו ששונים במידה של כל אחד ולכן חליפות מלא בואו

ועוד יש לברר מדוע יוסף נתן לבנימין 300 כסף ולאחיו לא נתן כלום ? יש מספר  תירוצים:
1.המוציא שם רע על בתולת ישראל משלם 100 כסף לאביה. מכיוון שיוסף הויצא דיבה רעה על אחיו ב-3 דברים שהם אוכלים אבר מן החי, מסתכלים בעריות, ומזלזלים בבני השפחות וקוראים להם עבדים ,לכן 100*3=300 כסף. מדרש תלפיות ערך יוסף לרבי אליהו הכהן.

2. ערכו של עבד כנעני שווה 30 כסף ,ככתוב "שלושים שקלים יתן לאדוניו".השבטים מכרו את יוסף לגויים(ישמעאלים,סוחרים) 30*10 שבטים =300 כסף. ועל תירוץ יש שאלה כי ראובן לא היה במכירה והיו רק 9 אחים.

3.ריב"א מבעלי התוספות כתב שיוסף רמז לבנימין על בית המקדש הראשון שיהיה בחלקו (בין כתפיו שכן בברכת יעקב לבנימין ,שזכה בנימין שבית המקדש יהיה בחלקו,מדרש)וחלק יהיה לשבט יהודה. (זה לפי דעה אחת שי"ם נתחלקה לשבטים, לפי דעה שניה י"ם והמקדש לא נתחלק לשבטים)ובדברי הימים מצינו שדוד המלך קנה את מקום המקדש מארונה המלך ב-600 כסף. ומחצית הסכום 300 כסף של חלק בנימין במקדש.

4. הריב"א מבעלי התוספות מתרץ בשם יש מפרשים: כאשר יהודי מוכר עבד כנעני לגוי, חז"ל קנסו אותו שיקנה חזרה את העבד כנעני עד פי 10 מדמיו שמכר לגוי ויש אומרים עד פי 100 בדמיו. כאמור ערך עבד כנעני ב-30 כסף, ולכן 30*10=300. לדעה עד פי  100 בדמיו 30*100 \10 אחים =300. וגם על תירוץ הקשה רבינו אליקים,שיוסף היה צריך לתת גם לראובן 300 כסף ולא רק לבנימין.  החיד"א בפירושו על התורה תירץ זאת.

יש לכם עוד שאלות או תירוצים לשאלות? מוזמנים לכתוב למטה בתגובות.

תגובה 1: