יום ראשון, 1 בינואר 2012

האם יש כדאיות כלכלית לקנות מוצר עם אריזת חסכון כולל למוצרי ילדים?


האם יש כדאיות כלכלית לקנות מוצר עם אריזת חסכון כולל למוצרי ילדים?
לכאורה התשובה תמיד הייתה צריכה להיות כן. אריזת חסכון מוגדרת כאריזת מוצר אחד של אותה חברה עם יותר משקל מאשר אריזת אותו מוצר עם משקל נמוך יותר. הדוגמא  הקלאסית אריזת מוצר גבינה 250 גרם, 500 גרם, 750 גרם. ויש גם מארז חסכון 2*850 גרם או 2*500 גרם.

מוצר אחד באריזת חסכון במשקל מסוים של אותה חברה מוגדרת כזולה יותר מאשר קנית 2 מוצרים ויותר במשקל זהה. המוצר זול יותר ועיקר החסכון במחיר המוצר נובע מחסכון באריזה. במקום 2 אריזות ויותר,יש רק אריזה אחת.

ולכן כאשר אתם צריכים וצורכים יותר ממוצר אחד לתקופת זמן מסוימת ואין השפעה לרעה על איכות המוצר ,יש כדאיות כלכלית לקנות אריזת חסכון. לדוגמא: אם אתם צורכים חצי קילו ויותר גבינה בשבוע-שבועיים,כדאי לקנות גביע של 500 גרם או 750 גרם מאשר מספר גביעים של 250 גרם שעולים יותר יקר.  

כאשר באריזת חסכון יש תאריך פג תוקף קצר יותר לעומת אריזה קטנה יותר- ואני לא מדבר על פג תוקף של חצי שנה-שנה ויותר וההפרש הוא החודש, אלא בפג תוקף של שבוע-שבועיים לערך שלכל יום עד שבוע יש משמעות על איכות המוצר- ואתם לא צורכים כ"כ את המוצר בקביעות או שאתם חוששים שלא תספיקו לאכול עד זמן פג התוקף או שאיכות המוצר תתקלקל עוד לפיני פג תוקף, אז יש כדאיות כלכלית לקנות דווקא את המוצר באריזה הקטנה יותר במחיר קצת גבוה ולא את אריזת החסכון.

זה אולי ישמע מוזר, אבל שיקולי מקום במקרר או בארון לא צריכים להיות פונקציה בשיקולים וכל שכן השיקולים עצמם  לבעד או נגד מוצר באריזת חסכון או 2 מוצרים ויותר קטנים יותר. רלבנטי יותר המחיר ולא המקום. כאשר יש מחיר טוב יותר, אפשר למצוא מקום למוצר,ותמיד מוצאים.    

אולם לעיתים יש כשלי שוק שאתם הצרכנים צריכים לזהות. הכשל שוק מתבטא שאריזת החסכון לא זולה יותר אלא זהה או ללא פער משמעותי (הפרש של כמה אגורות)  מקנית מספר מוצרים זהים של אותה חברה. ולכן אין לכם כדאיות לקנות אריזה חסכון, אלא דווקא אריזה רגילה קטנה יותר.

דוגמא לכך היה בזמן מחאת הקוטג' והמחאה החברתית (גם נגד תנובה ושטראוס) אחרי אמצע 2011,ורשתות השיווק הורידו את מחירי הגבינה לבנה  250 גרם ל-5 ₪ , אולם השאירו את מחירי אריזות החסכון של גבינה לבנה באותו מחיר במשקל. 500 גרם ב-10 ₪, ו750 גרם ב-15 ₪. ולכן היה כדאי לקנות אריזה של 250 גרם ולא חצי קילו, למרות שאתם צורכים חצי קילו ויותר. אריזה קטנה יותר נוחה יותר לאכילה ולתכנון האכילה והבישול לפי מידות.

היה על כך כתבה בגלובס שאריזת החסכון של גבינה לבנה היא למעשה לא חוסכת שום כסף אלא אותו מחיר. לאחר הכתבה בהתאם, רשתות השיווק העלו את מחיר הגבינה הלבנה ל5.5 ₪ והשאירו את מחירי אריזות החסכון, ולא הורידו את מחירי אריזות החסכון והשאירו את מחיר גבינה הלבנה, כי על הגבינה הלבנה 250 גרם הם לא הרוויחו,ולהוריד גם את מחירי אריזות החסכון גם לא היו מרוויחים- רשתות השיווק צריכות להרוויח ממשהו מאותה קטגוריה ולא יכולים להוריד את המחירים בכל. 

בנוסף, יש הנחה בסיסית שמוצר זהה בעל משקל גדול יותר יהיה עליו הנחת מחיר ויהיה זול יותר לעומת קנית 2 מוצרים ויותר קטנים יותר. אולם יש לעיתים ש2 יחידות מוצר עם משקל קטן יותר ששוות ליחידת מוצר עם משקל זהה ,ולא רק שהמוצר עם המשקל הגדול לא עולה פחות אלא גם עולה יותר, למרות שהיינו מצפים שתמיד מוצר זהה בעל משקל גדול יותר יהיה יותר זול.

איך זה יכול להיות? כי יש מבצע או הנחה ו- 2 יחידות המוצר עולות זול יותר עקב המבצע או ההנחה מאשר המוצר עם יחידת משקל אחת שאין עליו הנחה ולמעשה הוזלת המחיר של המבצע וההנחה היו גדולות יותר מאשר ההוזלה על משקל המוצר הגדול יותר לעומת הקטנים. הרשת שיווק לא הורידה בהתאם את מחיר המוצר בעל המשקל הגדול כדי להשוות אותו למחיר 2 המוצרים יותר הקטנים יותר וכך נוצר הפער. ולכן כדאי לכם לקנות את 2 יחידות מוצר ששוות במשקל ליחידת מוצר אחד אך זולות יותר.

לדוגמא: קילו טחינה עולה 21 ש"ח. חצי קילו טחינה עולה 12 ₪. יש כדאיות לקנות קילו טחינה כי חוסכים 3 ₪ אם קונים 2 יחידות חצי קילו שעולות 24 ₪. אולם כאשר  יש מבצע שחצי קילו עולה רק 10 ₪, כדאי לקנות 2 יחידות חצי קילו שעולות 20 ₪ ולא קילו שעולה 21 ₪. הרשת שיווק הייתה צריכה להוריד גם את מחיר קילו ל-20 ₪.

חצי קילו טחינה מגה יש בסל המסובסד של מגה. ואם בדקתם הייתם מגלים שמחיר 2 יחידות טחינה חצי קילו שכל אחת 10 ₪  (סה"כ 20 ₪ ) עולות פחות מאשר קילו טחינה שעולה 26 ₪.  

ולא חסרות עשרות דוגמאות אחרות, ולכן לפני שאתם חושבים לקנות את המוצר עם המשקל הגדול יותר, תבדקו מה המחיר על האריזה מוצר הקטנים יותר, והאם יש מבצע או הנחה  שבד"כ מתפרסם מידי שבוע או חודש ברשתות השיווק על האריזות המוצר הקטנות יותר ששוות קניה מאשר המוצר עם המשקל הגדול יותר.

ההשוואה היא לא רק על מוצר באותה רשת, אלא גם על מוצרים דומים או זהים בין רשתות. באותה דוגמא אם יש מבצע אחר ברשת שיווק אחרת של קילו טחינה ב-19 ₪, תקנו קילו ב-19 ₪ ולא 2 יחידות חצי קילו ב-20 ₪. או שברשת שיווק אחרת 2 יחידות חצי קילו עולה 18 ₪ ולא 20 ₪.     

אריזות חסכון מצוי מאד שיש בחטיפים וממתקים לילדים. ולכן תמיד יש כדאיות לקנות אריזות חסכון של 5-10-20 יחידות ולא לקנות מוצר עד מספר מוצרים שעולה יקר יותר. יחד עם זאת צריכה להיות משמעת ברזל לתת לילד או לילדים רק את הכמות הנצרכת לאותו יום-שבוע ולא מעבר לכך.

בד"כ כאשר קונים יותר ,גם נותנים יותר,וגם הילד\ה מבקשים יותר כי רואים שיש יותר מוצרים. ההורים צריכים לומר לילדים ששאר המוצרים הם יקבלו בימים הבאים ולא לעכשיו כמו בכל יום-שבוע.

אני בכלל ממליץ להמעיט כמה שאפשר מחטיפים וממתקים לילדים. החטיפים והממתקים לא בריאים וגם העלות מאד גבוהה גם יחסית למוצרים תחליפיים אחרים בריאים ומזינים יותר (כמו פירות,פיצוחים וכיוצא).
יחד עם זאת אני ממליץ להמעיט אך לא לוותר לגמרי.לצערנו הילד יקבל בעיה פסיכולוגית כאשר הוא לא מקבל כלום וחבריו לכיתה\למשחקים אוכלים חטיפים וממתקים והוא לא.

הילד חייב לקבל מעט חטיפים וממתקים מההורים מידי שבוע-חודש. חטיף או ממתק אחד עד 3 בשבוע זה סביר לא מעבר לכך.

הממתק והחטיף לא יחליפו את האוכל הבריא ואת הארוחות הסדירות מידי יום, אלא בנוסף לאחר הארוחה לאחר שעה עד מספר שעות. רק מזכיר שהעיכול של ילדים מהיר מאד לעומת מבוגרים בפרט אם עושים פעילות גופנית כלשהי ,ולכן ילדים יכולים לאכול כ-6 ארוחות קטנות ביום.     
   

תגובה 1: